Groene kabel (coax) verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iaxe393
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 19:48
Hey medetweakers,

Inmiddels druk aan de verbouwing hier maar ik zou graag mijn modem naar de meterkast verplaatsen (Ja, niet de beste plek maar hij staat nu in de woonkamen gigantisch in de weg).

Nu las ik overal dat je niet mag gaan sleutelen aan 'de groene kabel' die je huis binnen komt, stiekem logisch maar als ik kijk naar het punt waar de coax kabel de muur binnenkomt zie ik geen groene kabel. In de meterkast heb ik echter wel een groene kabel gevonden, namelijk deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pzY5GSN/image.png

Is dit de beruchte groene kabel? En zo ja, als ik de witte kabel een stukje afknip (of de connector los haal), en daar de juiste connector aan doet kan ik deze dan direct in de ziggobox pluggen?

Hopelijk weet iemand het antwoord hier, dan kan de zwarte doos die er nu staat snel weg en kan ik de muur kaal maken voor het stucken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, de witte kabel kun je gewoon losdraaien. Dit is waarschijnlijk een verlengstuk naar je woonkamer waar je modem nu op aangesloten zit. Dat kun je dus gewoon 'inkorten' naar de meterkast.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Daar heeft blijkbaar iemand al eens “gesleuteld” aan de kabel. Je kunt hier zelf een aop monteren, of vragen of Ziggo dat voor je wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Er hoort afaik een splitter/AOP tussen, tenminste dat is hier bij mij het geval. De groene kabel liep bij mij vanuit de meterkast naar de woonkamer, en daar zat de splitter/AOP er op.
De AOP mag je zelf niet aanpassen.

Ik heb vorig jaar die woonkamer aansluiting (die AOP dus) laten verplaatsen naar de meterkast, kostte me 99 euro. Modem in de meterkast en klaar. Was binnen 2 weken geregeld.
Kan aangevraagd worden via https://mijnaansluiting.nl/home

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 01-06-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iaxe393
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 19:48
Top, ga ik ziggo eens bellen of ze dit willen doen (en wat het kost) en anders zelf 'even' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga er even vanuit dat je technisch genoeg bent om het een en ander zelf te kunnen doen.

Vaak is er een boel bangmakerij. Je kunt de groene kabel prima zelf afmonteren op een coax-doosje. Zorg er wel voor dat je degelijk spul hebt/haalt en geen plastic fantastic zooi. Een voldoende afgeschermd doosje kan een boel ellende voorkomen. Hirschmann heeft goed spul en bij de betere bouwmarkten kun je ook "Ziggo gecertificeerd" spul verkrijgen.

Lekker je modem in de meterkast monteren, prima plekje voor die discolichten van het modem. Uiteraard niet de beste plek voor je wifi, geen idee of je dat op een andere manier oplost? Hier staat het modem ook in de meterkast en werk ik met een eigen wifi netwerk buiten het modem om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29
Je kunt het beste Ziggo bellen en aangeven dat je aansluiting niet volgens de norm is gemonteerd. Dan sturen ze vast een monteur (heb je het abonnement zonder monteur afgesloten?) Om de AOP in je meterkast te monteren zoals dat hoort, direct op de groene kabel.

Eigenlijk wil je het dus zoals is voorgeschreven. Dan kun je eventueel met een splitter die grijze kabel naar de woonkamer aansluiten als je nog tv lijkt via dvb-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als die al DOOR de meter kast loopt.. is het makkelijker dan dat ze eerst nog moeten gaan graven :) / kabel verlengen etc...

en heel vroeger (pre Ziggo tijd) mocht je zelf ook je AOP vervangen.. en zijn er genoeg aansluitingen van woonkamers naar meterkasten verhuist..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:18

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou inderdaad wat anderen ook zeggen de boel door Ziggo op een AOP laten afmonteren.

En je zegt in je TS dat modem in de meterkast niet de beste plek is maar daar ben ik het niet mee eens. Ik hoef die rommel juist niet in de woonkamer. In de meterkast kan je hem netjes aan het underlayment ophangen (zijkant of achterkant meterkast) en heb je die kabel troep niet in de woonkamer .

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 01-06-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:18
@iaxe393
Wil je alles officieel en met garantie dat het ook gaat werken, laat het via Ziggo lopen. Wellicht doen ze het gratis als je een jaar abbo erbij neemt met hogere snelheid. Vaak kan de oude AOP/modem ook nog niet de maximale snelheid aan.

Maar zelf doen kan ook prima. In mijn meterkast was destijds de coax gesplitst en die heb ik zelf weer aan elkaar gemaakt. In de woonkamer haalde ik via de officiële AOP gewoon 1Gbit. Ooit is er ook een monteur langs geweest die vertelde dat het netjes gedaan was in de meterkast. Dus koop goede spullen en doe het lekker zelf. Geen hogere wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:57
Even een AOP'tje bestellen volgens de laatste standaard (zoals deze) en zelf aansluiten. Dat gaat prima lukken als je een schroevendraaier kan hanteren. Wel even aandacht besteden aan de aarding, dat moet wel goed gebeuren als het AOP in de meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Aan het AOP mag je volgens de regel niet zelf sleutelen:

https://www.consuwijzer.n...atsen-telefoonaansluiting

[ Voor 18% gewijzigd door Jay-B op 02-06-2024 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Doe iedereen een lol en doe het *zelf*.

Gewoon een F-connector halen bij de bouwmarkt, erop zetten en op de splitter zetten of zelfs direct in je modem.

Lukt het niet? Dan bel je Ziggo.

Dat die monteur gratis langskomt, betekent niet dat je die niet betaald. Als iedereen voor elke scheet een monteur langs laat komen wordt het voor niemand voordeliger. En monteurs zijn ook nog eens schaars.
De 'angst' voor het AOP is echt geschiedenis, alle ADSL & kabel boeren sturen gewoon alles op. Fix het lekker zelf en kom je er niet uit, dan mag je bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29
TheGhostInc schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:10:
Doe iedereen een lol en doe het *zelf*.

Gewoon een F-connector halen bij de bouwmarkt, erop zetten en op de splitter zetten of zelfs direct in je modem.
Wat een slecht advies. Een aansluiting moet altijd afgemonteerd worden op een AOP welke galvanisch gescheiden is. De kabel mag nooit direct je modem (of TV) in!
Pagina: 1