Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 06:33
Hoi Tweakers.

Ik heb een plat dak en een offerte liggen voor 8 panelen (3440 Wp)richting zuid-oost-zuid. Eigen gebruik is nu circa 3000 kWh maar zal wel meer worden als door bijv. Airco en electrische auto en opgroeiende zoon.

Nu heb ik de aanbieder gevraagd of het geen optie is om de panelen in Oost-West oriëntatie te leggen (eigenlijk oost-zuid-oost en west-noord-west). Vooral omdat op de lange termijn, ook zonder de aankomende regering, salderen hoe dan ook onhoudbaar (en oneerlijk) is. Zeker op lange termijn lijkt het mij altijd beter om te proberen opbrengst te spreiden, nu is er al een veel te grote productie rond 12 uur.
De aanbieder is behoorlijk afwijzend, geeft eigenlijk aan dat het vooral 13 % minder opbrengst is en niet veel oplevert.

Heeft hij helemaal gelijk en ben ik vooral mezelf aan het pakken door meer na te denken over inpassing in het bredere energiesysteem?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:59
Je hebt gelijk, die aanbieder wilt vooral "oud" denken en rekenen....

Altijd voor oost-west gaan als het kan, zo past er meer op je dak en heb je een mooiere verdeling van de opbrengst over de dag.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Rhaegar1
Vroeger wilde je inderdaad maximale opbrengt per jaar, want je had saldering.
Dat gaat nu weg, dus je wil zoveel mogelijk zelf kunnen gebruiken. Dat betekend dus geen curve met een piek (driehoek), maar eentje die zo plat (vierkant) mogelijk is.
Dus jouw voorstel is prima.

Zou eerder kijken of je niet meer panelen op je dak kwijt kan. Je zou de panelen ook bijna helemaal plat kunnen leggen en zo maximaal aantal kwijt te kunnen.

Panelen zijn nu erg goedkoop, voor zo'n 60 euro koop je al een 400+ WP paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En om te kijken wat de vermindering aan opbrengst is, gooi de twee opties een door PV-calc. Gewoon twee keer zelfde installatie maar dan met een ligging zoals ze bij je op zuid zouden liggen en dan een set met twee strings op de Oost en West die je dan zou hebben.

Voorbeeldje hier in de buurt:
Zuid 3047kWh 886Wh/Wp
Oost-West 2676kWh 778Wh/Wp

Inderdaad 13% lager maar wel wat meer verspreid over de dag. En als je de ruimte hebt, leg er nog een twee paneeltjes bij, kan zelfs op dezelfde omvormer en panelen zijn maar klein deel van de prijs. In mijn voorbeeld kom je ondanks het dan klippen van de 3kW omvormer op 3335kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

BjornHero schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:40:
Je hebt gelijk, die aanbieder wilt vooral "oud" denken en rekenen....

Altijd voor oost-west gaan als het kan, zo past er meer op je dak en heb je een mooiere verdeling van de opbrengst over de dag.
Een paar dingen die OW ten opzichte van zuid bij een plat dak gelden (panelen op 10 or 13 graden)
- Er is amper sprake van langere opbrengst over de dag. (simuleer maar, dit is echt miniem bij platte sets)
- Een platte OW set presteert in de winter nog relatief slechter dan in de zomer
- Je kan meestal wel 20% meer panelen op je dak leggen
- Per paneel heb je inderdaad 13% minder opbrengst

Ik zou zelf winteropbrengst het belangrijkst vinden en vind daarom 10% minder jaaropbrengst, maar wel meer opbrengst in de "Moeilijke" maanden waardevoller en zou daarom toch voor zuid gaan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:35
lol. 10% van niks (winter) is niks. als je dat belangrijk vindt helpen meer panelen veel meer. hey verrek, dat kan met oost-west... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik denk dat de boodschap vooral is: Doe het als je inderdaad 20% meer panelen neer kan leggen want dan heb je meer opbrengst (vooral in de zomer), maar houd er rekening mee dat de piek meer naar de zomer gaat (wanneer je waarschijnlijk toch al teveel hebt). Hier de maandopbrengsten van een 3800WP set in Oost-West vergeleken met een 3050 (20% minder) en 3400 (10% minder) set:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8li2cMXin1RkhzkOaDYFV7UZ7hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2GLAHWNpDL3hHcJ1rBHHYxh.png?f=user_large

[ Voor 152% gewijzigd door JvS op 01-06-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
En vanaf 2027 zjjn met name west panelen heel populair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Gaat dit om plat dak?

Hierboven heeft blijkbaar niemand de pvcalc curves daadwerkelijk bij elkaar opgeteld over de zuid opstelling curve gelegd…

Op vrijwel geen moment levert een oost west opstelling met gelijk aantal panelen meer op dan zuid.

De installateur heeft in de basis dus wel degelijk gelijk

Echter past er in oost west vaak meer op het dak. Als nu 2x5 of zelfs 2x6 past: absoluut doen. Dat heeft wel een superieur opbrengst profiel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ronald schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:24:
Hierboven heeft blijkbaar niemand de pvcalc curves daadwerkelijk bij elkaar opgeteld over de zuid opstelling curve gelegd…
Mijn post gemist? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Zeker niet.

Je hebt het over veel meer spreiding, en dat klopt niet.

Meer panelen is een eis om om een nuttig breder profiel te realiseren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je linkt twee keer een set op zuid, maar ik heb een van die sets aangepast naar 1720wp oost, 1720wp west om dat stuk van "meer spreiding" te duiden. Dit is in de top 40 dagen van de meest gunstige dagen qua lange opbrengst (piek 21juni, dit is 1 juni) en dan heb je echt marginaal langer opbrengst en al helemaal niet in de avond significant meer ofzo (je zou ze met een tool eens over elkaar moeten plotten, dat lukt mij moeilijk zonder photoshop).

Maar het geeft een goed idee van die "meer spreiding". Rechtovereind 3440wp OW , ondersteboven eronder geplot 3440wp op Zuid. Beide van 5:00 tot 23:00 en een uur / 500watt per schaal-lijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nR7JaPkk6DqLdhgRiWmeodwebsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/90ETtnQeRJfZkQTCSZhcXsOf.png?f=fotoalbum_large

(edit: ik vergiste me zelfs in OW en zuid in de plaatjes, gecorrigeerd :P)

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 02-06-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@JvS en @Ronald Met een plat dak is het wel minimaal maar in de zomer toch zeker 1 a 1,5 uur langer per dag een baseload van 250W. Het is niet mega veel maar ik noem het nog wel significant. Maar in de winter valt dat weer weg, dat is waar. Het is dus wel minimaal.

Maar als er dan inderdaad wel meer panelen passen heb je grotere extra pluspunt :)

Link fix gedaan
Pagina: 1