Toon posts:

Plotselinge hang zonder duidelijke reden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het leek mij om een hardware probleem, maar zou ook iets anders kunnen zijn:

Ik heb onderstaande configuratie, behalve dan de HD, da's ff een 9.5Gig Seagate. Maar met zowel de vorige als de huidige HD ging-ie random hangen. Hoe meer er geinstalleerd was, hoe meer-ie hing. Alles bleef dan gewoon staan, toetsenbord niets, muis niets, helemaal niets. Ja, heb alle nieuwe drivers en dergelijken (dus ook BIOS upgrade), het ligt niet aan de SBLive!, hij's niet overgekookt (graadje of 45)... Ben spoorloos... :(

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:50
hmm.. je bent toevallig mp3 aan het spelen? -> sblive + kt7a.... effe patchen/flashen denk ik

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 13:59 schreef Jestar het volgende:
hmm.. je bent toevallig mp3 aan het spelen? -> sblive + kt7a.... effe patchen/flashen denk ik
Ik herhaal: het ligt niet aan de SBlive!, heb nieuwste BIOS... En het is totally random. Maar wel heel vaak als ik bijvoorbeeld iets in het startmenu heb aangeklikt. Het wegvagende blauwe streepje blijft dan halfweggevaagd staan en dat is het. Maar het gebeurt ook (HEEL soms, veel minder dan in Windoze) onder Linux.

beats me... :(

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Heb je al geprobeerd om je sys te "onderklokken"..? Als ie op minder MHz in een keer wél stabiel draait, dan kun je teruggaan met je proc of mobo..

Zo te horen (eehm.. lezen..) lijkt 't in ieder geval op een mobo-stabiliteits probleempje..

Verwijderd

Topicstarter
Ben al teruggegaan naar 1Ghz. :(

Misschien de timing van AGP niet goed ofzow. Snap alleen niet waarom-ie 't vaker in Windows dan in Linux doet en waarom het vaker voorkomt naarmate ik meer geinstalleerd heb.

• Redboost
Dus je hebt je proc onderklokt en hij heeft 't nog..? Dan zou ik eerder de bussnelheid terugschroeven.. Kan dat met jouw mobo..? Je proc mag best op zijn gewone snelheid draaien, ik verdenk eerder het mobo.. en dan met name de FSB..

En waarom windows vaker vastslaat als bv. linux.. sjah, dat vragen hééél veel mensen zich af.. (no flame intended)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, zal inderdaad 's kijken of hij het bij 13 x 100 nog heeft ipv 10 x 133...

Zal wel niet... Naja, zie'k vanavond wel. *sniff*

Verwijderd

Blijft natuurlijk moeilijk, maar heb je dit al geprobeerd?
- format c en OS opnieuw geinstalleerd (NT ofzo?)
- virusscanner
- windows service pack
- een voor een je kaarten wisselen (met oude ofzo) en kijken of hij dan stabiel draait

Succes

• Redboost
Een nichtje van mij heeft een P-III 667, en die heeft er ook last van.. Spontane kresj zo nu en dan.. En ook daar verdenk ik 't mobo ervan..

Maar als ie op 13×100 nog niet stabiel draait, dan zou ik ermee terug gaan.. (als dat nog kan..)

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe installatie al geprobeert. Virus scanners, Service Packs en alles ligt het niet aan (SP2 geinstalleerd, maar geen verschil, met en zonder virusscanner gaat-ie hangen). Hij doet het ook in Linux... al is het niet zo vaak...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 14:30 schreef Mr.Redboost het volgende:
Maar als ie op 13×100 nog niet stabiel draait, dan zou ik ermee terug gaan.. (als dat nog kan..)
Dat gaat leuk worden: via de zaak besteld, dus dat gaat een tijdje duren dan. Heb ik helemaal geen PC meer. :(

• Redboost
Hmm.. minders..

Dan maar hopen dattie op 13×100 goed draait.. dan weet je tenmisnte waar 't probleem zit.. Maar daarmee is 't natuurlijk niet opgelost.. (tenzij je tevreden bent met 13×100)

• Redboost
Nou bedenk ik mij dat 't misschien niet je mobo hoeft te zijn dat instabiel is.. Het kan ook je geheugen zijn dat te aggressief getimed is.. heb je dat al gecontroleerd..?

Verwijderd

Topicstarter
Tja, denk het dan wel. Ik ben nou niet het soort gebruiker dat heel flink echt veel zal merken van 100 t.o.v. 133. Als ik m'n Linux progs maar kan draaien, beetje MS Officen (hopelijk over wat maandjes natuurlijk StarOffice 6) en Urban Terror spelen... Oh, voor de personen onder ons die Urban Terror niet kennen: da's een total conversion van Quake 3. Hij is echt RETEgaaf... momenteel beta2, maar volledige superstoer speelbaar. Voorbeeldje van de koelheid: als je in je been geschoten wordt, loop je te bloeden en ga je langzaam bezwijken aan je wond. 1 druk op de knop en je legt je wapen neer, legt een verband aan en je kunt weer verder (je poppetje links ondering is weer in one piece)... hehhe...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 14:55 schreef Mr.Redboost het volgende:
Nou bedenk ik mij dat 't misschien niet je mobo hoeft te zijn dat instabiel is.. Het kan ook je geheugen zijn dat te aggressief getimed is.. heb je dat al gecontroleerd..?
Daar ben ik niet zo in thuis, maar hij staat nog op z'n standaards wat dat betreft in de BIOS. En hij doet het met zowel Dane-Elec als met Merk X...

Kan je me er iets meer wegwijs in maken?

• Redboost
In de bios is er waarschijnlijk ergens een menuutje van je chipset-settings (kan anders heten, is per bios verschillend) En daar kun je je geheugen instellingen veranderen.. een van die instellingen is de CAS-Latency:
Dat heeft te maken met het aantal cpu-klok-cycles het geheugen gebruikt voor de verversing van de inhoud (condensators op 't geheugenplankje moeten vaak ververst worden)
Meestal staat die instelling op 3T.. Je kan hem ook op 2T zetten, en dan is je geheugen zeg maar langer beschikbaar voor gebruik, en geeft je dus meer snelheid.. maar niet ieder geheugen kan 2T aan, en dus moet ie dan op 3T staan om stabiel te draaien..

Maar als je zegt dat je dat soort settings niet veranderd in je BIOS, dan zal ie wel op 3T staan, en dan is dat ook 't probleem niet..

Dan kan het ook nog zijn dat je geheugen (pc-133) op een of andere manier toch niet geschikt blijkt te zijn voor 133 MHz.. En als het niet je geheugen is wat 't probleem veroorzaakt dan verdenk ik toch je mobo.. Niet dat ik 't 100% zeker weet, maar ik heb al eens wat instabiele mobo's gezien..

• Redboost
Daarom denk ik dat je even af moet wachten hoe je pc zich bij 100×13 gedraagt.. Draait ie dan goed, dan kun je dat blijvend doen..

Verwijderd

Topicstarter
Aha, thanks... :)

Tja, KT7A staat bekend om z'n problemen. Lullige is echter dat m'n baas en z'n vader dezelfde moederborden hadden, allemaal tegelijk besteld en zij hebben geen problemen... Dan zou het toch ook m'n videokaart kunnen zijn. En ik heb niet ff een andere beschikbaar...

Ik wil huilen... Heel hard zodat iedereen het hoort en medelijden krijgt en een MSI K7T Turbo voor me koopt ofzow... :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 15:06 schreef Mr.Redboost het volgende:
Daarom denk ik dat je even af moet wachten hoe je pc zich bij 100×13 gedraagt.. Draait ie dan goed, dan kun je dat blijvend doen..
Mjah, laten we het hopen. Bedankt in ieder geval. :)

• Redboost
Niet ieder mobo van jouw merk zal bij iedereen problemen geven.. ieder productieproces heeft bepaalde marges.. En jouw mobo zal misschien nét een klein tikje anders zijn dan die van de anderen.. is lullig, maar komt wel vaker voor.. Er bestaan geen exact 2 dezelfde mobo's..

• Redboost
keej, en suc-6 ermee,
ik ben wel benieuwd of tie op 100×13 goed werkt.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Als het zo is (of niet) en ik ben niet te vergeetachtig ("Erm, waar heb ik m'n hoofd ook alweer gelaten?") zal ik 't hier posten... :P
Pagina: 1