Ik heb een zakelijke laptop waarin prive en zakelijk nog wel eens door elkaar loopt, dit wil ik fysiek scheiden.
Nu heb ik al een Windows-versie in vmware player draaien voor prive-doeleinden, dat werkt op zich goed alleen duurt het nogal lang, zakelijke laptop aanzetten, opstarten, vmware player starten, opstarten, enzovoorts.
Nu heb ik nog een NUC staan draaien met Proxmox die niet heel veel doet. De processor is echter niet meer de jongste.
4 x Intel(R) Celeron(R) CPU J3455 @ 1.50GHz (1 Socket). Wel zit er 16GB geheugen in.
Op de NUC draait alleen Home Assistant.
Daar ik prive gebruik wil maken van een browser, af en toe Audacity voor een geluidsopname te editen en af en toe Openshot video-editor voor zeer eenvoudige videobewerkingen als knippen/plakken en audio ergens onder zetten dacht ik, ik installeer Linux Mint erop.
Zo gezegd zo gedaan. Xrdp erop en ik kan erbij vanaf m'n zakelijke laptop.
Echter werkt het ontzettend laggy. Het maakt niet uit of ik thuis in het eigen netwerk zit of extern via VPN, het is slecht te doen, zeker om bijvoorbeeld een YouTube-filmpje te kijken of uberhaupt rondklikken in Linux.
Ook instellingen in Windows-RDP als 16 bit, 56kb modem performance, enzovoorts, maken weinig tot geen verschil.
De performance van de NUC lijkt wel redelijk op orde:
/f/image/txEfbgy6v9i9yJUcMq6ODzy5.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb Linux de volgende hardware gegeven in Proxmox:
:fill(white):strip_exif()/f/image/senOPw96DX00uLq3eiKXLexr.png?f=user_large)
Ter vergelijking, als ik deze Linux uit zet en een Windows 10 VM maak in Proxmox met dezelfde hardware, werkt dat eigenlijk nog beter dan de Linux VM.
Ik heb ook met TeamViewer getest maar dat maakt nauwelijks verschil.
Ik zou nog met VNC kunnen testen hoe dat gaat, dat heb ik nog niet gedaan.
Is deze NUC gewoon te oud voor wat ik wil, ondanks dat de grafiek aangeeft dat hij nog performance over heeft?
Is het gewoon uberhaupt niet te doen via RDP/VNC of iets anders wat ik wil?
Of kan ik beter een andere distro gebruiken die lichter is bijvoorbeeld?
Alvast dank.
Nu heb ik al een Windows-versie in vmware player draaien voor prive-doeleinden, dat werkt op zich goed alleen duurt het nogal lang, zakelijke laptop aanzetten, opstarten, vmware player starten, opstarten, enzovoorts.
Nu heb ik nog een NUC staan draaien met Proxmox die niet heel veel doet. De processor is echter niet meer de jongste.
4 x Intel(R) Celeron(R) CPU J3455 @ 1.50GHz (1 Socket). Wel zit er 16GB geheugen in.
Op de NUC draait alleen Home Assistant.
Daar ik prive gebruik wil maken van een browser, af en toe Audacity voor een geluidsopname te editen en af en toe Openshot video-editor voor zeer eenvoudige videobewerkingen als knippen/plakken en audio ergens onder zetten dacht ik, ik installeer Linux Mint erop.
Zo gezegd zo gedaan. Xrdp erop en ik kan erbij vanaf m'n zakelijke laptop.
Echter werkt het ontzettend laggy. Het maakt niet uit of ik thuis in het eigen netwerk zit of extern via VPN, het is slecht te doen, zeker om bijvoorbeeld een YouTube-filmpje te kijken of uberhaupt rondklikken in Linux.
Ook instellingen in Windows-RDP als 16 bit, 56kb modem performance, enzovoorts, maken weinig tot geen verschil.
De performance van de NUC lijkt wel redelijk op orde:
/f/image/txEfbgy6v9i9yJUcMq6ODzy5.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb Linux de volgende hardware gegeven in Proxmox:
:fill(white):strip_exif()/f/image/senOPw96DX00uLq3eiKXLexr.png?f=user_large)
Ter vergelijking, als ik deze Linux uit zet en een Windows 10 VM maak in Proxmox met dezelfde hardware, werkt dat eigenlijk nog beter dan de Linux VM.
Ik heb ook met TeamViewer getest maar dat maakt nauwelijks verschil.
Ik zou nog met VNC kunnen testen hoe dat gaat, dat heb ik nog niet gedaan.
Is deze NUC gewoon te oud voor wat ik wil, ondanks dat de grafiek aangeeft dat hij nog performance over heeft?
Is het gewoon uberhaupt niet te doen via RDP/VNC of iets anders wat ik wil?
Of kan ik beter een andere distro gebruiken die lichter is bijvoorbeeld?
Alvast dank.
Who's general failure, and why is he reading my disk?