Geen mantel om gasleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:18
Bij CV onderhoud werd ik door de monteur gewezen op het ontbreken van een mantel om de gasleiding. De gasleiding gaat direct in de verdiepingsvloeren vanaf de meterkast naar de zolder waar de CV hangt. Hij heeft de ketel afgekeurd en gaf aan dat onderhoud nog wel mogelijk is maar op het moment dat de ketel moet worden vervangen dat geen monteur dat mag/doet. Oplossing is om van het gas af te gaan of alsnog een mantel om de gasleiding te laten plaatsen. Dat laatste lijkt mij geen optie gezien het vele sloopwerk dat er dan bij komt kijken.

Woning is 12 jaar oud en CV ketel ook.

Ik hoor voor het eerst van het bestaan van een mantel en ken de wet- en regelgeving hierbij niet maar klopt dit? Zijn er nog andere oplossingen te bedenken dan een WP plaatsen op het moment dat de CV moet worden vervangen? Ook nogal lastig plannen dit. De ketel kan nog wel 5 jaar meegaan of er van de winter mee ophouden.....

Beste antwoord (via GoEV6 op 01-06-2024 21:31)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Stoofie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:25:
De eerste vraag is natuurlijk waarom hij de ketel afgekeurd heeft.
Dat kan niet zijn vanwege het ontbreken van een mantelbuis om de gasleiding, want die is niet verplicht bij het instorten in de vloer. Wel moet dan eigenlijk de in- en uittrede beschermd worden, maar dat is de moeite van het afkeuren niet waard.
Hier staat wat in de basis het voorschrift is.
Waaruit maak je op dat in dit geval geen mantelbuis nodig is.
In het artikel van je link staat:
Gasleidingen van PEX of multilayer in het zicht mogen wegens het risico op mechanische en thermische beschadiging niet zonder mantelbuis worden gelegd. Leidingen die niet zijn weggewerkt in de bouwconstructie moeten worden omkokerd of in een mantelbuis liggen. Zie ook NPR 3378-5
Daar uit maak ik op dat het stuk vanaf de vloer tot de koppeling in een mantelbuis moet liggen.
Is hier dus eventueel makkelijk te verhelpen: koppeling los; stukje mantelbuis er overheen schuiven; koppeling vast.
Of het daar beter van wordt is de vraag, maar volgens de lettertjes voldoet het dan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59

Asteroid9

General Failure

Ik heb bij de verbouwing 3 jaar geleden een compleet nieuwe gasleiding naar de zolder laten leggen: daar is geen mantel geplaatst. Betreft wel houten verdiepingsvloeren.

De vraag is of er gasophoping zou kunnen ontstaan bij een lekkage, zeker bij kruipruimtes is dat van belang. Die kans is bij verdiepingsvloeren volgens mij minimaal maar ik durf niet te zeggen wat de regelgeving op dat punt is.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Hier alleen in de kruipruimte daarna zonder mantel door het huis…..
Wel uit 78
6 jaar geleden een nieuwe ketel laten plaatsen maar verder geen opmerkingen over gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door JMb91 op 31-05-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Over wat voor gasleiding hebben we het hier? PEX/meerlagen of stalen leidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Effe googelen en bij een pex leidingen en multilayer leidingen in het zicht is het idd verplicht ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JMb91 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:46:
Effe googelen en bij een pex leidingen en multilayer leidingen in het zicht is het idd verplicht ….
Heb je een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maak anders even een foto van de situatie...

Vanuit de scope 7A keuringen mogen wij gasleidingen zonder mantelbuis doorvoeringen niet afkeuren, echter wel opmerking waardig.

Alleen op gasdichtheid mag afgekeurd worden, ik betwijfel of er vanuit de CO certificering hierop mag worden afgekeurd. Helaas roepen heel veel installateurs van alles zonder enige basis...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwolDY7-IrXRrmPfnESshcf_kg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cD5kgrchIabEqXRv0qC5i9Q.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet er hier dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:34

ericplan

5180 Wp PV

@GoEV6 En een verdieping lager? Kan je erbij of zit het weggestopt in een schacht? Foto? Wat voor soort vloer?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ericplan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:42:
[...]

@GoEV6 En een verdieping lager? Kan je erbij of zit het weggestopt in een schacht? Foto? Wat voor soort vloer?
Zit in een schacht in de badkamer. Komt pas weer in beeld in de meterkast en daar ziet de leiding er zo uit als op de foto. Verdiepingsvloeren zijn van beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:34

ericplan

5180 Wp PV

Als er een verdieping lager een schacht zit, dan zit er vrijwel zeker een rechthoekige sparing in de vloer die later dichtgesmeerd is met cement. Vaak proppen ze een steenwoldeken in het gat en dan cement erover. Je zou een klein stukje kunnen hakken of een gaatje boren, dan weet je het snel genoeg. Maar blijf wel uit de buurt van die gasleiding.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maak je die zwanenhals in de afvoer wel eens schoon? O-)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Hoe kan hij dat doen dan, de dop kan er toch niet af 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Haha nee, dat is weer een andere uitdaging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
ericplan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:10:
Als er een verdieping lager een schacht zit, dan zit er vrijwel zeker een rechthoekige sparing in de vloer die later dichtgesmeerd is met cement. Vaak proppen ze een steenwoldeken in het gat en dan cement erover. Je zou een klein stukje kunnen hakken of een gaatje boren, dan weet je het snel genoeg. Maar blijf wel uit de buurt van die gasleiding.
Dank voor je tip maar ik ga niet hakken en breken in een muur waar een gasleiding in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Viper® schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Hoe kan hij dat doen dan, de dop kan er toch niet af 8)7
Dat was exact waar ik op doelde.. _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lijkt alsof er ooit wat egaline omheen is gegoten inderdaad.

Maar ik zie hier het gevaar/risico echt niet zo. Een moderne kunststof gasleiding door een verdiepingsvloer. Kan niet roesten of niks.

In mijn oude jaren 60 huis gaan alle koperen gasleidingen zo door het metselwerk. Nergens een mantel te bekennen.

Weet iemand waarom dit nu wel moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 19:25
Dat kan niet zijn vanwege het ontbreken van een mantelbuis om de gasleiding, want die is niet verplicht bij het instorten in de vloer. Wel moet dan eigenlijk de in- en uittrede beschermd worden, maar dat is de moeite van het afkeuren niet waard.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Afkeur was wel door het ontbreken van de mantel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gasleidingen van PEX of multilayer in het zicht mogen wegens het risico op mechanische en thermische beschadiging niet zonder mantelbuis worden gelegd. Leidingen die niet zijn weggewerkt in de bouwconstructie moeten worden omkokerd of in een mantelbuis liggen. Zie ook NPR 3378-5
Daar uit maak ik op dat het stuk vanaf de vloer tot de koppeling in een mantelbuis moet liggen.
Is hier dus eventueel makkelijk te verhelpen: koppeling los; stukje mantelbuis er overheen schuiven; koppeling vast.
Of het daar beter van wordt is de vraag, maar volgens de lettertjes voldoet het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Erg interessant, ik zal dit met de cv monteur bespreken. Biedt hoop op een goed gekeurde CV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 19:25
JukeboxBill schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:29:
[...]

[...]

Oplossing is om van het gas af te gaan of alsnog een mantel om de gasleiding te laten plaatsen. Dat laatste lijkt mij geen optie gezien het vele sloopwerk dat er dan bij komt kijken.
Dat klopt, je zou kunnen betogen dat er een stukje mantelbuis om het zichtbare stuk gasleiding moet, en volgens de letter der regel moet dat ook.
Uit de begeleidende tekst denk ik echter te destilleren dat de monteur bedoelt dat er een mantelbuis om de volledige gasleiding moet en dat is geenzins het geval.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
GoEV6 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:31:
Erg interessant, ik zal dit met de cv monteur bespreken. Biedt hoop op een goed gekeurde CV
Maar als er een nieuwe ketel komt dan is het toch niet zo'n groot probleem om vanuit de leidingkoker een nieuw stuk leiding aan te leggen?

De huidige leiding ziet er ook erg dik uit. Je zou dat als mantel kunnen gebruiken en daar een dunnere leiding door te steken. Nieuwe ketels gebruiken veel minder gas, dus hoeft die leiding ook niet meer zo dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Ze ruiken allemaal geld lijkt het wel.
Ik ben zelf ook zelf standig installateur, kom vanalles tegen.
Maar sommige gaan wel heel erg ver.

Dit lijkt al vanaf de bouw zo te zitten. Dikke kans dat de mantelbuus wat lager in de vloer zit.

Als ze echt moeilijk zou ik een stukje mantelbuis eromheen doen en een stukje in de vloer.

Maar nogmaals ik zie dit niet als afkeur.

[ Voor 46% gewijzigd door Opperbeun op 03-06-2024 09:43 ]

Pagina: 1