Ventileren muziekstudio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:46
Hallo,

Recent heb ik een jaren '60 woning gekocht waarnaast in een schuur in de jaren '90 een muziekstudio is gebouwd. De aanwezigheid van deze studio was mede reden voor mij om de woning te kopen: het vooruitzicht om met mijn bandje lekker aan huis te kunnen repeteren en in de weekenden producer spelen leken me heerlijk.

De laatste jaren is er echter weinig in de studio gedaan, waardoor er zeker het een en ander aan verbouwd moet gaan worden. Het meeste komt wel goed, maar ik maak me wel zorgen over de ventilatie. Vandaar dit topic. Er hangt een behoorlijk muffe lucht, maar zomaar een gat in de wand maken om een ventilatieslang doorheen te jagen gaat het idee van de studio een beetje teniet.

De studio is dubbelwandig en +/- 60m² groot. Twee zijden grenzen aan een andere binnenruimte van de schuur, twee zijden liggen de buitenzijde. Er is een ventilatierooster aanwezig dat tussen een van de binnenruimte en de studio zit (geen idee of deze überhaupt functioneert) en een ventilatierooster dat tussen de studioruimte en de buitenlucht zou functioneren (maar dat waag ik gezien de luchtkwaliteit dus ook te betwijfelen). Voor de duidelijkheid een mooie schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUKOSkxnOCXgw5c0NBLHwTgQFYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jr35P9oYKbxFsF6AH2kymUvg.jpg?f=user_large

Ik zat eerst te denken aan een WTW-installatie, maar ik weet niet of de ruimte genoeg gebruikt (en dus verwarmd) wordt om de extra kosten te rechtvaardigen. Een simpele invoer (vanuit de binnenruimte?) en afvoer (naar buiten?) leken mij mogelijk voldoende, maar ik hoor graag wat anderen daarvan denken.

Verder zit ik natuurlijk met de geluidsisolerende werking die ik niet al te veel prijs wil geven. Is het voldoende om een akoestische slang aan te sluiten? Ik heb suskasten voorbij zien komen, maar ook isolerende ventilatiestrips. Wat is nodig om de boel goed te luchten, maar toch de buren niet lastig te vallen met op zijn tijd een stevig potje ongewenste death metal? Heeft er iemand nog goede ideeën?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-09 19:59
Een vriend van mij heeft ook een studio gebouwd en suskasten gebruikt met zo'n fan erin. Dat werkte wel naar tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:15
Je zou naar een decentrale WTW kunnen kijken. Is niet genoeg om 60m2 volgens bouwnorm te ventileren (3.24x60=195) maar die kosten ongeveer €600-1600. Belang voor verse lucht wordt vaak onderschat.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:41
Om het effectief te ventileren zou je de inlaat en uitlaat niet recht tegenover elkaar moeten plaatsen, maar zo ver mogelijk uit elkaar.
Nog effectiever is het om een inblaasventilator te gebruiken en daar een textiele luchtverdeelslang op aan te sluiten. De ingeblazen lucht wordt dan fijn verdeeld en kan je met behoorlijk hoog debiet tochtvrij ventileren.
Uitblazen kan je dan over een aantal roosters verdelen via een kanaal met demping er in verwerkt.
Daardoor is de demping naar buiten toe van de muziek goed verzorgd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15
De prijzen van decentrale wtw kunnen meevallen:

https://www.ventilatielan...trale-wtw-europlast/1345/

Geen idee van de kwaliteit van deze units overigens. Ik zou wel voor een zo groot mogelijk gat (en dus debiet) gaan, dat scheelt herrie. Hoewel dat met een band misschien niet zo boeit - totdat je probeert iets op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb dat toen met een zelf gemaakte suskast gedaan en dat ging top. Wat @JukeboxBill zegt is zeker ook belangrijk. In en uitgaande lucht zover mogelijk bij elkaar vandaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Dank voor de reacties!

Een decentrale WTW lijkt op papier de meest ideale oplossing. Wordt - gezien de te ventileren ruimte - wel een vrij prijzig exemplaar. Ik zag bijvoorbeeld deze. Ik zit dan alleen een beetje met de geluidsproductie van de unit.

Kan ik de unit buiten de studio plaatsen, en de aan- en af te voeren lucht via suskasten naar de WTW-unit leiden zodat ik in de studio wél de frisse lucht heb, maar geen extra geluid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@nr.004 Zou het mogelijk zijn om wat foto’s toe te voegen? Niet alleen voor de oplossing, maar puur ook voor menig user’s nieuwsgierigheid? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Falcon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:34:
@nr.004 Zou het mogelijk zijn om wat foto’s toe te voegen? Niet alleen voor de oplossing, maar puur ook voor menig user’s nieuwsgierigheid? ;)
Ga ik mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 21:40
Ik ben zelfbouw oplossingen tegengekomen waarbij de lucht zigzaggend door een kast met foam wordt getrokken: een zogenaamde 'sound maze'. Ik heb er zelf geen enkele ervaring mee, maar ik wil wél graag foto's van de studioruimte zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Vandaag even een rondje door het huis gemaakt. Dus ook wat fotootjes gemaakt van de huidige ventilatievoorzieningen in de studio. Een uitgebreide fotorapportage zal volgen bij het daadwerkelijk verbouwen van de studio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoIOLwzWeTU07HSztgDiYB0Zh6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heWdQULVRnYAAknYOsPrRyeH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de entree van de studio, bezien vanuit het "bargedeelte" van de schuur. Momenteel staat daar ook echt alleen een gemetseld barretje met vier oranje (!!!) jaren '60 (???) barkrukjes, die ik hier gebruik om de boel een beetje te laten doorwaaien.

De aanwezige decoratie verraadt het wellicht al: de laatste band die de studioruimte gebruikte speelde countryhitjes. Hopelijk zijn de wandjes ook bestand tegen death metal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiDIObDTvUeuNkZAyVaYg3x1kQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DK3BNVzHkSNRb50aQZDhCpJI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIhx0M32_t1Dh77lRLSpGA1FatY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNW5THXjdtG7ZZixdXo8GLTw.jpg?f=fotoalbum_large

Aanwezige voorzieningen in de studio: een luchtdoorlatend(?) rooster, en een plafondventilator. Volgens mij is een softboardplafond, dus dat moet er ook allemaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPZAO-TBmMZYaMz9o4SG4f1BGOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uDJgVbkpCUbrl5KT9PN87rZ.jpg?f=fotoalbum_large Dit is de achterzijde van het rooster. Geen idee of en hoe dit moet ventileren.

Een snelle luchtmeting resulteerde in een luchtvochtigheid van >60%. Dus ik heb er een ontvochtiger neergezet om dat in ieder geval wat te bestrijden.

De oplettende kijker heeft mogelijk al kunnen zien dat het een behoorlijk gedateerde ruimte is. Voorlopig ligt de prioriteit op het in de 21e eeuw brengen van het woonhuis, en het aanleggen van een ventilatiesysteem in de studio maar daarna gaat de studio volledig onderhanden worden genomen. Daarbij komen in ieder geval aan bod:

1) vervangen van plafondplaten;
2) vervangen van verlichting;
3) aanvullende geluidswerende isolatie wanden;
4) aanvullende geluidswerende isolatie vloer;
5) plaatsing akoestische elementen;
6) installeren van een extra geïsoleerde controlroom.

Zal er tzt een nieuw topic over openen om input te vragen en mensen mee te laten kijken naar het proces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dam007
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-01 09:11
*knip*
Spam is niet toegestaan.

[ Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2025 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Die luchtvochtigheid is niet zo gek, dat is overal ongeveer dat op dit moment.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1