[Badkamer] Hoe waterleiding aanleggen icm vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Ik ben bezig mijn badkamer te verbouwen en zit met een aantal vragen inzake de waterleiding icm de vloerverwarming. Momenteel zit er een radiator en die wil ik vervangen door vloerverwarming. Op zich zitten de waterleidingen al ongeveer op de juiste plekken, maar ik ben bang voor legionella. De situatie is als volgt.

De onderste vloer is een gewapende betonvloer met daarop een cementdekvloer van 10cm. Ik heb de waterleiding gevonden op de plek waar eerst het bad stond. Daar komt de aanvoer uit de betonvloer en gaat (volgens mij) via een vertakking in de betonvloer naar de wasbak (warm/koud) en de toilet (koud). Maar ik weet niet zeker hoe die leiding loopt en met een leidingzoeker kom ik ook niet veel verder ivm de bewapening in de betonvloer.

In de cementdekvloer wil ik vloerverwarming frezen en ben ik dus bang voor legionella gevaar, omdat de leidingen waarschijnlijk door de betonvloer er onder lopen. Is dit terrecht?

Als alternatief had ik bedacht om de bestaande aftakking maar af te koppelen en nieuwe leidingen te trekken die ik via het plafond laat lopen (of via de muur net boven de tegels (daar zit nog wat ruimte). Is dit verstandig of kan ik dit beter op een andere manier doen?

Waar nu de aftakking zit komt de douche, de aanvoer leidingen zitten redelijk dicht bij de muur, dus mijn idee is om daar direct omhoog te gaan. Loop ik dan ook nog risico voor legionella en zo ja, hoe ver moet ik met de vloerverwarming buis weg blijven, zodat dit is uitgesloten? Aan de andere kant zal de douchevloer sowieso opwarmen als er iemand onder de douche staat. Iemand advies?

Ik heb wat foto's geplaatst om het wat duidelijker te maken. Als iets onduidelijk is dan laat het maar weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--DowbMdaY1YDJhpo4RP2h-cunA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CsJ6R8tnVHTGpQHKbxKtTlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e37hhlGXAcXUp4VcmDHnGqEbL_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWuDjccDVEoMLOmVRFZC0fix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieoQBTQ7ntEMijfWKWBE-HtC6NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcrjjLHo7Ii3ev3pXm05aueL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZCVyfYtmICA4oGITVBGlQK9AKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o32Kiayq6IgxIh4KITy1SobN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntk6RQO0p5yEMXPrRmLMOudmO_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZgFH3Frfi07LC7GcvWoXa8Y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz7hBxbYQw4dPULfH7aFUypIeMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6G591XLzryT5tMFz21lcXCf.jpg?f=fotoalbum_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en is de waterleiding niet op een ander punt al door te halen en opnieuw richting de badkamer te brengen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
SMSfreakie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:43:
en is de waterleiding niet op een ander punt al door te halen en opnieuw richting de badkamer te brengen :?
Je bedoeld ook de aanvoer opnieuw binnen te brengen? Ik moet toch ergens naar binnen en de enige optie is via de vloer. Dus denk niet echt andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
onder je badkuip en in je douchehoek wil je toch geen vloerverwarming leggen.. oftewel daar heb je sowieso al ruimte om iets te kunnen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 22:33
SMSfreakie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:11:
onder je badkuip en in je douchehoek wil je toch geen vloerverwarming leggen.. oftewel daar heb je sowieso al ruimte om iets te kunnen :)
Waarom eigenlijk niet? Meer oppervlakte is meer warmteafgifte. En in de winter vind ik het wel lekker dat de vloer in mn douche warm is. Onder het bad hebben wij ook niks, met als gevolg een koud bad s winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
douche doet men eigenlijk niet ivm het te snel opdrogen van douchewater.. als is dat met een waterontharder een iets mindere issue..

en onder je bad helpt t niet tegen het afkoelen hoor.. de luchtruimte tussen de vloer en het bad zelf isoleert daar te goed voor

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 22:33
SMSfreakie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:23:
douche doet men eigenlijk niet ivm het te snel opdrogen van douchewater.. als is dat met een waterontharder een iets mindere issue..

en onder je bad helpt t niet tegen het afkoelen hoor.. de luchtruimte tussen de vloer en het bad zelf isoleert daar te goed voor
Ah ok, dank je! Wij hebben toevallig een ontharder dus daar inderdaad geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
SMSfreakie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:11:
Klopt, maar dat betekent wel een forse ingreep. Dat kont namelijk uit in de keuken, en om daar ook te gaan breken vind ik wel erg extreem.
Dan maar geen vloerverwarming in het grootste deel van de douchecel.

Maar hieruit blijkt dat jullie nieuwe leidingen zouden trekken naar de wastafel en toilet? En dus niet de bestaande laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zou ik wel doen.. En ja 't kost wat meer.. Maar weet je ook zeker dat het weer allemaal "goed" is.

En je weet waar ze dan exact liggen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20
SMSfreakie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:23:
Waarom eigenlijk? Of je iets nou snel of langzaam opdroogt, de hoeveelheid mineralen die achterblijft is toch hetzelfde? En hoe sneller de boel opdroogt, hoe minder kans op schimmel, lijkt me.
Pagina: 1