Op maandag 10 september 2001 18:33 schreef Onno het volgende:Het is zeer bruikbaar, ook al zit je met segmentering. Segmenten van 64kb zijn misschien minder prettig dan van 4GB, maar dat is inherent aan het 16-bits zijn van de 286.
Inderdaad, maar wel een erg grote beperking. Geheugen kon nooit direct benaderd worden em er was altijd sprake van blokken heen en weer kopieren.
Absoluut niet! De protected mode van de 286 biedt alles wat je nodig hebt voor goede multitasking, en dat is een *enorme* stap vooruit ten opzichte van de eerdere processoren.
Goed, misschien was het een beetje ongenuanceerd zoals ik het uitdrukte

Windows 2.1 had al een 286 versie waarin de protected mode van de 286 werd gebruikt, dus het system was zondermeer goed bruikbaar. Maar eenvoudig programmeerbaar was het niet.
(en even een vraagje: heb jij ooit met deze geheugenmodellen gewerkt, heb jij met de protected mode gewerkt, of is dit puur theoretisch voor jou, en geleerd aan de hand van info van anderen?)
Ik heb in assembly geprogrammeerd op de 286 en de 386, maar protected mode dingen ben ik pas op de 386 gaan doen. Ik heb op de 286 met XMS en EMS gestoeid, maar echt veel heb ik er niet mee gedaan.
Het protected mode model van de 386 ken ik wel goed, en ik heb o.a. wat protected mode programma's gemaakt om gewoon wat dingen uit te proberen. Later ben ik met DPMI aan de gang gegaan en heb ik de sourcecode van een DOS extender doorgewerkt. Daar zat ook een hele goeie documentatie bij over de werking van de extender, en dus ook het hele 386 geheugen beheer. In m'n studie hebben we ontzettend veel met MINIX gedaan, en van MINIX ken ik de kernel vrij goed door alles wat we er mee moesten doen en veranderen.
In ieder geval is het dus materie waar ik zelf ervaring mee heb

Aanvankelijk had ik het 286 en 386 verhaal veel uitgebreider gemaakt met details over het geheugenbeheer, maar om het een beetje luchtig te houden voor de meeste mensen heb ik er in zitten snoeien om het wat minder technisch te maken. Ik zit nu te twijfelen of ik het weer uit zal breiden, of het V86 verhaal ook weg zal halen.