Linux home computer met externe toegang - welke distro?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Ik heb een zakelijke laptop waarin prive en zakelijk nog wel eens door elkaar loopt, dit wil ik fysiek scheiden.
Nu heb ik al een Windows-versie in vmware player draaien voor prive-doeleinden, dat werkt op zich goed alleen duurt het nogal lang, zakelijke laptop aanzetten, opstarten, vmware player starten, opstarten, enzovoorts.
Nu heb ik nog een NUC staan draaien met Proxmox die niet heel veel doet. De processor is echter niet meer de jongste.
4 x Intel(R) Celeron(R) CPU J3455 @ 1.50GHz (1 Socket). Wel zit er 16GB geheugen in.

Op de NUC draait alleen Home Assistant.
Daar ik prive gebruik wil maken van een browser, af en toe Audacity voor een geluidsopname te editen en af en toe Openshot video-editor voor zeer eenvoudige videobewerkingen als knippen/plakken en audio ergens onder zetten dacht ik, ik installeer Linux Mint erop.
Zo gezegd zo gedaan. Xrdp erop en ik kan erbij vanaf m'n zakelijke laptop.
Echter werkt het ontzettend laggy. Het maakt niet uit of ik thuis in het eigen netwerk zit of extern via VPN, het is slecht te doen, zeker om bijvoorbeeld een YouTube-filmpje te kijken of uberhaupt rondklikken in Linux.
Ook instellingen in Windows-RDP als 16 bit, 56kb modem performance, enzovoorts, maken weinig tot geen verschil.

De performance van de NUC lijkt wel redelijk op orde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX8g_dUNKbE69c1KPQUo62YqVU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txEfbgy6v9i9yJUcMq6ODzy5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb Linux de volgende hardware gegeven in Proxmox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx37ulXEk1m8XnC1CBYdDpVEMFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/senOPw96DX00uLq3eiKXLexr.png?f=user_large

Ter vergelijking, als ik deze Linux uit zet en een Windows 10 VM maak in Proxmox met dezelfde hardware, werkt dat eigenlijk nog beter dan de Linux VM.

Ik heb ook met TeamViewer getest maar dat maakt nauwelijks verschil.
Ik zou nog met VNC kunnen testen hoe dat gaat, dat heb ik nog niet gedaan.

Is deze NUC gewoon te oud voor wat ik wil, ondanks dat de grafiek aangeeft dat hij nog performance over heeft?
Is het gewoon uberhaupt niet te doen via RDP/VNC of iets anders wat ik wil?
Of kan ik beter een andere distro gebruiken die lichter is bijvoorbeeld?

Alvast dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Linux kan je x exporteren, dat werkt beter dan VNC/teamviewer.
Windows kan eigenlijk niet beter dan RDP.
Zelf zou ik gewoon RDP via VPN gebruiken.

[ Voor 85% gewijzigd door DukeBox op 31-05-2024 13:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@DukeBox Let op dat heel veel distro's nu over naar Wayland zijn, waarmee dat niet meer zo makkelijk is als dat met X11 was.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Room42 Je kan x er gewoon naast draaien maar er is inderdaad kans dat dat in de toekomst lastiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:45
Je kan https://www.nomachine.com/ proberen, dat werkte voor mij best goed.

Van de website:
Connect to any computer remotely at the speed of light. Thanks to our NX technology, NoMachine is the fastest and highest quality remote desktop you have ever tried. Reach your computer on the other side of the world in just a few clicks. Wherever your desktop is, you can access it from any other device and share it with who you want. NoMachine is your own personal server, private and secure. What’s more, it’s free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zat ook aan X2Go te denken om te gebruiken, Dat zit bij zo'n beetje elke distro wel in de repo. Wanneer je Xrdp gebruikt, is dat eigenlijk niet meer dan het RDP protocol met VNC als backend. En dat laatste kan nog best traag zijn.

Houd ook rekening mee dat wanneer je dat gebruikt en standaard Mint gebruikt, de desktop omgeving waarschijnlijk heel graag hardware acceleratie wil gebruiken om dingen weer te geven. Maar dat is in een remote situatie niet beschikbaar en dan zijn er twee mogelijkheden: het schakelt om naar software rendering en maakt de boel zo traag als dikke **** of het heeft door dat acceleratie niet mogelijk is en doet niet aan allerlei visuele eyecandy.
Het is ook de reden dat bij veel (oude) guides men Xfce gebruikt, want die had destijds geen hardware versnelling nodig om fatsoenlijk te performen.

Voor je laptop kan ik je trouwens aanraden om KVM te gaan gebruiken, ipv VMware Player. Met KVM kan je opgeven dat een VM tegelijk met het systeem moet starten en is het dus tegelijk beschikbaar wanneer je in kan loggen.
Of ik lees je post verkeerd en draai je al Windows en heb je daar ook nog een VM met Windows om zakelijk en privé te scheiden. Dat is niet helemaal duidelijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 10:12
Ik heb op standaard Mint het volgende moeten doen om remote in te kunnen loggen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Update sudo:
sudo apt update

# Install xrdp:
sudo apt install xrdp

# The echo command writes the string "cinnamon" to the ~/.Xclients file. And the chmod command changes the permissions of the ~/.Xclients file to make it executable. # The commands are configuring the ~/.Xclients file to run the "cinnamon" desktop environment when the X session starts.
echo "cinnamon" > ~/.Xclients
chmod +x ~/.Xclients

Zonder dat laatste stukje wil het niet werken.

Mint heeft dan wel nog steeds problemen met sommige dingen (ik denk iets met rechten) maar het werkt dan redelijk.

Debian met Cinnamon is makkelijker werkend te krijgen.

Vloeiend video's kijken wil hier met rdp ook niet lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 31-05-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:55
Hoe kom je aan 13 GB RAM in gebruik?
Verder zit je op dit moment ook vaak aan meer dan 50% processorgebruik.
Dat lijkt mij een deel van het probleem.

Een simpele linux-distro gebruikt in idle minder dan 1 GB geheugen.
Ik kan me niet voorstellen dat xrdp pakweg 12 GB gebruikt.

Kan je eens remmina proberen, dat heeft bij mij in het verleden goed gewerkt.
(Is in principe onderdeel van de gnome-desktopomgeving, dus zou ook onder cinnamon goed moet werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:44:
Verder zit je op dit moment ook vaak aan meer dan 50% processorgebruik.
Dat lijkt mij een deel van het probleem.
Kijk eens beter, waar jij 13 GB gebruik ziet is de host en de VM heeft 8 GB toegewezen. Er zal meer op de fysieke machine draaien om het gebruik te verklaren. Zo ook het CPU gebruik.
Een simpele linux-distro gebruikt in idle minder dan 1 GB geheugen.
Ik kan me niet voorstellen dat xrdp pakweg 12 GB gebruikt.

Kan je eens remmina proberen, dat heeft bij mij in het verleden goed gewerkt.
(Is in principe onderdeel van de gnome-desktopomgeving, dus zou ook onder cinnamon goed moet werken)
Hoe gaat een RDP client helpen om je systeem extern beschikbaar te maken? Ik kan niet naar Remmina verbinden, want het is een client, geen server. Je kan ook niet met een browser een website serveren, of wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Hij gebruikt nu xrdp, als alternatief kan hij toch remmina gebruiken?
Laat maar, ik verwar inderdaad de server met de client.

En verder, als ik het goed zie heeft hij 4 cores toegewezen aan de Linux VM. Maar als je processor maar 4 cores in totaal heeft, lijkt mij dat geen goed idee, omdat de prestaties van de fysieke machine dan inzakken?

Ik zou maximaal 2 cores toewijzen aan de VM, dan blijven er nog 2 over voor de fysieke machine. Dat zou beter moeten presteren, of heb ik het mis?

Tot slot, is 8 GB voor een Linux VM niet aan de hoge kant? Voor Windows kan ik erin komen, maar voor linux is 4 GB toch voldoende? Dan blijft er meer over voor de fysieke machine, en daalt het geheugengebruik naar 9 GB ipv 13 GB nu.

Mocht de NUC nu 64 GB RAM hebben, dan zou het geen issue zijn, maar met maar 16 GB beschikbaar, zou ik ervoor zorgen dat je voldoende over houdt voor de fysieke machine, anders draait die inderdaad zeer traag.

[ Voor 3% gewijzigd door LievenD op 02-06-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:17:
Hij gebruikt nu xrdp, als alternatief kan hij toch remmina gebruiken?
Laat maar, ik verwar inderdaad de server met de client.

En verder, als ik het goed zie heeft hij 4 cores toegewezen aan de Linux VM. Maar als je processor maar 4 cores in totaal heeft, lijkt mij dat geen goed idee, omdat de prestaties van de fysieke machine dan inzakken?

Ik zou maximaal 2 cores toewijzen aan de VM, dan blijven er nog 2 over voor de fysieke machine. Dat zou beter moeten presteren, of heb ik het mis?
Valt wat voor te zeggen. Over het algemeen wordt er gewerkt met cpu ready, de hypervisor geeft dus cpu tijd aan de VMs die op de host draaien. Draait er 1, dan is het simpel. Draaien er meer, dan is het afhankelijk wat de andere VMs doen. Kwestie van testen en meten.
Tot slot, is 8 GB voor een Linux VM niet aan de hoge kant? Voor Windows kan ik erin komen, maar voor linux is 4 GB toch voldoende? Dan blijft er meer over voor de fysieke machine, en daalt het geheugengebruik naar 9 GB ipv 13 GB nu.
Er zit 16 GB in, met 13 in gebruik, dus nog 3 vrij/beschikbaar. Waarom zou je minder geheugen toekennen als er nog voldoende beschikbaar is voor de host? Ongebruikt geheugen heb je niks aan. Want waarom heb je het er dan in zitten?

Je weet ook niet wat 'ie precies allemaal doet op Linux. Idle kan het dan wellicht 1 GB gebruiken, of minder, maar wanneer 'ie wat uitvoert kan het zomaar >6 GB nodig hebben. Zit je dan met maar 4 GB en een traag systeem omdat 'ie constant moet swappen.

M'n vorige systemen hadden 16 GB en 8 GB geheugen. Die laatste begon zelfs met 4 GB maar heb ik moeten uitbreiden naar 8. Nu heb ik 32 GB. Zou ik genoeg hebben aan 16? Dat betwijfel ik, want momenteel staat de teller al op 14 GB used. Zodra ik een spel ga starten of film wil kijken zal het over de 16 GB gaan.
Dus om nou te beweren dat 8 GB voor Linux 'aan de hoge kant' is, nee.
Mocht de NUC nu 64 GB RAM hebben, dan zou het geen issue zijn, maar met maar 16 GB beschikbaar, zou ik ervoor zorgen dat je voldoende over houdt voor de fysieke machine, anders draait die inderdaad zeer traag.
Zoals gezegd, er is nog zo'n 3 GB beschikbaar voor de host. Hoeveel moet een hypervisor gebruiken om dat onvoldoende te laten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Er zit 16 GB in, met 13 in gebruik, dus nog 3 vrij/beschikbaar. Waarom zou je minder geheugen toekennen als er nog voldoende beschikbaar is voor de host?
Ik betwijfel of er nog voldoende beschikbaar is voor de host. Als ik het goed zie is het systeem nu al aan het swappen (40% van de 8 GB swap)
Zoals gezegd, er is nog zo'n 3 GB beschikbaar voor de host. Hoeveel moet een hypervisor gebruiken om dat onvoldoende te laten zijn?
Het is niet dat 3 GB op zich onvoldoende is, op een systeem met 4 GB RAM is 3 GB vrij uiteraard voldoende.
Maar op een systeem van 16 GB is 3 GB nog geen 20%, wat toch weinig is. Ik heb in het verleden Linux in een VM met 1 GB RAM gedraaid, en zodra er ca. 2/3 (of zo'n 650 MB) van in gebruik was begon die te swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Ik betwijfel of er nog voldoende beschikbaar is voor de host. Als ik het goed zie is het systeem nu al aan het swappen (40% van de 8 GB swap)
Dat kan standaard Proxmox gedrag zijn. Zaken laden een keer en zijn daarna niet meer direct actief nodig. Gooi het dan in swap. Sowieso bijzonder om 3 GB in swap te hebben op een hypervisor, het zou zelf niet eens zoveel moeten gebruiken. De overhead daarvoor is dan best hoog.
[...]

Het is niet dat 3 GB op zich onvoldoende is, op een systeem met 4 GB RAM is 3 GB vrij uiteraard voldoende.
Maar op een systeem van 16 GB is 3 GB nog geen 20%, wat toch weinig is. Ik heb in het verleden Linux in een VM met 1 GB RAM gedraaid, en zodra er ca. 2/3 (of zo'n 650 MB) van in gebruik was begon die te swappen.
Dat ligt aan je swappiness instelling en met 1 GB heb je ook gewoon weinig fysiek geheugen. Geef je dan een 4 GB swap mee, dan zal daar een stuk sneller gebruik van gemaakt worden dan wanneer je het andersom hebt. Of een swap hebt van 512 MB.

Maar goed, we dwalen enorm af van de vraagstelling van de TS. Laat hen rustig antwoorden op de gestelde suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
DukeBox schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:42:
Linux kan je x exporteren, dat werkt beter dan VNC/teamviewer.
Windows kan eigenlijk niet beter dan RDP.
Zelf zou ik gewoon RDP via VPN gebruiken.
Dank. Ik gebruik inderdaad Xrdp. Dat werkt wel, ik kan er bij vanuit m'n huisnetwerk en extern via VPN maar het is nogal laggy dus.
TweakPino schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:50:
Je kan https://www.nomachine.com/ proberen, dat werkte voor mij best goed.

Van de website:

[...]
Dank. Dit heb ik ook geprobeerd intussen en werkt op zich wel goed voor het standard browsen maar bijvoorbeeld niet om een YouTube-filmpje te kijken.
Maar misschien is dat ook wel simpelweg niet te doen via een externe verbinding.
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:46:
Zat ook aan X2Go te denken om te gebruiken, Dat zit bij zo'n beetje elke distro wel in de repo. Wanneer je Xrdp gebruikt, is dat eigenlijk niet meer dan het RDP protocol met VNC als backend. En dat laatste kan nog best traag zijn.

Houd ook rekening mee dat wanneer je dat gebruikt en standaard Mint gebruikt, de desktop omgeving waarschijnlijk heel graag hardware acceleratie wil gebruiken om dingen weer te geven. Maar dat is in een remote situatie niet beschikbaar en dan zijn er twee mogelijkheden: het schakelt om naar software rendering en maakt de boel zo traag als dikke **** of het heeft door dat acceleratie niet mogelijk is en doet niet aan allerlei visuele eyecandy.
Het is ook de reden dat bij veel (oude) guides men Xfce gebruikt, want die had destijds geen hardware versnelling nodig om fatsoenlijk te performen.

Voor je laptop kan ik je trouwens aanraden om KVM te gaan gebruiken, ipv VMware Player. Met KVM kan je opgeven dat een VM tegelijk met het systeem moet starten en is het dus tegelijk beschikbaar wanneer je in kan loggen.
Of ik lees je post verkeerd en draai je al Windows en heb je daar ook nog een VM met Windows om zakelijk en privé te scheiden. Dat is niet helemaal duidelijk.
Dank. Ik heb inderdaad getest met Xrdp. X2Go ken ik nog niet en daar ga ik mij eens in verdiepen of dit beter gaat. M'n werklaptop is inderdaad wel Windows 11 omdat we heel veel met O365 werken en onedrive-sync en ik heb het een tijdje geprobeerd webbased only via Linux maar dat is niet te doen...
jbhc schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:48:
Ik heb op standaard Mint het volgende moeten doen om remote in te kunnen loggen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Update sudo:
sudo apt update

# Install xrdp:
sudo apt install xrdp

# The echo command writes the string "cinnamon" to the ~/.Xclients file. And the chmod command changes the permissions of the ~/.Xclients file to make it executable. # The commands are configuring the ~/.Xclients file to run the "cinnamon" desktop environment when the X session starts.
echo "cinnamon" > ~/.Xclients
chmod +x ~/.Xclients

Zonder dat laatste stukje wil het niet werken.

Mint heeft dan wel nog steeds problemen met sommige dingen (ik denk iets met rechten) maar het werkt dan redelijk.

Debian met Cinnamon is makkelijker werkend te krijgen.

Vloeiend video's kijken wil hier met rdp ook niet lukken.
Dank. Xrdp werkt dus al wel. Ik heb als test ook een antiX op Proxmox, ik zal ook eens kijken hoe dat gaat.

Allen hartelijk dank voor de nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hier spuit 11, maar.. je wilt prive en werk gescheiden houden op je (werk) laptop. In hoeverre wil je dat? Of welk probleem heb je dat dit nu niet gescheiden is?

Zowel onder Windows als Linux kun je natuurlijk 2 (niet admin) gebruikers aanmaken en wisselen tussen die accounts.

Met wat je beschrijft prive te willen doen, lijkt me dit best een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:37

killercow

eth0

Als die mint toch al een VM is, is het dus een virtuele videokaart, en dus kun je er met Spice oid mee connecten.

https://www.spice-space.org/

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ora et Labora schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:15:
Dank. Ik gebruik inderdaad Xrdp. Dat werkt wel, ik kan er bij vanuit m'n huisnetwerk en extern via VPN maar het is nogal laggy dus.
xrdp is wat anders dan je x sessie exporteren. Dan installeer je x op je client en exporteer je die vanaf de server naar je client. Bijvoorbeeld https://x.cygwin.com/ en het makkelijkst is dan via een ssh tunnel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
LievenD schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:44:
Hero of Time schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:20:
Ongebruikt geheugen heb je niks aan. Want waarom heb je het er dan in zitten?
Vergeten we onder niet ;)
Why do top and free say that so little ram is free if it is?

This is just a difference in terminology. Both you and Linux agree that memory taken by applications is "used", while memory that isn't used for anything is "free".
https://www.linuxatemyram.com/

[ Voor 23% gewijzigd door deHakkelaar op 04-06-2024 17:17 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Hmm die CPU is ruim 8 jaar oud he? En was toen al een langzame celeron aan de onderkant van de markt...

Dat proberen te draaien in een VM en redelijk vlotte prestaties over RDP verwachten is niet realistisch.
Draai het eerst maar eens in een VM zonder remote desktop om te ervaren wat je wint qua snelheid in een optimaal mogelijke remote desktop situatie (= dus geen RDP overhead).

Ik zou voor een andere oplossing gaan ipv een remote desktop op echt bejaarde hardware.

Ps je zou nog kunnen overwegen om proxmox zelf als desktop te gebruiken, eventueel met remote, dat scheelt iig een VM schil. Proxmox is onderhuids gewoon debian dus even apt-get install kde-plasma is zo gefixed.

[ Voor 55% gewijzigd door kwibox op 04-06-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee hoor, maar hoeveel moet een hypervisor cachen van wat het draait? Beetje nutteloos om een VM die draait nog eens extra te gaan cachen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@Hero of Time , dat is natuurlijk een beetje afhankelijk vd uptime en ofdat die VMM nog wat anders doet ernaast.
Als je zoekt naar Proxmox en geheugen vol blijkt het toch vaak gewoon om disk/page cache te gaan.
En het is een fout die veel beginners maken om te veronderstellen dat ie vol loopt terwijl het disk cache betreft.

Onder is welliswaar geen VMM maar je zou al snel denken dat ie vol zit met 5.7GB used en maar 202MB free op een totaal van 5.9GB terwijl daarvan 4.5GB disk cache is:
$ uptime
 21:06:13 up 134 days, 22:10,  2 users,  load average: 0.00, 0.16, 0.24

$ free -h
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5.9G       5.7G       202M       3.2M        16K       4.5G
-/+ buffers/cache:       1.2G       4.7G
Swap:         1.5G       377M       1.1G

EDIT: Ow en zoals je weet is bijna alles in Linux een file of een folder dus er wordt een boel gecached ;)

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 04-06-2024 22:23 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
kwibox schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:09:
Hmm die CPU is ruim 8 jaar oud he? En was toen al een langzame celeron aan de onderkant van de markt...

Dat proberen te draaien in een VM en redelijk vlotte prestaties over RDP verwachten is niet realistisch.
Draai het eerst maar eens in een VM zonder remote desktop om te ervaren wat je wint qua snelheid in een optimaal mogelijke remote desktop situatie (= dus geen RDP overhead).

Ik zou voor een andere oplossing gaan ipv een remote desktop op echt bejaarde hardware.

Ps je zou nog kunnen overwegen om proxmox zelf als desktop te gebruiken, eventueel met remote, dat scheelt iig een VM schil. Proxmox is onderhuids gewoon debian dus even apt-get install kde-plasma is zo gefixed.
Ik denk dat dit realistisch is.
Ik heb intussen getest met Mint, Ubuntu, AntiX, Fedora, TinyCore en dat met Xrdp, VNC, Nomachine, X2Go, TeamViewer, Gnome RDP maar het blijft "laggy".
Het beste werkte als ik Gnome desktop bovenop Mint installeerde en dan met Gnome RDP werkte, het is dan redelijk te doen met browsen en dergelijken, niet met YouTube bijvoorbeeld.
Op de NUC draait verder alleen HomeAssistant wat prima draait, wellicht tijd voor een upgrade van hardware of ik koop een ThinClient waarop ik Linux installeer bijvoorbeeld.
@SVMartin De Windows-laptop staat in Intune, het is niet mogelijk een persoonlijk account aan te maken. Of ik moet een Windows 10 install gebruiken en deze offline installeren maar dat is lastig switchen met 2 Windows installers naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ora et Labora schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:18:
@SVMartin De Windows-laptop staat in Intune, ...
En daarmee heb je geen enkele mogelijkheid voor een eigen beheerde Windows dual boot installatie, zodra het internet ruikt, zal het bij MS gaan aanmelden voor Intune.

Een VM of Linux dual boot is dan de enige optie. Hopelijk kan je ondanks Intune nog wel zelf een hypervisor installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Room42 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:57:
@DukeBox Let op dat heel veel distro's nu over naar Wayland zijn, waarmee dat niet meer zo makkelijk is als dat met X11 was.
Waypipe is hiervoor een prima tool overigens.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Pagina: 1