Tafel beschadigd geleverd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 21:25
Inleiding
Een hele tijd geleden hebben wij een nieuwe eettafel van zo’n €1200,- besteld bij een woonwinkel. Deze is 3 weken geleden bezorgd. Alleen tijdens de montage (door monteur van de winkel) is gebleken dat er een kras op één van de poten zit en een dopje mist (voor ondersteuning van het blad wanneer de tafel uitgeschoven is).
Dit heeft de monteur netjes genoteerd en beloofd dat dit opgelost gaat worden.

Probleem:
Vandaag hebben wij bericht gekregen van de woonwinkel met de volgende mededeling: “De leverancier geeft aan dat het product niet meer leverbaar is en er ook geen losse onderdelen meer besteld kunnen worden”.
De tafel zie ik ook nergens meer op hun site te koop staan.

Geboden oplossing:
Ze bieden ons nu twee oplossingen aan:
  • We mogen een andere tafel uitzoeken van max. €1200,- en deze wordt dan kosteloos omgeruild met onze tafel.
  • Ze komen de tafel ophalen en wij krijgen het volledige aankoopbedrag terug.
Voor mijn gevoel zijn dit in basis nette oplossingen, maar aan de andere kant vind ik dat ze zich er wel makkelijk vanaf maken.

Waarom wij niet blij zijn met de geboden oplossing:
M.b.t. de eerste oplossing: wij kunnen op hun webshop maar één andere tafel vinden die enigszins overeenkomt met onze tafel (qua afmeting en uiterlijk). Alleen deze is bijna 2x zo duur. Mijn verwachting is dat we het prijsverschil moeten bijleggen. Ofwel dit vind ik een te hoog bedrag voor een tafel die we eigenlijk ook minder mooi vinden. Ook zonder geld bijleggen, twijfelen we of we de tafel dan mooi genoeg vinden.

M.b.t. de tweede oplossing: Wij zijn al vrij lang (3 jaar, zeker niet voltijd) aan het kijken geweest naar een nieuwe tafel, en deze is eigenlijk de enige die wij tegen zijn gekomen die voldoet aan onze wensen (qua afmeting, uitschuifbaar, uiterlijk, prijs). Daarnaast zitten we nog met wat gezondheidsklachten waardoor even op een zaterdag alle woonboulevards af gaan voor een nieuwe tafel, lichamelijk niet mogelijk is.
Dit zal ons meerdere vrije weekenden kosten en mogelijk zitten we dan langere tijd zonder tafel (gezien de levertijden in die branche).

Tegen oplossing:
We hebben nog geen contact gehad met de woonwinkel, maar denken er over om ze te vragen om een aanbod te doen voor financiële compensatie.
De kras is relatief klein en kunnen we misschien nog iets verdoezelen met een lakstift oid. Ook voor de rubber dop verwacht ik dat we wel een alternatief kunnen maken.

Vragen:
Wat zijn onze rechten in deze situatie. Is het aanbod van de winkelketen voldoende? Of kunnen we bijv. herstel eisen?

Wat zou een realistische compensatie zijn hiervoor?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:29
De geboden oplossingen lijken mij zeer redelijk vanuit de winkel. Wel vervelend dat voor jullie persoonlijk dit dan weer niet zo fijne oplossingen zijn.
Wat je zou kunnen proberen is om geld terug te vragen maar tegelijkertijd de tafel wel pas op te laten halen zodra jullie een nieuwe hebben. Dan zit je in ieder geval niet zonder tafel.

Maar een financiële compensatie voor de schade en de tafel wel houden lijkt voor iedereen een betere oplossing, hoop dat de winkel daar in mee gaat, maar is natuurlijk geen recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:46
De oplossingen zijn inderdaad zeer redelijk, dus ik denk niet dat je juridisch recht op iets anders hebt.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen tegenvoorstel kan doen in de vorm van een korting. Bijvoorbeeld 25%, dus 300 euro.

Mogelijk is dat voor de winkel ook aantrekkelijker dan wat ze je nu bieden. Misschien doen ze dan een lagere compensatie als "tegenbod" of ze weigeren. Dan kan je altijd nog terugvallen op de aanbieding die ze je nu doen. Tenminste, zo lang je alles vriendelijk houdt.

Dus niet "We weigeren jullie compensatie en ondernemen juridische stappen als jullie niet ..." maar "Bedankt voor het aanbod, maar we staan er ook voor open om de tafel in de huidige staat te houden tegen 25% korting."

(je moet natuurlijk zelf bepalen of die 25% te veel of te weinig is gezien de schade, ik noem maar een getal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
Zeker het vragen waard, dan lakstift je even die poot en zoek je online een vergelijkbaar dopje en dan heb je toch je gewenste tafel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Philip Ross schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:03:
De geboden oplossingen lijken mij zeer redelijk vanuit de winkel. Wel vervelend dat voor jullie persoonlijk dit dan weer niet zo fijne oplossingen zijn.
Ik ben bang dat dit wel een mooie samenvatting is van dit probleem. Was het een "standaard" houten tafel die je bijna bij elke woonwinkel ziet, dan had ik mijn geld wel teruggevraagd (met de vraag of ze wel even willen wachten met ophalen totdat de nieuwe tafel er is).
Lapa schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:14:
Mogelijk is dat voor de winkel ook aantrekkelijker dan wat ze je nu bieden. Misschien doen ze dan een lagere compensatie als "tegenbod" of ze weigeren. Dan kan je altijd nog terugvallen op de aanbieding die ze je nu doen. Tenminste, zo lang je alles vriendelijk houdt.
Zekers, met vriendelijkheid kom je meestal het verste en kun je meestal wel hetzelfde zeggen als op een dreigende manier. En ik ben ook bang dat ik sowieso weinig juridische stappen kan ondernemen gezien hun aangedragen oplossingen.

Wij gaan dit weekend nadenken over een passend tegenvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dopje; is het iets dat je zelf ergens kan vinden? Of heel speciaal dopje?

Kras: in hout, metaal, lak, wat voor kras? Valt het te repareren (door de winkel, zelf)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toen ik mijn twee zitbanken kreeg, gaven de bezorgers/installateurs aan dat er een kras zat op eentje. Had ik niet gezien en ik zou niet eens meer weten waar, maar men gaf 10% van het aankoopbedrag voor die bank terug. Ik wilde namelijk niet gaan wachten op een nieuwe bank.

Voorstel doen kan altijd. Een kras is imo geen 25% waard, maar dat is persoonlijk. Probeer het wel een beetje afstandelijk te bekijken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in het Shopping Forum. Wonen >> SF

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
99ruud99 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:58:
Dopje; is het iets dat je zelf ergens kan vinden? Of heel speciaal dopje?

Kras: in hout, metaal, lak, wat voor kras? Valt het te repareren (door de winkel, zelf)?
Het dopje is een boutje M8 (met redelijk platte kop en inkeping voor kruiskopschroevendraaier) met daar overheen een rubber dop. Deze kun je dan in een draadgat draaien. Maar dit kan volgens mij prima een willekeurige rubberen dop zijn met de juiste dikte en een beetje secondelijm of dubbelzijdige tape.
Hij zit er vooral om te zorgen dat het blad (van het uitschuifdeel) niet wiebelt wanneer deze is uitgeklapt.

De kras zit in een metalen poot. Op zich valt deze niet erg op.
Ik heb alleen het gevoel dat de kras onder het lak zit en de lak daarop niet super gehecht heeft. Dus om het 100% netjes te herstellen, moet je denk ik alles kaal moeten schuren en plamuren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 20:52
Ik zou ze hartelijk danken voor het aanbod en vervolgens vragen of ze je ook tegemoet willen komen als je de tafel toch, met deze beperkingen, wilt houden.

Edit: Voor de winkel is dat ook een gunstigere oplossing, omdat ze dan niet met een onverkoopbare tafel zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door ahbart op 02-06-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Vragen om een compensatie, ga uit van 10% korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Vragen kan altijd maar het houdt een keer op lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Terugsturen, vervangen en de oude als schade tafel verkopen kost ze ook geld (als ze m al niet vernietigen)

Gewoon netjes vragen dat je deze tafel eigenlijk het mooist vind, en of ze een tegemoetkoming willen doen waardoor je de schade en incompleetheid kan accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zich lijkt me 10% korting (teruggave) wel weinig als je ziet hoeveel kosten zij moeten maken als ze de tafel terug moeten halen en eventueel als tweede kans moeten verkopen.
Zou zelf wat hoger inzetten qua korting.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:07
ZeRoC00L schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:20:
Op zich lijkt me 10% korting (teruggave) wel weinig als je ziet hoeveel kosten zij moeten maken als ze de tafel terug moeten halen en eventueel als tweede kans moeten verkopen.
Zou zelf wat hoger inzetten qua korting.
Maar nu pak je de bedrijfskosten in plaats van waardeverlies van het product. Staat in deze casus los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 13:10
Orangelights23 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Maar nu pak je de bedrijfskosten in plaats van waardeverlies van het product. Staat in deze casus los van elkaar.
Staat los omdat? Lijkt me prima onderhandelingspositie waar er twee winnaars kunnen zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zo te horen is dat dopje makkelijk te fixen met een beetje knutselwerk, en de kras is zonder foto’s lastig te beoordelen. Als het er eentje is die je niet ziet als je poot op de juiste manier kunt draaien, dan zou ik het er lekker bij laten zitten. Vraag 50 euro voor het dopje en je bent klaar toch?

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening, spullen zijn maar spullen en die kras komt er toch wel een keer op, bovendien is het nou ook weer niet het einde van de wereld. Of je moet zo iemand zijn die vervolgens de hele dag naar die poot gaat staren en dan boos wordt over het onrecht dat jou is aangedaan natuurlijk, maar in dat geval kun je beter de koop ontbinden en dus je geld terugkrijgen, dan heb je er in de toekomst ook geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:10
ydderf schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:00:
Vragen:
Wat zijn onze rechten in deze situatie. Is het aanbod van de winkelketen voldoende? Of kunnen we bijv. herstel eisen?

Wat zou een realistische compensatie zijn hiervoor?
Al je geld terug en dat de tafel kosteloos wordt opgehaald lijkt mij in principe een hele mooie oplossing (zeker juridisch). Herstel eisen is lastig, de winkel heeft er geen mensen voor. Die heeft een showroom en website en levert alleen de spullen door. En zonder goede onderdelen is net herstel waarop ze garantie moeten geven wel lastig...

Ik zou zelf even bellen of er een optie is om de tafel te houden en zelf te herstellen en hoe ze daarin tegemoet kunnen komen. Laat de winkel maar een bedrag noemen, er zit best wat marge op meubels waarbij ik vermoed dat 20 a 25 procent ook wel mogelijk is. Ophalen kost tenslotte ook geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04

Klippy

Still Game

Vraag je ook af hoe de tafel er over 3-4 jaar uitziet en hoe je er dan over denkt.

Als je nu een tafel hebt die je qua design aanspreekt is dat denk ik meer waard dan een andere tafel die je minder mooi vindt en waar over een paar jaar vast ook wel wat krasjes op zitten.

Ik baalde ook erg van de eerste kras op mijn nieuwe tafel, maar het is ook geen museumstuk en nu hoort het er gewoon bij, beetje "geleefd" ziet het er mooier uit.

Maar goed, het is voor mij niet echt te beoordelen hoe erg het is. Het ligt echt aan jezelf of je je er aan blijft storen als je weet dat het er zit, denk dat iemand anders het niet zou opvallen.
Je kan jezelf afvragen of je zelf deze tafel had gekocht voor 10-20% minder dan de showroomprijs als hij als gebruikt met lichte schade in de showroom stond. Als het antwoord ja is dan zou ik die korting vragen als ze nu geen model hebben dat je bevalt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08

paQ

is de poot gelakt? gepoedercoat? (foto?)

Alles kan hersteld worden natuurlijk he.
Stralen en opnieuw coaten kost de wereld niet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
Lastig om advies te geven zolang we de tafel niet kunnen zien.
Wat maakt de tafel zo uniek dat er geen vergelijkbare te vinden is?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ydderf
Gadgeteer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:13:
Wat maakt de tafel zo uniek dat er geen vergelijkbare te vinden is?
We hebben nu een tafel met de volgende eisen:
  • 160cm lang en uitschuifbaar
  • Metalen frame met de poten op de hoek
  • donkergrijs gevlekt keramisch blad.
Ik wil niet zeggen dat deze niet te vinden is, maar in onze zoektocht zijn we deze combi weinig tegengekomen of hij is €1000,- (of meer) duurder.

Uiteindelijk hebben we besloten om de winkel onze situatie uit te leggen en gevraagd of ze een aanbod voor financiële compensatie te doen.
Hier is de winkel op in gegaan en we krijgen een compensatie van €200,-.
Tevens zagen we dat ze in hun outlet, nog dezelfde tafel hadden staan in andere afmetingen. Dus we zijn zo brutaal geweest om ze vriendelijk te vragen, of ze hier een dopje van af willen halen en deze naar ons willen opsturen.
Ook deze wens willen ze inwilligen.

Dus ik denk dat we gezien onze situatie, nu de beste oplossing hebben gekregen waarmee we tevreden zijn.

Allemaal bedank voor het meedenken en delen van jullie mening!

Pagina: 1