Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primax
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-03 17:28
Sinds kort zitten we in belgië met een extra taks nl het capaciteitstarief. Op de forum lees ik veel over de verbruiksgegevens van de Daikin Altherma warmtepompen maar vaak is dit enkel over het verbruik per dag/maand/jaar (kwh over tijd). Voor het capaciteitstarief hebben we echter het piekverbruik in kw van de warmtepomp nodig over een maand.

Voor zover ik het versta zijn er 2 verschillende verbruikers nl de warmtepomp in normale werking alsook de aparte elektrische bijverwarming indien een bepaalde temperatuur niet behaald wordt door de warmtepomp.

Wie kan hier wat gegevens plaatsen oa zoals Daikin type/versie warmtepomp, het genoteerde piekverbruik met en zonder de elektrische bijverwarming ingeschakeld. en hoe verhouden deze maximale piekverbruiken zich bv in de zomer tov van de winter maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:07
Tijdens SWW run gaat ie even naar de 2500-3000W. Heb het 4kW vloermodel (exacte model nr even niet bij de hand).
Legionella run staat hier uit, anders zou hij nog een piek van 4000W kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattias.Campe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 15:07
Primax schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:31:
Sinds kort zitten we in belgië met een extra taks nl het capaciteitstarief.
Het is niet echt een 'extra' taks, maar een andere manier om nettarieven te berekenen. Zo kan iemand die een hoog verbruik heeft, maar zijn verbruik kan spreiden voordeel doen met deze nieuwe manier van berekenen.

Bij onze warmtepomp staat de legionalla run uit. Onze warmtepomp geraakt niet boven de 700W. Dus dat valt wel mee. Het is geen Daikin, dus kan ik je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:23
Mattias.Campe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:26:
[...]
Bij onze warmtepomp staat de legionalla run uit.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primax
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-03 17:28
3 of 4kw valt wel meer dan voor zo'n warmtepomp. Ik had altijd gedacht er 8kw of meer verbruikt wordt bij de bijverwarming. Daikin gaat eind 2024 ook de Altherma 4 uitbrengen. Maar momenteel is er over deze nieuwe warmtepomp nog weinig informatie te vinden.