Beginnerswagen 6000 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-06-2024
Dag allen,

Ik heb dit jaar mijn rijbewijs gehaald, wat goed uitkomt, want voor mijn toekomstige studies (binnen enkele maanden) zal ik dagelijks in totaal 60 à 70 km moeten rijden. Mijn budget is rond de 6000 euro en er zijn best wat auto's te koop binnen deze prijsklasse. Wat zijn mijn eisen?

- Benzine (in verband met de lage-emissiezones in België)
- Genoeg vermogen zodat ik niet hoef te trappen om in te kunnen voegen (ik ben helaas verwend met een 170 pk diesel van mijn vader)
- Niet kleiner dan bijvoorbeeld een Fiesta
- Cruise control is leuk, airco is noodzakelijk
- Ik ben Belg en zal de auto hoogstwaarschijnlijk aanschaffen op de Belgische markt. Wat zijn de mogelijkheden? Zou het beter zijn om in Duitsland te kijken? Zou ik mijn budget moeten verhogen?

Als ik zelf zo rondkijk zien best veel auto's er echt afgetrapt uit, dus twijfel ik een beetje aan het budget.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Voor dat budget moet er echt wel iets te vinden zijn.

Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn, maar let vooral ook op de lopende kosten zoals verzekeringen, wegenbelasting (hoe werkt dat bij jullie? in NL gaat dat op gewicht), brandstofkosten, en verwacht onderhoud. Je kunt daar flink op leeglopen en ik neem aan dat je liever werkt om nog eens iets leuks te doen naast je studie, dan alleen om bij de colleges aan te komen.

In Nederland zou ik met het gestelde budget bv. op zoiets uitkomen:

https://www.autoscout24.n...f7-4e7d-8002-0142302e06d4

Netjes binnen je budget, met airco, rijdt zuinig, past overal tussen met parkeren, is licht (dat maakt hier fors uit voor de maandelijkse kosten, dus of dat voor jou geldt weet ik niet), bij deze gaat de verzekering je geen poot uitdraaien omdat het een racewagen is en/of gewild roofgoed, en er staan bijna geen km's op, bovendien Toyota, dus je moet er niet elk half jaar nog een keer de aanschafprijs in steken om hem rijdend te houden. En deze ziet er toch niet afgetrapt uit. (Dit was trouwens pagina 1 van restultaten toyota aygo, 1 minuut zoeken, dus je kunt allicht beter vinden).

Eisen over pk's zou ik laten varen, elke auto die de laatste 40 jaar is gebouwd kan normaal invoegen op elke snelweg, dus komaan. Veel pk's + beginnend bestuurder = dure verzekering. Ten minste, zo werkt het in Nederland toch.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 31-05-2024 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:50
Daar is de Aygo weer hoor! Kom op, je bent jong, zo'n astmatische Toyota kan je nog na je pensioen gaan rijden.

https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share

Er is genoeg te vinden met jouw eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry Nak op 31-05-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
Wilke schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:33:
Voor dat budget moet er echt wel iets te vinden zijn.

Ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn, maar let vooral ook op de lopende kosten zoals verzekeringen, wegenbelasting (hoe werkt dat bij jullie? in NL gaat dat op gewicht), brandstofkosten, en verwacht onderhoud. Je kunt daar flink op leeglopen en ik neem aan dat je liever werkt om nog eens iets leuks te doen naast je studie, dan alleen om bij de colleges aan te komen.
De wegenbelasting in België berekend op basis van het vermogen, de euronorm en de CO2-uitstoot. Ik heb rekening gehouden met een reservemarge om de verzekering, wegenbelasting en benzine te betalen.

Ik snap de Aygo, en er is inderdaad niets mis mee, ziet er erg netjes uit, maar ik vind hem toch té klein.

Wel heel erg bedankt voor je aanbeveling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
Harry Nak schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:45:
Daar is de Aygo weer hoor! Kom op, je bent jong, zo'n astmatische Toyota kan je nog na je pensioen gaan rijden.

Harry Nak schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:45:

Zo'n Mercedes, ik weet niet wat het is, maar wat een uitstraling! Ideaal qua grootte en voldoende vermogen.
Specifieke mankementen waar ik op moet letten bij dit model?

[ Voor 11% gewijzigd door Wiloz op 31-05-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:51
Ford focus uit +- 2010-2014
1.6 liter 4 cilinder benzine nemen. Heeft 180 pk standaard, en is heel eenvoudig te chippen naar 200+ pk.

- De 1.6 is echt bulletproof, heeft eigenlijk geen gebreken of kwalen
- Stuurt heel lekker, goede wegligging. Echt kilometer vreter op de snelweg, ook top voor vakantie.
- Niet te groot, niet te klein
- Super veilige wagen, helemaal vol met airbags etc.
- Neem 1 met veel opties: keyless entry werkt heel goed etc.. Standaard verwarmde voorruit (is super in de winter), verwarmde stoelen, leer,

Bij dealers kan je ze vinden voor 6k met 130k kilometers. Ik heb hem zelf ook al 7 jaar, van 110.000 naar 200k gereden, geen onverwachte problemen alleen regulier onderhoud. Is nu onze 2e auto geworden door lease tesla. We vinden het zonde om weg te doen voor zo weinig geld.

Voorbeeld:

Ford Focus 1.6 Ecoboost 134KW 4D 2013 Bruin
€ 7.999,00
https://link.marktplaats.nl/m2120826399

[ Voor 13% gewijzigd door Lollercopter op 31-05-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
Lollercopter schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:42:
Ford focus uit +- 2010-2014
1.6 liter 4 cilinder benzine nemen. Heeft 180 pk standaard, en is heel eenvoudig te chippen naar 200+ pk.

- De 1.6 is echt bulletproof, heeft eigenlijk geen gebreken of kwalen
- Stuurt heel lekker, goede wegligging. Echt kilometer vreter op de snelweg, ook top voor vakantie.
- Niet te groot, niet te klein
- Super veilige wagen, helemaal vol met airbags etc.
- Neem 1 met veel opties: keyless entry werkt heel goed etc.. Standaard verwarmde voorruit (is super in de winter), verwarmde stoelen, leer,

Bij dealers kan je ze vinden voor 6k met 130k kilometers. Ik heb hem zelf ook al 7 jaar, van 110.000 naar 200k gereden, geen onverwachte problemen alleen regulier onderhoud. Is nu onze 2e auto geworden door lease tesla. We vinden het zonde om weg te doen voor zo weinig geld.

Voorbeeld:

Ford Focus 1.6 Ecoboost 134KW 4D 2013 Bruin
€ 7.999,00
https://link.marktplaats.nl/m2120826399
Het lijkt erop dat deze niet op de Belgische markt zijn verschenen? Allesinds, ik vind de 180pk versie niet op de Belgische autoscout. Is importeren geen hassle om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:37

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Bij een Mercedes uit jaren rond 2005 moet je vooral letten op ROEST

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
964C2 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:48:
Bij een Mercedes uit jaren rond 2005 moet je vooral letten op ROEST
Ik zou vooral op je imago letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Yes, een opsomtopic, ik trap af:
Lexus IS250
Honda Accord
Volvo S80 2.5T
Volvo S60 T5

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:19
Ik zou juist niet teveel pk pakken, de wegenbelasting is voornamelijk gebaseerd op pk's.

Als je een wat kleinere auto pakt heb je niet zoveel pk's nodig. Waarvoor was de aygo te klein?

70 km enkeltje of retour? (Neem aan enkel).
Wat ga je erin vervoeren?
GEEN auto importeren in België, dat is extreem duur (ik kreeg korting omdat ik auto mee verhuisde vanuit NL, maar toch nog 2.5k op auto van 3k moeten bijbetalen).

Dus, maak een lijstje met eisen voor jezelf. Want we kunnen hier wel alle merken opnoemen maar enige wat je gezegd hebt is 70 km per dag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou eerst eens uitzoeken wat je als beginnend bestuurder verzekerd kunt krijgen. Een auto met 180 pk valt daar waarschijnlijk niet onder.

Als je echt wil leren rijden, beginnend bestuurder bent en 6k te besteden hebt: Een Mazda MX5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:22:
Ik zou juist niet teveel pk pakken, de wegenbelasting is voornamelijk gebaseerd op pk's.

Als je een wat kleinere auto pakt heb je niet zoveel pk's nodig. Waarvoor was de aygo te klein?
De auto is te klein vanwege de beperkte bagageruimte en passagiersruimte. Over het algemeen geef ik de voorkeur aan auto's met een ruimer interieur. Ik kan niet precies uitleggen waarom, maar het is gewoon zo. Op de snelweg wil ik ook een solide auto. Ik kan me voorstellen dat de kleinere wielbasis dat niet echt bevordert.

Voor de rest vraag ik geen racekarren. 100 pk is ruim voldoende; meer vermogen is mooi meegenomen, maar het moet wel mogelijk zijn om deze te verzekeren op mijn leeftijd. Voor de rest wil ik af en toe met 2 a 3 personen een weekendje weg willen, dan wil ik niet al te veel puzzelen hoe ik spullen in de kofferbak krijg.
Iets ter grootte van een Kia Rio bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Wiloz op 01-06-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:01

Tomatoman

Fulltime prutser

Wilke schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:33:

[…]
Eisen over pk's zou ik laten varen, elke auto die de laatste 40 jaar is gebouwd kan normaal invoegen op elke snelweg, dus komaan. Veel pk's + beginnend bestuurder = dure verzekering. Ten minste, zo werkt het in Nederland toch.
Je bewijst in dezelfde reactie het tegendeel door aan te komen met een auto met 68 pk en acceleratie van 0 naar 100 in 14,2 s :'). Ouderwets niet vooruit te branden bestaat dus nog steeds.

Dat gezegd hebbende: je hebt echt geen 170 pk nodig om in ongeveer 10 seconden van 0 naar 100 te komen. Toevallig ben ik eergisteren met een Dacia Jogger naar Antwerpen geweest. Dat is echt geen kleine auto en met zijn 110 pk en springtime van 10,2 seconden bewoog ik me rapper door het Vlaamse en Nederlandse verkeer dan de meeste andere weggebruikers.

Om wat context te geven bij mijn perceptie van wat snel is: ik rijd dagelijks in een 381 pk diesel met drie turbo’s.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:19
Probleem is dat je in België vooral veel Peugeot en Renault ziet.

Is een clio iets, gezien daar veel van op markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wiloz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:27:
Zo'n Mercedes, ik weet niet wat het is, maar wat een uitstraling!
Ik weet niet wat voor uitstraling je zoekt maar dit soort auto's (rond deze prijs) hebben al lang niet zo'n heel positieve uitstraling meer voor veel mensen. Net als bepaalde BMW's waar je "types" in ziet rijden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiloz
Tomatoman schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Je bewijst in dezelfde reactie het tegendeel door aan te komen met een auto met 68 pk en acceleratie van 0 naar 100 in 14,2 s :'). Ouderwets niet vooruit te branden bestaat dus nog steeds.

Dat gezegd hebbende: je hebt echt geen 170 pk nodig om in ongeveer 10 seconden van 0 naar 100 te komen. Toevallig ben ik eergisteren met een Dacia Jogger naar Antwerpen geweest. Dat is echt geen kleine auto en met zijn 110 pk en springtime van 10,2 seconden bewoog ik me rapper door het Vlaamse en Nederlandse verkeer dan de meeste andere weggebruikers.

Om wat context te geven bij mijn perceptie van wat snel is: ik rijd dagelijks in een 381 pk diesel met drie turbo’s.
Precies.
Ik kan me echt inbeelden dat ik enorm zou moeten wennen aan het feit dat ik zo'n motortje volledig moet opentrekken om in te voegen. Niet alle invoegstroken zijn even lang. Zeker als je op reis bent en moet invoegen in Duitsland.
Een auto met een 100 pk of een beetje minder zou ik prima vinden. Zolang het niet onveilig langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
Bor schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Ik weet niet wat voor uitstraling je zoekt maar dit soort auto's (rond deze prijs) hebben al lang niet zo'n heel positieve uitstraling meer voor veel mensen. Net als bepaalde BMW's waar je "types" in ziet rijden.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik had het eerder over de staat (op de foto's dan) voor zijn leeftijd.
Gewoon, dat ie er nog best goed uitzag (op de foto's dan) voor bijna 20 jaar oud te zijn, zo zijn er niet heel veel meer op die leeftijd.

Bij dit soort auto's kan je wel raden hoe er mee is omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
99ruud99 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:32:
Probleem is dat je in België vooral veel Peugeot en Renault ziet.

Is een clio iets, gezien daar veel van op markt zijn.
Exact. Weet niet wat het is maar Belgen houden er enorm van!
Vrij veel 208tjes en Clio's te koop voor 6000 euro.

Ik had ergens gelezen/gehoord dat ze veel problemen hebben met de elektronica.
Is dit al verleden tijd, onzin of is dit enkel bij bepaalde modellen.
Qua uiterlijk vind ik een Clio niet heel verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-06 22:47
Wiloz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:54:
[...]

Precies.
Ik kan me echt inbeelden dat ik enorm zou moeten wennen aan het feit dat ik zo'n motortje volledig moet opentrekken om in te voegen. Niet alle invoegstroken zijn even lang. Zeker als je op reis bent en moet invoegen in Duitsland.
Een auto met een 100 pk of een beetje minder zou ik prima vinden. Zolang het niet onveilig langzaam is.
Het hebben van een minimum aantal pk's wegens de veiligheid is echt de allerslechtste smoes die ik ooit gehoord hebt. Anticiperen zorgt voor veiligheid. Pk's heb je voor comfort, rijplezier en je imago bij het stoplicht.

Maar volg je hart, koop een auto waar je je goed bij voelt. Een Aygo is dat niet, prima pak iets anders!

[ Voor 7% gewijzigd door DeKever op 01-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Misschien kijken of je een leuke hot hatch op de kop kan tikken.
Opel Corsa OPC, Fiat Stilo Abarth, Renault Clio RS of dat soort dingen.
Misschien een BMW 120i voor de achterwielaandrijving of een VW Eos als cabrio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:48
Je moet in be vooral een confortable wagen hebben waar je 30/50 km/u mee haalt en je uren in de file kan staan. Denk zelf aan een Citroën ami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
DeKever schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Het hebben van een minimum aantal pk's wegens de veiligheid is echt de allerslechtste smoes die ik ooit gehoord hebt. Anticiperen zorgt voor veiligheid. Pk's heb je voor comfort, rijplezier en je imago bij het stoplicht.

Maar volg je hart, koop een auto waar je je goed bij voelt. Een Aygo is dat niet, prima pak iets anders!
Je hebt gelijk. Ik kies voor iets meer pk's voor comfort. Ik denk dat dat niet zo gek is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiloz
TheBrut3 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:25:
Misschien kijken of je een leuke hot hatch op de kop kan tikken.
Opel Corsa OPC, Fiat Stilo Abarth, Renault Clio RS of dat soort dingen.
Misschien een BMW 120i voor de achterwielaandrijving of een VW Eos als cabrio.
Als ik zo snel eens rondkijk is het nog best een uitdaging om dit binnen het budget te vinden.
Pagina: 1