DDR3 Geheugen, welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarafax
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-05-2024
Goedendag,

Ik wil graag een geheugen upgrade doen, maar weet niet wat ik het beste kan pakken. Ik weet dat de snelste kloksnelheid niet standaard betekend dat het ook de snelste RAM geheugen is, en dat ook je latency (9-10-11) belangrijk is. Dus graag vraag ik hier wat advies van mensen die daar veel meer verstand in hebben dan mij...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: Asus P8H77-M Pro
Processor: i7 2600K
Videokaart: GeForce RTX 3060, 12GB, Eagle O
Voeding: 750watt

Het is al een ouder beestje inderdaad (heb hem nu 14-15 jaar). Alleen de videokaart in die tijd geupgrade... (was een Radeon HD 3870, maar nu dus een RTX 3060).

Ik had voorheen 16GB, 4 modules, maar om één of andere reden herkende die op een bepaald moment 8GB niet meer... weet niet of het RAM geheugen kapot is gegaan of de 2 slots op het moederbord... maar heb ze toen verwijderd, en nu dus nog maar 8GB...

Momenteel twijfel ik eigenlijk over deze keuzes:

- 16GB, 2 modules, 2133 Mhz, Cas Latency 11 - https://www.informatique....s-16gb-2x8gb-2133mhz.html
- 16GB, 2 modules, 2133 Mhz, Cas Latency 10 - https://www.informatique....skill-16gb-ddr3-2133.html
- 32GB, 4 modules, 1333 MHz, Cas Latency 9 - https://www.informatique....-f3-10666cl9q-32gbxl.html

Die laatste zijn dus wel 4 modules... heb toen oude ram al gelijk weg gesodemieterd zonder ooit te testen of die ram geheugen wel werkte in de eerste twee poorten... (dom, ik weet het maar het boeide me op dat moment niet, was zwaar geirriteerd dat ik nog maar 8gb had inplaats van 16). :+ :X

Ik ga het bij informatique halen gezien die vlakbij me huis zit... zij hebben dit eigenlijk allemaal in hun assortiment dat ik kan hebben (DDR3 moederbord tenslotte), dus wellicht dat er wat beters/geschikters tussen zit:

https://www.informatique....9&at605=10308&at605=10338

Graag hoor ik meningen/adviezen van mensen...
Bij voorbaat dank aan iedereen die wil meedenken en mij hierin wil adviseren! d:)b

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Kan je niet eerst de twee RAM modules die je nog hebt en werken in de andere twee slots plaatsen dan weet je direct of die nog goed werken. Dan kan je op basis daarvan eventueel kiezen om direct 32GB 4 modules te kopen.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarafax
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 31-05-2024
ReVision. schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:17:
Kan je niet eerst de twee RAM modules die je nog hebt en werken in de andere twee slots plaatsen dan weet je direct of die nog goed werken. Dan kan je op basis daarvan eventueel kiezen om direct 32GB 4 modules te kopen.
Ja dat ga ik ook zeker doen voordat ik uberhaupt aan de 32GB denk, maar zit nu op mijn werk uiteraard, dus kan dat vanavond pas testen. :P

Maar wou nu alvast advies/meningen vragen.

Laat ik het zo stellen/vragen, stel dat het maar 2 modules beschikbaar zijn, welke zouden jullie me dan adviseren?
Als het wel 4 modules wordt, is 32GB altijd beter dan 16GB... dus dan is de keuze wel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Scarafax schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Ja dat ga ik ook zeker doen voordat ik uberhaupt aan de 32GB denk, maar zit nu op mijn werk uiteraard, dus kan dat vanavond pas testen. :P

Maar wou nu alvast advies/meningen vragen.

Laat ik het zo stellen/vragen, stel dat het maar 2 modules beschikbaar zijn, welke zouden jullie me dan adviseren?
Als het wel 4 modules wordt, is 32GB altijd beter dan 16GB... dus dan is de keuze wel makkelijk.
Ik verwacht dat je in de praktijk geen verschil gaat merken tussen de andere twee keuzes van 16GB. Ik zou dus gewoon lekker de goedkoopste optie nemen. Zeker ook omdat het al een redelijk oud systeem is.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
waarom wil je eigenlijk een geheugen upgrade doen? Wat gaat er beter met 8GB extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Games die 32gb kunnen benutten zullen waarschijnlijk nauwelijks op je systeem kunnen draaien.

Denk dat 16gb prima is voor dat systeem.
Pagina: 1