Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
ik ben koper van een nieuwbouwwoning. Deze nieuwbouwwoning is onderdeel van een nieuwbouwproject. Start bouw verwachting najaar 2024, oplevering naar verwachting najaar 2025.

De woning heeft vloerverwarming/koeling, zonnepanelen, en een lucht/water warmtepomp, 200 liter boiler voor warm water. En wordt geleverd met standaard mechanische ventilatie (MV) dmv roosters in de beglazing in de verschillende ruimtes, en een afzuigunit. De woning heeft zo'n 100m2 woonoppervlakte.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Klopt het dat standaard MV bij nieuwbouwwoningen uitzonderlijk is (de tegenwoordige standaard is WTW ventilatie systeem)?
2.. is het zinvol (levert het besparing op) om de standaard MV om te laten bouwen/te laten vervangen door een WTW ventilatie systeem, in de beschreven situatie?
3. Wat levert het potentieel/gemiddeld aan besparing op? Is er een TVT te berekenen?
4. Gezien de woning nog gebouwd gaat worden (tekeningen zijn beschikbaar), en WTW ventilatie vanuit de projectontwikkelaar niet als optie wordtaangeboden, dien ik dit zelf te regelen/om te laten bouwen. Waar dien ik zoal rekening mee te houden?

Ik heb zelf geen ervaring hiermee.

Tips en adviezen (antwoorden op bovenstaande vragen) zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:44

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dat is raar. Wellicht kun je de berekeningen voor het BENG krijgen van de ontwikkelaar/makelaar? Die is normaliter ook ingediend voor de vergunning. Als ze echter de BENG score goed genoeg krijgen zonder WTW, is het wel een teken dat de rest buitengewoon in orde zou moeten zijn.

WTW inpassen in een bestaand huis is een behoorlijk ingreep. Je moet in elke verblijfsruimte zien te komen met lucht. Met een MV-huis is alleen afzuiging geregeld in de toilet, badkamer en mogelijk keuken. Met WTW moet ook de inblaas in slaapkamers en woonkamers geregeld worden. En die routing is best een ding. Bij mijn verbouwing was dat het lastigste stuke verbouwing en dan was ik nog 'gezegend' met houten vloeren waar ik met buizen tussen de balken in de breedte-richting van het huis kon komen.
Voor bereiken in de langsrichting zijn hier op de overlopen verlaagde plafonds geplaatst, krijgt 1 kamer een koof en is er boven de keuken ook een koof voorzien om overal te kunnen komen.

Met betonnen vloeren zal dat alleen maar lastiger zijn, tenzij je kanaal plaat vloeren hebt en ook een mogelijkheid krijgt om daar buizen in te stoppen. Dat kan de project ontwikkelaar je wel vertellen. Daarnaast moeten de ramen aangepast worden vanwege de roosters en die zijn mogelijk al besteld. Ik ben bang dat je gewoon een 'nee' krijgt of het achteraf te ingrijpend (en duur) wordt om dit netjes voor elkaar te krijgen. Maar vragen kan altijd :)

Of het rendabel is? Dat ligt aan de situatie. Ik heb van mijn huis een warmteverlies berekening gedaan met en zonder met warmtevraag voor een iets groter huis (135m2) met best goede naisolatie.

Met WTW is warmtevraag 4082 kwh
Zonder WTW is de warmtevraag 6869 kwh

De besparing is dus procentueel best behoorlijk significant en gaven deze cijfers bij ons de reden om het wel te doen. Maar in absolute gevallen valt het nog wel mee.
Het verschil met SCOP van 4 voor de warmtepomp en een kwh prijs van rond de 35ct (lang termijn denken) scheelt me dat ongeveer 250 euro per jaar. En zolang ik PV kan gebruiken voor verwarming, eigenlijk nog wat minder. Maar goed, dat is mijn huis en niet de jouwe.

Mijn installatie was niet zo duur omdat ik veel zelf gedaan hebt en de WTW unit zelf van marktplaats komt. Het berekende rendement kwam dan zo rond de 6 a 7% als de unit een beetje heel blijft. Maar als je alles moet laten doen en te maken krijgt met je aannemer / project ontwikkelaar die mogelijk ook meerkosten gaat tellen omdat je afwijkt van de standaard, gaat dat hard omlaag. Als je het al voor elkaar krijgt...

Naast energie besparing levert het ook een stukje comfort op.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 31-05-2024 17:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:15
Ik zou voor comfort altijd wtw installeren. Warmtepomp en vloerverwarming en dan krijg je zon heerlijke 0 graden tocht in je huis. Ik heb achteraf nog wtw geïnstalleerd puur voor het comfort (en wat energiebesparing maar kostentechnisch haal ik dat er niet uit). Scheelt ook in de vochthuishouding als je enthalpewisselaar erin hebt zitten. Anders krijg je in de winter 30% luchtvochtigheid (en dat is niet goed voor je meubels, deuren etc.) en jezelf natuurlijk. Ik woon ook nog eens in Brabant en de luchtkwaliteit buiten is natuurlijk niet bijzonder goed. Met wtw kan je die nog filteren (scheelt misschien weer wat dagen van je leven :p). Naast dat het zonder wtw erg lastig (onmogelijk) was om co2 laag genoeg te houden in slaapkamer.

Eigenlijk vind ik het niet kunnen dat we nog huizen bouwen zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:02:
Ja dat is raar. Wellicht kun je de berekeningen voor het BENG krijgen van de ontwikkelaar/makelaar? Die is normaliter ook ingediend voor de vergunning. Als ze echter de BENG score goed genoeg krijgen zonder WTW, is het wel een teken dat de rest buitengewoon in orde zou moeten zijn.

WTW inpassen in een bestaand huis is een behoorlijk ingreep. Je moet in elke verblijfsruimte zien te komen met lucht. Met een MV-huis is alleen afzuiging geregeld in de toilet, badkamer en mogelijk keuken. Met WTW moet ook de inblaas in slaapkamers en woonkamers geregeld worden. En die routing is best een ding. Bij mijn verbouwing was dat het lastigste stuke verbouwing en dan was ik nog 'gezegend' met houten vloeren waar ik met buizen tussen de balken in de breedte-richting van het huis kon komen.
Voor bereiken in de langsrichting zijn hier op de overlopen verlaagde plafonds geplaatst, krijgt 1 kamer een koof en is er boven de keuken ook een koof voorzien om overal te kunnen komen.

Met betonnen vloeren zal dat alleen maar lastiger zijn, tenzij je kanaal plaat vloeren hebt en ook een mogelijkheid krijgt om daar buizen in te stoppen. Dat kan de project ontwikkelaar je wel vertellen. Daarnaast moeten de ramen aangepast worden vanwege de roosters en die zijn mogelijk al besteld. Ik ben bang dat je gewoon een 'nee' krijgt of het achteraf te ingrijpend (en duur) wordt om dit netjes voor elkaar te krijgen. Maar vragen kan altijd :)

Of het rendabel is? Dat ligt aan de situatie. Ik heb van mijn huis een warmteverlies berekening gedaan met en zonder met warmtevraag voor een iets groter huis (135m2) met best goede naisolatie.

Met WTW is warmtevraag 4082 kwh
Zonder WTW is de warmtevraag 6869 kwh

De besparing is dus procentueel best behoorlijk significant en gaven deze cijfers bij ons de reden om het wel te doen. Maar in absolute gevallen valt het nog wel mee.
Het verschil met SCOP van 4 voor de warmtepomp en een kwh prijs van rond de 35ct (lang termijn denken) scheelt me dat ongeveer 250 euro per jaar. En zolang ik PV kan gebruiken voor verwarming, eigenlijk nog wat minder. Maar goed, dat is mijn huis en niet de jouwe.

Mijn installatie was niet zo duur omdat ik veel zelf gedaan hebt en de WTW unit zelf van marktplaats komt. Het berekende rendement kwam dan zo rond de 6 a 7% als de unit een beetje heel blijft. Maar als je alles moet laten doen en te maken krijgt met je aannemer / project ontwikkelaar die mogelijk ook meerkosten gaat tellen omdat je afwijkt van de standaard, gaat dat hard omlaag. Als je het al voor elkaar krijgt...

Naast energie besparing levert het ook een stukje comfort op.
@Wuursj Heel erg bedankt voor deze feedback.
Uit de technische documentatie van de woning heb ik het volgende gehaald:

"Uw nieuwe woning wordt gebouwd volgens de wettelijke BENG eis. Uw woning is op basis van het voorlopige
Energielabel geclassificeerd met een Energielabel A++++ als Energie Neutraal Gebouw (ENG). Indien
noodzakelijk kunnen wij u voor het verkrijgen van een financiering het voorlopige Energielabel aan u
verstrekken."

Maar eigenlijk zeg je dat ik de berekeningen tbv BENG bij de ontwikkelaar zou moeten opvragen? Ik zal dat doen, maar hoe ziet zoiets eruit dan? En wat zou ik eruit moeten halen?

Voor wat betreft de vloeren: deze zijn van het type: Kanaalplaatvloer, 200 mm dik. Maar of daar buizen zijn in te stoppen? Ik denk ook even navragen bij de ontwikkelaar?

Waarom moeten er nieuwe roosters in? Ik kan de roosters toch gewoon dichtlaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Ik kan alleen vraag 1 en 2 beantwoorden.

1) Bijna alle nieuwbouw wordt met MV opgeleverd, dit wordt gedaan omdat het een stuk goedkoper is dan WTW. Ze komen door middel van een paar zonnepanelen te plaatsen aan de normen die nodig zijn voor de bouw. De enige manier hoe je een WTW kunt regelen dat is door helemaal zelf te bouwen. Bij projectbouw is het vrijwel allemaal MV.

2) Dit is geen mogelijkheid vanuit projectbouw. De kanalen zitten niet in de vloeren en die gaan ze niet met de hand erin frezen, dat is veel te kostbaar. Daarnaast moeten ook alle ramen aangepast worden, WTW werkt niet goed als er roosters in de ramen zitten. De roosters die in de ramen zitten die kun je niet luchtdicht zetten, je hebt alleen de keuze uit vol open zetten of een klein beetje open zetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:44

Wuursj

want worst is al bezet

pastafan schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:31:
[...]

@Wuursj Heel erg bedankt voor deze feedback.
Uit de technische documentatie van de woning heb ik het volgende gehaald:

"Uw nieuwe woning wordt gebouwd volgens de wettelijke BENG eis. Uw woning is op basis van het voorlopige
Energielabel geclassificeerd met een Energielabel A++++ als Energie Neutraal Gebouw (ENG). Indien
noodzakelijk kunnen wij u voor het verkrijgen van een financiering het voorlopige Energielabel aan u
verstrekken."

Maar eigenlijk zeg je dat ik de berekeningen tbv BENG bij de ontwikkelaar zou moeten opvragen? Ik zal dat doen, maar hoe ziet zoiets eruit dan? En wat zou ik eruit moeten halen?
Ze zeggen dat de eisen halen zonder WTW. Als je wil weten hoe, zul je door de berekening heen moeten. Of er genoegen mee nemen dat ze gehaald worden :) Bij een vergunninsaanvraag moeten ze doorgaans mee gestuurd worden dus ze liggen ergens?
Waarom moeten er nieuwe roosters in? Ik kan de roosters toch gewoon dichtlaten?
Helemaal dicht gaan ze vaak niet. En ook dan zijn ze nog een koudebrug tussen binnen en buiten, Bovendien vind ik ze doorgaans niet zo fraai en zou ik ze er wel uit willen hebben als ze toch nutteloos zijn. Ik kreeg zelfs een klein beetje geld terug toen ik ze er uit heb laten halen bij nieuwe kozijnen (maar dat zal bij projectbouw alleen geld kosten).

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 31-05-2024 21:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Wuursj schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Ze zeggen dat de eisen halen zonder WTW. Als je wil weten hoe, zul je door de berekening heen moeten. Of er genoegen mee nemen dat ze gehaald worden :) Bij een vergunninsaanvraag moeten ze doorgaans mee gestuurd worden dus ze liggen ergens?
Ik heb inmiddels de vraag uit staan bij de projectontwikkelaar over de BENG berekening. Ik wacht even de reactie af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 22:47

Vae Victus

Awesome God

Wij zitten in een zelfde situatie, ik ben benieuwd naar de uitkomst.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijf het pijnlijk vinden om al die nieuwbouw te zien met roosters. Maar als ik foto's zie van wtw installaties in nieuwbouw waarbij de posters (geluids) overlast ervaren, vind ik eigenlijk de gehele bouw een pijnlijke bedoeling. :p

Er is zeker weinig speelruimte in extra bijbetalen voor wtw? Of in ieder geval geen ventilatieroosters. Al lijkt het tweede mij lastiger, gezien zonder roosters ze niet voldoen aan de ventilatie.

*edit: Zie dat het een wat ouder topic was, dus mijn reactie is dan nog voor @Vae Victus

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2025 21:28 ]

Pagina: 1