Signaakabel gebruiken om tablet te laden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 13:52
Hey!

Op de plek waar momenteel mijn thermostaat hangt wil ik een tablet installeren, waar een Home Assistant dashboard op getoond zal worden. Er zit reeds een diepe inbouwdoos in de muur waar een 8 aderige signaalkabel in uit komt. De dikte van de aders schat ik op 0,8mm2 of misschien zelfs wel 1mm2. De kabel is ~10 meter lang (van woonkamer -> technische ruimte)

Nu wil ik de tablet graag permanent voeden. Het betreft een simpele Samsung tablet met USB-C ingang.

Mijn idee is om een inbouw PoE -> USB-C module te installeren. Nu zijn de aders van de kabel behoorlijk dik, die passen niet in een reguliere RJ45 connector. Ook Keystones lijken een lastig verhaal te worden vanwege de dikte van de aders.

Heeft iemand tips hoe ik deze bestaande signaalkabel kan gebruiken om de tablet van stroom te voorzien? Data is niet noodzakelijk. De kabel vervangen gaat helaas niet.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
4 aders voor de plus.
4 aders voor de min.

En er een usb c stekker aan solderen.
Andere kant de lader. Hier zo een setje 7meters kabels gemaakt met oude laders en korte kabels. Gesoldeerd op utp

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
jack zomer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:54:
4 aders voor de plus.
4 aders voor de min.

En er een usb c stekker aan solderen.
Andere kant de lader. Hier zo een setje 7meters kabels gemaakt met oude laders en korte kabels. Gesoldeerd op utp
Ah interessant, daar had ik nog niet aan gedacht. Allen rood (+5V) en zwart (GND) solderen is voldoende om de tablet te laten laden? De andere aders worden niet gebruikt tijdens het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:56
Nee, 5V over deze lengte met die dikte geeft 4V aan einde.
Je moet 4 kabels bundelen aan de +5V, en 4 kabels bundelen aan de gnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:29
Je zou ook 12v aan de ene kant er op kunnen zetten en dan in de inbouwdoos met een DC-DC converter terug naar 5V. Dan weet je zeker dat je tablet genoeg spanning krijgt.

Zo doe ik dat ook met een CO₂-sensor met ESP8266 erin.

De converter zou je een auto sigarettenplug-lader voor kunnen demonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad4NL
99ruud99 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:23:
Nee, 5V over deze lengte met die dikte geeft 4V aan einde.
Je moet 4 kabels bundelen aan de +5V, en 4 kabels bundelen aan de gnd.
Helder, thanks!

Ik heb zojuist een oude USB-C kabel door midden geknipt en gestript, daar zitten 5 (enorm dunne) adertjes in.

Als ik rood op 4 aders soldeer en zwart op 4 aders soldeer zou het al goed moeten gaan? De overige 3 aders in de bestaande USB-C kabel kan ik achterwege laten?

Of kan ik dan beter zoiets aanschaffen en solderen: https://www.conrad.nl/nl/...nic-1-stuk-s-1983885.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:56
Ehm, even opletten of er nog een controller chip in zit (normaal bij de usb-c kant). Die zorgt voor laadsnelheid
Pagina: 1