Oude radiator ontkoppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lego8910
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-04 09:11
Ik zou graag volgende radiator even moeten afhalen wegens verbouwingen van de kamer maar ben niet helemaal zeker hoe ik hier mee om moet gaan.

Als ik het goed begrijp moet de radiator eerst afgesloten zijn uit het circuit door de in en uitgangen toe te zetten. Daarna laat je het water er uit lopen en ontkoppel je de radiator. Het probleem is echter dat ik niet zeker ben hoe de uitgang van zo een oude radiator werkt... Zit hier wel een klep in?

Kan iemand me verder helpen in het correct verwijderen van een oude radiator?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAfY9t9hn8l-PM1gfNUf3B6gkqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iffThQRB72CXU7wIycqfBTSQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XldAD8qq2cXCh6PfLcK0GIOa7yA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uscegccu9LoxFyrzKi7kzjRO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8Y0CG8QJFDQ1UH2YXRg4sD2E68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMND9wWfWlojimYLwkVK0plZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4XuE1eHXKJenKMQzbPmZPlGpPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbwlLr8BMgklvV1VS6Bbb0lw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:45
Hele CV installatie leeg laten lopen, radiator eraf halen. In en uitgang dichtmaken met een eindstop, water weer op het systeem zetten en gaan...

Wanneer de radiator weer terug moet, hetzelfde verhaal, maar dan verwijder je de eindstop en plaats je de radiator terug

Tevens een mooi moment om meteen de knop te vernieuwen, en eventueel ook de andere hoekjes gelijk mee te nemen als je van plan bent om deze radiator terug te hangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Gdzr op 30-05-2024 11:03 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:58
Je kunt gewoon met de "knop" de aanvoer dichtdraaien, de radiator leeg laten lopen met de aftapper onder, en afkoppelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lego8910
MEN-O schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:05:
Je kunt gewoon met de "knop" de aanvoer dichtdraaien, de radiator leeg laten lopen met de aftapper onder, en afkoppelen ?
Zal ik dan niet het volledige systeem laten leeglopen door de druk in de afvoer die niet is afgesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
lijkt me niet, het water circuleert alleen als er warmte-vraag is, ik zou wel even de stekker uit de CV halen om dat te voorkomen.

Ik heb destijds wel de leidingen even afgedopt, omdat andere radiatoren nog wel werkten.
Die eindstop (zo heet het geloof ik) kun je bij elke bouwmartkt wel kopen (even buisdiameter opmeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lego8910
Gdzr schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:02:
Hele CV installatie leeg laten lopen, radiator eraf halen. In en uitgang dichtmaken met een eindstop, water weer op het systeem zetten en gaan...

Wanneer de radiator weer terug moet, hetzelfde verhaal, maar dan verwijder je de eindstop en plaats je de radiator terug

Tevens een mooi moment om meteen de knop te vernieuwen, en eventueel ook de andere hoekjes gelijk mee te nemen als je van plan bent om deze radiator terug te hangen.
Ik vrees dat dit de enige oplossing zal zijn... Dit is een groot huis en dit zal lang duren vermoed ik, alsook ben ik niet bekend met het CV systeem dus zal even uitzoeken zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lego8910
MEN-O schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:14:
lijkt me niet, het water circuleert alleen als er warmte-vraag is, ik zou wel even de stekker uit de CV halen om dat te voorkomen.

Ik heb destijds wel de leidingen even afgedopt, omdat andere radiatoren nog wel werkten.
Die eindstop (zo heet het geloof ik) kun je bij elke bouwmartkt wel kopen (even buisdiameter opmeten)
Oke bedankt, zal ik dit proberen vooraleer ik de volledige installatie laat leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Heb ook een oud huis, dus ik nam aan dat je cv in de kelder of gelijkvloers hangt ?

(In mijn geval wel namelijk, in nieuwbouw hing/hangt vaak de CV op zolder, dan zal het misshien wel een probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

The End

!Beginning

Lego8910 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Ik vrees dat dit de enige oplossing zal zijn... Dit is een groot huis en dit zal lang duren vermoed ik, alsook ben ik niet bekend met het CV systeem dus zal even uitzoeken zijn :/
Ik zou dit echt niet doen, want dit klopt niet. Je moet je CV in dit geval leeg laten open. Er zit geen afsluiter of de afvoer. Haal je nu de radiator weg, dan loopt je volledige CV installatie leeg in die kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Met ^, je zal het systeem volledig moeten aftappen. Door andere radiatoren heen circuleert het water en lucht bij aftappen, waardoor je net als je denkt dat alles leeg is plots een hele gulp extra krijgt.
Bij ons zat er in de gang een aftapkraantje onderaan, waar een tuinslang op kon; die leg je buiten; dan open je alle ontluchters en wacht je een kwartiertje.
Wij hebben ook van die gietijzeren beesten, een transpallet was erg handig om ze te verplaatsen.
En als de radiatoren gaan blijven hangen: zet meteen onderaan een voetventiel in plaats van de bocht onderaan, en een thermostatische kraan bovenaan (je kan nog kiezen of er een thermostaatkop of een gestuurde kop van Tado of dergelijke op komt; maar die huidige kraan is echt op); dan kan je als je de volgende keer wil verven de radiator isoleren en blijft de rest van het systeem op druk. Zo'n radiator is best goed bij lage temperaturen ook, zeker als het huis ondertussen flink verder geïsoleerd is. Onze garagist had er eens een set staan om te herschilderen na zandstralen, dan zijn ze helemaal als nieuw.

Check meteen of je een vuilafscheider (er zal vuil in de leidingen zitten), microbellenontluchter en bypass (idealiter zo ver mogelijk van de ketel) in je systeem hebt, dat kan je er gemakkelijk bij stoppen als het water er toch af is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The End schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Ik zou dit echt niet doen, want dit klopt niet. Je moet je CV in dit geval leeg laten open. Er zit geen afsluiter of de afvoer. Haal je nu de radiator weg, dan loopt je volledige CV installatie leeg in die kamer.
Of je moet zo’n luxe leiding bevriezer doen bij de afvoer kant en dan afdoppen terwijl die bevroren is :p

Maar aftappen hele systeem is normaal gesproken de route voor normale woonhuizen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
The End schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Ehm, dat was toch ook precies wat er gezegd werd :?

Maar aftappen is dus inderdaad de enige optie. Wel opletten dat de knoppen van de andere radiatoren open staan en je her en der er lucht bij laat (liefst bovenin het systeem). Anders loop je kans dat er plotseling weer water komt op het moment dat de radiator er af wordt gehaald.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Ehm, dat was toch ook precies wat er gezegd werd :?

Maar aftappen is dus inderdaad de enige optie. Wel opletten dat de knoppen van de andere radiatoren open staan en je her en der er lucht bij laat (liefst bovenin het systeem). Anders loop je kans dat er plotseling weer water komt op het moment dat de radiator er af wordt gehaald.
Nee, dit werd er gezegd:
MEN-O schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:05:
Slecht idee. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
The End schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Nee, dit werd er gezegd:

[...]

Slecht idee. :X
Dat is inderdaad een slecht idee, maar niet de post waar je op reageerde :X

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

redwing schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Dat is inderdaad een slecht idee, maar niet de post waar je op reageerde :X
Bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:45
@redwing Ik denk that @The End het verkeerde deel uit het bericht in zijn quote heeft staan. Na mij zijn er nog een paar meer dezelfde oplossing. Dus ik gok dat @Lego8910 weet wat hem/haar te doen staan!

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Gdzr schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:57:
@redwing Ik denk that @The End het verkeerde deel uit het bericht in zijn quote heeft staan. Na mij zijn er nog een paar meer dezelfde oplossing. Dus ik gok dat @Lego8910 weet wat hem/haar te doen staan!
Dat verwacht ik ook, maar daarmee wordt het wel een verwarrend antwoord. Maar inderdaad lijkt het me met de andere posts er bij dat het intussen wel duidelijk is wat er gedaan moet worden.

[removed]

Pagina: 1