Zelf verwarming en warmtepomp ontwerpen en installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J00P
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-01 20:53
Hallo,

Ik ben op zoek naar wat advies over ontwerpen van verwarmingssystemen.

Sinds 1 maart zijn we eigenaar van een huis (105m2) uit 1976 dat we volledig renoveren.
Dus: zo goed mogelijk isoleren, van het gas af, een warmtepomp, WTW en (deels) vloerverwarming erin.
Na wat gesprekken met warmtepomp/vloerverwarming installateurs, die zoveel mogelijk een standaardpakket met toeters en bellen willen installeren, lijkt het me beter zelf het verwarmingscircuit en de warmtepomp te ontwerpen en installeren om voor onze specifieke situatie de optimale performance te proberen te krijgen.

Isolatie:
tegen de buitenmuren plakken we PIR van 5cm dik, en daarop gipsplaat. De buitenmuren krijgen een Rc van 5 hiervan. Het dak krijgt ~ 25cm steenwol. Het oude dubbelglas wordt door vacuumglas (Ug = 0.5) vervangen. De woonkamer/keuken vloer krijgt vloerverwarming en 10cmPIR in de kruipruimte ertegen.
Ik heb uitgerekend (op basis van afmetingen van het huis en Rd of Ug waarden vd materialen) dat ik bij -10C buiten en 20C binnen 5.3 kW nodig heb.

Warmtepomp:
Een monoblock van Vaillant met ongeveer 5.3 kW is de arotherm 55/6 of 65/6.
Het verschil tussen deze units is me niet geheel duidelijk, ze leveren beide bij -7C nog 5.4 kW.
Monoblocks mag je zelf installeren, dus dat is fijn. Kennelijk zijn ze goed en redelijk stil, dus in principe een geschikte keuze lijkt mij. Maar ik sta open voor suggesties.

Verwarmings circuit:
Ik begrijp dat ik het hoogste rendement uit mijn warmtepomp haal, als ik met lage temperaturen stook. Dus CV water van +/- 30C. Daarop wil ik dus mijn verwarmingscircuit ontwerpen. Verder begrijp ik dat buffervaten voor minder hoge rendementen zorgen en mogelijk extra pompen nodig maken, dus dat wil ik liever niet.
Ik heb ongeveer 55m2 woonkamer/keuken dus zal 5 of 6 groepen vloerverwarming hebben, beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEpRk17gNJM0tovEBqhggus2mco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyKb9wbttHBI7hGbaoLkWlDV.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een schematisch overzicht van het geplande verwarmingscircuit. De woning vraagt dus 5300 Watt.
opp woonkamer en keuken is 6 x 9.5m = 57 m2 - kasten en muren = 52m2

een tabel van warmteafgifte vd vloer in W/m2 voor buis van 18mm dik :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvaNbM1jScBNKBvA_RXDtsmmwiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KdAy2a0k4cacfqlv9gxHuvpn.png?f=user_large

Uit de tabellen (hierboven alleen de 18mm tabel) Warmte afgifte bij kamer temp 20C en gemiddelde water temp 30C levert voor verschillende buisdikten en spacings het volgende op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePpV7PwxEvCwkGiHQJ1yHVGW6gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HEKMG8huhQbDVbLPM7wOoUL.png?f=fotoalbum_large
de vloerbedekking zorgt nog voor een reductie in afgegeven vermogen, ik ben hier even van laminaat uitgegaan (factor 0.87) dit wordt mogelijk nog iets anders.

Het lijkt me dus mooi om 18mm buis op 100mm te leggen, dan kan ik met lage water temperatuur nog genoeg vermogen halen. En waarschijnlijk is het leggen ook nog te doen; 18mm buigen en op 10cm leggen.
Bij 5 lussen van 100m en 14 mm binnendiameter, heb ik in totaal ongeveer 77 liter water, dus lijkt me voldoende om een buffervat te kunnen overslaan. Ik zou dan geen knoppen op de vloerverwarming zetten zodat deze altijd open is.

Nu de vragen:
[1] welke flow en druk hoort bij deze tabel?
[2] Hoeveel druk moet er dan op mijn verdeler komen, met de meerdere lussen?
[3] Kan mijn warmtepomp die druk rechtstreeks leveren.... of heb ik nog een extra pomp nodig?

Verder:
[4] kan ik boven deels gewone radiators, deels vloerverwarming ? (zoals op het plaatje)
[5] zo ja, hoe bepaal ik hoeveel warmte ik uit een radiator krijg bij deze lage water temperaturen?
ik zou toch ongeveer de helft (?) van het benodigde 5300W stookvermogen boven uit het circuit willen krijgen, dus 2600W in 4 kamers, 650W per kamer.
Of is het veel verstandiger om boven in de zandcement vloer vd slaapkamers te gaan frezen en daar ook vloerverwarming in te lggen?
Zijn er nog andere belangrijke zaken om aan te denken?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Je maakt een rekenfout.
Een 5.3 kw warmtepomp is dat bij +10 graden. Als het kouder wordt neemt het rendement hard af. En juist die dagen heb je hem hard nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J00P
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-01 20:53
Hallo Ruud, ik weet niet precies waar je bedoelt dat de rekenfout zit, maar in de tabellen van Vaillant vond ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JND1SZyLWOnZWonEWG_ChdGIi3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NtSublubE4ANw7VDnyFFsJEV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE1L0sreznqUOJz3-3yt80x7qv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIFaQn3sfryfwjdR6ER09J3u.png?f=fotoalbum_large

als ik het goed begrijp, geldt er voor de VWL 55/6 bij T(buiten) = -7C een verwarmingsvermogen A -7/W35 : 5.4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
@99ruud99 als je wat roept, check het, zelf!

Vaillant 55/6 doet gewoon ruim 5kW bij -10.

Je kunt bij geen enkel model warmtepomp van de marketing kreten uit gaan…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.