Een miningrig bouwen om terugleverkosten tegen te gaan.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 06:49
Beste forumleden,

2021 heb ik een huis gekocht waar op dat moment net 42 zonnepanelen waren geïnstalleerd met een opbrengst van zo'n 12500 - 15000 kwh op jaar basis.
Omdat wij in ons vorige huis eigenlijk niet veel meer dan 3500 kwh per jaar verbruikte hebben wij een elektrische warmtepomp aangeschaft die het verbruik naar zo'n 5000 - 7000 kwh (jaarbasis) heeft gebracht.

Alsnog lever ik tussen de 7000 en 9000 kwh (jaarbasis) terug. Dit gaat mij uiteraard geld kosten.

Ergens vind ik het logisch dat het mij geld gaat kosten maar ik vind het wel pijnlijk.

Het zou goed kunnen dat ik van 0 euro naar 70 - 90 euro per maand ga.

Wij gebruiken onze apparaten al zoveel mogelijk als de zon schijn maar met zo'n overschot houdt het echt op.
Een elektrische auto kan ik niet betalen, en ook een thuisbatterij ligt nog nog wat boven budget.

Nu vroeg ik mij af of het een goed idee is om een miningrig te bouwen en deze aan te zetten op zonnige dagen?
De zon hoeft maar een klein beetje te stralen en ik haal al snel 4.000 watt binnen, is het lekker weer dan zie ik soms 12.000 watt binnenkomen. Dat verbruik ik bij lange na niet op die momenten.

Zou het rendabel zijn om een systeem te bouwen van 2000 tot 3000 euro en die op een slimme manier laat minen op het moment dat de zon hard schijnt?

Het doel zou dan zijn zo'n 5000 kwh per jaar te verbruiken op momenten dat de zon hard schijnt.

Graag zou ik jullie expertise op dit onderwerp willen gebruiken om een beslissing te maken en om te kijken of zo'n systeem haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:55
De mining rig moet zichzelf terugverdienen?

Voordeel is dat stroom in jouw geval negatieve prijs heeft. Bedenk je wel dat die mining rig voornamelijk in de zomer gaat werken, en hitte produceert ..
Die moet ook weer uit je huis gehaald worden mbv koeling.

Voor 3000 euro heb je zon 5 a 10 videokaarten (goedkope vs gewone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-05 21:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je minigrig alleen op zonnige dagen (winst) draait, is dat wel desastreus voor je terugverdientijd.
Het nieuwe kabinet heeft daarom besloten om het gat te dichten door de salderingsregeling vanaf 2027 volledig te schrappen. Echter moet de afschaffing van het salderen eerst nog door zowel de Tweede als de Eerste kamer worden goedgekeurd.
Het is nog niet officieel het duurt nog even, ik zou de hardware niet nu al kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:14:
De mining rig moet zichzelf terugverdienen?

Voordeel is dat stroom in jouw geval negatieve prijs heeft. Bedenk je wel dat die mining rig voornamelijk in de zomer gaat werken, en hitte produceert ..
Die moet ook weer uit je huis gehaald worden mbv koeling.

Voor 3000 euro heb je zon 5 a 10 videokaarten (goedkope vs gewone).
De rig zal in een garage komen, hitte productie is geen probleem.

Wat voor opbrengst zou zo'n systeem opleveren bij zo'n 20 weken continu gebruik per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Accretion schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:22:
Als je minigrig alleen op zonnige dagen (winst) draait, is dat wel desastreus voor je terugverdientijd.

[...]

Het is nog niet officieel het duurt nog even, ik zou de hardware niet nu al kopen.
Dit gaat puur over de terugleverkosten, als ze de saldering volledig afschaffen en ze rekenen ook nog terugleverkosten verkoop ik mijn huis wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Erg moeilijk om te zeggen, als je bijvoorbeeld in een pool gaat van bitcoin minen kan je rekenen op enkele honderden per jaar.
Bit oin heeft net een splitsing gehad waardoor beloning is gehalveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 21:20
kan je niet beter wat panelen afschakelen en/of verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
!GN!T!ON schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:08:
Ja dat kan misschien ook. Ik moet even kijken hoe ik dat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Dit gaat puur over de terugleverkosten, als ze de saldering volledig afschaffen en ze rekenen ook nog terugleverkosten verkoop ik mijn huis wel.
Is de boete voor elke kWh die je teruglevert groter dan de terugleververgoeding per kWh dan?

Dan kun je ook zero-export profiel instellen of de zonnepanelen uitzetten op het moment dat je alles gesaldeerd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Ik vermoed dat je het dak op zal moeten of iemand daarvoor langs moet laten komen. De panelen zitten in (waarschijnlijk) in 1 of meer lussen.

Stroomaansluiting ---- inverter ----- string 1 paneel a ---- b ---- c ---- d ---- terug naar inverter. Je zou dan de stekker zeg maar uit paneel c niet door laten lopen naar paneel d, maar terug naar de inverter.

Misschien heeft je inverter ook opties om een string (lus) uit te schakelen. Als je meerdere lussen (mptt) hebt kan je zo misschien makkelijk een deel van de panelen uitschakelen zonder het dak op te hoeven. Heb je anders een foto van je inverter? Kan dan aan de stekkers zien of je meerdere lussen hebt, je zou dan ook de stekker van één van de lussen los kunnen halen van de inverter in de zomer, en deze in de winter er weer opdoen. Heb je info hoe het systeem is opgebouwd?

Hoe het werkt als je microinverters hebt kan je ik je niet zeggen. Heb deze zelf niet.

[ Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 01-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Welk merk zonne-energiesysteem heb je?

En anders, als het goed is heb je een aparte groep voor de zonnepanelen, die kun je omzetten.

Sommige omvormers hebben ook een (werk)schakelaar of beveiliging waarmee je 'm uit kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
@Is_ Y_ Serious?
Kijk voor de lol eens naar de thuisaccu van zonneplan. Kost 8K incl installatie en omvormer en je kan er 20 Kwh in opslaan.
Daarnaast rekenen ze geen terugleverkosten.

Aangezien de saldering pas in 2027 eraf gaat, heb je nog 2.5 jaar om je voor te bereiden. Elektrische auto's worden ook steeds goedkoper. Je koopt al een nissan leaf voor 6000 euro. Kan je ook een hoop stroom in opslaan.

Ik zou het hele mining-rig verhaal lekker vergeten. Hoge investering vooraf en onzeker of je het kan terugverdienen in een redelijke termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Accretion schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Is de boete voor elke kWh die je teruglevert groter dan de terugleververgoeding per kWh dan?

Dan kun je ook zero-export profiel instellen of de zonnepanelen uitzetten op het moment dat je alles gesaldeerd hebt.
Ja die is zeker groter, op dit moment zit ik bij Energie direct, zij betalen maar 5 cent per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
chrisborst schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:18:
@Is_ Y_ Serious?
Kijk voor de lol eens naar de thuisaccu van zonneplan. Kost 8K incl installatie en omvormer en je kan er 20 Kwh in opslaan.

Aangezien de saldering pas in 2027 eraf gaat, heb je nog 2.5 jaar om je voor te bereiden. Elektrische auto's worden ook steeds goedkoper. Je koopt al een nissan leaf voor 6000 euro. Kan je ook een hoop stroom in opslaan.

Ik zou het hele mining-rig verhaal lekker vergeten. Hoge investering vooraf en onzeker of je het kan terugverdienen in een redelijke termijn.
Ik heb idd al naar zonneplan zitten kijken. Zij leveren geen terugleverkosten? Zij zijn energieleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
!GN!T!ON schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Ik vermoed dat je het dak op zal moeten of iemand daarvoor langs moet laten komen. De panelen zitten in (waarschijnlijk) in 1 of meer lussen.

Stroomaansluiting ---- inverter ----- string 1 paneel a ---- b ---- c ---- d ---- terug naar inverter. Je zou dan de stekker zeg maar uit paneel c niet door laten lopen naar paneel d, maar terug naar de inverter.

Misschien heeft je inverter ook opties om een string (lus) uit te schakelen. Als je meerdere lussen (mptt) hebt kan je zo misschien makkelijk een deel van de panelen uitschakelen zonder het dak op te hoeven. Heb je anders een foto van je inverter? Kan dan aan de stekkers zien of je meerdere lussen hebt, je zou dan ook de stekker van één van de lussen los kunnen halen van de inverter in de zomer, en deze in de winter er weer opdoen. Heb je info hoe het systeem is opgebouwd?

Hoe het werkt als je microinverters hebt kan je ik je niet zeggen. Heb deze zelf niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0g0lhuWyOq99_lAZc8G79lYvjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qD3iJia1SM3g9njxYHAYwAjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lp1r3wI0JcaL6XM6CBVEq8V26c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVRRxYqyUXAcQtmdcAhbzwzo.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaat uit 4 groepen.

Overstappen naar een andere energie leverancier is sowieso een optie en was ik eigenlijk al van plan. Ben nog aan het zoeken naar de meest gunstige in mijn situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 01-06-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Wat je kan doen is een extra schakelaar.
Dan koop je een homewizard p1 meter, die hang je aan de aankomende draden van de panelen.
Lever je meer op dan je verbruikt - string 1 valt uit.
Lever je nog steeds meer op dan je verbruikt - string 2 valt uit.

En andersom, eerst start string 2 dan string 1 (of andersom, wat jij leuk vindt).

Nadeel: je gebruikt de stroom niet, je schakelt de panelen uit.
Voordeel: zodra je verbruikers aan zet schakelen je panelen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:40:
Dan koop je een homewizard p1 meter, die hang je aan de aankomende draden van de panelen.

En andersom, eerst start string 2 dan string 1 (of andersom, wat jij leuk vindt).

Dit was inderdaad ook mijn idee. Als je een werkschakelaar zet tussen 1 of 2 van de strings heb je ruwe controle over je opbrengst. Je kan dit simpel doen door ergens eind mei de schakelaar om te zetten en eind september ofzo weer aan. Of je kan het nog mooier maken en er een smart relais tussen zetten met bijv. home assistant, die kan de verwachte dagopbrengst uitrekenen / ophalen. Als verwachte dagopbrengst > verwacht verbruik die dag, relais schakelen, of als je dynamisch contract hebt kijken naar de actuele stroomprijs en als die negatief is uitschakelen bijvoorbeeld.

Andere voordelen zijn dat je dak niet ophoeft, geen panelen weg hoeft te halen, en je ze nog wel kan benutten in de winter als je ze wel nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door !GN!T!ON op 01-06-2024 10:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt geen 'Homewizard P1' aan 'aankomende draden van de panelen' hangen.

Per string schakelen heeft ook geen functie met salderen en boete op jaarbasis.

Onderop de omvormer zit ook een draaischakelaar, als je genoeg gesaldeerd hebt, klik je die om.

Zeker niet gaan klooien met DC kabels en je garantie vergooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Kan ik gewoon de panelen in de meterkast uitschakelen en dan bijvoorbeeld de meest linker aansluiting rood en zwart verwijderen? Deze weer aankoppelen in de mindere zon maanden?
Uiteindelijk moet ik ongeveer zo'n 5000 kwh minder opbrengst hebben dus misschien de helft in de zomermaanden uitzetten.
Of er een flinke schakelaar tussen plaatsen?

Dan even kijken of ik het zo een paar jaar betaalbaar hou en dan overgaan tot de aanschaf van een thuisbatterij.

[ Voor 21% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 01-06-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Accretion schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Je kunt geen 'Homewizard P1' aan 'aankomende draden van de panelen' hangen.

Per string schakelen heeft ook geen functie met salderen en boete op jaarbasis.

Onderop de omvormer zit ook een draaischakelaar, als je genoeg gesaldeerd hebt, klik je die om.

Zeker niet gaan klooien met DC kabels en je garantie vergooien.
Sorry bedoelde homewizard in de p1 meter, met via automation schakelaar aan strings.
Tijdens salderen is het nog makkelijk, maar dat gaat eruit...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:00:
Kan ik gewoon de panelen in de meterkast uitschakelen en dan bijvoorbeeld de meest linker aansluiting rood en zwart verwijderen? Deze weer aankoppelen in de mindere zon maanden?
Uiteindelijk moet ik ongeveer zo'n 5000 kwh minder opbrengst hebben dus misschien de helft in de zomermaanden uitzetten.
Of er een flinke schakelaar tussen plaatsen?

Dan even kijken of ik het zo een paar jaar betaalbaar hou en dan overgaan tot de aanschaf van een thuisbatterij.
Wat een gedoe allemaal. Koop een 3 fase meter van Eastron (even kijken in de Growatt handleiding welke je precies moet hebben) en plaats die in de groepenkast, net na de hoofdschakelaar. Trek een draad naar de Growatt omvormer (weer in de handleiding kijken waar je moet verbinden) en stel het uitgangsvermogen in op 0W of 0%, nu produceert de omvormer niet meer stroom dan dat je in huis verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Je gaat toch niet met Homewizzard spul 400V DC schakelen. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jadjong schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Wat een gedoe allemaal. Koop een 3 fase meter van Eastron (even kijken in de Growatt handleiding welke je precies moet hebben) en plaats die in de groepenkast, net na de hoofdschakelaar. Trek een draad naar de Growatt omvormer (weer in de handleiding kijken waar je moet verbinden) en stel het uitgangsvermogen in op 0W of 0%, nu produceert de omvormer niet meer stroom dan dat je in huis verbruikt.
Hangt wel af van de manier waarop de boete berekend wordt.
Als het gaat over het totaal/netto over een jaar, is zero export niet het meest gunstige.
Dan kun je beter zorgen dat je wat extra opwekt en daarna overschakelen naar zero-export om op het einde van het jaar verbruik en opwek gelijk te hebben.

Alternatieven die ook gunstig zijn:
  1. Op de helft van het jaar de stroom van de panelen naar de buren toevoeren (als zij geen panelen hebben, kunnen ze wel met jouw panelen salderen.)
  2. Een tweede meter nemen met variabel tarief en een wisselschakelaar ertussen. Als het variabele tarief gunstig is; panelen daarop wisselen.
  3. Een elektrische boiler plaatsen voor je gasboiler, zodat je in herfst/zomer/lente warm kunt douchen zonder extra gasverbruik.
Ik heb wel wat bronnen gevonden voor 'zero export':
https://growattinverters.com/Export-Limitation-Solution.html
https://midsummerwholesal...-xe-export-limitation.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:23
Leuk idee, ben wel nieuwsgierig hoe rendabel een mining opstelling is als je deze inzet afhankkelijk van hoeveel stroom je over hebt. In een mining pool word je uitbetaald naar rato aan wat je bijdraagt aan rekenkracht, maar werkt dat ook nog goed zodra ze rekenkracht heel flexibel ingezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Accretion schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Hangt wel af van de manier waarop de boete berekend wordt.
Als het gaat over het totaal/netto over een jaar, is zero export niet het meest gunstige.
Dan kun je beter zorgen dat je wat extra opwekt en daarna overschakelen naar zero-export om op het einde van het jaar verbruik en opwek gelijk te hebben.

Alternatieven die ook gunstig zijn:
  1. Op de helft van het jaar de stroom van de panelen naar de buren toevoeren (als zij geen panelen hebben, kunnen ze wel met jouw panelen salderen.)
  2. Een tweede meter nemen met variabel tarief en een wisselschakelaar ertussen. Als het variabele tarief gunstig is; panelen daarop wisselen.
  3. Een elektrische boiler plaatsen voor je gasboiler, zodat je in herfst/zomer/lente warm kunt douchen zonder extra gasverbruik.
Ik heb wel wat bronnen gevonden voor 'zero export':
https://growattinverters.com/Export-Limitation-Solution.html
https://midsummerwholesal...-xe-export-limitation.pdf
Dit idd, ik moet juist wel salderen nog voor het overige gebruik. Anders ben ik dara weer 5000 x de stroomprijs voor kwijt.

Bedankt voor de link, ik ga ze bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
@Is_ Y_ Serious?
Misschien ook een optie, heb je buren die nog geen panelen hebben?
Kabel vanuit hun huis trekken, nieuwe omvormer naast die van jou hangen en een aantal panelen hierop aansluiten.

Want onderaan de streep heb je gewoon teveel panelen voor je huidige verbruik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom zou je in hemelsnaam je zonnepanelen uit willen schakelen? Je hebt liever geen inkomsten dan minder inkomsten? Er is maar één leverancier waarvan ik weet dat je moet betalen voor teruggeleverde energie na salderen: Essent. En dat is natuurlijk idioot. Maar oplossing daarvoor: Stap over naar een concurrent die wel gewoon nog geld betaald voor je teruggeleverde energie.

Jij hebt zo'n 5000kWh over per jaar. Uiteraard gooi het door een vergelijker, maar bij bijvoorbeeld Vattenfall betaal je dan een ~€0.10 per kWh aan boete erover. En je krijgt een ~€0.123 per kWh vergoeding. Oftewel je zit op €0.023 per kWh die je krijgt. Daar wordt je niet bepaald rijk van, het is nog geen tiende van wat je moet betalen per kWh als je geen panelen hebt. Maar je wil dus nu allerlei moeilijke dingen doen zodat je ~€115 extra moet betalen per jaar. Ik snap hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
chrisborst schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:57:
@Is_ Y_ Serious?
Misschien ook een optie, heb je buren die nog geen panelen hebben?
Kabel vanuit hun huis trekken, nieuwe omvormer naast die van jou hangen en een aantal panelen hierop aansluiten.

Want onderaan de streep heb je gewoon teveel panelen voor je huidige verbruik.
Huis van de buren staat te koop, dat is helaas voor nu geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:04:
Waarom zou je in hemelsnaam je zonnepanelen uit willen schakelen? Je hebt liever geen inkomsten dan minder inkomsten? Er is maar één leverancier waarvan ik weet dat je moet betalen voor teruggeleverde energie na salderen: Essent. En dat is natuurlijk idioot. Maar oplossing daarvoor: Stap over naar een concurrent die wel gewoon nog geld betaald voor je teruggeleverde energie.

Jij hebt zo'n 5000kWh over per jaar. Uiteraard gooi het door een vergelijker, maar bij bijvoorbeeld Vattenfall betaal je dan een ~€0.10 per kWh aan boete erover. En je krijgt een ~€0.123 per kWh vergoeding. Oftewel je zit op €0.023 per kWh die je krijgt. Daar wordt je niet bepaald rijk van, het is nog geen tiende van wat je moet betalen per kWh als je geen panelen hebt. Maar je wil dus nu allerlei moeilijke dingen doen zodat je ~€115 extra moet betalen per jaar. Ik snap hem niet.
Voor zo ver ik weet is er geen enkele maatschappij die niet terugleverkosten vraagt.
Vattenfall zit een vriend van mij bij, levert niet veel terug aan kwh per jaar en hij betaald al 15 euro per maand.
Energie direct (waar ik nu bij zit) geeft aan dat wij 90 euro per maand moeten gaan betalen. Dit is 90 euro per maand meer dan ik nu betaal. Nu betalen wij 0 euro. Dit zou je oneerlijk kunnen vinden maar dit komt wel na een investering van zo'n 40.000 euro (zonnepanelen lagen er al maar die reken ik mee in dit voorbeeld).

Ik weet dat ik wel wat moet betalen maar als ik het bedrag kan halveren door maatregelen te nemen dan doe ik dat graag.
Ik lever uiteindelijk 9000 kwh terug, 4000 kwh wordt gesaldeerd. Als ik er dus voor kan zorgen dat ik 0 overhoud na het salderen zou dit al 50 euro per maand verschil moeten maken.

Ik zie wel dat ANWB nog geen terugleverkosten heeft, vraag me af of zij dan wel voldoende inkomen hebben? Of ben ik nu echt stom bezig en draait het totaal niet om de kosten maar willen ze extreme winsten behalen?

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 01-06-2024 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Voor zo ver ik weet is er geen enkele maatschappij die niet terugleverkosten vraagt.
Ja, maar er is ook een terugleververgoeding. En zolang die hoger is dan de terugleverkosten, levert het je dus geld op. En ja, je gaat meer betalen dan je nu moet betalen, maar dat betekend niet dat terugleveren geld kost.

Energiedirect lijkt ook eentje te zijn die inderdaad hogere terugleverkosten dan vergoeding heeft. Overstappen dus. Liefst eentje die nog geen terugleverkosten rekent, maar anders eentje die iig hogere terugleververgoeding heeft, dan terugleverkosten.

[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 01-06-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Huis van de buren staat te koop, dat is helaas voor nu geen optie.
Ook geen optie als het huis weer bewoond is. Je mag geen energie uitwisselen met je buren, dat is bij wet verboden.

Afhankelijk van waar je woont of dit werkt: installeer een of twee laadpalen waarop publiek geladen mag worden tegen een laag tarief (zodat het veel gebruikt gaat worden is het idee). Dan gaat je eigen verbruik kunstmatig omhoog. En natuurlijk vooral voor jou interessant midden op de dag als je het meeste opwekt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Reptile209 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Ook geen optie als het huis weer bewoond is. Je mag geen energie uitwisselen met je buren, dat is bij wet verboden.
Hij mag niet zijn eigen interne elektriciteit doorlussen naar de buurman. Maar een aparte omvormer die een aantal van zijn zonnepanelen bij de aansluiting van de buurman laat terugleveren mag wel, dan is gewoon alles het netwerk van de buurman, alleen met panelen op zijn dak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinquin21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:38
Er is schijnbaar nog veel onduidelijk bij mensen,

je zonnepanelen kunnen 15000KW per jaar leveren.
Je eigen verbruik is bv. 5000KW per jaar.
Je betaald een terugleververgoeding over 5000KW per jaar omdat die gesaldeerd kunnen worden.

Voor de 10000KW die over blijft krijg je gewoon een bedrag per KW uitbetaald en daarvoor betaal je geen terugleververgoeding, alleen is de vergoeding erg laag en zal ergens tussen de 0,5 en 5 cent per KW zijn.

Dus gewoon alle panelen altijd aanlaten staan en zoveel als mogelijk opwekken, de panelen alleen uitzetten als je bv. een dynamisch contract hebt en de prijs is negatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:41
Neem een modelcontract bij Vattenfall.
Vaste kosten 8,99 per maand.
3 cent TLV, geen terugleverkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Zoals anderen aangeven, zorg dat je niet bij de verkeerde energieleverancier zit en je ontvangr op dit moment nog altijd geld voor elke kWh die je teruglevert. Dat is een kostenloze, risicoloze manier van werken op dit moment waarbij je zelf niet nog eens in iets gaat investeren of gaat moeten aanpassen.

En dan wacht je, totdat de wetgeving wordt aangepast, en dan zie je dan wat het resultaat voor je zal zijn.

Er is over die terugleverkosten zo een hetse ontstaan dat zovele mensen denken dat ze sowieso geld verliezen met het teveel opwekken van energie, maar dat is in de meeste gevallen dus niet het geval.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ps, is er al iemand in AI Energy Management Assistant (EMMA) gedoken?
Ik zie in mijn handleiding dat ik kan instellen dat mijn homewizard communiceert met mijn omvormer - en dat de omvormer zichzelf terugschakelt?

Hoe doet hij dit, als het niet stringen uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:32

Blokker_1999

Full steam ahead

99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:55:
Ik zie in mijn handleiding dat ik kan instellen dat mijn homewizard communiceert met mijn omvormer - en dat de omvormer zichzelf terugschakelt?

Uiteindelijk bestaat elektrisch vermogen uit de combinatie van stroom en spanning. Stroomsterke is wat moeilijker te regelen, maar de spanning is relatief eenvoudig en traploos te regelen. De omvormer kan dus proberen een bepaald vermogen te behalen door de spanning aan te passen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

In mijn ogen creëer je nieuwe grotere zorgen met een mining-rig dan de kleine zorgen die er nu zijn.
Onderzoek verder naar een energiemaatschappij waar je TLV krijgt en de terugleverkosten lager zijn zodat je er iets aan over kan houden. Vanaf 2027 willen ze de saldering abrupt stoppen, maar ook iets aan de terugleverkosten doen. Kijk dat eerst aan, dan kan je daarna altijd nog kijken wat je ermee moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

pinquin21 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:51:
Er is schijnbaar nog veel onduidelijk bij mensen,

je zonnepanelen kunnen 15000KW per jaar leveren.
Je eigen verbruik is bv. 5000KW per jaar.
Je betaald een terugleververgoeding over 5000KW per jaar omdat die gesaldeerd kunnen worden.

Voor de 10000KW die over blijft krijg je gewoon een bedrag per KW uitbetaald en daarvoor betaal je geen terugleververgoeding, alleen is de vergoeding erg laag en zal ergens tussen de 0,5 en 5 cent per KW zijn.

Dus gewoon alle panelen altijd aanlaten staan en zoveel als mogelijk opwekken, de panelen alleen uitzetten als je bv. een dynamisch contract hebt en de prijs is negatief.
Zo zit het niet, er blijkt inderdaad veel onduidelijkheid over :).

Bijv
Opwek 15.000 kWh (geen KW)
Eigen direct verbruik 5.000 kWh
Verder verbruik 3000 kWh, maar is voor de terugleverkosten niet relevant

Met de nieuwste contracten betaal je dus terugleverkosten over die 10.000 kWh die je teruglevert.
Zie bijvoorbeeld hoe vattenfall het geregeld heeft

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 02-06-2024 08:22 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:55:

Waarom zou je stringen uit moeten schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:52
EWK schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:21:
[...]

Zo zit het niet, er blijkt inderdaad veel onduidelijkheid over :).

Bijv
Opwek 15.000 kWh (geen KW)
Eigen direct verbruik 5.000 kWh
Verder verbruik 3000 kWh, maar is voor de terugleverkosten niet relevant

Met de nieuwste contracten betaal je dus terugleverkosten over die 10.000 kWh die je teruglevert.
Zie bijvoorbeeld hoe vattenfall het geregeld heeft
Maar je krijgt ook nog gewoon een vergoeding over je teruggeleverde kWh, dus meer terugleveren blijft bij de meeste partijen gewoon geld opleveren. Alleen wel veel minder als voorheen. Uit jouw link:

"Je zonnepanelen uitzetten is trouwens niet slim. Dat geldt ook voor het onnodig aanzetten van apparaten die veel stroom verbruiken. De stroom die je teruglevert, mag je namelijk salderen met de stroom die je verbruikt. Je ontvangt voor de stroom die je teruglevert dus hetzelfde bedrag als je betaalt. Dat is meer dan de vaste terugleverkosten. Lever je meer terug dan je afneemt, dan ontvang je voor dat deel een terugleververgoeding. Die is vanaf 1 juli 2024 € 0,123 per kWh. Dat is meer dan je omgerekend per kWh betaalt aan vaste terugleverkosten. Je ontvangt onder de streep dus meer voor de stroom die je teruglevert, dan je betaalt aan vaste terugleverkosten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

E-Hoog schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Maar je krijgt ook nog gewoon een vergoeding over je teruggeleverde kWh, dus meer terugleveren blijft bij de meeste partijen gewoon geld opleveren. Alleen wel veel minder als voorheen. Uit jouw link:

"Je zonnepanelen uitzetten is trouwens niet slim. Dat geldt ook voor het onnodig aanzetten van apparaten die veel stroom verbruiken. De stroom die je teruglevert, mag je namelijk salderen met de stroom die je verbruikt. Je ontvangt voor de stroom die je teruglevert dus hetzelfde bedrag als je betaalt. Dat is meer dan de vaste terugleverkosten. Lever je meer terug dan je afneemt, dan ontvang je voor dat deel een terugleververgoeding. Die is vanaf 1 juli 2024 € 0,123 per kWh. Dat is meer dan je omgerekend per kWh betaalt aan vaste terugleverkosten. Je ontvangt onder de streep dus meer voor de stroom die je teruglevert, dan je betaalt aan vaste terugleverkosten."
Mijn punt ging alleen over de terugleverkosten, niet over de terugleververgoeding, maar goede aanvulling inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 02-06-2024 12:07 ]

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 09:29
Irritant, dat het verschil tussen betaald en betaalt nog steeds te moeilijk is.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
anc schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:15:
In mijn ogen creëer je nieuwe grotere zorgen met een mining-rig dan de kleine zorgen die er nu zijn.
Onderzoek verder naar een energiemaatschappij waar je TLV krijgt en de terugleverkosten lager zijn zodat je er iets aan over kan houden. Vanaf 2027 willen ze de saldering abrupt stoppen, maar ook iets aan de terugleverkosten doen. Kijk dat eerst aan, dan kan je daarna altijd nog kijken wat je ermee moet doen.
Je hebt gelijk, een mining-rig is al van de baan.
Ik denk dat ik nu het beste kan overstappen en wie weet rond 2027 een thuisaccu kan aanschaffen om zo mijn energierekening laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:20
!GN!T!ON schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:08:
hier dacht ik ook aan, uitzetten kan gewoon toch?
zelf geen verstand van, maar een uitknop zit er denk wel op...

[ Voor 17% gewijzigd door Kol Nedra op 03-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-05 12:24
kijk eens op whattomine.com en maak de berekening.
Hou er rekening mee dat de opbrengst over verloop van tijd minder zullen worden
In de winter kan het een lekkere bijverwarming zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Laatst online: 14:50
Een thuisaccu gaat geen besparing opleveren.
Met zoveel overcapaciteit zit je accu op een gegeven moment vol en die blijft vol omdat er geen gebruik van wordt gemaakt.
En die accu is ook niet gratis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Acidrain schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:03:
Een thuisaccu gaat geen besparing opleveren.
Met zoveel overcapaciteit zit je accu op een gegeven moment vol en die blijft vol omdat er geen gebruik van wordt gemaakt.
En die accu is ook niet gratis..
Als de thuis accu in de winter wordt opgeladen dan kan deze in de avond/nacht de warmtepomp voorzien van stroom. Maar dit is meer iets voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Laatst online: 14:50
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Als de thuis accu in de winter wordt opgeladen dan kan deze in de avond/nacht de warmtepomp voorzien van stroom. Maar dit is meer iets voor de toekomst.
Dat is zeker pas iets voor de toekomst als de salderingsregeling er af is. Wat je ermee bespaart is namelijk de kosten voor stroomverbruik als de zon niet schijnt. Maar op dit moment heb je die kosten überhaupt niet omdat je mag salderen.
Besparing met het offloaden van zonnestroom naar de accu heb je nu eigenlijk nog niet zolang je kan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captainchaos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-04 15:39
onlangs bezig geweest met een project waarbij DEYE hybride inverters zijn toegepast:

2 voordelen voor dit geval:
E
- je kan accu's aansluiten zodat je de opgewekte stroom overdag ook 's avonds kan gebruiken EN
- je kan in je meterkast een sensor plaatsen zodat de inverter niets of nauwelijks iets terug levert aan het net

Er zijn vast meer merken die dit kunnen maar van dit merk weet ik het uit eigen ervaring zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:55
Overschot delen met de buren ? Of zeg ik nu iets doms ?

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Freubel schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:35:
Overschot delen met de buren ? Of zeg ik nu iets doms ?
Dat is niet dom, wel (nog) verboden helaas.
Stroomdelen komt er wel aan in de nieuwe energiewet iirc

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:55
EWK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Dat is niet dom, wel (nog) verboden helaas.
Stroomdelen komt er wel aan in de nieuwe energiewet iirc
Verboden ? Het is toch "jouw" stroom ? Beetje raar dat dat dan verboden is.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Het kabeltje over de schutting gooien zodat zij jouw stroom kunnen gebruiken is verboden, dus de enige optie is door jouw energiemeter naar buiten en daarna weer door de energiemeter van de buren naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:05

Pixelmagic

Ubergeek

Met de berichten vandaag misschien weer relevant, ik heb 0.0 ervaring met crypto en mining rigs, heb wel een gezonde interesse en wat kWh's over in de zomer die ik op termijn wil gaan opgebruiken.

Theorie: ik zet een (betaalbaar, 2e hands misschien) rig neer en wanneer ik stroom terug lever schakel ik deze geautomatiseerd aan en uit als er geen stroom is. Resultaat is crypto waar ik mijn dure winter kWh's kan betalen.

Is dit mogelijk ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
chrisborst schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:18:
@Is_ Y_ Serious?

Ik vond destijds dit het meest interessante antwoord. Ik heb inmiddels een Opel Ampera waar ook wat stroom naartoe gaat. En ik ben aan het kijken naar een thuisaccu, ik verwacht deze pas over een jaar te kopen als we dichter bij het afschaffen van het salderen komen.

Ik hoop stiekem dat er nog betere type accu's uitkomen (of verbeteringen hebben).

En wat ik nog liever heb is dat dit kabinet valt en er een nieuwe coalitie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hier in België hebben we al paar jaar geen salderen.

Accus verdienen zich nog steeds niet terug :( (oke, teruglevertijd +- 30 jaar, maar accus gaan niet zo lang mee :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
99ruud99 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:54:
Hier in België hebben we al paar jaar geen salderen.

Accus verdienen zich nog steeds niet terug :( (oke, teruglevertijd +- 30 jaar, maar accus gaan niet zo lang mee :( ).
Dat hangt af van de situatie. Ik heb een overschot aan stroom (7.000 kWh), waardoor mijn accu regelmatig volledig opgeladen zal zijn. Dit stelt me in staat om 's avonds en 's nachts stroom uit de accu te gebruiken. Ik verwacht hiermee jaarlijks tussen de €1.000 en €1.500 te besparen. Theoretisch heb ik de investering in een thuisaccu binnen zes jaar terugverdiend.

[ Voor 28% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 21:10

Sharky

Skamn Dippy!

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Dat hangt af van de situatie. Ik heb een overschot aan stroom (7.000 kWh), waardoor mijn accu regelmatig volledig opgeladen zal zijn. Dit stelt me in staat om 's avonds en 's nachts stroom uit de accu te gebruiken. Ik verwacht hiermee jaarlijks tussen de €1.000 en €1.500 te besparen. Theoretisch heb ik de investering in een thuisaccu binnen zes jaar terugverdiend.
Ik heb me er nog nooit heel erg in verdiept, maar telkens als ik rekenvoorbeelden zie van thuisaccu's komt het erop neer dat de terugverdientijd minimaal 6 jaar is, maar dat je hem dan ook zo'n beetje weer moet vervangen omdat de technische levensduur in zicht begint te raken en de capaciteit te laag is geworden. Ik heb het gevoel dat die dingen vooralsnog alleen op papier interessant zijn.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Sharky schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Ik heb me er nog nooit heel erg in verdiept, maar telkens als ik rekenvoorbeelden zie van thuisaccu's komt het erop neer dat de terugverdientijd minimaal 6 jaar is, maar dat je hem dan ook zo'n beetje weer moet vervangen omdat de technische levensduur in zicht begint te raken en de capaciteit te laag is geworden. Ik heb het gevoel dat die dingen vooralsnog alleen op papier interessant zijn.
Ik heb niet te gunstig gerekend maar het zou zo maar eens 5 jaar kunnen zijn.

''Onderstaande tekst van zonneplan''

''De Nexus thuisbatterij heeft een indrukwekkende levensduur van ongeveer 12 tot 15 jaar.'' (wederom niet te gunstig gerekend)

Maar dat zou betekenen dat ik zo'n 5 jaar lang veel voordeel heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-05 21:10

Sharky

Skamn Dippy!

Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Ik heb niet te gunstig gerekend maar het zou zo maar eens 5 jaar kunnen zijn.

''Onderstaande tekst van zonneplan''

''De Nexus thuisbatterij heeft een indrukwekkende levensduur van ongeveer 12 tot 15 jaar.'' (wederom niet te gunstig gerekend)

Maar dat zou betekenen dat ik zo'n 5 jaar lang veel voordeel heb.
Data en met name claims van leveranciers zou ik met een flinke korrel zout nemen. Zie ook: https://nos.nl/artikel/25...tterijen-leidt-tot-zorgen

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jadjong schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:57:
Het kabeltje over de schutting gooien zodat zij jouw stroom kunnen gebruiken is verboden, dus de enige optie is door jouw energiemeter naar buiten en daarna weer door de energiemeter van de buren naar binnen.
Kabeltje over de schutting gooien is niet illegaal, je mag alleen niet twee huizen (achter de meter) op elkaar aansluiten.
Maar als de buurman zijn airco met een verlengkabel bij jou aansluit en jij dat prima vindt is dat gewoon legaal. Zolang het geen vaste aansluiting is kan niemand er wat van zeggen.
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Wat doe je 's avonds en 's nachts dan?

Het wordt pas echt interessant als we in de winter stroom van de zomer kunnen gebruiken, maar dat zal nog wel even duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Sharky schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Data en met name claims van leveranciers zou ik met een flinke korrel zout nemen. Zie ook: https://nos.nl/artikel/25...tterijen-leidt-tot-zorgen
Zonneplan is geen agressieve verkoper en ik vul de gegevens al 3 tot 6 jaar minder gunstig in, in mijn voorbeelden.

En die batterij kost rond de 7300 euro. Komt niet in de buurt van de prijzen in het artikel.
Als je echt informatie wil zou ik eerder naar filmpjes van bijvoorbeeld Bright kijken op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Oon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Kabeltje over de schutting gooien is niet illegaal, je mag alleen niet twee huizen (achter de meter) op elkaar aansluiten.
Maar als de buurman zijn airco met een verlengkabel bij jou aansluit en jij dat prima vindt is dat gewoon legaal. Zolang het geen vaste aansluiting is kan niemand er wat van zeggen.

[...]

Het wordt pas echt interessant als we in de winter stroom van de zomer kunnen gebruiken, maar dat zal nog wel even duren..
Dit zijn bijvoorbeeld dagen waarop ik 40 kWh opwek. In de avond en nacht, wanneer de temperatuur daalt, verbruik ik stroom via de warmtepomp. Ook activiteiten zoals tv-kijken op meerdere schermen of videogamen vinden voornamelijk 's avonds plaats. Dat kan dan allemaal mooi vanuit de opgeslagen stroom. Maar alleen al het opladen van de auto kost 10Kwh.

Vanaf februari wordt het al interessant, dan heb ik een opbrengst van zo'n 450Kwh.

[ Voor 9% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 12-03-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 16:57
Oon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:53:
[...]

[...]

Dan een powerstation opladen voor de buren. Kunnen zij hun nachtgebruik dan weer mee dekken ;)

Als je op termijn wel geld hebt om een EV aan te schaffen, kijk dan zeker naar een versie die ook kan terugleveren aan je huis. Als de auto voor je deur staat en je gebruikt hem weinig, dan kan je zodra dit mag terugleveren aan je huis.

En de mantra van de politiek om je eigen energie zoveel mogelijk te gebruiken is in de praktijk wat lastig: gewone huishoudelijke apparatuur geeft een piek in verbruik die haast meer is dan wat je panelen opleveren. Daarna gebruiken de modernere wasmachines en vaatwassers bijna geen energie mee. Dat gaat wel een probleem worden, wat je met een thuis accu af kan toppen, maar nog steeds verdien je daarmee de accu niet terug.

[ Voor 32% gewijzigd door ucsdcom op 12-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De topicstart betrof het bouwen van een mining rig mbt teruglevering stroom. Daarvan is al de vraag of het in Cryptocurrencies hoort, maar als we steeds verder richting thuisbatterijen en terugleververgoedingen gaan, dan past het beter in Duurzame energie en installaties.

@Is_ Y_ Serious? Graag even aangeven wat je verdere doel is, dan kan het topic naar de juiste forumcategorie worden verplaatst of bepaalde berichten als offtopic worden aangemerkt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:10:
[modbreak]De topicstart betrof het bouwen van een mining rig mbt teruglevering stroom. Daarvan is al de vraag of het in Cryptocurrencies hoort, maar als we steeds verder richting thuisbatterijen en terugleververgoedingen gaan, dan past het beter in Duurzame energie en installaties.

@Is_ Y_ Serious? Graag even aangeven wat je verdere doel is, dan kan het topic naar de juiste forumcategorie worden verplaatst of bepaalde berichten als offtopic worden aangemerkt.[/]
Ik had niet perse een doel, er werd gereageerd door een ander forum lid. Het topic was al vrij oud.
Ik ga verder kijken bij Duurzame energie. Bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 15-03-2025 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ok, top d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1