B&W Subwoofer ASW 500 ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Topicstarter
Ik kan een tweede hands B&W subwoofer kopen, voor f 400.

Description: Active vented-box subwoofer system
Dimensions HxWxD: 415x353x401mm
Net Weight 12kg
Frequency Response ±3dB 32Hz - 80Hz
Low-Pass Filter Active 2nd-order at 80Hz
High-Pass Filter Line level: passive 1st-order at 80 Hz
Speaker Level: passive 1st-order at 80Hz into 8 ohm resistor (response of passive filters dependent on load impedance)
Amplifier Power output: 70W continuous
Signal/Noise: 96dB
Input Impedance: 22kohms
Functions: Input Level Phase 0/180
Drive Units 1x 250mm (10in) dia long-throw with magnetic shielding
Finish Cabinet: Black Ash Vinyl
Grille: Black Cloth

Is dat een goede prijs?
Kan iemand mij de technische achtergrond uitleggen van S/N 96 dB, 22 kOhm en of een frequentiebereik van 32 tot 80 Hz wel genoeg is?

En heeft er iemand zelf zo een sub ervaren in een thuisopstelling?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Remko
  • Laatst online: 01-02 19:12
Ik vind de asw500 van B&w niet echt denderend , begint bij een beetje vermogen al snel te vervormen , heb voor hetzelfde geld liever de yamaha 320 .. (bij nieuwprijs)

Voor 400 is het wel aardig , vooral als je kleinere front speakers hebt ..

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:37

pvr

Ik heb zelf de B&W subwoofer ASW 500 en ik vind hem toppie.De nieuwprijs is f1200- dus voor dat geld zou ik hem niet laten liggen.Nog even over de kwaliteit,dat is bij ieder persoon anders.Ik vond zelf REL Q100e ZWAAR klinken,terwijl de B&W ASW 500 warmer klinkt.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Jag
  • Laatst online: 19:25

Jag

Op maandag 10 september 2001 13:36 schreef victorvo het volgende:
Ik kan een tweede hands B&W subwoofer kopen, voor f 400.

Description: Active vented-box subwoofer system
Dimensions HxWxD: 415x353x401mm
Net Weight 12kg
Frequency Response ±3dB 32Hz - 80Hz
Low-Pass Filter Active 2nd-order at 80Hz
High-Pass Filter Line level: passive 1st-order at 80 Hz
Speaker Level: passive 1st-order at 80Hz into 8 ohm resistor (response of passive filters dependent on load impedance)
Amplifier Power output: 70W continuous
Signal/Noise: 96dB
Input Impedance: 22kohms
Functions: Input Level Phase 0/180
Drive Units 1x 250mm (10in) dia long-throw with magnetic shielding
Finish Cabinet: Black Ash Vinyl
Grille: Black Cloth

Is dat een goede prijs?
Kan iemand mij de technische achtergrond uitleggen van S/N 96 dB, 22 kOhm en of een frequentiebereik van 32 tot 80 Hz wel genoeg is?

En heeft er iemand zelf zo een sub ervaren in een thuisopstelling?
Ik heb zelf een Yammie sub en B&W Dm604 speakers, geen B&W sub.
Maar ik kan je wel wat vertellen over de specs:

ten eerste de signal to noise ratio (S/N). Gemeten wordt wat de verhouding is tussen de ruis en het signaal dat uit de versterker komt. Het signaal is 96 dB harder dan de achtergrond ruis. Dit geeft meteen de maximale dynamiek aan die je kan halen, omdat het signaal maar 96 dB speelruimte heeft, daaronder is het niet meer hoorbaar vanwege de ruis.
Maar dit is wel een best case scenario. Als je een kleine ground loop hebt (veroorzaakt een brom), dan zakt je S/N als een plumpudding in elkaar. En het zelfde geldt voor achtergrond herrie zoals een pc.
In praktijk is deze spec niet erg veelzeggend.

De frequency response geeft aan wat de extremen aan van de response van de sub. Bij 32Hz geeft de sub al 3 dB zachter weer dan het gemiddelde, en hetzelfde geldt voor 80Hz. Die 80Hz wordt trouwens veroorzaakt door een low pass filter die voor de versterker zit. Die zorgt ervoor dat er geen tonen boven de 80Hz doorheen komen, tenminste, 160Hz tonen komen bijvoorbeeld al 12 dB zachter door. En 320Hz tonen 24 dB zachter. De filter heeft een zogenaamde "slope" van 12 dB per octaaf. Dat wil zeggen dat als je een octaaf hoger kijkt (160Hz is bijvoorbeeld een octaaf hoger dan 80Hz) dat het signaal 12 dB zachter is geworden.

Er zit ook een filter in op speaker level. Dat wil zeggen, deze sub kan je op je normale versterker aansluiten (merkt je versterker niks van), en er zitten ook weer uitgangen op, en daar zit een filter voor op 80Hz, high pass, 6 dB per octaaf. Zodat de speakers die je erop aansluit niet onder de 80 Hz weergeven (40 Hz geven ze al 6 dB zachter weer, 20 Hz 12 dB zachter).

De ingebouwde versterker heeft een continue output van 70 Watt, waarmee hij een 25 cm longthrow driver aandrijft. Longthrow betekent dat hij een extra grote uitslag kan maken.
Verder kan je het signaal 180 graden uit fase brengen (zelfde resultaat als de "plus" en de "min" verkeerd om aansluiten). Die knop moet je altijd ff indrukken en horen of het een verbetering is. Zo ja, dan heb je je sub verkeerd geplaatst, of kabels verkeerd om aangesloten. Maar soms kan het wel uitkomst bieden als de sub niet zo makkelijk ergens anders te plaatsen in (of als je lui bent :P).

De input impedance geeft aan wat de impedantie is van de ingang. En die is dus 22 kOhm. Wat een normale waarde is voor een line in.

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Topicstarter
Aha.
Ik heb dus JBL TLX 43 fronts. Tweeweg zuilen van 4 Ohm en onbekend vermogen. Echt laag gaan ze niet maar ze klinken evenwichtig. Verder een JBL HMX set van center en surroundkubusjes.
Ik heb eigenlijk geen woofer nodig voor muziek, ik luister toch hoofdzakelijk naar klassiek, maar voor films, dus hij moet wel behoorlijk kunnen "vlammen".

Die Yamaha 320 heb ik in BRD voor 619DM gezien dus ik denk dat ik die extra 200 maar spendeer.

Iemand anders nog ideeën (of koopjes?)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Topicstarter
Dat is nog eens een college!

Bedankt, Jag! Die bewaar ik. :)

• Jag

Jag

Op maandag 10 september 2001 21:52 schreef victorvo het volgende:
Dat is nog eens een college!

Bedankt, Jag! Die bewaar ik. :)
Uit dit soort topics onstaan vaak stukken voor in de FAQ :).

• pvr

pvr

Op maandag 10 september 2001 21:38 schreef Jag het volgende:

[..]

Ik heb zelf een Yammie sub en B&W Dm604 speakers, geen B&W sub.
Maar ik kan je wel wat vertellen over de specs:

ten eerste de signal to noise ratio (S/N). Gemeten wordt wat de verhouding is tussen de ruis en het signaal dat uit de versterker komt. Het signaal is 96 dB harder dan de achtergrond ruis. Dit geeft meteen de maximale dynamiek aan die je kan halen, omdat het signaal maar 96 dB speelruimte heeft, daaronder is het niet meer hoorbaar vanwege de ruis.
Maar dit is wel een best case scenario. Als je een kleine ground loop hebt (veroorzaakt een brom), dan zakt je S/N als een plumpudding in elkaar. En het zelfde geldt voor achtergrond herrie zoals een pc.
In praktijk is deze spec niet erg veelzeggend.

De frequency response geeft aan wat de extremen aan van de response van de sub. Bij 32Hz geeft de sub al 3 dB zachter weer dan het gemiddelde, en hetzelfde geldt voor 80Hz. Die 80Hz wordt trouwens veroorzaakt door een low pass filter die voor de versterker zit. Die zorgt ervoor dat er geen tonen boven de 80Hz doorheen komen, tenminste, 160Hz tonen komen bijvoorbeeld al 12 dB zachter door. En 320Hz tonen 24 dB zachter. De filter heeft een zogenaamde "slope" van 12 dB per octaaf. Dat wil zeggen dat als je een octaaf hoger kijkt (160Hz is bijvoorbeeld een octaaf hoger dan 80Hz) dat het signaal 12 dB zachter is geworden.

Er zit ook een filter in op speaker level. Dat wil zeggen, deze sub kan je op je normale versterker aansluiten (merkt je versterker niks van), en er zitten ook weer uitgangen op, en daar zit een filter voor op 80Hz, high pass, 6 dB per octaaf. Zodat de speakers die je erop aansluit niet onder de 80 Hz weergeven (40 Hz geven ze al 6 dB zachter weer, 20 Hz 12 dB zachter).

De ingebouwde versterker heeft een continue output van 70 Watt, waarmee hij een 25 cm longthrow driver aandrijft. Longthrow betekent dat hij een extra grote uitslag kan maken.
Verder kan je het signaal 180 graden uit fase brengen (zelfde resultaat als de "plus" en de "min" verkeerd om aansluiten). Die knop moet je altijd ff indrukken en horen of het een verbetering is. Zo ja, dan heb je je sub verkeerd geplaatst, of kabels verkeerd om aangesloten. Maar soms kan het wel uitkomst bieden als de sub niet zo makkelijk ergens anders te plaatsen in (of als je lui bent :P).

De input impedance geeft aan wat de impedantie is van de ingang. En die is dus 22 kOhm. Wat een normale waarde is voor een line in.
Het ligt er natuurlijk ook aan welke receiver je de sub aangesloten heb.Ik heb zelf de sony str 940,en ik hoor geen brom.Ligt er natuurlijk aan hoe je de receiver instelt,en hoe je de volume knop van je sub instelt.Als je at onder de knie krijgt komen er ook geen stukken terecht in de FAQ.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Jag

Jag

Op maandag 10 september 2001 22:48 schreef pvr het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk ook aan welke receiver je de sub aangesloten heb.Ik heb zelf de sony str 940,en ik hoor geen brom.Ligt er natuurlijk aan hoe je de receiver instelt,en hoe je de volume knop van je sub instelt.Als je at onder de knie krijgt komen er ook geen stukken terecht in de FAQ.
Ground loops hebben niks te maken met het type receiver je hebt, of hoe je de knoppen instelt.
En wat dat allemaal met we of niet in de FAQ komen te maken heeft :?

• pvr

pvr

Ik heb het niet over de Ground loops,volgens mij lees je niet goed :? Ik had het over een brom, want die volumeknop van je sub moet je niet volop gooien,wat de meesten mensen doen.En je hebt het over (ALS) er een Ground loop is,terwijl die er niet is.Dat soort berichten kan je dan ook beter niet in een topic plaatsen,dat schept een verkeerde illusie bij mensen. :z

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Topicstarter
mkeej.
Nou was ik niet van plan om een sub vol open te gooien.
Ik wil niet zozeer een HARD geluid alswel een volle, zware, aanwezige bas bij lagere volumina.

• pvr

pvr

De Asw500 is geen slechte subwoofer. Voor zon klein subje komt er een aardige puist strakke bas uit. Het grote nadeel van deze sub is dat er geen regelbare low pass filter opzit. Ook is het niet handig dat er geen mogelijkheid als auto/on/off switch opzit. De asw1000 heeft dit wel. Bij inkomend signaal schakelt de sub automatisch aan. Als er 5 minuten geen lage tonen worden weergegeven,schakelt hij weer uit.Kijk Jag met dit bericht worden de voor en nadelen weergegeven,en geen (ALS).

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 22:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

pvr, waarom doe je zo je best om een duidelijke uitleg van Jag onderuit te halen? Is dat een soort doel ofzo? :?

Alleen al die opmerking al:
Ik heb het niet over de Ground loops,volgens mij lees je niet goed
Jag had het als een voorbeeld over zo'n brom. En dan kom jij out-of-blue aanzetten met "dat een sony 940 niet bromt" (hoera!) en dat je je spul maar moet leren instellen, en dan suggereer je dat zo'n stuk gewoon overbodig is. Op een weerwoord zeg je dan dat je het niet over groundloops hebt. Dat is wel een beetje :O, want je reageert op Jag (die het over groundloops heeft). Als je niet weet waar je het over hebt, ga dan geen commentaar geven.

PS, zelfs mijn kennisen zetten hun sub niet vol open, en dat zijn echt AV-nono's, dus waar je de wijsheid: "de meeste mensen blabla" vandaan haalt is me een raadsel :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Heb ik iets misdaan ofzo dat je me ineens begint lastig te vallen :?

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Topicstarter
Heren, heren, laten we het gezellig houden... ;)

Ik weet inmiddels genoeg. Ik heb nog een test gelezen van de Yamaha YST-SW320 en ik denk toch dat ik die maar neem, voor 619 DM.

Past mooi bij mijn Yamaha RXV595aRDS.

Thank you very grazie voor alle inpoet.

• pvr

pvr

JvS bij de meeste topic,s geef jij kritiek terwijl ik vind dat jij als 2de AV-moderator advies hoort te geven.En over die instellingen van een receiver of sub,er zijn altijd mensen die dit niet weten.Ik heb dit ook allemaal moeten leren,want ik ben helemaal niet zo goed,dat ben jij al,en je kennisen.Ga zo door.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 11 september 2001 00:39 schreef victorvo het volgende:
Heren, heren, laten we het gezellig houden... ;)

Ik weet inmiddels genoeg. Ik heb nog een test gelezen van de Yamaha YST-SW320 en ik denk toch dat ik die maar neem, voor 619 DM.

Past mooi bij mijn Yamaha RXV595aRDS.

Thank you very grazie voor alle inpoet.
Complimenten voor het design van die subwoofer. Hij ziet er echt stoer en gepantserd uit! Waar verkopen ze die eigenlijk? Heb nog geen enkele hifi winkel gezien waar ze Yamaha subs verkopen (zal vast aan mij liggen, daarom ook de vraag).

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Topicstarter
Op woensdag 12 september 2001 13:18 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Complimenten voor het design van die subwoofer. Hij ziet er echt stoer en gepantserd uit! Waar verkopen ze die eigenlijk? Heb nog geen enkele hifi winkel gezien waar ze Yamaha subs verkopen (zal vast aan mij liggen, daarom ook de vraag).
Klik ff op de "619DM". Kom je bij Mediacheckpoint terecht.

Mkeej, dus de link verandert om de zoveel tijd. Nu is het dus Deze link.

Ik ben bang dat hij in NL minimaal f999 kost.

Hij ister in zwart en kersen.

Nu nog ff sparen... dan staatie er volgende maand waarschijnlijk..

Pagina: 1