Verschil in videokwaliteit tussen grafische kaarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slide74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 13:31
Mijn RX6600 ging stuk en ik gebruik weer mijn GTX1060.
We zagen duidelijk lagere kwaliteit in video (netflix etc). Meer graining en wazigheid voornamelijk in donkere scenes.
Ook hebben we onlangs een mini pc met integrated graphics (Beelink SER5). De kwaliteit was nog iets minder.
Het werd mysterieus toen bleek dat de mini PC perfect beeld gaf op een monitor in tegenstelling tot de televisie.

We hebben een iets oudere Bravia televisie. Ligt dit aan instellingen op de computer of op de televisie misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:15
Of aan beiden.
Veel tvs willen de beeldkwaliteit graag opkrikken met software, soms helpt het om bij instellingen de game modus te selecteren. (Dan toont tv letterlijk de input).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:18
Ik had hetzelfde toevallig, ik had nog een PC staan met een GTX 1080 en op de een of andere manier is netflix echt niet om aan te zien tov mijn 6800XT. Youtube werkte wel prima, misschien een soort van accelleration probleem met de API van netflix? Wil ook wel weten waarom..

[ Voor 23% gewijzigd door Majestici op 01-06-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Slide74 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:00:
Mijn RX6600 ging stuk en ik gebruik weer mijn GTX1060.
We zagen duidelijk lagere kwaliteit in video (netflix etc). Meer graining en wazigheid voornamelijk in donkere scenes.
Ook hebben we onlangs een mini pc met integrated graphics (Beelink SER5). De kwaliteit was nog iets minder.
Het werd mysterieus toen bleek dat de mini PC perfect beeld gaf op een monitor in tegenstelling tot de televisie.

We hebben een iets oudere Bravia televisie. Ligt dit aan instellingen op de computer of op de televisie misschien?
Had u de pc op full rgb en de tv op limited staan? Zeker oudere tv’s gaan uit van limited.

Als dat niet match ziet de boel er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slide74
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:11:
de game modus te selecteren. (Dan toont tv letterlijk de input).
De game modus heb ik net opnieuw geprobeerd maar gaf slechter beeld (half oude tv?)
Majestici schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:19:
Ik had hetzelfde toevallig, ik had nog een PC staan met een GTX 1080 en op de een of andere manier is netflix echt niet om aan te zien tov mijn 6800XT. Youtube werkte wel prima, misschien een soort van accelleration probleem met de API van netflix? Wil ook wel weten waarom..
Het is ook bij afspelen in VLC etc een probleem. Ik heb meerdere players geprobeert. Ik heb ook Nvidea settings proberen te veranderen.
Bij Youtube gaat het inderdaad beter maar ook niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slide74
FrankoNL schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:22:
[...]
Had u de pc op full rgb en de tv op limited staan? Zeker oudere tv’s gaan uit van limited.

Als dat niet match ziet de boel er niet uit.
Colour format: RGB
Colour space: SDR (standard dynamic range)
Ik vind niets over limited helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 21:00
Test inderdaad eens 'side by side' met een monitor en de TV. Gaat het op de monitor wel goed, maar op de TV niet is het vrijwel altijd ofwel software, dit kan echter op de PC zijn (bijvoorbeeld verkeerde settings voor de HDMI poort in combinatie met TV of de software van de TV zelf die wat overijverig is, of als andere optie een handshake die niet goed gaat.

Is het op zowel monitor als TV niet mooi kan een (professionele) kalibratie soms nog uitkomst bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
Dennism schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:16:
Test inderdaad eens 'side by side' met een monitor en de TV. Gaat het op de monitor wel goed, maar op de TV niet is het vrijwel altijd ofwel software, dit kan echter op de PC zijn (bijvoorbeeld verkeerde settings voor de HDMI poort in combinatie met TV of de software van de TV zelf die wat overijverig is, of als andere optie een handshake die niet goed gaat.

Is het op zowel monitor als TV niet mooi kan een (professionele) kalibratie soms nog uitkomst bieden.
Tbh de beschrijving is meer een compression probleem dan een gebrek aan kleuren.
Zoals ik al zei, klinkt meer alsof Pascal ergens iets mist voor moderne decompressie, of de drivers f.ed up zijn.
Slide74 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Colour format: RGB
Colour space: SDR (standard dynamic range)
Ik vind niets over limited helaas.
Hij bedoeld dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zpr_2RlNUc9I2f2QYhYThrdyf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Rq2Ys7Ev8G3DE5FHwjErHSu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Majestici op 01-06-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Majestici schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Tbh de beschrijving is meer een compression probleem dan een gebrek aan kleuren.
Zoals ik al zei, klinkt meer alsof Pascal ergens iets mist voor moderne decompressie, of de drivers f.ed up zijn.
Ik zie juist wazigheid in blacks e.d. vaak bij niet / slecht gekalibreerde schermen :) Waardoor zwart / bijna zwart dan wat 'wolkerig' wordt.

Neemt niet weg dat (de)compressie ook zou kunnen, maar dan zou je verwachten dat het breder gezien zou worden, bijvoorbeeld de Nvidia shield heeft een maxwell afgeleide GPU de voorloper van Pascal, als Pascal dan iets in de hardware zou missen dat bij Streaming diensten issues veroorzaakt dan zou de Maxwell in de Shield dat ook moeten missen en dan zou je hier, vermoed ik in ieder geval, toch wel veel meer over moeten horen, gezien het marktaandeel van de Shield als mediaspeler, vaak juist voor streaming.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 01-06-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Ja en ik lees dus ook precies forumposts over de shield die hetzelfde probleem heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Majestici schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:29:
Ja en ik lees dus ook precies forumposts over de shield die hetzelfde probleem heeft...
Geven ze toevallig ook aan met welke titels (of een linkje naar die post)? Dan kan ik dat hier zo even proberen. Heb hier een gekalibreerde TV met Shield en een computer, ook met gekalibreerd scherm, met een 6900XT.

Maar ik moet zeggen, ik heb gister nog een paar 'klassiekers' gekeken op Netflix (o.a. Pulp Fiction) via de shield en geen issue gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 01-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slide74
100% opgelost! FrankoNL had de oplossing en Majestici had het juiste screenshot.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Dus toch een "banding" effect dan wat je zag. Fair enough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:44
Dit is vaak gewoon software, settings als 8bit, dsc (compressie). En Windows 11 heeft ook wel moeite met oudere hardware. Soms is het aanzetten van cleartype (fonts) wel fijn, op een andere gpu en software weer niet.

Ik wou geen eigen topic aanmaken voor mijn onnozele vraag. Hij valt een beetje in dezelfde categorie. Ik heb een Dell S3220DGF, VA monitor. Hoe zit dat met de brightness. Wordt die na zoveel jaar langzaam minder? Los van hdr of sdr. Ik gebruik al 3 jaar alleen de sdr modus. Maar begin opeens moeite met lezen van websites te krijgen. Ligt dat aan mij of wordt een VA paneel wel degelijk donkerder door slijtage?

Edit*

Va panel decay was niet de juiste Google term. Het is natuurlijk wear. En nu vond ik gewoon een antwoord. Backlights in alle lcd panelen slijten. En kunnen langzaam minder helder worden. 3 jaar is wel heel snel... Gemiddeld zou led backlight 100k uur (10/12 jaar) goed moeten blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door rcthans op 03-06-2024 16:26 ]

Pagina: 1