Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-02 21:38
Ik heb nu nog een MSI MAG B650 Tomahawk - en ik ben daar zonder meer zeer tevreden over. Er doet zich echter een probleem voor en dat is dat door het kleine formaat van het moederbord ik maar 3 van de 4 DDR slots kan gebruiken. Zonde natuurlijk. De koeler (be quiet! Dark Rock 4) zit in de weg en kan ook niet verplaatst worden zodat ik wél plaats heb voor alle vier de slots. Oplossing zou dus kunnen zijn om voor een EATX te gaan, maar ten eerste zijn die ontzettend duur en ten tweede vraag ik me af of die meerwaarde zich ook daadwerkelijk gaat vertalen in prestaties. De specs van mijn PC nu zijn:

CPU: AMD Ryzen 7 - 7800X3D
GPU: Gigabyte GeForce RTX 4080 Super
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk
DDR: Corsair Vengeance 2x16GB

Na enig speurwerk ben ik bij deze 'betaalbare' EATX uitgekomen, namelijk de Gigabyte AORUS X670E MASTER. Mijn case support EATX moederborden, dus daar zal het probleem niet liggen. Advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 17:00
Kleinere ram sticks of een koeler kopen die wel clearance heeft voor hoge ram? Allebei stukken goedkoper dan een niche moederbord formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

EATX ten opzichte van ATX zal weinig uitmaken. De afstand tussen de socket en de geheugensloten verschilt weinig bij die 2. Het is met name dat je meer ruimte hebt voor PCIesloten, en wat extra headers op je bord. Maar het is niet alsof er ineens een paar centimeter extra ruimte is.

Dus ik zou even kijken of je geen koeler kan pakken met iets meer ruimte, of geheugen dat minder hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Ik had ooit ook een dark rock 4. Volgens mij zit vooral de fan in de weg. De Corsair vengeance zijn ook niet heel hoog. Je kan de fan met de clips iets hoger vastzetten op de finstack om meer ruimte te maken voor het geheugen. Dit heeft erg weinig effect op het koelvermogen. Natuurlijk wordt de koeler als geheel wel iets hoger hierdoor maar mogelijk kom je op die manier uit zonder nieuwe onderdelen.

Lukt dit niet heeft het weinig zin om je moederbord gelijk te vervangen. Je kan op be quiet een moederbord compatibiliteit check doen. Ik zou zelf wel eerder geneigd zijn voor andere koeler te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
Aimussage schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:59:
Ik had ooit ook een dark rock 4. Volgens mij zit vooral de fan in de weg. De Corsair vengeance zijn ook niet heel hoog. Je kan de fan met de clips iets hoger vastzetten op de finstack om meer ruimte te maken voor het geheugen. Dit heeft erg weinig effect op het koelvermogen. Natuurlijk wordt de koeler als geheel wel iets hoger hierdoor maar mogelijk kom je op die manier uit zonder nieuwe onderdelen.

Lukt dit niet heeft het weinig zin om je moederbord gelijk te vervangen. Je kan op be quiet een moederbord compatibiliteit check doen. Ik zou zelf wel eerder geneigd zijn voor andere koeler te gaan.
Jep, de fan zit in de weg. Daarom zijn de slots limited. Had ik kunnen weten als ik me er iets meer in had verdiept. Eerste build die ik zelf maak, dus laten we zeggen 'al doende leert men'. De link heeft erg geholpen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
Volgens die check van je link zou de be quiet! Dark Rock Pro 5 wél compatible moeten zijn met alle DDR slots. Terwijl ze even groot zijn? Volgens de site zijn ze allebei 135mm, dus hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mOPQKVx-_iFwpPsMF9XMtgJFvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alm8RHz0S8jx8XhAVOtcKJsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r41GMzvZm5l48aBg2XUwpI-uLxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpFYjHlclOm6zTiaCj02mNxR.jpg?f=fotoalbum_large

De DR4 heb ik dus nu, volgens de site zijn de slots limited - fijn.. dat klopt, helaas. Maar de DR Pro 5 zou volgens hun dus wél fully compatible zijn. Als je vervolgens naar beide dimensions gaat kijken vraag ik me af hoe dat dan kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Fr3nkmeister schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De DR4 heb ik dus nu, volgens de site zijn de slots limited - fijn.. dat klopt, helaas. Maar de DR Pro 5 zou volgens hun dus wél fully compatible zijn. Als je vervolgens naar beide dimensions gaat kijken vraag ik me af hoe dat dan kan?
Je kunt toch gewoon zien aan de plaatjes die je hebt neergezet dat de fan van de DR4 veel lager komt dan die van de DR5 Pro?!

Het is daar 45 mm versus 23 mm.

Lijkt me nogal duidelijk, ik zie niet in waarom je alleen naar die 135 doorsnede van de fans kijkt en daarop je conclusie trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
White Feather schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Je kunt toch gewoon zien aan de plaatjes die je hebt neergezet dat de fan van de DR4 veel lager komt dan die van de DR5 Pro?!

Het is daar 45 mm versus 23 mm.

Lijkt me nogal duidelijk, ik zie niet in waarom je alleen naar die 135 doorsnede van de fans kijkt en daarop je conclusie trekt.
Ik ziet het inderdaad. My bad. Het volgende probleem is dat mijn case niet breed genoeg is mocht ik de 5 Pro erin plempen. En zo blijven we aan de gang 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Je hebt overigens maar 2 sloten in gebruik. Waarom is het dan toch een probleem? Dat wordt het toch pas als je alle sloten wilt gaan gebruiken?

4 Dimm-sloten vullen levert sowieso een lagere snelheid van de dimms op, dus als 2x16 niet genoeg is, zou ik naar 2x32 GB gaan (of 2x48 GB).
Pagina: 1