Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Vraag
Alle reacties
Daarnaast kan je naast Windows Update waarschijnlijk ook Lenovo update openen, of iets in de trand van die naam. wellicht kom hier wel een update binnen
Zie ook bijvoorbeeld hier: https://www.driveridentif...EV_0616%26SUBSYS_E0CD105B
[ Voor 27% gewijzigd door sjtienuh op 30-05-2024 09:08 ]
• Driver update doen
• Nakijken of het probleem zich voordoet op de 2,4GHz band of de 5GHz band en eens wisselen om te kijken of het een verschil maakt
• De router/access point eens resetten
• Indien je de 5GHz band gebruikt, kijk eens na of je geen DFS kanaal gebruikt en wissel eens van kanaal
Dat laatste kan belangrijk zijn. Op een DFS kanaal kan er storing ontstaan door radarsignalen. Dit kan soms zorgen voor een vertraging bij het opzetten van een verbinding omdat het access point gaat moeten kijken of het kanaal vrij is om ervoor te zorgen dat je de radarsignalen niet stoort.
Tenslotte heb ik zelf lang gelijkaardige problemen gehad met een Lenovo laptop met een Mediatek kaartje. Het exacte model weet ik niet meer maar na vervanging door een Intel kaartje waren alle problemen opgelost...
Driver is up-to-date, Lenovo biedt via hun eigen software dezelfde aan (versie 23.32.2.558).
Het modem van KPN (glasvezel) heb ik van stroom afgehaald en weer aangezet, dus even een refresh gedaan.
Kun je een stukje software aanraden om de Wifi goed te beoordelen zoals kanaalgebruik? Is Wifi Analyzer een goede misschien? Mocht het dan toch weer misgaan, dan kan ik misschien daar een foutmelding uithalen.
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Ik heb beneden in de meterkast de Box 14 van KPN staan icm glasvezel internet.
Op zolder staat een KPN Superwifi. Ik kom erachter dat mijn Lenovo soms overschakelt naar de Superwifi op zolder, waardoor de snelheid enorm inkakt.
Kan ik mijn Lenovo 'forceren' alleen met de Box 14 te connecten misschien?
Zo nee, is het dan niet verstandig een eigen router aan te schaffen? Zo ja, welke dan? Zo goed is mijn kennis op netwerkgebied nu ook weer niet.
Als ik mij zo herinner; de problemen zijn ontstaan na een herstart van het Mesh-systeem in huis omdat mijn dochter boven op zolder geen wifi meer had. Na herstart doet het Superwifi-punt het weer goed en kan mijn dochter ook weer huiswerk maken
De oplossing was bij mij een beetje contra-intuïtief in die zin dat ik m'n AP boven gewoon een andere naam heb gegeven en in m'n instellingen van m'n hoofdrouter beneden (via config-pagina van provider) heb uitgevinkt dat m'n netwerk "als één" werkt, maar m'n toestellen nu dus manueel moet connecteren met het ene, of het andere netwerk...
Niet ideaal maar vermits ik maar 3 toestellen zowel beneden als boven gebruik en niet elke keer tegelijk, valt het al bij al nog wel mee om manueel over te schakelen wanneer nodig.
Wifi Analyzer gebruik ik overigens ook om vrije kanalen en hun signaalsterkte te vinden, vind het een superhandige app, het is met de hulp van deze app dat ik m'n router en AP op een vrij kanaal heb gezet terwijl de buren hier op het provider ingesteld default blijven zitten.
ttz: Wifi Analyzer om het goeie kanaal te vinden, en dan via config-pagina van de router en het AP van kanaal veranderen...
[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 31-05-2024 14:41 ]
Je laptop moet je niet forceren naar een ap, deze zou op basis van signaal sterkte zelf het beste ap moeten selecteren.freddyathlon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:00:
Misschien heb ik het probleem gevonden;
Ik heb beneden in de meterkast de Box 14 van KPN staan icm glasvezel internet.
Op zolder staat een KPN Superwifi. Ik kom erachter dat mijn Lenovo soms overschakelt naar de Superwifi op zolder, waardoor de snelheid enorm inkakt.
Zo nee, is het dan niet verstandig een eigen router aan te schaffen? Zo ja, welke dan? Zo goed is mijn kennis op netwerkgebied nu ook weer niet.
Als ik mij zo herinner; de problemen zijn ontstaan na een herstart van het Mesh-systeem in huis omdat mijn dochter boven op zolder geen wifi meer had. Na herstart doet het Superwifi-punt het weer goed en kan mijn dochter ook weer huiswerk maken.
Dit kun je beinvloeden door de zandsterkte aan te passen, Box 14 iets omhoog en repeater iets om laag zal er al voor moeten zorgen dat je client beter blijft plakken.
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Je zou bij de adapter instellingen de roaming gevoeligheid kunnen aanpassen/uitzetten?freddyathlon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:00:
Reddit: amd wifi rz616 mediatek crappy wifi drivers
If you have the latest drivers, go to your wifi adapter settings in Device Manager and set roaming sensitivity to disabled, that will solve the issue. Something's off about Mediatek's programming of the AP roaming on this hardware (MT7921/RZ6xx), there might be a hardware bug and we'll never know.
Is dit toeval of kan een BIOS-update ervoor zorgen dat de verbinding stabiel blijft en is er dan dus toch iets veranderd?
De oplossing heb ik nu wel definitief gevonden, al is die niet ideaal;
Ik heb de instellingen van de Wifi-adapter gezet op Wifi 5. Dit stond op Wifi 6, maar dat veroorzaakt dus toch vaak een (korte) wegvallende verbinding, ook al staat het KPN (Box 14) modem naast de laptop.
Nu heb ik inmiddels Wifi 5 actief, een dag of 4, en geen wegvallende verbinding meer ervaren.
Ik hoop dat er dan spoedig een driver-update komt die dit verhelpt.
Hoor het vaker dat het uitzetten van WiFi 6 in de driver op de laptop en/of op de router het probleem verhelpt. Het kan komen doordat één van de twee mogelijk nog de "Draft"-versie van het protocol gebruikt in plaats van de vastgestelde. Dat probleem speelde ook bijvoorbeeld bij de protocollen N en AC bijvoorbeeld.freddyathlon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:01:
Dit stond op Wifi 6, maar dat veroorzaakt dus toch vaak een (korte) wegvallende verbinding, ook al staat het KPN (Box 14) modem naast de laptop.
[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 26-06-2024 08:25 ]