Advies netwerk setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beards
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-01 19:43
Hallo tweakers,

Ik wil mijn huidig netwerk vernieuwen. Daar we verhuisd zijn naar een veel grotere woning met een klein bedrijfspand wil ik nieuw netwerk opzetten voor thuis en bedrijf.
De bedoeling is om een eigen router en 5 AP's achter de router (CV8560E) van Telenet te plaatsen. Het bedrijfspand word vanuit het huis met utp kabel aangesloten op een switch . Hier wil ik computers, een AP, tv en loxone op aangesloten. De 4 andere AP's komen in huis 2 boven en 2 onder. Utpaansluitingen in huis worden allemaal aangesloten op de eigen router (met uitzondering van digitale televisie, die moet in de router van de provider) Ook komt er een alarminstallatie met 3 camera's en 2 camera's (WiFi) ga ik zelf nog bij plaatsen.
Ik heb gewone basiskennis ivm netwerken (ik ben meer vertrouwd met het bouwen van pc's ed.) maar ik vind het altijd leuk om bij te leren.
Vereisten zijn snelheid en stabiliteit, firewall, POE(+ ), functionaliteit en features.
Nu had ik deze gezien https://maxict.nl/mikroti...hernet-wit-p21451093.html
( Heeft een wat moeilijkere leercurve maar zeer uitgebreid?)
Voor de AP's dacht ikaan U6 Enterprise en U6 Pro.
Alle advies is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De alarminstallatie zal ook nog een NAS of NVR nodig hebben tenzij je alleen met sdkaarten gaat werken.

Mijn advies:
Kies een centraal systeem uit (Omada, Aruba, iets anders) en ga daarmee aan de slag.
Zet je bedrijf in een apart VLAN van je huis als je dat nodig acht.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beards
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-01 19:43
DaWizza schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 06:45:
De alarminstallatie zal ook nog een NAS of NVR nodig hebben tenzij je alleen met sdkaarten gaat werken.

Mijn advies:
Kies een centraal systeem uit (Omada, Aruba, iets anders) en ga daarmee aan de slag.
Zet je bedrijf in een apart VLAN van je huis als je dat nodig acht.
De alarminstallatie heeft 3 vaste camera's.
Deze heeft zijn eigen cloud. (Van de installateur)
De wificamera's plaats ikzelf. Daar kan ik eventueel een NAS aankoppelen.
Een centraal systeem ga ik ook bekijken.
(Denk dan aan ARUBA...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:56
Als je unifi accesspoints gaat gebruiken dan heb je ook een controller nodig. Of nouja nodig, je kunt in principe elk accesspoint los met je telefoon instellen. Dat is niet aan te raden.Zo'n controller kun je op vele manier binnen je netwerk beschikbaar maken. Ik heb er in mijn setup voor gekozen om een uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model) te gebruiken. Eén omdat ik daarmee mijn eigen hardware heb en twee om de unifi apparaten op een fijne manier aan te sturen.

Als je voor Aruba wilt kiezen als landschap dan zou ik ook kiezen voor aruba accesspoints, vanuit dezelfde overweging.

Ik heb in mijn netwerk, twee van deze aruba switches zitten uitvoering: Aruba Instant On 1930 24G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 195W (JL683A) en daar ben ik heel tevreden over. Enige aanpassing is dat ik de ventilator vervangen heb voor eentje van noctua, dit scheelt aanzienlijk in het geluid. Verder was het installeren, instellen en niet meer naar omkijken.