Extra betonvloer op bestaande betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydupain
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10-2024
Beste allen,

Ik zit met een vraag waar ik gemengde antwoorden tot nu toe op heb gekregen.

Ik heb een woonboerderij 1903 gekocht die geheel verbouwd gaat worden.

Vraag:

De beneden verdieping 100m2 komt vloerverwarming in. Op de bestaande beton vloer wil ik:

10cm pir platen
Noppenplaat met vloerverwarming.
Wapening
Beton 10cm
Beton afwerking vlinderen als eind vloer.

Maar dit weegt toch al snel 30.000kg.
Kan dit verzakking of andere problemen opleveren?

Het betreft niet onderheide fundering op zeeklei.

Ik hoor graag of iemand hier ideeën over heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31
De eerste vraag is of je te maken hebt met een fundering of dat er op zand is gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydupain
Betonnen plaat als fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
Normaal kom je met 5-7 cm bedekking toe (leidingen in vloer, niet er onder), minimaal was dacht ik 3cm bovenop de buizen. Waarom wil je zoveel dikker? Je hebt met 5cm dikte al een zeer grote warmtebuffer.

Waarom wapening apart? Je zit met een betonnen constructievloer eronder, en (drukbestendige) PIR isolatie platen, dus geen/nauwelijks doorbuiging. Of kan vezelversterkt beton niet gepolierd worden?
En die noppenplaten, die zijn duur. Als je het laat uitvoeren komt dat mss uit doordat de dure werkuren goedkoper zijn; als je zelf de vloerverwarming legt dan kan je ze gewoon tackeren in de isolatie (of vastbinden aan de wapening).

[ Voor 51% gewijzigd door naftebakje op 31-05-2024 12:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dannydupain schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:47:
Beste allen,

Ik zit met een vraag waar ik gemengde antwoorden tot nu toe op heb gekregen.

Ik heb een woonboerderij 1903 gekocht die geheel verbouwd gaat worden.

Vraag:

De beneden verdieping 100m2 komt vloerverwarming in. Op de bestaande beton vloer wil ik:

10cm pir platen
Noppenplaat met vloerverwarming.
Wapening
Beton 10cm
Beton afwerking vlinderen als eind vloer.

Direct op polderprut en je wil niet (laten) rekenen is hetvaak verstandig om aan gewichts neutraal verbouwen te denken. het is namelijk zeker mogelijk dat je 10cm beton probelemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydupain
Ik wil het best laten berekenen hoor. Iemand een suggesties voor een goed bedrijf in Friesland?

Ik leg de vvw zelf, noppenplaten - gemakzucht + ik kan goedkoop inkopen waardoor tackeren niet echt opweegt tegen noppenplaten.

Betonman gaf aan dat er wapening in de vloer moest komen. Ook willen ze 10cm omdat het de eindvloer wordt i.v.m. kans op scheuren volgens mij.

Er spookt ook nog de gedachten door me hoofd om de vvw anders in de huidige vloer te frezen. Alleen ben dan niet/slecht geïsoleerd eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-05 15:54

Thermomet3r

het is warm of koud

hoezo de keuze van beton en niet andhydriet boven op de vloerverwarming? die kan al gelegd worden met een dikte van 3-4 centimeter boven de vloerverwarming. Plus anhydriet heeft minder kans op scheurvorming door de vloerverwarming.
Edit:
Excuus ik zag niet dat de betonvloer als eindvloer gebruikt zou worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Thermomet3r op 31-05-2024 13:57 ]

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dannydupain schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:47:

Ik denk dat het wel meevalt. Omdat de nieuwe vloer 1 geheel is zal het niet snel ongelijk gaan drukken. Als een stuk van de fundering zou wegzakken zal de nieuwe vloer de belasting verspreiden naar de stukken die niet wegzakken.

Qua gewicht, het is niet licht, maar je huis weegt zelf ook al een veelvoud. Het zou wel toevallig zijn als dit net de druppel zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
Let vooral voor de gevlinderde vloer echt goed op dat je de juiste bouwinstructies volgt en een goede partij hebt voor de stort + vlinderen.

Je krijgt een soort woonbeton een daarbij komt het plaatsen van de netten op de juiste diepte veel preciezer. Vaak wordt er ook een ander soort wapening gebruikt, wat meer roestbestendig is:

https://www.betonstaal.nl...ouwstaalmatten-bec-503-a/

Afhankelijk van de sterkte van je ondergrond wordt een dergelijke vloer met vloerverwarming ook soms dubbel-net uitgevoerd.

Gezien het meteen je eindproduct is: Goed voorbereiden want je kan niet meer aanpassen naderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:48
Een woonboerderij uit 1903, daar is de fundering niet van berekend maar op gevoel of vuistregel gedaan.
Het staat inmiddels 120 jaar, en als er geen grote zettingen zijn opgetreden, dan zal de fundering dus wel voldoen. Maar zomaar heel veel extra last toevoegen zou niet mijn voorkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom er nu per se beton op moet in plaats van een gewone cementdekvloer/anhydrietvloer. De betonlook is toch op vele manieren te verkrijgen?

Ik zou inderdaad ook niet teveel extra gewicht toevoegen. Met een fundering op klei wil je niet teveel rotzooien.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 01-06-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Als de bestaande "beton" vloer origineel is, dan betwijfel ik of dit een dragende vloer is. Het kan net zo goed een vlijlaag van bakstenen met een laagje zandcement zijn. In dat geval zou ik het er uit slopen, eventueel verder uitgraven om het juiste eindniveau te halen; isolatie aanbrengen en daar een nieuwe vloer met vloerverwarming op aanbrengen.
Op die manier breng je zo min mogelijk extra gewicht aan en voorkom je extra zettingen die in zo'n oud gebouw tot problemen kunnen leiden.
Je zal veel meer onderzoek moeten doen naar de historie en constructie van het gebouw of anders de adviezen van de aannemer volgen als die bekend is met de plaatselijke omstandigheden.

[ Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 02-06-2024 00:48 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:10
Die betonplaat die er nu ligt is niet van de originele bouw van de boerderij uit 1903 maar van véél latere datum, beton werd pas 110 jaar geleden voor bijvoorbeeld waterbouwkundige werken toegepast, echt niet voor een vloer.
Je moet echt goed uitzoeken hoe de huidige betonvloer gefundeerd/ gedragen wordt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
10cm beton bovenop je vloerverwarming klinkt als redelijk wat rendementsverlies. Mijn gevoel zou zeggen:
- betonnen gewapende vloer
- isolatieplaat
- dekvloer incl vloerverwarmingsbuizen
- vlinderen
Klaar

Als de huidige vloer niet gewapend is dan zou ik die eruit halen. Je zult bij een boerderij uit die tijd misschien ook iets tegen optrekken vocht moeten met zeil of doek. (of is dat alleen op onze klei) en dan zit je met het gewicht - waarschijnlijk- goed.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannydupain
Bedankt voor de reacties.

Er is gekozen voor inderdaad alleen een zandcement dekking van 3cm i.v.m. gewicht. (Moet nog uitgevoerd worden, medio september)
En deze afwerking met een "gietvloer" waarschijnlijk lavasteen gietvloer.

Deze optie snoept wel weer een paar €1000 extra van het budget af maar dat is niet anders!

De huidige vloer verwijderen was een optie geweest als de dragende constructie van de boven verdieping hier niet op ruste.
Pagina: 1