Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:31

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een persoonlijk dilemma waar ik niet zo goed uit kom. En dat is als volgt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:19
Het OV is echt niet zo erg als je nu zelf hier doet voorkomen hoor :+

Wellicht even specifieker wél OV, want dat maakt imho wel uit.
Bus/trein/tram, rechtsreekse verbinding, overstappen?

Ik ben zelf van 45-60 min auto naar 40 OV (10 min auto, 25 trein, 5 min lopen) gegaan. Is een heel stuk relaxter! Nu heb ik een goed traject waar relatief weinig uitval/vertraging is dus dat scheelt.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:17
Waarom móet je met OV? Vanwege de hoge parkeerkosten of omdat reistijd met auto nog langer is? Je zou een combinatie kunnen maken met een P&R op de route? Dus bijv 20 auto/15 ov?
Als je echt stappen wilt maken in een gedroomde richting, vraagt dat soms een investering. In dit geval in tijd. Mogelijk kun je die tijd benutten voor werk/studie. Als je arbeidsvoorwaarden goed en ook echt beter zijn, kun je dat zien als compensatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 01-06-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Ooit een keer een mooie discussie hier gelezen over reistijd en wat men eigenlijk zei is dat tussen de 20-30 minuten echt heel kort is en 80% van ons tussen de 30-60min reistijd heeft. Sindsdien heb ik nooit anders gelezen - dus je 60 minuten kwantificeer ik onder 'normaal'.

Met een goede OV verbinding hoeft het je geen vrijheid in te leveren t.o.v. een auto. Daarnaast kun je in het OV andere dingen doen dan concentreren op het verkeer.

Jezelf blijven uitdagen is gezond. (punt)

Dat inhoudelijk, persoonlijk vind ik een enorme lap tekst over wat reistijd verschil en twijfels die iedereen bij een eventuele overstap heeft. Je hebt nog geen eens gesolliciteerd volgens mij, dus waarom doe je dat niet gewoon? Praten kan altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:43
Vanuit m'n werk voor een RSO werk ik met zo'n 30 verschillende IT managers in zorginstellingen, en ik herken het wel. Met de NIS2 wetgeving die eraan komt worden bestuurders ook wat meer persoonlijk verantwoordelijk. Veel organisaties die ik hierover gesproken heb zijn hierdoor wat minder reactief geworden en wat meer pro-actief. Het vergt alleen, zoals je zegt, een visie en een bakje geld. Er kan heel veel in de zorg om het beter/makkelijker/sneller/duidelijker te maken voor de medewerkers en collega's, er moet alleen iemand de kar trekken en het uitzoeken. Dat is echt heel leuk, ik zou kijken of je de organisatie niet wat meer die kant mag opduwen, dat je wat tijd mag besteden aan dingen die de IT wat steviger in z'n schoenen zet in de organisatie, zeker als je het naar je zin hebt hier! Dat salaris is dan het gesprek erna uiteraard!

Bi dashboarden, databeschikbaarheid, domotica, veel velden waarin nog veel moet en kan gebeuren!

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer Dean op 01-06-2024 18:05 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is maar net hoe je erin staat. Persoonlijk vind ik reistijd naar en van werk de meest nutteloze tijd in een mensenleven. Tijdje consultancy gedaan en dat vond ik vreselijk na een paar jaar.

Daarom zaten al mijn banen daarna op 10 tot 15 minuten fietsen. Verder dan ~20 minuten of met het OV haak ik af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
Een reis van 60 minuten met het OV kan relaxter zijn dan een van 30-40 minuten met de auto. Het kan ook een drama zijn. Het hangt helemaal af van het traject.

[ Voor 9% gewijzigd door Krwz op 01-06-2024 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@vuurtjih @Krwz
Members only:

@Toke_gt Zie hierboven; is het logischer om dit volledig met de trein te doen :). Auto is qua reistijd hetzelfde, maar niet 100% vergoed (enkel de kilometervergoeding).
@Furion2000 Die 'lap tekst' vormt voor mij onderdeel van de belemmering; potentiele verbeteringen organisatorisch, divers werk, reistijd. Dat af te strepen met een professionelere (verwacht ik) organisatie, meer kaders, langere reistijd. Het is dus niet alleen reistijd gebonden. Ik heb idd nog niet gesolliciteerd. Als ik dat zou doen, zou ik dat pas doen na een gesprek met de recruiter. Wellicht eens een meeloopdag plannen o.i.d.

@stin00 Wat ik wel heb overwogen en heb besloten is dat consultancy voor mij geen optie is. Als ik soms zie hoe verreisd je soms aankomt bij een klant. No thanks :+. En eens; reistijd is zonde tijd. Wat @Toke_gt zegt klopt dan op zich ook wel; wellicht is die tijd anders in te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk je ook dat dagelijks 30 minuten enkele reis op een week 5 uur reistijd is.
Zit je op een uur reistijd maar hoef je dat maar een of twee keer per week te doen, en heb je flexibiliteit aan jezelf, kom je op max 4 uur reistijd en veel meer vrije tijd uit :)

Overigens snap ik heel goed dat je het beheer uit wilt. Niemand wordt er uiteindelijk vrolijk van om andermans puinzooi op te ruimen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:41:
Bedenk je ook dat dagelijks 30 minuten enkele reis op een week 5 uur reistijd is.
Zit je op een uur reistijd maar hoef je dat maar een of twee keer per week te doen, en heb je flexibiliteit aan jezelf, kom je op max 4 uur reistijd en veel meer vrije tijd uit :)

Overigens snap ik heel goed dat je het beheer uit wilt. Niemand wordt er uiteindelijk vrolijk van om andermans puinzooi op te ruimen ;)
Een hybride werksetting zou voor mij prima passend zijn idd. Overigens heb ik die vrijheid nu ook al wel. Of vb. 4x9 werken zou ook kunnen, waarvan 1 of 2 dagen thuis. Daar valt wel wat in te regelen.

/edit
Overigens ga ik niet uit het beheer. Ik blijf, hoewel meer richting functioneel beheer, in de IT. Maar FB'ers zitten veel meer op de proceskant en de ontwerpkant dan de techniek als zodanig.

[ Voor 12% gewijzigd door ViezeVis op 01-06-2024 18:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

60 minuten met de trein klinkt voor mij echt afschuwelijk, maar ik heb echt niks met het OV. Ik kan gelukkig met de auto, maar ga meestal met de fiets en dat bevalt mij nog veel beter.

Is het niet een idee om nog een ander aanbod te zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

1e klasse is best te doen. Onderhandel een NS Businesscard bij je salaris.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Los van alle andere overwegingen, Zwolle-Schiphol is een prima traject om per OV te doen. Rechtstreekse IC, eigenlijk altijd wel een zitplek en vanaf 2026 nog een stuk sneller dan nu (ICNG). Als je voor-/natransport niet te gek is zou ik dit absoluut liever per OV doen dan met de auto.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2024 14:29 . Reden: (mod-edit ongedaan gemaakt) ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
Soms mag je een bepaald deel van je reistijd al als werktijd rekenen, zeker met 1e klas is het prima te doen. Alvast een berg mails klaarzetten of een presentatie voorbereiden.

Bovendien iedere overstap is wennen en een berekende gok. Hoe het uitpakt is altijd afwachten. Als het je droom branche is waarom niet een poging wagen. Je kan beter snel spijt hebben van dingen die je doet dan spijt van de dingen die je had willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 22:05
Ik kan niet anders zeggen dan: DOEN!
Op jouw leeftijd (*) en zeker in de ICT is het heel verstandig om een aantal keer van werkgever te veranderen. Reistijd van een uur is niets bijzonders en al helemaal niet met een rechtstreekse verbinding.
(*) ouwe lul speaking, toen ik in de I(C)T begon heette het nog "automatisering". Zelf pas na ruim 30 dertig jaar (en tig functies, dat wel) overgestapt naar een nieuwe werkgever: beste beslissing ooit. Begonnen op mainframe, nu bezig met virtualisatie/Kubernetes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
evilution schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:53:
1e klasse is best te doen. Onderhandel een NS Businesscard bij je salaris.
Zit erbij :)

Het is overigens niet precies dit traject, maar het traject lijkt het meeste op het traject wat ik volg vanuit mijn woonplaats. Overigens heb ik wel 1 overstap die op 5/6 minuten aansluit. De reistijd is niet anders.

[ Voor 35% gewijzigd door ViezeVis op 01-06-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08
Als je advies wil over een OV-verbinding, dan is het echt nuttig om te zeggen welke. Sommige trajecten zijn kwetsbaarder dan anderen. Een groot deel van het Nederlandse spoornet is retebetrouwbaar, alleen het kan snel lastig worden als er krappe overstappen of notoire trajecten (HSL) bij zitten.

Ikzelf vind het OV vele malen fijner dan de auto, MITS er een fatsoenlijke verbinding is. Dan zou ik het geen downgrade noemen.

En wat ook erg belangrijk is: wat is de cultuur wat betreft thuiswerken? 2-3 dagen per week een lange reistijd is in mijn ogen veel behapbaarder als je ook 2-3 thuiswerkdagen hebt. Dus ik zou gewoon solliciteren, en hiernaar vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Het traject is:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@ViezeVis mag je werken in de trein? Krijg je 1e klas (ik weet zo niet of businesscard dat is, ik reis al jaren niet meer met het OV)? Mag je hybride werken? (2 v.d. 5 of 2 v.d. 4 dagen?)
Indien alles ja zou ik als OV-mijder dit wel over hebben voor een potentieel mooiere functie.

Ik zou gewoon gaan solliciteren ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:42
is prima te doen met de trein. met de auto ben je langer onderweg.
overstap is een beperkt risico. ik zou voor die baan gaan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
Ga sowieso praten!
Dan pas keuzes maken.
Nu al zaken invullen en daar de keuze van af laten hangen of je gaat praten is niet slim :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:06
En als je deze vergelijking maakt:

Salaris oude situatie / (36 + 5)
Vs
Salaris nieuwe situatie / (36 + 10)

Is je loon dan nog steeds hoger?
Zo ja, dan kun je misschien 32 uur per week gaan werken. Heb je hetzelfde of meer als loon en dezelfde hoeveelheid vrij tijd.
Zie het dan als betaald reizen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Bij twijfel = niet doen.
Bovendien verlies je uren (door de langere reistijd) die je ook bij je gezin/familie/vrienden door had kunnen brengen. Vrije tijd is onbetaalbaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30
ViezeVis schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:22:
Het traject is:

***members only***
Ik zie hier 68 minuten. Hoe lang kost het je om naar het station te komen en van Schiphol naar je werkgever te reizen? Die mis ik ook nog in de vergelijking. Zelfs als je naast je start station woont en je werkgever naast het station op Schiphol zit kom je al op zo'n 80 minuten enkele reis uit (het zou goed kunnen dat jouw situatie minder rooskleurig is). Ik vind dat wel erg veel worden. Persoonlijk zou ik dit echt te veel vinden. Je wordt gek van alle uren in de trein.
Bovendien is dit scenario gebaseerd op dat alles goed gaat. Een beetje vertraging van één van de twee treinen levert al minstens 30 minuten extra reistijd op.

[ Voor 11% gewijzigd door fonsoy op 01-06-2024 23:21 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:58
ViezeVis schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:07:
Het is overigens niet precies dit traject, maar het traject lijkt het meeste op het traject wat ik volg vanuit mijn woonplaats. Overigens heb ik wel 1 overstap die op 5/6 minuten aansluit. De reistijd is niet anders.
Het is heel persoonlijk hoe je reizen met het OV ervaart. De één wordt gek van wachten, en het gevoel geen controle te hebben. De ander vindt het juist heerlijk ontspannend: je hoeft niet op de weg te letten, je krijgt een hoop tijd "terug". Ik heb nooit zoveel boeken gelezen als toen ik treinforens was, en ik mis het eigenlijk wel.

Er zijn mensen die liever een half uur in de file staan in de privacy van hun eigen stalen cocon, dan met 140km/u naar de bestemming razen, maar naast iemand zitten die luidruchtig gaat telefoneren, of een frietje speciaal gaat verorberen. Alle dingen waardoor je je aan je medemens kunt ergeren zullen een keer gebeuren in de trein. Het is een goede manier om toleranter te worden.

Verder is er onderscheid tussen de "treinforenzen" (je herkent na een tijdje je vaste medereizigers) die zich sociaal gedragen en rustig en stil naar hun werk reizen, de studenten (eigenlijk hetzelfde), en de "dagjesmensen". Afhankelijk van het tijdstip van de dag heeft de ene of de andere groep de overhand.

Heb je er een vrije dag voor over? Dan kun je op forenstijden eens dat traject uitproberen. Dan zie je gelijk hoe druk het traject is, en hoe het is om met de trein te reizen.

Het is een mooie kans (en een fantastisch salaris, laat staan voor 25), maar ik zou zeker even uitproberen of treinreizen je ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben vanuit eenzelfde rol - ict beheer bij een zorginstelling - naar consultancy overgestapt. Ik herken je verhaal over manier van werken maar al te goed.

Mijn reistijd ging van 35 minuten auto (of 70 minuten racefiets) naar 70 minuten auto (kantoor) tot door het hele land karren naar klanten. En ik moet zeggen dat ik er heel tevreden mee ben. Natuurlijk is reistijd zonde, maar het heeft mij ontzettend veel gegeven in ontwikkelen, werkervaring en werkelijk. Ik werk nu aan duidelijke projecten met een kop en een staart en merk dat ik ook echt uitgedaagd wordt om mij te verdiepen in onderwerpen. Als ik jou was zou ik gewoon solliciteren. De tijd die je in het reizen stopt zien als een investering in jezelf. Wanneer het moment komt dat je andere prioriteiten krijgt ben je weer vrij om te gaan toch?

Zoals anderen ook zeiden, bespreek de volgende dingen:
- kan je ook dagen vanuit thuis werken?
- kan een (deel van) reistijd als werktijd tellen?
- eerste klasse reizen met businesscard toegestaan?

Ik doe het nu met de auto, OV is te vaak veel extra reistijd met lastige overstaps en veel klanten zitten niet naast een station. Ik heb er geen spijt van, podcast op, muziekje aan, even met wat familie of vrienden bellen. Ik vind zelfs auto rijden relaxen. Met het OV zou ik mijn tijd dan ook besteden aan ongeveer dezelfde dingen, ofja bellen in ov dan vervangen door boekje lezen of serie kijken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

ViezeVis schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:07:
[...]

Zit erbij :)

Met een eerste klas reistraject kun ook dat uur gebruiken als werktijd. Ideaal om mail weg te werken, een verslag te maken of iets voor te bereiden. Nu heb je een uur per dag reistijd. Zometeen kun je een goed deel hiervan als werktijd gebruiken waardoor je effectief net zoveel, of zelfs minder tijd van huis bent.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Wat @Yaksa zegt, als je al twijfelt moet je het niet doen. Vrije tijd krijg je nooit meer terug. Elke dag een uur extra vrije tijd kwijt zijn voor een baas is zonde.
Zoek eerst eens of er in de buurt wat anders te vinden is qua baan.

Ik zit me ook te bedenken of ICT voor een vliegtuig of ICT voor gehandicaptenzorg nou veel uitmaakt. Je zit toch achter een buro/scherm?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01:33
No Hands schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:49:
Wat @Yaksa

Ik zit me ook te bedenken of ICT voor een vliegtuig of ICT voor gehandicaptenzorg nou veel uitmaakt. Je zit toch achter een buro/scherm?
Nouja kan wel degelijk een verschil maken, als je het zelf interesant werk vind om een vliegmaatschapij te werken, zeker leuker dan in de gehandicaptenzorg, je krijgt veel meer te maken met wat er achter de schermen gebeurd.

En je hebt zeker ook te maken met verschillende bedrijfscuturen. Vliegtuig meer zakelijk, zorg vaak meer persoonlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:14
Even de pros en cons naast elkaar zetten en (daarbij natuurlijk) de emotie zoveel als mogelijk uitschakelen. Worst case scenarios / risk assessment doen (wat als de nieuwe job erg tegenvalt of je een paar verschrikkelijke collega's krijgt of een hork van een manager.

Verder, als je gaat solliciteren, wil dat nog niet zeggen dat je de baan krijgt.
Probeer het gewoon en leer ervan.

Daarnaast is het wel zo wat Daniël Lohues zingt: Angst is mar veur eben Spiet is veur altied

[ Voor 17% gewijzigd door Taatort op 02-06-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vergeet niet dat autorijden ook gewoon werken is. Je moet continu alert zijn en beducht op medeweggebruikers die achterlijk doen. Bij treinreizen heb je dat niet. Je kunt het (deels) gebruiken om te werken maar je kunt het ook gebruiken om even te ontspannen. Bakkie koffie en broodje in de ochtend, iets nats en een snack in de middag. Beetje uit het raam staren, wellicht een praatje met een medereiziger. Je komt toch wat meer ontspannen op je bestemming. Ik zou een droombaan er niet voor laten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 02-06-2024 16:34 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

evilution schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:32:
Vergeet niet dat autorijden ook gewoon werken is. Je moet continu alert zijn en beducht op medeweggebruikers die achterlijk doen. Bij treinreizen heb je dat niet. Je kunt het (deels) gebruiken om te werken maar je kunt het ook gebruiken om even te ontspannen. Bakkie koffie en broodje in de ochtend, iets nats en een snack in de middag. Beetje uit het raam staren, wellicht een praatje met een medereiziger. Je komt toch wat meer ontspannen op je bestemming. Ik zou een droombaan er niet voor laten gaan.
Hangt er maar net van af, voor mij is dit altijd het tegenovergestelde geweest: gaat er weer een trein uitvallen? Gaat de machinist z'n vertraging inrijden? Kan ik een zitplaats vinden waar ik geen voedselresten van de vorige reiziger op m'n broek krijg? Kan ik überhaubt een zitplaats vinden? Moet ik écht met een of andere Harry over het weer/de wedstrijd van gisteren/het WEF gaan praten?

Met de auto heb ik hier nooit last van gehad, ook geen files, dat is een kwestie van plannen - wat je met de trein ivm overstappen ook zou doen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

No Hands schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:49:
Deze invalshoek vind ik onderbelicht en zeer relevant: ICT werk is niet sexy of spannend en in alle sectoren hetzelfde. Het is nu eenmaal kantoorwerk en heel veel verschil is er niet tussen (bijv.) sharepoint voor patiëntendossiers of onderhoudsdocumentatie van een turbinemotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
nst6ldr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Deze invalshoek vind ik onderbelicht en zeer relevant: ICT werk is niet sexy of spannend en in alle sectoren hetzelfde. Het is nu eenmaal kantoorwerk en heel veel verschil is er niet tussen (bijv.) sharepoint voor patiëntendossiers of onderhoudsdocumentatie van een turbinemotor.
Waar voor mij wel een belangrijk verschil zit is de werkomgeving i.r.t. ICT en hoe ICT wordt ingezet. Ja, Azure is in iedere omgeving hetzelfde. Maar de mate waarop je het toepast en hoe je het toepast is wel degelijk anders. En ik zoek meer de zakelijke, procesmatige kant. En ik denk dat ik dan bij grootschalige bedrijven aan het juiste adres ben.
ybos schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:13:
Ga sowieso praten!
Dan pas keuzes maken.
Nu al zaken invullen en daar de keuze van af laten hangen of je gaat praten is niet slim :N
Zeker! Ik praat altijd even voordat ik ga solliciteren. Te vaak gezien dat oud-collega's op functies solliciteren en dan binnen 2 jaar weer zijn vertrokken. Ik zie liever een langetermijn arbeidsrelatie. Het topic helpt me vooral wat verschillende invalshoeken te bekijken. Zoals het 32-uurs contract van @FireAge of de sidenote van @fonsoy over reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
ViezeVis schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:41:
@vuurtjih @Krwz

***members only***

@Furion2000 Die 'lap tekst' vormt voor mij onderdeel van de belemmering; potentiele verbeteringen organisatorisch, divers werk, reistijd. Dat af te strepen met een professionelere (verwacht ik) organisatie, meer kaders, langere reistijd. Het is dus niet alleen reistijd gebonden. Ik heb idd nog niet gesolliciteerd. Als ik dat zou doen, zou ik dat pas doen na een gesprek met de recruiter. Wellicht eens een meeloopdag plannen o.i.d.
Wat ik bedoelde te zeggen is met 'lap tekst' is dat er veel word beschreven, maar weinig echte relevante punten erin staan die je vanuit je situatie kunt beoordelen. Allemaal speculeren over de organisatie maakt het je niet echt gemakkelijker lijkt mij.

IMO zou de titel moeten zijn 'Twijfels of ik moet tekenen', want bij interesse moet je zonder na te denken willen solliciteren zodat je alle informatie op tafel hebt waar je vervolgens best effort een keuze mee kan maken. Pas als je dat contract op tafel hebt liggen zou ik gaan twijfelen. Wat logisch is, want een overstap is altijd een hoop gevoel, een momentopname en halve informatie.

Twijfelen voor solliciteren is wasted energy :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zou het gewoon doen en kijken hoe het bevalt. als je in de luchtvaartsector werkt zit het er overigens dik in dat op openbare locaties werken zoals in de trein niet is toegestaan. dus je reistijd is dan wel echt reistijd. maar ga gewoon eens solliciteren en maak die treinreis, kan je zelf ervaren hoe het is! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ViezeVis schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:46:
[...]

Waar voor mij wel een belangrijk verschil zit is de werkomgeving i.r.t. ICT en hoe ICT wordt ingezet. Ja, Azure is in iedere omgeving hetzelfde. Maar de mate waarop je het toepast en hoe je het toepast is wel degelijk anders.
Dat valt echt reuze mee hoor, heb in het verleden soortgelijke werkzaamheden voor defensie gedaan en aan het einde van de dag doe je gewoon hetzelfde. Ja af en toe kwam er een bergpanzer voor het gebouw langs of vloog er een chinook laag over, daar was alles dan ook wel mee gezegd, ik zat gewoon binnen achter een scherm op dezelfde vensters te klikken als jij nu doet.
ViezeVis schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:46:
[...]

En ik zoek meer de zakelijke, procesmatige kant. En ik denk dat ik dan bij grootschalige bedrijven aan het juiste adres ben.
Dat sowieso, of anders detachering/consultancy of interim management.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:18

Zenix

BOE!

De overstap met OV gaat lang niet altijd goed is mijn ervaring op dat traject, een hele drukke trein is het ook over het algemeen. Dus ik zou wel vragen of je eerste klas kan reizen, dat maakt nogal uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 02-06-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 01-10 22:05
nst6ldr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:51:
[...]

Dat valt echt reuze mee hoor, heb in het verleden soortgelijke werkzaamheden voor defensie gedaan en aan het einde van de dag doe je gewoon hetzelfde. Ja af en toe kwam er een bergpanzer voor het gebouw langs of vloog er een chinook laag over, daar was alles dan ook wel mee gezegd, ik zat gewoon binnen achter een scherm op dezelfde vensters te klikken als jij nu doet.
[...]
Hoho, als je vensters klikken ICT noemt dan doe je het verkeerd ;)
Sowieso is ICT een vies woord en schijnen managerachtige types die wat mickysoft tooltjes gebruiken en nog nooit een command prompt van dichtbij hebben gezien zichzelf ook al ICT-er te noemen.

Zonder gekheid, als ik soms een CV moet beoordelen voor een junior/medior kijk ik naar zijn werkervaringen (meervoud!). Is hij blijven plakken in 1 functie bij 1 werkgever dan is hij hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor ons bedrijf. Wil je verder komen, ontwikkel je dan. Leer nieuwe dingen, zoek nieuwe functies bij je huidige werkgever of zoek een nieuwe baan. Bij een nieuwe werkgever krijg je nieuwe inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nst6ldr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Er zit een groot verschil tussen Sharepoint beheren voor een zorginstelling of aan de infrastructuur voor betaalsystemen werken. De urgentie, de impact van wijzigingen en de noodzaak tot redundantie en stabiliteit is erg verschillend en kan daarmee een heel interessant aspect toevoegen aan je werkzaamheden.

En ook het onderwerp kan de werkzaamheden een stuk interessanter maken. Sommige onderwerpen zijn, vanwege hun complexiteit of hun (maatschappelijk) belang, een stuk interessanter dan andere onderwerpen en daar kan je ook in de IT direct mee te maken krijgen als je aan de proces kant zit. Zeker als je snel keuzes moet maken, op markt veranderingen moet acteren en klanten op tijd moet ondersteunen met de juiste oplossingen.

@ViezeVis ik vind de vraag een beetje gek. Hoezo twijfel je of je moet solliciteren? Solliciteren is de enige manier om antwoord te krijgen op de vraag of de nieuwe functie interessant genoeg is, en genoeg nieuwe kansen bied, om een overstap te overwegen. Elke keer als je twijfelt aan je baan moet je gaan solliciteren, dan kom je er snel genoeg achter of het gras werkelijk groener is bij de buren of dat je werk eigenlijk wel mee valt.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 03-06-2024 16:41 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tsurany schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:39:
[...]

(...) De urgentie, de impact van wijzigingen en de noodzaak tot redundantie en stabiliteit is erg verschillend en kan daarmee een heel interessant aspect toevoegen aan je werkzaamheden.
Dat is natuurlijk behoorlijk subjectief, kan het er ook niet mee eens zijn. Als je de doorlooptijd of checks & balances spannend vindt dan hoeft TS niet naar een andere werkgever, een ISO27001 traject brengt hetzelfde - iets wat best realistisch is gezien de aankomende normeringen vanuit de overheid.

Toevallig heb ik een collega gehad die vanuit Schiphol naar ons is gegaan wegens reistijd, hij kan dit alleen maar beamen: het kantoor staat elders, maar verder veranderd er echt niet zo veel - dat is de vloek van een uitgekristalliseerd/geprofessionaliseerd vakgebied.
[...]

En ook het onderwerp kan de werkzaamheden een stuk interessanter maken. Sommige onderwerpen zijn, vanwege hun complexiteit of hun (maatschappelijk) belang, een stuk interessanter dan andere onderwerpen en daar kan je ook in de IT direct mee te maken krijgen als je aan de proces kant zit. Zeker als je snel keuzes moet maken, op markt veranderingen moet acteren en klanten op tijd moet ondersteunen met de juiste oplossingen.
Wederom, kan het daar niet mee eens zijn. Juist bij de grote bedrijven, waar TS naartoe wil, zijn de werkzaamheden dermate specialistisch dat je daar echt niks van gaat merken. Die werkzaamheden zijn dermate (technisch) afgekaderd dat je niks van de luchtvaart gaat merken.

Als TS meer richting middenmanagement gaat is die blootstelling al iets groter, vindt TS vliegtuigen gewoon cool dan zal hij iets in dat vakgebied moeten doen, niet zijnde met dubbele afstand tot het primaire proces. Het is tenslotte een functie waarbij je ondersteuning verleent (IT) aan ondersteuners (planners/onderhoud/informatievoorziening) van de ondersteuning (ground crew/piloten) van het vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Er zit een groot verschil tussen Sharepoint beheren voor een zorginstelling of aan de infrastructuur voor betaalsystemen werken. De urgentie, de impact van wijzigingen en de noodzaak tot redundantie en stabiliteit is erg verschillend en kan daarmee een heel interessant aspect toevoegen aan je werkzaamheden.
Stabiliteit en betrouwbaarheid is juist in de zorg van levensbelang.
Als je daar uitval hebt kan je niet eens meer zien wat voor medicijnen je moet uitdelen.

De zorg is vanuit I(C)T kant echt vaak een ondergeschoven kindje.
Zowel GHZ als andere takken overigens.

@ts, ga eens praten. De reistijd zou mij persoonlijk enorm tegenhouden. Maar wellicht kan je deels thuiswerken. Of de trein als werktijd gebruiken.
Of ze zijn niet eens geïnteresseerd. Je weet het pas na een gesprek.
Succes met je gesprek!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dennis1812 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Stabiliteit en betrouwbaarheid is juist in de zorg van levensbelang.
Als je daar uitval hebt kan je niet eens meer zien wat voor medicijnen je moet uitdelen.

De zorg is vanuit I(C)T kant echt vaak een ondergeschoven kindje.
Zowel GHZ als andere takken overigens.
In een ziekenhuis wel, in de gehandicaptenzorg is dat vaak een heel stuk minder. Medicijnen liggen vast en printjes zijn ook vaak beschikbaar. Is een applicatie een half uur plat dan is dat vervelend maar het werk kan in principe gewoon door gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nst6ldr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Dat is natuurlijk behoorlijk subjectief, kan het er ook niet mee eens zijn. Als je de doorlooptijd of checks & balances spannend vindt dan hoeft TS niet naar een andere werkgever, een ISO27001 traject brengt hetzelfde - iets wat best realistisch is gezien de aankomende normeringen vanuit de overheid.

Toevallig heb ik een collega gehad die vanuit Schiphol naar ons is gegaan wegens reistijd, hij kan dit alleen maar beamen: het kantoor staat elders, maar verder veranderd er echt niet zo veel - dat is de vloek van een uitgekristalliseerd/geprofessionaliseerd vakgebied.

[...]

Wederom, kan het daar niet mee eens zijn. Juist bij de grote bedrijven, waar TS naartoe wil, zijn de werkzaamheden dermate specialistisch dat je daar echt niks van gaat merken. Die werkzaamheden zijn dermate (technisch) afgekaderd dat je niks van de luchtvaart gaat merken.

Als TS meer richting middenmanagement gaat is die blootstelling al iets groter, vindt TS vliegtuigen gewoon cool dan zal hij iets in dat vakgebied moeten doen, niet zijnde met dubbele afstand tot het primaire proces. Het is tenslotte een functie waarbij je ondersteuning verleent (IT) aan ondersteuners (planners/onderhoud/informatievoorziening) van de ondersteuning (ground crew/piloten) van het vliegen.
Dan hebben wij behoorlijk andere ervaringen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Blurk62 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:07:
Ik kan niet anders zeggen dan: DOEN!
Op jouw leeftijd (*) en zeker in de ICT is het heel verstandig om een aantal keer van werkgever te veranderen. Reistijd van een uur is niets bijzonders en al helemaal niet met een rechtstreekse verbinding.
...
Absoluut, hier ook iemand die 30 jaar geleden de eerste guldens verdiende in de IT, 'computerzaak' heette het toen.
Verandering is altijd goed, je kan een keer de plank misslaan, maar dat vergeet je meestal snel. Hou plezier en uitdaging binnen en 'uitbuiting*' buiten, maar een paar jaar een shitbaan, afkappen proeftijd of iets dat failliet gaat geeft ook weer allerlei ervaring en wijsheid en uiteindelijk een beter salaris.

*uitbuiting: heel ervaren zijn, alles oplossen en regelen als een baas, maar langzaam wegzakken in de vergoeding omdat organisaties nou eenmaal heel stug of star daarin kunnen zijn. En als ze soepel en welwillend zijn met vergoedingen dan heb je weer kans dat het bedrijf niet snel genoeg groeit.
ybos schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:13:
Ga sowieso praten!
Dan pas keuzes maken.
Zeker weten, jij mag zeker ook je punten op tafel leggen: reistijd, vergoeding, vrije tijd etc etc.. Je weet nooit wat er achter een vacature schuilgaat, misschien vinden ze het wel geweldig dat je eigenlijk over 3 maanden een jaar met sabbatical wil :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
[...]

@ViezeVis ik vind de vraag een beetje gek. Hoezo twijfel je of je moet solliciteren? Solliciteren is de enige manier om antwoord te krijgen op de vraag of de nieuwe functie interessant genoeg is, en genoeg nieuwe kansen bied, om een overstap te overwegen. Elke keer als je twijfelt aan je baan moet je gaan solliciteren, dan kom je er snel genoeg achter of het gras werkelijk groener is bij de buren of dat je werk eigenlijk wel mee valt.
Begrijp me niet verkeerd, maar voordat ik ga solliciteren ga ik eerst eens praten. Dat lijkt mij een belangrijke tussenstap. Ik wil aan de voorkant eerst informatie inwinnen voordat ik later in de procedure alsnog tot de conclusie kom dat het me niets lijkt. En dat kan tijdens de sollicitatieprocedure ook, maar daarmee neem ik al een deel van de onzekerheden weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

FreakNL

Well do ya punk?

stin00 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:11:
Het is maar net hoe je erin staat. Persoonlijk vind ik reistijd naar en van werk de meest nutteloze tijd in een mensenleven. Tijdje consultancy gedaan en dat vond ik vreselijk na een paar jaar.

Daarom zaten al mijn banen daarna op 10 tot 15 minuten fietsen. Verder dan ~20 minuten of met het OV haak ik af.
Idem. 7 jaar detachering gedaan en toen bestond er nog geen thuiswerken. Laten we zeggen 45 minuut enkele reis (wat ik toen heel normaal vond) , dat is 90 minuten per dag. Ik besteedde dus zo’n 2 weken (14 dagen) per jaar aan forenzen. Van de zotte. Nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:15:
[...]

In een ziekenhuis wel, in de gehandicaptenzorg is dat vaak een heel stuk minder. Medicijnen liggen vast en printjes zijn ook vaak beschikbaar. Is een applicatie een half uur plat dan is dat vervelend maar het werk kan in principe gewoon door gaan.
In een ziekenhuis is het medicatieproces vanzelfsprekender. En tegelijkertijd zegt dat nog niets over de GHZ en herken eigenlijk ook niet wat je zegt. Ja, deze situatie is zeer afhankelijk van intra- of extramurale setting en de wijze/zwaarte waarop je zorg levert. Het medicatieproces is bij veel partnerorganisaties een kritisch proces. En veelal digitaal. Een uitzondering daargelaten, maar zeker niet minder belangrijk of kritisch dan wat je doet suggereren met 'vervelend maar het werk kan doorgaan' :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:50:
60 minuten met de trein klinkt voor mij echt afschuwelijk, maar ik heb echt niks met het OV. Ik kan gelukkig met de auto, maar ga meestal met de fiets en dat bevalt mij nog veel beter.

Is het niet een idee om nog een ander aanbod te zoeken?
Ik heb 3 van de 7 jaar detachering met de trein gedaan. 25 minuten enkele reis, directe verbinding. Was echt heel relax. Trein is zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:17
Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2024 14:37 . Reden: Reactie in mo-tags op verzoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
De reistijd is dan 1u en 15 minuten totaal. Werken in de trein lijkt mij bijna wel een must.

[ Voor 63% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 05-06-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Even uit interesse;

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 19-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dan hoop ik dat je een heel rustig treintraject hebt, of 1e klasse mag gaan reizen. Anders wordt werken in de trein in de spits nog een uitdaging.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
SmurfLink schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:13:
Dan hoop ik dat je een heel rustig treintraject hebt, of 1e klasse mag gaan reizen. Anders wordt werken in de trein in de spits nog een uitdaging.
Yep, het eerste stuk is vrij rustig. En v.w.b. 1e klas reizen; ik denk dat ik daarmee wacht totdat ik het arbeidsvoorwaardengesprek heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22

jjust

Het leven is een strijd

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Even mijn poepje doen. Reistijd is echt tijdsverspilling vind ik. Het is of thuis werken of maximaal 2 dagen kantoor ( maximaal uur rijden) voor mij, anders zoek ik wat anders. Voor corona reed ik 5 dagen elke dag 1,5 huur heen, 1,5 uur terug. Ga ik nooit meer doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Agent47 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:14:
Even mijn poepje doen. Reistijd is echt tijdsverspilling vind ik. Het is of thuis werken of maximaal 2 dagen kantoor ( maximaal uur rijden) voor mij, anders zoek ik wat anders. Voor corona reed ik 5 dagen elke dag 1,5 huur heen, 1,5 uur terug. Ga ik nooit meer doen.
Hier wordt het 1u 10min uur heen, 1u 10min terug. Half uur werken in de trein. Ik maak mijn uren wel zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34

P_Tingen

omdat het KAN

Geen idee wat het prijsverschil is tussen 1e en 2e klasse maar als je het er niet bij kan onderhandelen, kun je evt zelf het verschil bijpassen en alsnog 1e klas gaan zitten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
P_Tingen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Geen idee wat het prijsverschil is tussen 1e en 2e klasse maar als je het er niet bij kan onderhandelen, kun je evt zelf het verschil bijpassen en alsnog 1e klas gaan zitten.
Ik maak dat bespreekbaar waarbij ik mijn reistijd als werktijd wil gebruiken maar daarvoor wel een zitplek moet zijn. Zou dat niet kunnen, zou het ook onderdeel kunnen zijn van de salarisonderhandeling. Ik red me daar wel mee.

Pagina: 1