Cv ketel vervangen appartement - verplicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 18:16
Hoi allemaal,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[mbr]Meer een WON vraag => schopje[/]

Beste antwoord (via Kartmans1 op 30-05-2024 10:47)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:55
Je bent zelf onderdeel van de VVE natuurlijk, dus je kunt bezwaar aantekenen en het eventueel uiteindelijk laten uitkomen op een stemming tijdens een vergadering.
Uiteindelijk geld dan nog steeds de stem van de meerderheid.

De gezamelijke rookgasafvoer zal nog steeds vervangen moeten worden.
Eisen daaraan zijn zeker veel strenger dan vroeger.
Bovenstaande punten kun je niks aan doen.

Je zou kunnen (laten) uitzoeken of je met eventuele aanpassingen je ketel wel kunt aansluiten op de nieuwe gezamelijke afvoer. Of dat er eventueel een andere type gezamelijke afvoer is waarbij dit alsnog kan.
Als dit kan zou je dit voor kunnen stellen bij de VVE zodat er ook gekeken kan worden of de eventuele meerkosten ook vanuit de VVE pot betaald worden.

In principe kan de VVE je niet verplichten de ketel te vervangen, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.
De VVE kan wel verbieden om je oude ketel aan de gezamelijke rookgasafvoer aan te sluiten. Dit gebonden aan de huidige normen, dus ervan afwijken kan niet.
Een nieuwe eigen rookgasafvoer maken moet ook met toestemming van de VVE. Een optie die meestal gesproken niet toegestaan word.

Kortom, heel veel moeite voor het in stand houden van oude ketel. Ik zou het niet doen.

Bovendien zou je kunnen kijken om geheel van het gas af te gaan, ben je gelijk je vaste lasten (gasaansluiting) kwijt.
Een elektrische boiler met buffervat bijvoorbeeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:09
Dat is toch het nadeel van wonen in een appartement? Soms zal je je moeten aanpassen aan een nieuwe situatie. Vanuit de overheid worden er allerlei regels opgelegd, het zou mij niets verbazen als 1 van die regels is dat de rookgasafvoer vervangen moet worden. En dan heb je dus geen keus.

Los van of je je moet afvragen of je een 18 jaar oude ketel niet moet vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een 18 jaar oude ketel komt wel in de buurt van einde levensduur. Het kan betekenen dat die morgen stuk gaat, je kan er ook nog 5 jaar mee doen of zelfs 10. Maar de kans dat je hem ergens de komende jaren moet vervangen is niet gering en ik zou daar in ieder geval rekening mee houden.

De eisen voor de rookgasafvoer zijn flink strenger geworden de afgelopen jaren. Maar of ze daarmee niet compatibel zijn met oudere HR ketels dat weet ik niet. Volgens mij is het nog steeds hetzelfde, maar als je ketel een VR ketel is heb je wel een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gewoon die 18 jaar oude vervangen, die is echt al over de te verwachten levensduur heen, bovendien zal een nieuwe zeer waarschijnlijk zuiniger zijn.
Je huurders zullen je dankbaar zijn! :)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-05-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
Welke ketel heb je nu hangen? Op zich kan een oude HR ketel ook gewoon op een nieuwe afvoer (met mogelijk een adapter van 2x80mm naar concentrisch of iets dergelijks), maar als je nog een VR ketel hebt kan dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:27:
bovendien zal een nieuwe zeer waarschijnlijk zuiniger zijn.
Daar zal ik niet zo zeker van zijn... Meer te halen met goed afregelen dan het werkelijk vernieuwen qua zuinigheid gezien het al een HR model was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
_JGC_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:28:
Welke ketel heb je nu hangen? Op zich kan een oude HR ketel ook gewoon op een nieuwe afvoer (met mogelijk een adapter van 2x80mm naar concentrisch of iets dergelijks), maar als je nog een VR ketel hebt kan dat niet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Snap de reacties van vervangen en de levensduur. Maar het appartement is goed geïsoleerd, wordt niet hard gebruikt voor verwarmen en alleen voor warm water. Heb nooit klachten van de huurder en dus ook geen problemen gehad met het onderhoud de afgelopen jaren. Daarbij is het dus al een HR ketel. Veel zuiniger zal een nieuwe denk niet zijn. Ik hou er uiteraard rekening mee dat hij in de toekomst vervangen dient te worden. Dit is dan ook geen probleem. Maar hij werkt nu dus nog goed.

Ik vind het daarom zonde om deze al te vervangen alleen om het feit dat hij al oud is. Als dit echt verplicht is dan vind ik het anders. Maar heb liever dat deze pas over een paar jaar vervangen wordt en dat de volgende dan weer twintig jaar mee gaat. Dus vandaar mijn vraag. Ook deels vanwege het feit dat de VVE het zo op het bordje gooit zonder enig overleg.

[ Voor 17% gewijzigd door Kartmans1 op 30-05-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kartmans1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
1. Klopt het dat nieuwe rookgasafvoeren niet meer op oude cv ketels passen?
2. Kan je verplicht worden mee te werken aan het vervangen van je cv ketel. Dit staat zo ver ik weet los van de vve aangezien het privé eigendom is. Het al dan niet willen verplichten vanuit de vve zou dan toch kunnen betekenen dat de ketel ook uit de vve-pot betaald moet gaan worden?
1. Zo ver ik weet gaat het niet zozeer over passen, maar nieuwe ketels kunnen in storing gaan door jouw ketel.
2. Nee & nee, je kunt niet verplicht worden en je krijgt geen nieuwe, *maar* je kunt wel afgesloten worden van de afvoer. Is iedereen niet blij.

Hooguit kun je een schadevergoeding krijgen voor de economische waarde van de ketel. In jouw geval is die €0 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een nieuwe ketel kan je snel 2-3000 euro kosten, maar als je nog even wacht en dadelijk een (hybride) warmtepomp verplicht is wanneer je ketel die over z'n verwachte levensduur is het leven geeft dan ben je 5-10x zoveel kwijt.

Klinkt als een perfecte reden om nu je ketel te vervangen en zo een enorme kostenpost 15 jaar uit te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mischien een middenweg zoeken?

Je huidige ketel is al op leeftijd dus vervangen op korte termijn zou zomaar eens kunnen gebeuren als de wisselaar is doorgerot of iets anders wat grote kosten met zich mee brengt.

Stel aan de vve voor dat je zelf een nieuwe ketel aanschaft en dat de vve als tegemoetkoming dat ding laat instaleren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-05 09:41
18 jaar zit je volgens mij toch echt aan het eind van de levensduur van zo een apparaat (mening, geloof dat mijn woningbouw ooit 12 jaar aan hield). Houd er rekening mee dat stuk gaande cv's kunnen leiden tot zaken als koolmonoxide lekkage (en dus kans op vergiftiging).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:55
Je bent zelf onderdeel van de VVE natuurlijk, dus je kunt bezwaar aantekenen en het eventueel uiteindelijk laten uitkomen op een stemming tijdens een vergadering.
Uiteindelijk geld dan nog steeds de stem van de meerderheid.

De gezamelijke rookgasafvoer zal nog steeds vervangen moeten worden.
Eisen daaraan zijn zeker veel strenger dan vroeger.
Bovenstaande punten kun je niks aan doen.

Je zou kunnen (laten) uitzoeken of je met eventuele aanpassingen je ketel wel kunt aansluiten op de nieuwe gezamelijke afvoer. Of dat er eventueel een andere type gezamelijke afvoer is waarbij dit alsnog kan.
Als dit kan zou je dit voor kunnen stellen bij de VVE zodat er ook gekeken kan worden of de eventuele meerkosten ook vanuit de VVE pot betaald worden.

In principe kan de VVE je niet verplichten de ketel te vervangen, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.
De VVE kan wel verbieden om je oude ketel aan de gezamelijke rookgasafvoer aan te sluiten. Dit gebonden aan de huidige normen, dus ervan afwijken kan niet.
Een nieuwe eigen rookgasafvoer maken moet ook met toestemming van de VVE. Een optie die meestal gesproken niet toegestaan word.

Kortom, heel veel moeite voor het in stand houden van oude ketel. Ik zou het niet doen.

Bovendien zou je kunnen kijken om geheel van het gas af te gaan, ben je gelijk je vaste lasten (gasaansluiting) kwijt.
Een elektrische boiler met buffervat bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:31

Detmer

Professioneel prutser

Oon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:41:
Een nieuwe ketel kan je snel 2-3000 euro kosten, maar als je nog even wacht en dadelijk een (hybride) warmtepomp verplicht is wanneer je ketel die over z'n verwachte levensduur is het leven geeft dan ben je 5-10x zoveel kwijt.

Klinkt als een perfecte reden om nu je ketel te vervangen en zo een enorme kostenpost 15 jaar uit te stellen :)
Voor appartementen en monumenten geldt de regel niet voor zover ik weet. Daarnaast is het uberhaupt de vraag of de regel er komt. Het nieuwe kabinet wil dit niet dacht ik.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Top bedankt iedereen. Zo te lezen wordt het dus toch gewoon vervangen. Dan doen we dat maar.

Wel benieuwd hoe de andere bewoners er in staan met de oude cv ketels. Wij kunnen het gelukkig betalen zonder er wakker van te liggen, maar in het complex zijn er ook minder bedeelden verwacht ik zo (ook al zouden zij hier natuurlijk gewoon voor moeten sparen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:25

D4NG3R

kiwi

:)

Het gaat niet zozeer om fysiek passen, alles is wel fysiek passend te krijgen.

Het probleem is dat moderne HR ketels de rookgassen op veel lagere temperatuur uitstoten (minder warmteverlies) wat als gevolg heeft dat de lucht in het kanaal dicht(er) op het dauwpunt zit en daardoor kan zorgen voor zure condensvorming. Oude rookafvoeren zijn gemaakt van aluminium, wat daar niet tegen bestand is.

Andersom gaat dus echter ook niet; moderne rookafvoer is van kunststof, en niet bestand tegen de temperaturen waarop oude niet-HR ketels de gassen afvoeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het moet een keer vervangen worden en de andere bewoners kunnen niet meer zo'n oud toestel kopen dat past op de rookafvoer dus lijkt me redelijk dat het vervangen moet worden nu.

Je bent zelf ook eigenaar dus je hebt wel invloed op die beslissing, je kan ook een eigen rookafvoer maken misschien zelfs via de muur maar bij zo'n oud toestel zou ik die gewoon vervangen en meedoen. De kosten zullen ook wel meevallen als de VVE de rookafvoer voor zijn rekening neemt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:32
Een verplichte warmtepomp gaat met de nieuwe regering op de schop zoals het er nu naar uitziet dus dat is geen argument meer, beter ook want al dat verplichte gedoe schiet een beetje door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
D4NG3R schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:49:
Het gaat niet zozeer om fysiek passen, alles is wel fysiek passend te krijgen.

Het probleem is dat moderne HR ketels de rookgassen op veel lagere temperatuur uitstoten (minder warmteverlies) wat als gevolg heeft dat de lucht in het kanaal dicht(er) op het dauwpunt zit en daardoor kan zorgen voor zure condensvorming. Oude rookafvoeren zijn gemaakt van aluminium, wat daar niet tegen bestand is.

Andersom gaat dus echter ook niet; moderne rookafvoer is van kunststof, en niet bestand tegen de temperaturen waarop oude niet-HR ketels de gassen afvoeren.
Dit vind ik dan wel bijzonder. Onze ketel is dus een 18 jaar oude HR-ketel. Die van de overige bewoners zal tussen de 2 en 8 jaar liggen. Zij hebben destijds hun ketel gewoon op de oude afvoer aangesloten. Dus eigenlijk is dat destijds al niet goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:25

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet het betere er ook niet van.
Wellicht zijn de wat recenter vervangen ketels geen modellen welke aan de moderne HR standaarden voldoen, of zit daar iets van een filter oid tussen gebouwd?

Je zit natuurlijk met een transitieperiode, dus het lijkt mij dat daar wel over nagedacht is.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 30-05-2024 11:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Oon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:41:

Bangpraterij. De politiek heeft die wet nog helemaal niet goed uitgedacht, als de TVT te lang is hoeft het weer niet en bij appartementen is warmtepomp vaak sowieso no-go vanwege moeite om een buitenunit kwijt te kunnen.
Daarnaast heeft de nieuwe regering al besloten aan de formatietafel dat ze die verplichting gaan afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
staxas schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:46:
18 jaar zit je volgens mij toch echt aan het eind van de levensduur van zo een apparaat (mening, geloof dat mijn woningbouw ooit 12 jaar aan hield). Houd er rekening mee dat stuk gaande cv's kunnen leiden tot zaken als koolmonoxide lekkage (en dus kans op vergiftiging).
Woningbouw houdt 18 jaar aan hier.

Die ketel krijgt regelmatig onderhoud, de AWB ketels uit die tijd staan bekend om warmtewisselaar lekkages, dus 18 jaar is al een hele mooie leeftijd voor dat ding. Als die wisselaar lek gaat heb je waterzijdig verlies van waterdruk wat via de condensafvoer afgevoerd wordt en rookgaszijdig stikt die ketel in zijn eigen gassen en krijg je dingen als resoneren of in storing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 23:14

DDX

Misschien ook mooie gelegendheid om wat korting te krijgen als meerdere mensen tegelijk hun ketel laten vervangen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:27
Bij mijn VVE hetzelfde gehad. Bijna alle appartementen hadden een oude VR ketel (of zouden dat moeten hebben). De VVE heeft bij iedereen ook een nieuwe CV ketel laten ophangen. De oude ging weg. Was een heel gedoe om het te regelen, maar uiteindelijk weinig gezeik over gehad. En alles vanuit de VVE pot betaald, bijdrage hoefde niet omhoog.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
om hoeveel ketels gaat het in totaal? mogelijk dat er met een instalateur een mooie deal gemaakt kan worden voor het aantal ketels (allemaal de zelfde "basis" ketel) mogelijk dat er nog wel een goede deal in te maken valt..
en de kosten zo wat laag te houden?

en wil iemand meer dan het "basis" keteltje welke bijvoorbeeld een CW3 keteltje, en dan eigenlijk een CW5 wil voor zn regendouche, tja dan moet die persoon dieper in de buidel tasten..

maar pak het aan op de schaal van allemaal in 1x vervangen... scheelt gegarandeerd kosten..

404 Signature not found

Pagina: 1