Supersterk hidden wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 08:23
Goedemorgen allemaal,

Ik zat vanmorgen even naar wifi netwerken te kijken en toen zag ik iets bijzonders, 12 'hidden' netwerken verdeeld over verschillende frequenties en kanalen met een signaalsterkte van 0 dBm. Dat is nog meer dan als ik zelf tegen m'n router aan ga zitten. Zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzSJS-XFAIVJGa_0K5FC-anERok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faFtI93yY7KyQSg6uwSvKqQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me voorstellen dat dit storing geeft op mijn wifi (en die van de buren) problemen kan geven.

Maar omdat het zoveel en zo sterk is zou het dan ook iets anders dan wifi kunnen zijn?

En moet ik hier iets mee? Moet ik het ergens melden?

Graag jullie advies.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
nossie63 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:01:

Ik kan me voorstellen dat dit storing geeft op mijn wifi (en die van de buren) problemen kan geven.
Dat kan ik mij ook voorstellen. Doet het dat ook? Problemen zoeken die er niet zijn is ook zo'n ding :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het is wifi en niets anders. Anders zou er ook geen WPA2 bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:44
Welke app is dit?
Probeer het eens met een andere wifi scanner app of je daarmee dezelfde resultaten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 18:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je toevallig een draadloze mesh setup draaien? Zo ja zit je daar naar de wireless backhaul te kijken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Klopt,

Heb daar WiFiAnalyzer voor gebruikt, onderstaande is van NetAnalyzer.

En inderdaad, dat er WPA bij staat laat zien dat het om wifi gaat, had ik nog niet aan gedacht.

Het enige probleem dat ik tot nu toe heb is dat ik problemen heb met scannen en printen van en naar mijn Canon wifi printer,. Al veel geprobeerd maar dat krijg ik niet goed werkende. Verder geen andere problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK410GRc5P3n6_34ktMtpAHt3K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N1xbppFOmRuP2pplJ7eUuVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN6SiMi3f40Nz-GWcXe5xb2vV9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5Kgh0qTKfALplYj68aSNs7M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Nope, geen mesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
Maar, heb je nou ook daadwerkelijk problemen met je wifi? Of ben je vooral op zoek naar een probleem, die er niet is? :P

edit:
Je printer-probleem zal vast niet door deze wifi komen...

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 31-05-2024 10:33 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
Niet toevallig een straalverbinding door je huis knettert ? je hebt ook geen hotspot op je toestel aanstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Dat mac adres lijkt fake..
Is het niet een private mac van je android hotspot oid? (Dus soort localhost)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nossie63 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:30:
Klopt,

Heb daar WiFiAnalyzer voor gebruikt, onderstaande is van NetAnalyzer.

En inderdaad, dat er WPA bij staat laat zien dat het om wifi gaat, had ik nog niet aan gedacht.
De manier waarop je het weergeeft (gesorteerd op SSID met alleen de 'hidden' op de lijst) maakt het erg lastig eenduidig diagnose te stellen, maar dit ziet eruit als mesh backhaul inderdaad.

Wat voor WiFi hardware heb je zelf staan? Merk+model van de units? (ook als het van een provider komt)
Kun je een lijst maken gesorteerd op MAC-adres? Dan kun je gelijk zien of er 'paren' tussen zitten van fronthaul+backhaul SSID op zelfde radio. Doorgaans zullen die maar een paar tekens achteraan de MAC verschillen.

Overigens storen beacons van SSID's niet enorm veel (elke SSID vreet bij default instellingen in 2.4GHz zo'n 3% aan airtime voor z'n beacons), de vraag is of er significant verkeer overheen gaat of niet. Zelfs een netwerk met zwak signaal kan veel meer hinder opleveren als er veel verkeer overheen gaat. Eigenlijk maakt signaalsterkte van verstorend verkeer niet uit als het boven de -83dBm is.

Verder zie ik dat je 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz gebruikt. Dat is zowel voor jou als voor anderen in de band ronduit funest. Zonder al te diep op de techniek in te gaan, je vangt meer storing, je geeft meer storing en het goed samenwerken tussen netwerken op zelfde kanaal lukt niet ermee. Geen probleem als je alleen in een betonbunker zit, maar jij woont blijkbaar in drukke omgeving. Daar moet je echt max 20MHz in 2.4GHz gebruiken en alleen kanalen 1, 6 of 11, waarbij het beter is om vol bovenop ander netwerk te zitten dan half te overlappen.
Het enige probleem dat ik tot nu toe heb is dat ik problemen heb met scannen en printen van en naar mijn Canon wifi printer,. Al veel geprobeerd maar dat krijg ik niet goed werkende. Verder geen andere problemen.
Kun je wat specifieker zijn? Werkt de communicatie met de printer nooit? Of alleen soms niet/instabiel?

Als het nooit werkt is het waarschijnlijker dat er iets qua instellingen of compatibility niet goed is, als het soms wel, soms niet werkt zit het er dik in dat de staat van de 2.4GHz-band het probleem is. Je eigen 40MHz netwerken zijn een groot deel van dat probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:54
@dion_b Er lijken wel twee paren in te zitten. Zie hieronder.

@nossie63
Verder geeft 1 van de netwerken een duidelijke hint wat het is. Is dat iets in jouw huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmmSlStrLktL9uwmSgwUCKelqX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Dx64tPOE67Ppy0ClqqRK1v7.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:54
Aanvulling: het eerste plaatje is gesorteerd op Mac adres en geeft nog meer paren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEODIkRnuYwdNH3YMq-IGqIl0N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HpbnnvAr6jBnYzUJFlRkwdOE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 20:42
Stomme vraag misschien: zie je ditzelfde netwerk, met dezelfde sterkte ook als je een eindje verderop in de straat staat?

Zo ja, dan beweegt het met je telefoon mee en is het waarschijnlijk iets dat je telefoon zelf uitzendt.
Zo nee, dan weet je dat ook weer en heb ik verder geen conclusie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KNed schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:59:
@dion_b Er lijken wel twee paren in te zitten. Zie hieronder.
Klopt, maar dat linkt ze nog niet aan de niet-hidden netwerken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
Ik gebruik deze tools ook, die laten vaak net effe iets meer informatie zien :

wifiinfoview

wirelessnetview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiserSozeJr
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:58
Ik kan uit ervaring melden dat mijn Canon printer (TS6150) heel hoge eisen stelde aan het WiFi-signaal. Laptops die er vlak naast stonden hadden prima verbinding, maar printen ging lastig (lukte soms gewoon niet).
Contactname met Canon support leerde me dat het ontvangen signaalniveau minstens x % moest zijn (weet het exacte percentage niet meer uit het hoofd), en dat haalde de printer niet, terwijl zoals gezegd de laptops die ernaast stonden prima verbinding hadden.
Nadat ik de WiFi had aangepakt/verbeterd, ging het printen prima.

Heb ondertussen andere printer trouwens, maar niet om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04
Voor mijn gevoel kunnen dit twee dingen zijn. Of het is Xbox Wireless (controllers). Die gebruikt namelijk 5GHz wifi direct om verbinding te maken. Of het is de wireless backbone van je wireless mesh router of access point.

Als het geen problemen of storingen geeft zou ik het erbij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of gewoon ergens de ubiquiti setup van de buren. Die kan ook SSID's hiden, is gewoon een vinkje.

* The Eagle heeft zelf ook Ubiquiti en dat is ideaal, je drukt het signaal van de buren gewoon weg als het moet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 13:07
-86dB is al behorlijk zwak ik verwacht niet dat dat een issue zal zijn je haalt redelijk akkelijk 25dB s/n op -71dB waarmee je nog redelijke data doorvoer krijgt, zelfs als je op het zelfde kanaal zit.

Als dit netwerk amper gerbuikt wordt moet je er ook vanuit gaan dat je alleen maar beacons op -86dB gaat zien en dus nagenoeg geen channel utilisation oplevert.

0dB wil zeggen geen eneke demping en kan alleen je eigen device zijn zelfs als je een device tegen een ap aanhoudt zul je nog niet veel beter dan -28dB meten en je in de prakrijk al weer geen data meer kunt transporteren omdat je overstuurd, het signaal is te hard.

[ Voor 18% gewijzigd door mash_man02 op 31-05-2024 16:13 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ik heb zelf geen mesh, ik heb een TP-Link Archer AX50 als router en een TP-Link Archer C7 als repeater, deze is bekabeld aangesloten. Ook staat de hotspot om m'n telefoon niet aan. Als ik thuis weg ga gaan ook de hidden ssid's weg.
Mijn ssid's hebben op 2.4 en 5Ghz dezelfde namen.

Ik heb ik heb geen game console en/of controllers.

Hieronder een overzicht met 2.4 en 5Ghz gescheiden van elkaar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekXrLcI2WhwTyNjBI6G-WkbeyaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeikVx7jq7LV5ILOweoCcOG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk2-WVeUp3SR0hM18Ob0j8WxIeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnNtWf0547rrUWUXxeNOSidF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1