Overeenkomst ontbinden na deel installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:02
Ik heb een probleem met het installatiebedrijf dat mijn zonnepanelen zou installeren en hoop dat iemand mij kan adviseren over mijn rechten.

Onlangs heb ik een offerte geaccepteerd voor de installatie van zonnepanelen, gepland voor de afgelopen week. Ten tijde van de offerte zou dit de volgende dag al mogelijk zijn, dit is ook de reden dat ik voor deze partij heb gekozen. Even later werd ik gebeld door het installatiebedrijf, dat aangaf dat ik de zonnepanelen vooraf moest betalen omdat ze de volgende dag zouden komen installeren. In mijn enthousiasme voor de panelen en de snelle levering heb ik ston genoeg de factuur betaald.

Er kwamen zowaar de volgende dag een aantal installateurs met panelen opdagen. Helaas kon de installatie echter niet plaatsvinden omdat de hoogwerker niet lang genoeg was om het dak te bereiken.

Ondertussen is de omvormer is wel aan de muur bevestigd, maar de installatie is niet volledig afgerond. Bovendien is er een 30mA aardlek geplaatst terwijl de fabrikant een 300mA aardlek vereist.

Nadat ze er achter kwamen dat ze het dak niet op zouden kunnen komen hebben ze nog geprobeerd het vanaf het balkon met een ladder te doen. Dit gaan dan over meerdere verdiepingen met een schuin dak. Een erg gevaarlijke situatie en volgens mij ook niet toegestaan. Hierna gingen ze wat bellen met de werkgever(in een andere taal) en zijn ze daarna weer vertrokken. Ik heb nog geprobeerd het hoofdkantoor te bellen maar die waren al gesloten.

De volgende dag heb ik meerdere malen telefonisch contact gehad om de problemen te bespreken en om een nieuwe afspraak te plannen met de juiste hoogwerker.

Er werd opnieuw een afspraak gepland, maar er kwam niemand opdagen en ik werd ook niet geïnformeerd over de vertraging. Toen ik zelf maar eens ging bellen werd mij verteld dat ze de installateurs zouden bellen en mij daarna weer zouden terug bellen. Dit is niet gebeurd en toen ik zelf weer wilde bellen waren ze alweer gesloten, terwijl ik nog voor sluitingstijd belde.

Ik heb geen vertrouwen meer in het installatiebedrijf en wil niet dat zij verantwoordelijk zijn voor de installatie van zonnepanelen aangezien ik zelf niet op het dak kan komen en dus niet kan controleren wat ze überhaupt uitvoeren.

Dit alles speelt zich nog binnen de 14 dagen na het opstellen van de overeenkomst af. Volgens hun algemene voorwaarden heb ik het recht om de overeenkomst binnen twee weken kosteloos te annuleren. Ik heb dit telefonisch aangegeven te willen doen, maar mij werd verteld dat dit niet meer mogelijk was omdat er al iets geïnstalleerd was. Er is echter niets getekend voor deze installatie.

Ik heb een melding gedaan bij mijn rechtsbijstand, maar gezien de tijdsdruk van de 14 dagen termijn, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn en welke stappen ik nu het beste kan ondernemen.

Schopje naar WON

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 01-06-2024 09:06 ]

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:04
Allereerst relax…

Kosteloos annuleren zal niet meer kunnen, ze zijn al begonnen. Je hebt al betaald. Ik verwacht niet dat ze gemakkelijk geld terug gaan geven. Ze hebben waarschijnlijk een cashflow probleem. De betaling moest dus snel. Ik zou ze een mail sturen met hierin een redelijke termijn waarbinnen het werk opgeleverd moet zijn. Ze zijn waarschijnlijk niet te kwader trouw. Ze zijn niet professioneel, daardoor loopt het mis.

Die aardlek hoeft in de praktijk geen probleem te zijn overigens.

Sterkte.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
Helaas blijkt het onprofessionele een gebruikelijk iets te zijn wanneer ik de negatieve reviews boven haal tussen alle positieve. Ik las er een aantal en had gehoopt dat het wel mee zou vallen maar helaas.

Ik zal maar weer contact opnemen en inderdaad een termijn stellen dat zij iets werkend moeten opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:39
Iets met haastige spoed....
Een fatsoenlijke installatie begint met een vooronderzoek waarbij ze eerst komen kijken voor een legplan voor de zonnepanelen, de bekabeling, eventuele aanpassingen meterkast en wat ze nodig hebben om op het dak te komen. Niet in 1 x de drempel binnen stuiven en maar kijken waar het schip strand.
Succes met dit verhaal, ik hoop dat het goed komt en dat de prijs dan ook nog laag zit waardoor je je achteraf niet helemaal bekocht voelt.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:49
Bel je rechtsbijstand.
Die zullen waarschijnlijk een brief opstellen (of jou dat nog laten doen) waarbij je het bedrijf in gebreke stelt met een termijn waarin zij 'het gebrek' moeten herstellen. Dit is (helaas) altijd de eerste stap, het bedrijf heeft het recht om het zelf eerst op te lossen.
Pas daarna kan je overgaan tot het ontbinden van het contract en het terugvorderen van geld en/of de kosten voor 'reparatie' te claimen.

Maar heel misschien weet de rechtsbijstand iets of je inderdaad nog recht hebt vwb ontbinding binnen die 14 dagen.

Succes.

*Edit: Mocht je geld gaan claimen, denk dan ook (in overleg met je RB) aan het verlies in opwek. Die dagen dat nu de zon schijnt en jij dus geen kWh saldeert. (Dus de verwachte opwek proberen te berekenen maal het levertarief van je huidige energieleverancier.)

[ Voor 19% gewijzigd door Truus01 op 31-05-2024 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 22:27
Ipv brieven te gaan schrijven kan je toch ook gewoon even normaal proberen te communiceren? Bel ze op en vraag wanneer ze de installatie gereed kunnen maken? Zet je dat evt nog even netjes op de mail, zodat iedereen schriftelijk heeft wat er afgesproken is.

Klinkt als een atypisch dak, monteurs hebben geprobeerd om het toch voor elkaar te krijgen, is niet gelukt, dus nu moet er meer geregeld worden. Als ik het zo lees moeten ze gewoon een grotere hoogwerker regelen en dan kunnen ze vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
Oilman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:09:
Ipv brieven te gaan schrijven kan je toch ook gewoon even normaal proberen te communiceren? Bel ze op en vraag wanneer ze de installatie gereed kunnen maken? Zet je dat evt nog even netjes op de mail, zodat iedereen schriftelijk heeft wat er afgesproken is.

Klinkt als een atypisch dak, monteurs hebben geprobeerd om het toch voor elkaar te krijgen, is niet gelukt, dus nu moet er meer geregeld worden. Als ik het zo lees moeten ze gewoon een grotere hoogwerker regelen en dan kunnen ze vooruit.
Dat heb ik dus al gedaan maar toen kwam er niemand opdagen. Hierna weer contact opgenomen maar nog steeds niets vernomen over waarom ze niet langs zijn geweest of wanneer er dan iets geplaatst gaat worden. Terwijl ik nog van tevoren had gebeld om te checken of ze de juiste hoog werker hebben geregeld.

Mails heb ik ook al verstuurd maar daar moet je ze telefonisch op wijzen voordat ze er naar kijken.

----

Voor rechtsbijstand blijk ik niet de juiste module verzekerd te hebben dus daar krijg ik verder geen hulp van.
Vandaag nog contact gehad met het bedrijf en weer werd mij verteld dat ik teruggebeld zou worden maar wederom geen reactie.

[ Voor 10% gewijzigd door Kipmetrijst op 31-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Noutie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:50:
Allereerst relax…

Die aardlek hoeft in de praktijk geen probleem te zijn overigens.
Maar kan wel mis gaan! Bij mij hadden ze ook een 30mA in plaats van de aanbevolen 100mA of meer geplaatst. De 30mA klapte er toch regelmatig uit, nu die (kostenloos) vervangen is door een 300mA geen probleem meer gehad. De fabrikant geeft niet voor niets een minimale waarde af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Kipmetrijst schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:28:
Voor rechtsbijstand blijk ik niet de juiste module verzekerd te hebben dus daar krijg ik verder geen hulp van.
Hier wat voorbeeldbrieven, info en eventueel ook waar je nog om wat hulp kunt vragen:
https://www.juridischloke...dbrief-ingebrekestelling/
https://www.das.nl/kennis...ng-niet-nakomen-afspraken
https://www.arag.nl/wonen/verbouwen/ingebrekestelling/
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/brievenhulp

Succes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:45:

*Edit: Mocht je geld gaan claimen, denk dan ook (in overleg met je RB) aan het verlies in opwek. Die dagen dat nu de zon schijnt en jij dus geen kWh saldeert. (Dus de verwachte opwek proberen te berekenen maal het levertarief van je huidige energieleverancier.)
Ja tuurlijk. Net als dat je bij de autogarage geld claimt omdat je niet naar je werk kon omdat de reparatie langer duurde.

Dit soort neven’schade’ is echt kansloos om te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
t14wo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:36:
Er zijn toch echt uitspraken waarbij dit gewoon ook uitbetaald moet worden. Net als rente op allerlei verliezen.
Ook in andere branches kun je bepaalde inkomstenverliezen echt wel gewoon claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

(Via ingebrekestelling met aangetekende brief) eisen dat ze binnen 14 dagen de installatie voldoen en anders ontbinden.

Als geen oplossing bieden, kort geding aanspannen.

Zorg dat je zo veel mogelijk schriftelijk communiceert en alle communicatie ook archiveert en dateert.
Maak een tijdlijn en beschrijf daar alle details m.b.t afspraken betalingen etc.
Als je een telefoongesprek met ze gehad hebt, daarna meteen een mail sturen met: "Bedankt voor uw telefoongesprek, uit het gesprek maak ik op dat x en x afgesproken is en jullie x en x doen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

t14wo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:36:
[...]
Dreigen kan altijd.

Bij een rechtzaak verwacht ik zeker dat TS zijn geld terug krijgt.
Maar als tegenpartij zou ik niet eens risico willen lopen op extra vergoedingen e.d.
Als ze een beetje hersenen hebben, bellen ze direct na de dagvaarding:
"Een rechtzaak is wat ons betreft niet nodig, als we vandaag het geld terug over maken, trek je dan de aanklacht in?"

Rente is relatief makkelijk te berekenen, x-bedrag tegen gemiddelde rentepercentage in de markt voor x-dagen.
Maar denk niet dat dat de moeite waard is.

Schade voor gemiste zon is wat lastiger, de rekensom daarvan is puur theoretisch. Maar dat ga je ook alleen via de rechtbank krijgen en je wil eigenlijk gewoon zo snel mogelijk van deze partij af, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Wat zeggen de voorwaarden/contract over termijnen? Als de voorwaarden reppen over installatie binnen een bepaalde periode en die periode is nog niet verstreken dan is ingebrekestelling e.d. voor die tijd kansloos en zul je moeten wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:11
ErnstvV schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:29:
[...]

Maar kan wel mis gaan! Bij mij hadden ze ook een 30mA in plaats van de aanbevolen 100mA of meer geplaatst. De 30mA klapte er toch regelmatig uit, nu die (kostenloos) vervangen is door een 300mA geen probleem meer gehad. De fabrikant geeft niet voor niets een minimale waarde af.
Maar wil je zo'n installatie wel hebben dan? Meer dan 30mA is gevaarlijk. Kan de fabrikant wel zeggen, want dan werkt het altijd.

[ Voor 20% gewijzigd door Ruben0s op 01-06-2024 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ruben0s schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Maar wil je zo'n installatie wel hebben dan? Meer dan 30mA is gevaarlijk. Kan de fabrikant wel zeggen, want dan werkt het altijd.
Waarom is dat gevaarlijk? Al het metaal is geaard, spanningsvoerende delen zijn ook afgeschermd, hoe moet je hierdoor onder spanning komen te staan? Er zijn ook fabrikanten die het helemaal niet voorschrijven. Uiteindelijk is het een vast verbonden apparaat, geen los ding met een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Truus01 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Er zijn toch echt uitspraken waarbij dit gewoon ook uitbetaald moet worden. Net als rente op allerlei verliezen.
Ook in andere branches kun je bepaalde inkomstenverliezen echt wel gewoon claimen.
Als je die al kan vinden, is dat bij niet tijdige reparatie van een PV installatie. En zéker niet bij aanleg van een nieuw systeem.

Je vindt dit voor particulieren hooguit bij total-loss van een leaseauto met lage bijtelling (8% ofzo) waarbij je de maanden die je nog die lage bijtelling had kan claimen. Maar dan heb je het ook over bewijsbare nevenschade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
ErnstvV schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Waarom is dat gevaarlijk? Al het metaal is geaard, spanningsvoerende delen zijn ook afgeschermd, hoe moet je hierdoor onder spanning komen te staan? Er zijn ook fabrikanten die het helemaal niet voorschrijven. Uiteindelijk is het een vast verbonden apparaat, geen los ding met een stekker.
En is de aardspreidingsweerstand gemeten door de PV installateur? Vermoedelijk niet, grote kans dat ze die term niet eens kennen. En zonder te controleren of de aardspreidingsweerstand laag genoeg is moet ook een vast aangesloten apparaat gewoon achter een 30mA aardlekschakelaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
Liggen alle spullen al in je tuin? dan kijken of je via werkspot oid een zzp-er kunt vinden die het wel af wil maken en dan een voorstel doen aan de eerste installateur, dat de installatie kosten terug betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
hfolkers schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:49:
Liggen alle spullen al in je tuin? dan kijken of je via werkspot oid een zzp-er kunt vinden die het wel af wil maken en dan een voorstel doen aan de eerste installateur, dat de installatie kosten terug betaald worden.
Alleen de omvormer hangt aan de muur. De panelen en installatie materiaal is weer meegenomen.

Liefst heb ik dat ze die omvormer weer mee nemen want die schijnt vrij waardeloos te zijn zonder activatiecode codes.

----

Vandaag een jurist kort gesproken die gaf aan dat het lastig zou worden om de zonnepanelen te ontbinden vanwege start installatie. Wat zij voor mij konden doen was een brief sturen, dat lukt mij zelf ook nog wel. Ik ga eerst een poging wagen er met het bedrijf uit te komen met minimale kosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Kipmetrijst op 03-06-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:04
Ga met die jongens praten ipv met een jurist. Waarschijnlijk willen ze echt wel. Als ze niets willen doen dat had je nadat je betaald had niets meer gehoord. Zoek naar een oplossing.
Blijven bellen. Redelijk zijn, het loopt pas 14 dagen ofzo.

Je hebt al betaald, dus ontbinden zal zonder rechtzaak bijna onmogelijk zijn. Ze hebben waarschijnlijk geen geld. De markt voor zonnepanelen is lastig nu. Geen vraag door zwalkend beleid, wel kosten.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Joh gewoon een beetje geduld i.p.v. meteen focus op dat het niet gaat zoals het hoort / zoals je wil.
Zo gaat dit ook gewoon aflopen; alles wordt straks gewoon geïnstalleerd en dan hoor je er niks meer over hier.

ik herken het wel ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Noutie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:53:
Ga met die jongens praten ipv met een jurist. Waarschijnlijk willen ze echt wel. Als ze niets willen doen dat had je nadat je betaald had niets meer gehoord. Zoek naar een oplossing.
Blijven bellen. Redelijk zijn, het loopt pas 14 dagen ofzo.

Je hebt al betaald, dus ontbinden zal zonder rechtzaak bijna onmogelijk zijn. Ze hebben waarschijnlijk geen geld. De markt voor zonnepanelen is lastig nu. Geen vraag door zwalkend beleid, wel kosten.
Dat rijmt niet echt met elkaar.

Er is vooruitbetaald, dus er is gewoon geld om de benodigde materialen te bestellen en leveren.
En de markt is lastig ja, de werkvoorraad droogt op. Juist een dubbele reden om het bij deze klant snel en zonder gedoe in orde te maken:
- Er is meer dan voldoende tijd beschikbaar om het in orde te maken
- Je wilt als leverancier een tevreden klant, want mond-op-mond reclame en een goede reputatie zijn goed waard. Juist in een moeilijke markt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
Weer eens met ze gebeld en de situatie uitgelegd en gekeken naar mogelijke oplossingen voor het ontbinden. Voor de laadpaal was het nog mogelijk, de zonnepanelen niet. Nog gevraagd naar mogelijkheden om de huidige installatie over te nemen maar zij wilden het graag allemaal aansluiten.

De oplevering staat voor volgende week gepland, dan zal ik wel weer een update plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Ivow85 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Dat rijmt niet echt met elkaar.

Er is vooruitbetaald, dus er is gewoon geld om de benodigde materialen te bestellen en leveren.
En de markt is lastig ja, de werkvoorraad droogt op. Juist een dubbele reden om het bij deze klant snel en zonder gedoe in orde te maken:
Dan ga je er van uit dat het betaalde geld niet is uitgegeven aan het betalen van andere rekeningen maar alleen voor de klant gebruikt wordt dit betaald. Meestal is dat niet zo… Zeker als het niet lekker loopt bij een bedrijf wordt het geld direct uitgegeven aan openstaande rekeningen van het bedrijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
ErnstvV schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:31:
[...]

Dan ga je er van uit dat het betaalde geld niet is uitgegeven aan het betalen van andere rekeningen maar alleen voor de klant gebruikt wordt dit betaald. Meestal is dat niet zo… Zeker als het niet lekker loopt bij een bedrijf wordt het geld direct uitgegeven aan openstaande rekeningen van het bedrijf zelf.
Dan deugt de bedrijfsvoering niet en zal een fatsoenlijke oplossing voor TS lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Ik snap eigenlijk niet dat je er zo in zou vliegen. Het is heel frustrerend, maar wat wil je bereiken? Als je ontbindt dan moet je het geld nog zien te krijgen. Weet jij of ze financieel gezond zijn? Gaat niet echt top in de branche.

Je doel moet zijn dat die dingen op je dak liggen en goed zijn aangesloten. Kun je écht niet zelf het dak op om dingen te controleren? Er zit hier in elk geval genoeg kennis om je te helpen dingen te verifiëren.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 05-06-2024 13:23 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1