Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsports
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06-2024
Ergens in 2020 de Lenovo 15ARE05 (81YQ002BMH) aangeschaft en altijd prima gewerkt tot n paar maand geleden. De tijd begon uit sync te lopen na het booten en windows vond dat prima blijkbaar.
Inmiddels kijkt zoontje ook wat netflix er op en gaat er redelijk voorzichtig mee om maar nu blijft de laptop af en toe aan staan ipv in slaap stand te gaan, gevolg batterij helemaal leeg. Gezocht naar wakelocks maar niks gevonden dus slaap en hybernate uit gezet en toen leek dit even te werken maar na een weekje oid ook niet meer. Toen opengehaald en accu en CMOS batterij losgehaald, paar uur gewacht en toen deed ie t weer.
Inmiddels lukt dit ook niet meer, met de voeding erin brand het lampje alleen wit (accu vol dacht ik) en als ik m aan zet brand het lampje maar licht het keyboard niet op en gaat de fan niet aan en dus verder niks, ook niet op een externe monitor.
Ook een USB-C voeding geeft het zelfde. Lampje van power en naast de aanknop brand gewoon.
Verder geen visuele schade, multimeter heb ik wel maar geen idee waar te beginnen. Met een IR camera gekeken en ook geen hotspots gezien.
Meestal stond de accu bespaar stand aan, dan laadt ie op tot 60%.

Poging 1: CMOS batterij vervangen, een gewone CR2032, had nog maar 3.1V en de nieuwe 3.3V, geen verschil. (wat threads op reddit suggereerde dit)
Poging 2: Beetje een opwelling; nieuwe aftermarket accu gekocht; geen verschil. Behalve dat ik deze wel heb opgeladen lijkt het, lampje was eerst oranje en nu wit.

Zit nu te denken om een nieuw moederboard te kopen, net wat goedkoper dan een vergelijkbare 2e hands laptop. Als ik kijk naar reparatie sites is onderzoek ~ 30€ en een moederboard vanaf 120€, ook nog wel interessant.

Iemand nog een idee of ik kan checken of het niet toch de CPU oid is? (hoor ook geen piepjes)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:51
Het is niet de CPU (APU). Dus die kan je wegstrepen.

[ Voor 50% gewijzigd door boyette op 30-05-2024 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:18
De bouwkwaliteit van de Lenovo 15ARE05 is een beetje ongelukkig. Of een automatische BIOS update via Windows Update brickt het ding of de scharnierpunten van de lcd backcover raken los (gelijmd). Zelf tientallen van dit model in handen gehad, is niet aan te bevelen.

Koop liever een refurb EliteBook. De Lenovo 15ARE05 is het repareren echt niet waard.

Mocht je alsnog iets willen proberen, de BIOS handmatig flashen (met ch341 en evt 1.8v omzetter afhankelijk van je BIOS chip) zou kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsports
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06-2024
Iets proberen klinkt goed, al ziet deze er wat ingewikkeld uit. De chip is een winbond 25Q128JWSQ 2031.
Op winraid een guide gevonden op basis van de winbond 25Q64.

Als ik kijk naar de recente updates is de laatste bios update van 18 januari met alleen "security vulnerability LEN-135994". Dus ik zou verwachten deze we gehad te hebben voor de problemen maar kan me niet herinneren recent nog een bios update gedaan te hebben. Misschien kan ik hier iets van vinden in een log.

Vandaag wel een poging gedaan na de cmos en accu er een tijd uit gehad te hebben en het toetsenbord lichtte weer even op.. eenmalig en daarnaweer gewoon dood.