Warmtepomp dagelijkse piek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-05 12:29
Hallo allemaal! Ik heb nu ongeveer twee jaar een warmtepomp (Intergas Xource 7kW all-electric) en ben er pas net aan toegekomen om deze ook in Home Assistant te zetten (met de InComfort integratie). Hij staat daar pas twee dagen in, dus misschien is het te vroeg om er al wat over te zeggen, maar ik dacht: ik vraag het toch even hier.

Hieronder zien jullie de grafiek die hoort bij 'Boiler CV Temp', dus dat lijkt me het opwarmen van water voor de verwarming. Het valt mij op dat hij een vrij vast patroon volgt en dagelijks een keer piekt naar boven de 50 graden. Nu is de temperatuur in huis de afgelopen dagen niet onder de 21 graden geweest en gaat de verwarming pas aan als deze onder de 19 graden komt, dus zou ik verwachten dat deze grafiek een stuk vlakker verloopt. Kan iemand me uitleggen of dit zo hoort? En zo niet, hoe we kunnen voorkomen dat de warmtepomp zoveel onnodig verwarmt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWuShISMk-dVBpgeCMQfFruEZX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Oxii7RGicuun5ubdq21JinV.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via TanjadeJong op 01-06-2024 11:37)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
@TanjadeJong
Daarom zou ik even de officiele app van de fabrikant erbij pakken en kijken hoe, vergelijkbare, grafieken daar heten :)

Ik lees dat die pomp een "uniek" HPCU heeft. Geen idee wat het is maar misschien is dat een soort tussenboiletje/warmtewisselaar waar je nu de temps van uitleest.

lang verhaal kort: Ik vermoed geen nutteloze verstookte energie maar temp verhoging die nodig is om je tapwater te verwarmen. Als je tapwater op een vast tijdstip doet, 12:00?, dan lijkt dat ook te rijmen met de grafiek

[ Voor 64% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2024 11:03 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Is dit wellicht tegen legionella?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
Detmer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:30:
Is dit wellicht tegen legionella?
Nou, dat denk ik niet, want volgens mij:
1. is dit de grafiek voor verwarmen, niet tapwater, en is een legionellarun daar niet nodig
2. moet een legionellarun wekelijks plaatsvinden, niet dagelijks
3. wordt dan minstens 55 graden gehaald en dat is bij de eerste piek niet het geval

Maar bedankt voor je suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
TanjadeJong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Nou, dat denk ik niet, want volgens mij:
1. is dit de grafiek voor verwarmen, niet tapwater, en is een legionellarun daar niet nodig
2. moet een legionellarun wekelijks plaatsvinden, niet dagelijks
3. wordt dan minstens 55 graden gehaald en dat is bij de eerste piek niet het geval

Maar bedankt voor je suggestie!
1. weet je het zeker?
2. het moet niks maar wordt meestal wekelijks gedaan maar dat is ook vaak een instelling, wellicht staat jouw instelling op dagelijks.
3. ook dat is een instelling, die kan dus ook anders staan dan je verwacht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
No Hands schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:51:
[...]

1. weet je het zeker?
2. het moet niks maar wordt meestal wekelijks gedaan maar dat is ook vaak een instelling, wellicht staat jouw instelling op dagelijks.
3. ook dat is een instelling, die kan dus ook anders staan dan je verwacht.
Ik weet het redelijk zeker en ook dat we de legionellarun wekelijks hebben staan op 55 graden, maar ik zou het morgen even kunnen controleren. Sowieso staat er in home assistant nog een andere grafiek voor 'Boiler Tap Temp' die me wel logisch lijkt voor het verwarmen van tapwater, zie hieronder.

Edit: het lijkt me bovendien ook vreemd als het tapwater steeds zou afkoelen naar rond de 20 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt1gQgxitN-ZAr_e8C9FPROjNHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHWjKeAGD2dG4kSdkFJS8lbz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TanjadeJong op 31-05-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:23
Gezien de tijden loopt je CV temperatuur precies op als je boiler verwarmd wordt.
En dat is niet heel vreemd omdat daarvoor vrijwel hetzelfde deel van de warmtepomp wordt gebruikt.
Bij het verwarmen van het tapwater wordt dus ook het in de buurt liggende CV water meeverwarmd omdat deze nu eenmaal zeer dicht bij elkaar in de buurt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12

Wuursj

want worst is al bezet

Het hoeft niet eens een legionella run te zijn. Het kan ook een gewone, dagelijkse boiler-opwarm run zijn. Dan is 50 graden niet gek. Als je een hele week logged, kan je misschien nog ergens een nog warmere run vinden voor de legionella run?

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 31-05-2024 21:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
OverTheTop schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:09:
Gezien de tijden loopt je CV temperatuur precies op als je boiler verwarmd wordt.
En dat is niet heel vreemd omdat daarvoor vrijwel hetzelfde deel van de warmtepomp wordt gebruikt.
Bij het verwarmen van het tapwater wordt dus ook het in de buurt liggende CV water meeverwarmd omdat deze nu eenmaal zeer dicht bij elkaar in de buurt zitten.
Hm, ik zie die link niet echt? Bijvoorbeeld op 30 mei iets na half 1 is er een piek te zien in het CV-water, terwijl het tapwater dan alleen maar afkoelt. En bij de andere piek is het CV-water ook warmer dan het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
Wuursj schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:14:
Het hoeft niet eens een legionella run te zijn. Het kan ook een gewone, dagelijkse boiler-opwarm run zijn. Dan is 50 graden niet gek. Als je een hele week logged, kan je misschien nog ergens een nog warmere run vinden voor de legionella run?
Ja, ik zal het sowieso nog wat langer in de gaten houden. Moet ook zeggen dat het alweer twee jaar geleden is sinds ik me hierin heb verdiept, dus het staat me niet meer allemaal heel goed bij. Maar waarom zou het CV-water dagelijks opwarmen, terwijl de verwarming helemaal niet gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12

Wuursj

want worst is al bezet

Bij de sensor staat ook boiler? Hoe is je warm water geregeld? Wellicht komt water voor de CV en voor de boiler langs de sensor? Eerst eens kijken waat die sensor zit. Bij een boiler run had ik wel voor langere tijd 50 graden verwacht.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
Wuursj schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:27:
Bij de sensor staat ook boiler? Hoe is je warm water geregeld? Wellicht komt water voor de CV en voor de boiler langs de sensor? Eerst eens kijken waat die sensor zit. Bij een boiler run had ik wel voor langere tijd 50 graden verwacht.
Ja, ik weet niet precies waarom die sensor zo heet, die haal ik uit de 'Intergas InComfort/Intouch Lan2RF gateway' integratie van Home Assistant :? Maar van wat ik daarvan heb begrepen, meet deze sensor de temperatuur van het water dat door je verwarming circuleert. Mocht iemand weten dat dat niet klopt, dan hoor ik het ook graag, want ik vind het vrij lastig hier duidelijke informatie over te vinden :P

De temperatuur van het tapwater is trouwens anders/lager dan die van de CV (zie grafiek in een reactie van mij hierboven), dus lijkt me dan toch niet dat het probleem is dat het tapwater ook langs deze sensor komt?

[ Voor 12% gewijzigd door TanjadeJong op 31-05-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

de Peer

under peer review

TanjadeJong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:55:
[...]

Ik weet het redelijk zeker en ook dat we de legionellarun wekelijks hebben staan op 55 graden,
In dat geval gelijk even actie ondernemen, want dit hoort tenminste 60 graden te zijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanjadeJong
de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:36:
[...]

In dat geval gelijk even actie ondernemen, want dit hoort tenminste 60 graden te zijn.
Je hebt gelijk, we hebben hem ook inderdaad op 60 graden staan zie ik net 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ik lees dat deze pomp een tapwater boiler en een buffervat voor cv heeft.

Lijkt wel alsof hij die laatste op temp probeert te houden. Kun je modus van cv naar eco zette. Oid of helemaal uitzetten? Lijkt mij onzinnig in de zomer

Buffervat in warmtepomp is sowieso vaker discutabel…

Edit:
Of iets als “cv actief” aan?

https://www.intergas-verw...nstallatievoorschrift.pdf

[ Voor 207% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2024 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
laurens0619 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:55:
ik lees dat deze pomp een tapwater boiler en een buffervat voor cv heeft.

Lijkt wel alsof hij die laatste op temp probeert te houden. Kun je modus van cv naar eco zette. Oid of helemaal uitzetten? Lijkt mij onzinnig in de zomer

Buffervat in warmtepomp is sowieso vaker discutabel…

Edit:
Of iets als “cv actief” aan?

https://www.intergas-verw...nstallatievoorschrift.pdf
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt. Onze pomp heeft geen buffervat voor CV (alleen voor tapwater). Ik vermoed dat de sensor 'Boiler CV Temp' heet, omdat we een Intergas integratie voor HA gebruiken die niet specifiek voor deze warmtepomp bedoeld is. Die naam klopt dus gewoon niet. Of baseer je je conclusie dat we een buffervat voor CV hebben ergens anders op?

Voor nu zou ik de verwarming inderdaad gewoon uit kunnen zetten, maar ik zou toch graag willen weten waar dit patroon vandaan komt, voor als ik het later in het jaar weer aan zet. Ik snap namelijk totaal niet waarom:
1. Het CV-water dagelijks verwarmt wordt, terwijl er totaal geen noodzaak is om de verwarming aan te zetten.
2. Het water tot boven de 50 graden verwarmt wordt: in onze instellingen zie ik bij parameter P194 (CV Comfort -> Maximale watertemperatuur voor CV bedrijf) dat deze ingesteld is op 35 graden.

Daarnaast vraag ik ook af waarom er rond 4:15 elke nacht ineens een dipje is in de temperatuur, maar dat is meer nieuwsgierigheid, dat lijkt me verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@TanjadeJong
Als je geen buffervat hebt dan heb ne ook geen boiler voor cv. Het water uit de cv loopt direct langs de warmtewisselaar en wordt opgewarmd.

heb je een 2e sensor voor reguliere boiler?
En zie je deze, of de huidge grafiek, ooit naar 60 graden gaan ?(legionella).
Een legionella run zie je alleen op tapwater, niet cv want dat is gesloten systeem

Als het je tapwater boiler zou zijn dan zou ik geen gelijke temp daling verwachten maar de momenten dat je tapwater gebruikt zichtbaar

Kun je niet anders eens met de officiele app kijken iov HA?

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
laurens0619 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:37:
@TanjadeJong
Als je geen buffervat hebt dan heb ne ook geen boiler voor cv. Het water uit de cv loopt direct langs de warmtewisselaar en wordt opgewarmd.

heb je een 2e sensor voor reguliere boiler?
En zie je deze, of ne huidge grafiek, ooit naar 60 graden gaan ?(legionella).
Een legionella run zie je alleen op tapwater, niet cv want dat is gesloten systeem
We hebben de legionellarun ingesteld op de dinsdag, dus om die in de grafiek te zien, zal ik nog even moeten wachten. Op dit moment heb ik alleen data vanaf afgelopen donderdag. Nog even voor de duidelijkheid, dit is de grafiek die ik heb voor CV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWuShISMk-dVBpgeCMQfFruEZX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Oxii7RGicuun5ubdq21JinV.png?f=fotoalbum_large

En dit is de grafiek voor tapwater:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt1gQgxitN-ZAr_e8C9FPROjNHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHWjKeAGD2dG4kSdkFJS8lbz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@TanjadeJong
Het ziet er toch echt uit dat die iets van een vat op temp probeert te houden voor cv. Je cv temp krijg namelijk zonder vat niet zo snel naar 50 graden, dan zou je vloer/radiatoren ook loeiheet zijn.
Je tapwater boiler is t niet want daar heb je aparte grafieken van.

Weet niet hoe modulair je zon ding kunt bestellen maar in dit topic hebben ze het over een (ingebouwd?) buffervat van 100liter voor cv
L

Intergas Xource ervaringen

Edit:

Ik denk dat je gewoon kijkt naar de aanvoertemo vanuit je buitenunit om je tapwater te verwarmen.
Schijnbaar verwarm je die iedere dag om 12:00?
Alhoewel in 1m van 20 naar 50’ook weer onmogelijk is

[ Voor 83% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
laurens0619 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:44:
@TanjadeJong
Het ziet er toch echt uit dat die iets van een vat op temp probeert te houden voor cv. Je cv temp krijg namelijk zonder vat niet zo snel naar 50 graden, dan zou je vloer/radiatoren ook loeiheet zijn.
Je tapwater boiler is t niet want daar heb je aparte grafieken van.

Weet niet hoe modulair je zon ding kunt bestellen maar in dit topic hebben ze het over een (ingebouwd?) buffervat van 100liter voor cv
L

Intergas Xource ervaringen
Wij hebben gewoon de standaard installatie met binnenunit, buitenunit en 300L boilervat voor tapwater. Maar ik heb inderdaad niet gemerkt dat onze vloerverwarming daadwerkelijk opwarmt, dus ik vind het erg verwarrend wat in de grafiek te zien is.
laurens0619 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:44:
@TanjadeJong
Edit:

Ik denk dat je gewoon kijkt naar de aanvoertemo vanuit je buitenunit om je tapwater te verwarmen.
Schijnbaar verwarm je die iedere dag om 12:00?
Alhoewel in 1m van 20 naar 50’ook weer onmogelijk is
Wellicht is het inderdaad zoiets. Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat er iets vreemds met de warmtepomp gebeurt, maar het zou ook de HA-integratie kunnen zijn die zaken niet helemaal logisch weergeeft...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@TanjadeJong
Daarom zou ik even de officiele app van de fabrikant erbij pakken en kijken hoe, vergelijkbare, grafieken daar heten :)

Ik lees dat die pomp een "uniek" HPCU heeft. Geen idee wat het is maar misschien is dat een soort tussenboiletje/warmtewisselaar waar je nu de temps van uitleest.

lang verhaal kort: Ik vermoed geen nutteloze verstookte energie maar temp verhoging die nodig is om je tapwater te verwarmen. Als je tapwater op een vast tijdstip doet, 12:00?, dan lijkt dat ook te rijmen met de grafiek

[ Voor 64% gewijzigd door laurens0619 op 01-06-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanjadeJong
laurens0619 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:55:
@TanjadeJong
Helaas toont de officiële Intergas app vrijwel geen data. Ik kan hier alleen uithalen wat het totale verbruik van de warmtepomp vanaf installatiedatum is. Dit is trouwens wel opgesplitst in verbruik voor CV en verbruik voor tapwater, dus ik zou wel een tijdje in de gaten kunnen houden of het verbruik voor CV verandert. Zo niet, dan is er dus niets aan de hand.
@TanjadeJong
Volgens mij is de HPCU vooral een regelsysteem en niet iets wat eigen temperaturen heeft, maar ik weet hier eerlijk gezegd ook weinig van af.
@TanjadeJong
Ik denk het ook, dan ligt het vooral aan (verkeerde benaming van) de HA integratie en niet aan de warmtepomp zelf. Ik zal het nog wat langer in de gaten houden en ook kijken of mijn totale verbruik voor CV ophoogt of niet. En hoe dan ook ben ik van plan de CV nog op zomermodus te zetten, dus dan zou dit voorlopig geen probleem meer zijn. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanjadeJong
Update: ik denk dat ik erachter ben waarom de grafiek voor 'Boiler CV Temp' zo vreemd is. De Lan2RF gateway geeft maar heel beperkte informatie door, dus volgens mij geeft één input hier data van verschillende sensoren weer (die dan dus in dezelfde grafiek worden weergegeven):
- Standaard de temperatuur voor CV
- Zodra tapwater verwarmd wordt, geeft hij de aanvoertemperatuur van het tapwater weer

Daardoor vindt er ook een plotselinge verspringing van de temperatuur plaats, van ~20 graden naar ~50 graden, omdat dat simpelweg data van een hele andere sensor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Denk dat je gelijk hebt.
De temp die je ziet is niet temp van boiler of cv, maar denk ik Ta de aanvoertemp. Dat is de temp van het middel wat de pomp gaat verwarmen en langs de warmtewisselaar gaat.

Als de pomp draait dan zie je deze Ta langzaam oplopen tot hij klaar is. Als de pomp uitstaat zie je de TA langzaam dalen, zoals je ook in je grafiek ziet.

Mijn hypothese:
Hij begint met boiler opwarmen. Hierdoor loopt de pomp op modus boiler en de ta stijgt van 20 naar lamgzaam 50

Het vorige datapunt van modus cv was vlak voor de boiler run begon. Daarom zie je daar de afgekoelde 20 graden. Dan mist er even veel data in de modus cv grafiek omdat hij in boiler draaide.

Als hij klaar is stopt de pomp. De modus wisselt weer terug naar CV (ook al doet die niets). De Ta is echter nog de “stilstaande” 50 graden van de boiler run van net. Die 50 schrijft hij weg en hierna zakt de Ta gelijkmatig wat herkenbaar is bij een stilstaande pomp

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2024 08:04 ]

Pagina: 1