Nieuwe werk/game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RoeKoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 08:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wordt mijn nieuwe werk/game pc. Ik werk in de IT en werk zeker 4 dagen in de week thuis. Omdat ik vaak voor verschillende klanten aan het werk ben, spin ik voor iedere klant een VM op waar ik de klantgerelateerde zaken uitvoer. Dit kan vanalles zijn zoals office zaken, maar ook het ontwikkelen van scripts om bijvoorbeeld software/windows installaties uit te voeren en deze veelvuldig te testen. Het gelijktijdig draaien van 2 VMs is eerder regelmaat dan uitzondering. Daarnaast speel ik in de avonduren vaak games als World of Warcraft, CoD of Hogwart Legacy.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1500 en 2000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een kachtige CPU voor de verschillende VM's die ik draai. Daarbij natuurlijk voldoende geheugen en een op de toekomstbestendige videokaart waarmee ik volgend jaar games als GTA6 op 1440p soepel kan spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatste PC die ik zelf gemaakt heb was in 2008. Toen had ik altijd een voorkeur voor Intel en ASUS onderdelen, maar ik heb geen idee hoe die merken zich tegenwoordig verhouden ten opzichte van alle andere.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een hekel aan blazende ventilatoren, dus ik zou deze pc zo stil mogelijk willen houden.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Aangezien ik in 2008 voor het laatst een pc heb samengesteld ben ik een beetje verdwaald geraakt in alles wat er tegenwoordig beschikbaar is. Ik heb een eerste opzet gemaakt en zou graag horen of ik goed zit of de plank volledig mis sla. Passen de componenten wel bij elkaar, is de voeding te zwaar of te licht of is een AMD beter dan de Intel CPU die ik gekozen heb? Advies voor andere componenten ontvang ik graag. Mijn budget zit tussen de1500 en 2000 euro, maar natuurlijk liever 1500 dan 2000 ;) .

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenMSI B760 GAMING PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER EVO OC Edition 12GB GDDR6X€ 629,-€ 629,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 83,90€ 83,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 70,48€ 70,48
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C40BBAK2-32€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! System Power 10 650W€ 62,94€ 62,94
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.600,02

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:16
Bij een "K" processor zou ik voor een "Z" moederbord kiezen, zodat je meer instelmogelijkheden hebt o.a. voor het stroomverbruik. Op je moederbord zit een dubbele cpu-aansluiting en die zou ik zeker met een 14700K (piekverbruik 343W) ook gebruiken, maar ontbreekt op je voeding.
Vanaf de RTX4070 super zit er een 12+4 pins 12VHPWR connector op je videokaart en die aansluiting ontbreekt op de BQ voeding, waardoor je met verloopkabels moet werken. Neem een goede ATX3.0 voeding.

De Dark Rock 4 is mooi maar ontoereikend en onhandig. De grote 135mm frontfan geeft vaak problemen met de hoogte van je memory module.
De BQ behuizing is veel te gesloten voor de hitte van de high end componenten die je kiest. Ga voor een behuizing met mesh front en mesh bovenzijde.

Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 257,-€ 257,-
1MoederbordenASRock Z690 Taichi€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Overclocked Triple Fan€ 859,-€ 859,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 114,59€ 114,59
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J4040D24GX2-RS5K€ 114,90€ 114,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 128,10€ 128,10
1Solid state drivesKioxia Exceria Plus G3 2TB€ 108,99€ 108,99
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 88,88€ 88,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.905,36
De Intel 12e t/ m 14e generatie zijn hetzelfde ontwerp, maar de 12e generatie heeft minder efficiency cores en is aanzienlijk zuiniger. Dan lukt het ook nog om een extreme luchtkoeler te gebruiken. De Spirit heeft 7 heatpipes. Een Arctic Liquid Freezer III 280/360 zou nog beter zijn.
Meshify behuizing met mesh front- en bovenzijde en 2x 14cm plus 1x 12cm fans.
Goedkopere WD main SSD met cache voor OS, software en VM's.
Een 2Tb SSD zonder cache voor opslag games en scheiding werk/privé.
Een 850W semi-passieve ATX3.0 voeding met volledig japanese capacitors en 10jaar garantie.
Een PNY videokaart met extreme koeler die nog net in de behuizing past. Afhankelijk van de resolutie en refreshrate van je gaming monitor kun je hier wellicht nog op bezuinigen. Een RTX4070 Ti Super heeft de gpu en memory van de RTX4080, maar minder cuda cores.
Zeer luxe moederbord met zware stroomvoorziening, maar relatief goedkoop, omdat deze is uitgekomen bij de 12e generatie Intel en al langer op de markt is.
48Gb memory, bij G.Skill staat dit moederbord op de QVL voor dit geheugen.

• RoeKoe
Bedankt voor je reactie @Woezik. Hier heb ik wat aan 😁. Dat de BQ behuizing te gesloten is had ik nooit over nagedacht en je advies over de voeding ga ik zeker meenemen.

Als ik je goed begrijp heb ik waterkoeling nodig mocht ik toch een 13700 of hoger nemen?

Wat ik me nog afvraag is, hoe zou een AMD processor het doen in mijn configuratie en werkzaamheden? Als ik bij "best verkochte producten" kijk op bijvoorbeeld Amazon zie ik heel veel AMD, of zijn die CPUs teveel gericht op gamers?

Daarnaast ken ik het merk PNY niet, maar lees veel horror verhalen vwb hun support. Niet dat je dat hoopt nodig te zijn, maar toch. Heb jij hier ervaring mee en wat zou een eventuele andere optie zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door RoeKoe op 02-06-2024 07:32 ]

• Woezik
12700K: 8 cores met hyperthreading en 4x efficiencycores; piekverbruik cpu in Cinebench: 174W
13700K: 8 cores met hyperthreading en 8x efficiencycores; piekverbruik cpu in Cinebench: 246W
14700K: 8 cores met hyperthreading en 12x efficiencycores; piekverbruik cpu in Cinebench: 344W
https://tweakers.net/pric.../1866984;1993240;1737848/
Er zijn vrijwel geen applicaties die alle cores volledig weten te benutten, maar je moet toch rekening houden met stevige koeling. Dus ik zou zeker vanaf de 13700K waterkoeling kiezen. Tweakers is voor het testen ook afgestapt van de BQ Dark Rock Pro4, omdat ze daarmee de nieuwste cpu's niet meer konden meten, omdat de koeler de bottleneck was.

AMD is perfect voor gaming tot een 8-core cpu. Daar boven (7900/7950) zijn ze niet beter in gaming en de prestaties bij andere software moet je per applicatie beoordelen. Voor Adobe zou ik Intel kiezen, maar AMD heeft een voorsprong, zodra AVX-512 wordt benut.
Vanwege de meerdere VM's die je wilt opspinnen zou een 7900/7950 prima kunnen, maar voor gamen zijn de X3D uitvoeringen minder interessant, want de extra cache zit maar op één chiplet, dus niet alle cores profiteren ervan. Kijk anders eens naar deze review, welke software het beste overeenkomt met je werkzaamheden: https://tweakers.net/revi...k-compute-en-compile.html
AMD is wel zuiniger dan Intel, maar de verschillen zijn niet zo groot als in de Cinebench wordt gemeten. In real life worden veel threads niet benut en zijn verschillen in verbruik ook kleiner. Ik heb zelf vorig jaar een 13700 gekozen, omdat die een lagere baseclock heeft met een goedkoper B760 moederbord, maar bij de huidige cpu prijzen is een non-K cpu amper nog interessant.

PNY is de fabrikant van de professionele Quadro kaarten. Dat zijn natuurlijk wel veeleisende klanten (ook qua driver support voor professionele software). Voor garantie zul je de winkel/webshop moeten aanspreken.
Er zijn talloze andere opties, maar welke monitor resolutie/refreshrate of monitor gebruik je? Dat bepaalt heel sterk welke kaart je nodig hebt.

• RoeKoe
Thanks, ik zal de review doornemen om mijn keuze te maken 🙂.

Vwb de monitor. Ik weet het model zo niet uit mijn hoofd, maar het is een Samsung 34" en draai een 3440x1440 resolutie op 100hz. Niet een "echte" gaming monitor, maar doet het prima met de games die ik nu speel. Voor het werk sws perfect omdat ik meerdere vensters naast elkaar open kan hebben.

• Woezik
3440x1440 = 2,4x Full HD, dan is een RTX4070 Super ook wel een optie. Dan moet je gemiddeld zo'n 88fps kunnen halen op Ultra settings. https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
Bijvoorbeeld met 2/3 fans: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2032972;2032996/
Je hebt dan ook voldoende aan een 750W voeding.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Voor het spel World of Warcraft wil je een videokaart met veel VRAM om veel textures te kunnen tonen, bijvoorbeeld in Orgrimmar waar veel spelers aanwezig zijn.

Daarnaast leunt WoW sterk op oudere technologie, dus veel MHz per core is belangrijk. Ik vraag me af of een spel met een engine uit 2004 überhaupt goed kan omgaan met de efficiënte cores van Intel, die 18 jaar later zijn uitgebracht dan de originele WoW.

Je kunt beter een Ryzen 7 7900X met 12 cores aanschaffen. Aangezien je veel met VM's werkt, wil je meer cores hebben. Dan kun je bij elke VM 2 cores toewijzen, mocht je er 2 tegelijkertijd draaien. Zo hou je nog 8 cores over voor je host-pc. Dit is ruim voldoende om te multitasken in die omgeving, naast de VM's die je hebt draaien. Heb je nog genoeg rekenkracht op je host pc om bijvoorbeeld een server van afstand over te nemen en op de andere pc van een klant te werken. Dit deed ik altijd bij de helpdesk. Hier een voorbeeld van hoe ik het deed:

Ik had een bureau met 3 beeldschermen op een standaard en op het bureau zelf een laptopscherm.
- Het 1e scherm aan de linkerkant gebruikte ik om computers van klanten over te nemen.
- Het 2e middelste scherm om tickets te openen of aan te maken in Topdesk.
- Het 3e scherm aan de rechterkant om de server van die organisatie van afstand over te nemen, bijvoorbeeld om een wachtwoord te resetten, een gebruikersaccount aan te maken of een Citrix-sessie te verversen. Ook om een emailaccount aan te maken in Exchange, etc.
- Het 4e scherm, het laptopscherm, gebruikte ik voor Teams, emails, Office om scripts aan te passen, wachtwoordmanager van de kluis (want je kan niet zomaar in elke server komen, dat moet je eerst activeren, etc.). Je belprogramma, zodat je kunt zien wie er belt en eventueel kunt doorschakelen naar een collega. Eventueel een testomgeving in een VM

Maar als WoW geen prioriteit heeft bij gamen, kun je beter een Intel processor pakken. Anders is een Ryzen 9 7900X in mijn optiek een no-brainer.

Edit: Je kan ook voor de AMD Ryzen 9 7900X3D Boxed gaan. Al betwijfel ik of je het extra cachegeheugen in spellen zoals WoW volledig zult benutten; ik denk van niet. De basis kloksnelheid van deze processor is iets lager, maar de maximale kloksnelheid is gelijk. Daarentegen is hij wel veel zuiniger, wat ook waardevol is als je er 8 uur per dag mee werkt en voor die 3 extra tientjes hoef je het ook niet te laten. Die haal je er makkelijk uit kwa kosten in verband met stroom verbruik

[ Voor 28% gewijzigd door Glamourt op 02-06-2024 20:10 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:51
@Glamourt Van wat ik ervan begrijp gebruikt @RoeKoe zijn VM's meer voor sandboxing dan om allerlei zware taken tegelijk te doen. Beetje om het even of je dan een i7 of een R9 pakt. Beide lijken me ruim voldoende cores te hebben voor 1-2 VM's + host OS. Die E-cores kun je gewoon meerekenen voor dit soort taken.

De 7900X3D vind ik persoonlijk moeilijk om aan te raden. Je hoort toch veel geluiden dat games nog wel eens niet de CCD met 3D cache pakken en je daardoor gewoon reguliere 7900X performance krijgt.
Qua AMD zou ik of gokken dat 16 threads genoeg is en voor een 7800X3D/7700 gaan, of voor de reguliere R9 7900.

Verder eens met @Woezik Geen luchtkoeling voor de 14700K. De uitvoering: Arctic Liquid Freezer III 280 is goedkoper dan een dark rock pro en maakt gehakt van iedere luchtkoeler bij hoge load.

De Intel's zijn vooral inefficiënt als ze volledig belast worden omdat ze dan de kraan zo ver open draaien. Bij mixed load ontlopen AMD en Intel elkaar niet zo veel. In games zijn de X3D CPU's wel heel zuinig. Als je de 14700K begrens op een realistisch wattage, 150-180 watt, dan heb je dezelfde ervaring als met een AMD. Je performance neemt niet echt af in de praktijk. Ik doe dat zelf ook op mijn 12900KS.

[ Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 03-06-2024 09:59 ]

• RoeKoe
Bedankt voor jullie reacties @Glamourt en @youridv1 :-).

Ik doe inderdaad geen hele spannende dingen in die VMs. Standaard heb ik 1 open staan om de verbinding naar de klantomgeving op te zetten zodat ik aan het werk kan. Veel klanten gebruiken allerlei verschillende VPN oplossingen en ik heb geen zin om mijn eigen machine daarmee te vervuilen. Daarbij is het ook wel zo netjes dat eventuele documenten e.d. in die VM blijven en niet tussen mijn persoonlijke bestanden worden opgeslagen.

Andere VM(s) die ik daarnaast start gebruik ik vooral om Windows en/of applicatie deployments te testen of scripts te bouwen. Mocht ik die machine om wat voor reden ook kapot maken, zet ik een snapshot terug en begin ik weer opnieuw.

Ik heb me geprobeerd in te lezen in die Intel E en P cores, maar moet zeggen dat ik er niet heel veel wijzer van ben geworden. Voelt een beetje als een markteting campagne om je zoveel mogelijk "cores" aan te praten. Een AMD zou mij 12 cores opleveren en een Intel 13700K 16, waarvan 8P en 8E. Maar wat ze nu effectief doen en of mijn VM's en lokaal draaiende applicaties/games er goed mee omgaan is mij nog een raadsel, waardoor ik het gevoel heb dat ik beter af ben met een 12 core AMD.

edit: En v.w.b. de games. WoW is wel de enige game die altijd geinstalleerd is en ik ook zeer regelmatig speel. Andere games zijn vaak tijdelijk en gaan er weer af zodra ik ze uitgespeeld heb.

[ Voor 7% gewijzigd door RoeKoe op 03-06-2024 12:05 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:18

Thomg

Aww yiss

Hangt ook een beetje af wat voor performance je precies verwacht in je VMs. Als het niet super hoge performant taken zijn is het handig om alle VM's op je E cores te pushen. Hier behoud je dan de P-cores voor alles buiten de VMs.

Bij AMD wil je eigenlijk ook hetzelfde doen, hier heb je 2 CCD's met ieder 6 cores waar je het liefst alle VM's op 1 CCD draait en de host OS op de andere.

Dit hoeft trouwens niet, de host scheduler kan ook zelf de workloads toewijzen waar nodig, maar de exacte details weet ik niet. Anno 2024 lijken AMD en Intel het wel aardig voor elkaar gekregen te hebben mbt scheduling.

Verder ben ik het met Youri ook roerend oneens dat Intel AMD en Intel elkaar niet zoveel ontlopen. Dit is gewoon bullshit. Met wat googlen vind je zo hoe goed performance daadwerkelijk schaalt.
https://www.techpowerup.c...nfiguration.311037/page-7
https://www.anandtech.com...er-scaling-13900k-7950x/4

Wat wel klopt is dat Intel minder extreem achterloopt bij het begrenzen van vermogen, maar zeker bij hogere core counts komt Intel bij lange na niet in de buurt van de power efficiency van AMD. Daarnaast komt Intel ook met een noemenswaardige hogere single-core performance.

Zeker bij lower powered setups is intel zeer competent.
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-13400f/21.html
Maar deze zit wel in een andere performance klasse.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 03-06-2024 12:37 ]

• youridv1
@Thomg Waarom link je dan gelijk twee pagina's vol met benchmarks waarin buiten de zware render benchmark (cinebench) de verschillen op 125w niet zo groot zijn?
Mag je het dan "roerend oneens" zijn met me, maar in de cijfers die je linkt staat precies wat ik bedoel.

Performance verschil 125w valt erg mee en in de Aida64 heat load test in de eerste link loopt de i9 op 125W net zo koel als de R9 7950X op 65W...
En de i9 op 125W verbruikt in de piekverbruik test net zo veel als de R9 op 105W.

Dus als de temperatuur én verbruiksresultaten ver van 1:1 zijn tussen de gelijke powerlimits, moet je de resultaten dus ook niet 1:1 vergelijken, want er is kennelijk iets anders aan de hand.

[ Voor 45% gewijzigd door youridv1 op 03-06-2024 12:47 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Sorry, maar als een 65W 7950X een 125W 13900K kan evenaren noem ik dat niet "niet zo groot".

En komaan youri, ik ken je wel langer dan vandaag. We weten allebei dat temperaturen anno 2024 echt helemaal niks zeggen over de hitteproductie/energieverbruik whatever. Het is irrelevant als we CPU's vergelijken zolang het geen invloed heeft op verbruik en performance.

Edit: Dit is al iets van de 5e keer dat je hierop tegenspreek en je lijkt niet van standpunt te willen veranderen wat ik dan ook zeg. Net als esumontere trouwens...

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 03-06-2024 12:50 ]

• youridv1
@Thomg is zo, maar de effectieve temperatuur is wel waar je koeler mee moet dealen. Je kunt dus volgens de test die jij linkt een 65 watt and en een 125 watt intel met dezelfde koeler koelen en dezelfde resultaten verwachten qua temp. Dat is, als je het mij vraagt, minstens even relevant als het echte verbruik.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee. Totaal niet. Je kan identieke koelers pakken met equivalente fansnelheid en de performance krijgen die hier genoemd word.

Dat de 7950X hier dan tegen de temperatuurslimiet van 95°C aanslaat en intel netjes rond de 80°C blijft is hier irrelevant.

Tweakers heeft het zelf getest en over geschreven.
review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests

• youridv1
@Thomg In de temperatuurtest die jij linkt, staat dit plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/forums/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fimages.anandtech.com%2Fgraphs%2Fgraph17641%2F130799.png&hash=bffbb06434eb5f0b88b562a22efbbbbd
Waar de 125w intel en de 65w amd op dezelfde temp lopen. Dus ze zijn met dezelfde koeler op die temp te koelen bij die wattages.

Als ik dan hier kijk
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/forums/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fimages.anandtech.com%2Fgraphs%2Fgraph17641%2F130503.png&hash=5f5f813dacd844b6c40c69b30cecc31e

en hier
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/forums/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fimages.anandtech.com%2Fgraphs%2Fgraph17641%2F130505.png&hash=017fe23d8f38773ccf9edc1db065399a

Dan zie ik dat de 125w intel, die qua kern temperatuur en dus benodigde koeler onder bijna alle AMD resultaten zit, zich gewoon aardig kan meten met AMD.
De intel op 125W scoort ongeveer tussen de 105w en 65w AMD scores in.

Peak power is ook vergelijkbaar met de AMD 105W. Dat staat hier.
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/forums/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fimages.anandtech.com%2Fgraphs%2Fgraph17641%2F130462.png&hash=50205bdab96c4f4c409cc4e16b93fdb2

Dus dan concludeer ik dat de verschillen in performance icm dezelfde koeler niet zo groot zijn.
Vergeet overigens niet dat 53 watt verschil (intel 125w vs amd 65w) bij 8 uur per dag stampen, 5 dagen per week, 52 weken per jaar, op ~50 euro op jaarbasis uit komt. Maar daarvoor moet je je pc wel even magnitudes veel zwaarder belasten dan @RoeKoe ooit zal doen.

Is AMD efficiënter? Ja, ja dat zijn ze. Zijn de verschillen mega groot als je normaliseert voor vermogen? Nee, niet mega groot. Heb je voor intel een duurdere koeler nodig als je normaliseert voor vermogen? Nee, nee dat niet.
Dus qua ervaring ontloopt het elkaar niet veel. Dat is wat ik beweerde in mijn originele comment.
Edit: Dit is al iets van de 5e keer dat je hierop tegenspreek en je lijkt niet van standpunt te willen veranderen wat ik dan ook zeg. Net als esumontere trouwens...
Dat klopt. Of ik van standpunt verander heeft niets te maken met hoe vaak iemand mij tegen spreekt. Je moet me met argumenten overtuigen. Ik bedoel dit niet persoonlijk, maar dat is je tot zover helaas niet gelukt. :)
Ik trek mijn eigen conclusies op basis van keiharde cijfers, jouw cijfers en die onderbouw ik hierboven. Of je het er zelf mee eens bent is verder aan jou of andere lezers om zelf te beslissen.

Wat er tot nog toe tot wel 5 keer is gebeurd, is dat jij een comment plaatst dat je het oneens bent met mijn statement over powerdraw of efficiëntie. Jij linkt daarin een bron. Ik ga inhoudelijk op die bron in en leg uit waarom die bron mij niet tegenspreekt in mijn optiek. Vervolgens plaats jij dan ergens een reactie van "nou ik ga er verder niet over in discussie" en dan is de kous af.
Het maakt me niet uit of dat één keer, vijf keer of duizend keer gebeurd. Ik vind het ook helemaal niet vervelend. Daar is een forum voor. Wat ik vind is niet leidend. Erg overtuigend is het in ieder geval niet...

Denk je nou echt dat die tweakers eco mode test die je linkt voor mij nieuwe informatie is? Ik heb nota bene zelf om die test gevraagd bij tweakers. Er wordt met naam naar mij verwezen in de tekst, specifiek in het stukje over koelertests en eco mode.

Ik zie ook wel dat als je die i9 253 watt laat verbruiken dat hij enorm heet loopt en de benchmark scores niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Dus dan is de performance per watt inderdaad veel slechter dan bij AMD.
Maar wat ik ook zie, is dat de resultaten bij ~143 watt binnen 10% zitten van de AMD resultaten bij diezelfde ~143 watt. Dan heb je dus een compleet andere situatie. Intel verliest nog steeds, dat klopt, maar het zit dicht genoeg bij elkaar dat beide systemen met dezelfde koelcapaciteit toereikend zullen zijn voor de use case van @RoeKoe Dus dan heb je ook de ruimte om andere aspecten te vergelijken tussen intel en amd die wellicht even belangrijk zijn als pure kracht.

[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 03-06-2024 14:08 ]

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
In het kort wat intel P en E cores zijn:

Intel's P-cores (Performance-cores) en E-cores (Efficiency-cores) vormen een hybride oplossing. P-cores zijn ontworpen voor zware taken met hoge kloksnelheden en Hyper-Threading, terwijl E-cores energiezuinig zijn, op lagere snelheden draaien en ideaal zijn voor achtergrondprocessen, --> waarvan Windows er veel heeft.

Bij het draaien van een VM lijkt een volledige core van bijvoorbeeld AMD beter dan een E-core van Intel, omdat de hogere kloksnelheid van de core de prestaties van de VM verbetert. Om jouw voorbeeld aan te houwen: Bij de I7 van Intel heb je dus maar 8 P-cores en bij AMD 12 P-cores (AMD noemt ze Homogene cores).

Een VM die is opgeslagen op een M.2 SSD x4 is uiteraard sneller dan een VM op een SATA 600 SSD, hoewel dit alleen de laadtijden beïnvloedt en niet de rekenkracht. De rekenkracht waar je processor verantwoordelijk voor is gebruik je in programma's als office.(Excel --> Waar je moet rekenen)

Zoals de discussie hierboven AMD is ook iets zuiniger als Intel.

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 03-06-2024 17:23 ]

• RoeKoe
Thanks allemaal. Ik heb m'n keuze gemaakt voor de AMD. Onderstaand de configuratie die ik van plan ben te bestellen, zien jullie nog gekke dingen?

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 363,-€ 363,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC 12G€ 655,-€ 655,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 114,59€ 114,59
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 280€ 71,90€ 71,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 119,90€ 119,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 126,19€ 126,19
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 88,88€ 88,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.708,46

• Woezik
Voor € 6,- meer heb je een 7900X. Stroomlimiet verlagen of verhogen (7900) kan met beide.
Je kunt nog iets besparen met een 750W voeding: https://tweakers.net/pric...ter-gx-iii-gold-750w.html
750W is ook nog ruim voldoende https://www.bequiet.com/en/psucalculator

De 280mm radiator past niet aan de bovenzijde. Ga voor een 38mm dikke 240-radiator: https://tweakers.net/pric...er-iii-240/specificaties/ of een flinke luchtkoeler met veel heatpipes: https://tweakers.net/pric...;2040884;1743102;1995238/

• RoeKoe
Bedankt! die opties ga ik zeker meenemen
Pagina: 1