Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
Voor een van mijn kennissen zoek ik een op de P1-poort aangesloten meter voor registratie van elektriciteits-afname & -teruglevering. Ze willen over de tijdlijn gezien weten hoe de afname en teruglevering is, dus met een uitvoer via tabellen en grafieken.

Complicatie daarbij is dat
- zelfbouw-oplossing niet aan te bevelen (omdat ik op behoorlijke afstand woon en dus bij vragen/storingen niet 'even' kan gaan helpen)
- ze schakelen hun (W)LAN uit als ze die functie niet nodig vinden, dus dan zeker geen verbinding naar externe servers ......

Vraag:
wie weet een kan-en-klare Pi-interfacemeter die doorgaat met lokale registratie als er geen (W)LAN-verbinding is, en die zulke achtergrond-registratie invoegt als de (W)LAN weer bijkomt?
Heb bijv. naar Homewizard gekeken, maar vind daar geen info over dit aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
- ze schakelen hun (W)LAN uit als ze die functie niet nodig vinden, dus dan zeker geen verbinding naar externe servers ......
Bedoel je daarmee dat ze wifi uitzetten als ze het niet gebruiken, bijvoorbeeld 's nachts? Of dat ze helemaal geen wifi hebben?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Kant en klaar is het niet, een Raspberry Pi met een p1 kabel is wel zo opgezet en registreerd ook offline.
Voor data inzage zul je wel in moeten loggen met lan of wlan tenzij je er een monitor naast zet.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Ze hebben wel wifi, maar zetten die uit als ze denken, die niet nodig te hebben, zoals 's nachts.

Kant-en-klaar is het best voor deze soort gebruikers.

Maar (als next-best) ook aan een RPI met P1-kabel + Domoticz zitten denken,
met de RPI in configuratie met Wifi en RJ45-poort, voor draadloze plus bekabelde verbinding.
Zo'n configuratie kan lokaal altijd registreren, en ze kunnen altijd lokaal uitlezen door Domoticz via (W)LAN aan te roepen.
Moet die installatie dan alleen uiterst robuust maken.
Anderzijds, als dit de enige functie wordt van deze RPI, dan draait die ongeveer in nullast .......
Aangezien ze een PV-systeem hebben echter te verwachten dat ze ook daarheen een koppeling gaan willen hebben voor vergelijk, maar dan nog geen belastingsproblemen te verwachten.

[ Voor 78% gewijzigd door Toulon7559 op 01-06-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als ze hun eigen wifi uit zetten kunnen ze hem wel aan de wifi van de buren hangen?

Je router uitschakelen is wel een beetje 1980 overigens ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:07
Ik heb zelf een orange pi zero van ~6 euro incl. behuizing ofzo. Hier draait linux op met DSMR reader. Draait al jaren zonder storing. Verder staat er ook niks op. 16gb sd-kaartje. Ik heb hier een usb-sd-kaar-lezer in zitten met een identieke sd kaart. 1x per week draait hij een complete backup / 1-op-1 kopie van de systeem sd naar de kaartlezer sd. Als de systeem sd dan kapot gaat kan ik de andere SD kaart erin doen en draait het weer verder. In de praktijk nog niet nodig gehad met dit systeem. (ander systeempje wel regelmatig gedaan als ik het weer kapot had gemaakt)
De p1 poort gekoppeld met een draadje naar de header op de orange pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
RPI met SD-kaartje en backup/restore daarvan is zo'n aspect waar ik deze gebruikers liever niet mee opzadel, daarom de voorkeur voor 'kant-en-klaar', stand-alone configuratie .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-06 21:53
Kant en klaar is deze oplossing er niet zonder wifi. En een PI met heb ik zelf ook een tijd gehad maar als je pech hebt moet je daar wel onderhoud aan plegen.

Ik had wel pech en mijn domoticz is twee keer al zijn data verloren. Nu gebruik ik gewoon homewizzard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PI kan prima, als je na booten alles in memory draait en de P1 gegevens ook niet daar opslaat maar enkel doorstuurt naar een ander servertje. Dan krijg je geen corrupte SD-kaart verschijnselen omdat die ook niet naar de SD-kaart schrijft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
True schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:44:
PI kan prima, als je na booten alles in memory draait en de P1 gegevens ook niet daar opslaat maar enkel doorstuurt naar een ander servertje. Dan krijg je geen corrupte SD-kaart verschijnselen omdat die ook niet naar de SD-kaart schrijft.
En hoe werkt dat zonder internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@alwind

Vraagje 'what-if' met oog op je praktijk-ervaring
Wat doet de P1-meter van Homewizard als de wifi tijdelijk uit is?
In achtergrond doorlopen van de P1-registratie, of gat in de P1-registratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Toulon7559 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:47:
@alwind

Vraagje 'what-if' met oog op je praktijk-ervaring
Wat doet de P1-meter van Homewizard als de wifi tijdelijk uit is?
In achtergrond doorlopen van de P1-registratie, of gat in de P1-registratie?
Gat in je live verbruik. Je totale tellerstand komt uiteindelijk wel door want die staat wel in je p1 meter. Maar het geeft waardeloze grafieken als er steeds uren bij elkaar opgeteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Toulon7559 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:18:
Ze hebben wel wifi, maar zetten die uit als ze denken, die niet nodig te hebben, zoals 's nachts.

Kant-en-klaar is het best voor deze soort gebruikers.
Veel kant-en-klaarder dan wifi gewoon aan laten wordt het niet.

Of ze zouden kunnen accepteren dat wanneer ze wifi uitzetten, ze dan wat data zullen missen. Dat is ook kant-en-klaar.

Of je kan moeilijk gaan doen met andere oplossingen om er omheen te werken, maar dat blijft het: er omheen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb de Iungo (https://iungo.nl/) werkt onafhankelijk met internet en sluit je bedraad aan op je router.
Met elk op het LAN aangesloten apparaat kan je de data uitlezen in een browser en exporteren naar CSV files.

Heeft voor updates wel WAN toegang nodig en kan extern gegevens ophalen als er verbinding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-06 19:52
Hier hangt er een simpele rPi met DSMR Reader aan de meter. Onderhoud nagenoeg 0 en werkt altijd. Ook zonder netwerk/wifi.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

alwind schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:47:
[...]

En hoe werkt dat zonder internet?
Je moet je vragen duiden. Ik neem aan dat jij doelt op 'geen WiFi'?

Er zijn RPi's met een ethernet aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hanev001 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:55:
Ik heb de Iungo (https://iungo.nl/) werkt onafhankelijk met internet en sluit je bedraad aan op je router.
Met elk op het LAN aangesloten apparaat kan je de data uitlezen in een browser en exporteren naar CSV files.

Heeft voor updates wel WAN toegang nodig en kan extern gegevens ophalen als er verbinding is.
150€ 8)7 8)7 8)7
Ja, drie emoticons zijn hier nodig.
Voor amper 40€ heb je dit zelf draaien, maar het punt blijft 'ontzorgen' als ze er 150€ voor over hebben is dit een optie die werkt zonder WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31
YakuzA schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:18:
Je router uitschakelen is wel een beetje 1980 overigens ;)
Waarom? Doe ik ook, als ik slaap of van huis ben staat alle elektrische apparatuur (behalve de koelkost en warmwaterboiler) uit. Stroom die je niet gebruikt hoeft ook niet opgewekt te worden en alle kleine beetjes helpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Yaksa schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Waarom? Doe ik ook, als ik slaap of van huis ben staat alle elektrische apparatuur (behalve de koelkost en warmwaterboiler) uit. Stroom die je niet gebruikt hoeft ook niet opgewekt te worden en alle kleine beetjes helpen.
Zet jij je auto 200m voor een verkeerslicht in de vrij?
Laat jij een traantje als de sla in de koelkast bruin geworden is?
Vind jij het ecologisch onverantwoord als de buurman z'n verpakkingen afval bij de rest-container in stopt als die morgen toch opgehaald wordt?

Anno 2024 vind ik dit soort keuzes wel erg doordraven, het ongemak van alles moeten uitschakelen gaat m.i. totaal niet op tegen het 'extra' stroomverbruik van de WiFi of een modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Yaksa schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Als je het doet om stroom te besparen, sure. Dat zal een paar euro per jaar schelen inderdaad.

Maar TS zoekt nu een oplossing, die mogelijk meer stroom zal kosten dan wifi simpelweg 's nachts aanlaten staan. Dus ik gok niet dat het om de stroom te doen zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31
True schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:11:
[...]Zet jij je auto 200m voor een verkeerslicht in de vrij?
Ik heb geen auto, doe alles op de fiets.
Laat jij een traantje als de sla in de koelkast bruin geworden is?
Ik pluk mijn sla vers uit m'n bio tuintje, ligt 20 minuten na het plukken op mijn bord. Verser kan niet.
Vind jij het ecologisch onverantwoord als de buurman z'n verpakkingen afval bij de rest-container in stopt als die morgen toch opgehaald wordt?
Onze hele buurt doet goed aan afvalscheiding, ook geen wonder want restafval in de bunker deponeren kost een kapitaal per zak.
Anno 2024 vind ik dit soort keuzes wel erg doordraven, het ongemak van alles moeten uitschakelen gaat m.i. totaal niet op tegen het 'extra' stroomverbruik van de WiFi of een modem/router.
Anno 2024 zou je toch onderhand keuzes moeten gaan maken die wel milieubewust zijn, of je moet denken 'Na mij de zondvloed'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gewoon een online uitlezer nemen, zoek maar eens op slimme meter online.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@klump4u

Goede hint!
Kost niks, maar ;-) ze schrikken zich waarschijnlijk rot dat het mogelijk is om ongeweten achter hun rug hun meter uit te lezen ........

Opmerking:
hun uitzetten van Wifi e.d. lijkt ingegeven door combinatie van argumenten zoals energiesparen, zo min mogelijk straling en afweer tegen data-inbraak.

[ Voor 34% gewijzigd door Toulon7559 op 02-06-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
Youless, aansluiten via utp, uitlezen via webpagina of koppelen aan Enelogic etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Toulon7559 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:21:
@klump4u

Goede hint!
Kost niks, maar ;-) ze schrikken zich waarschijnlijk rot dat het mogelijk is om ongeweten achter hun rug hun meter uit te lezen ........

Opmerking:
hun uitzetten van Wifi e.d. lijkt ingegeven door combinatie van argumenten zoals energiesparen, zo min mogelijk straling en afweer tegen data-inbraak.
Tja die personen zijn er ook, succes

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:01
Dit is mogelijk een kant en klare oplossing voor je:

https://cemm.nl/

De data slaat die lokaal op en voor zover ik weet dien je er een netwerkkabel op aan te sluiten en geen wifi.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.a.N.
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05 12:51
https://smart-stuff.nl/shop/

Er zijn twee dongles beschikbaar met ethernet aansluiting

Lokale opslag
Diverse software opties
Mogelijkheid om een watermeter-sensor aan te sluiten

Succes!
Pagina: 1