Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wij zijn bezig met de aanleg van de tuin bij onze woning. In de tuin komt uiteraard verlichting (230v) en enkele buiten WCD’s. De kabels daarvoor liggen inmiddels in de tuin en komen uit bij het te bouwen schuurtje.

Van ditzelfde schuurtje gaan ook twee mantelbuizen naar de meterkast (afstand 20 tot 25 meter). Wij hebben een aansluiting van 3x35A (in de praktijk zijn dat trouwens 3x40A hoofdzekeringen). Dit komt omdat we veel verbruikers hebben (warmtepomp, airco’s, hellingsbaanverwarming en meerdere elektrische auto’s).

Nu leek het mij handig een nieuwe verdeelkast in die schuur te maken. Bij de schuur komt misschien ook nog een buitendouche (waar een doorstroomverwarmer voor nodig is) en wie weet in de toekomst extra zonnepanelen of thuisaccu’s.

Om toekomstbestendig te zijn wou ik daarom een grondkabel YMVK-as 4x6 mm2 + 6 mm2 litze naar de schuur laten trekken en die in de nieuwe verdeelkast verdelen. Ik weet dat in een mantelkabel niet per se een grondkabel met litze hoeft, maar als extra zekerheid kan dat geen kwaad lijkt mij.

Nu kom ik er niet helemaal uit hoe ik dat het beste qua aardlek en karakteristiek kan doen. Mijn idee is nu:
- In meterkast komt de grondkabel op een alamat 4P 25A C-kar of zelfs 32A C-kar (ivm mogelijk aansluitvermogen doorstroomverwarming)
- In de verdeelkast in het schuurtje komt gewoon een hoofdschakelaar 4P 40A en automaten voor de gebruikers van de tuin (zonder alamats dus).

Is dit de juiste methode? Of moet in het tuinhuisje alamats / aardlekschakelaars gaan toepassen voor de gebruikers daar? Zo ja, hoe zorg je dan dat de grondkabel beschermd is tegen lekstroom (los van deze diep genoeg ingraven)?

Beste antwoord (via Rebunted op 30-05-2024 19:32)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02:21
Rebunted schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:04:
[...]

Maar als iemand met een schep de grondkabel raakt, dan overleeft deze het met 300ma toch ook niet (ik dacht dat vanaf 50ma het dodelijk was)?
Als je met een schep een grondkabel raakt ga je eerst door het aardscherm dat om de draden gevlochten zit. Dat is een kortere weg naar de aarde. De 30mA geldt voor eindgroepen met aanraak risico. Verplicht als er een stopcontact op die groep zit. Buitenverlichting ook vanwege water.

Volgens mijn VCA‐VOL herhaling afgelopen jaar:
30mA stopt je hart. Als de stroom binnen 0,3 seconde weg is begint die uit zichzelf weer te kloppen (tenzij je al hartproblemen hebt). Er zijn in Nederland jaarlijks +- 100 mensen die daarna binnen 24 uur alsnog een hartaanval krijgen.

Alle reacties

• Ricko1
De grondkabel naar de verdeler beveilig je met een selectieve (vertraagde) aardlek met een waarde van 100 of 300mA.

C25 is prima. Met 32 is het risico op klappen van de hoofdzekeringen groot.

In de onderverdeler moeten de groepen beveiligt zijn met 30mA aardlek. Dat is de waarde die de meeste mensen overleven.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Aanvullend op Ricko1 hoef je niet verplicht selectief te zijn binnen je eigen installatie. Dus C32 kan prima, maar met het risico dat je misschien naar de hoofdkast moet als het eruit schiet. Ik heb hier zelfs 25-kar naar onderverdelers op 25-hoofdautomaten zitten. In mijn optiek hoef ik (nog) niet naar 3x35 maar heb ik de 3x25 wel nodig op de onderverdelers (i.v.m. warmtepomp, zonnepanelen, elektrische heater in de schuur, you name it).

• Rebunted
  • Niet online
Ricko1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:50:
De grondkabel naar de verdeler beveilig je met een selectieve (vertraagde) aardlek met een waarde van 100 of 300mA.

In de onderverdeler moeten de groepen beveiligt zijn met 30mA aardlek. Dat is de waarde die de meeste mensen overleven.
Maar als iemand met een schep de grondkabel raakt, dan overleeft deze het met 300mA toch ook niet (ik dacht dat vanaf 50mA het dodelijk was)?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als jij in de voortuin je hoofdkabel doorschept heb je ook vuurwerk. Kabels hoeven geen aardlekbeveiliging. Alleen eindgroepen met stekkers of verlichting.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ricko1
Rebunted schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:04:
[...]

Maar als iemand met een schep de grondkabel raakt, dan overleeft deze het met 300ma toch ook niet (ik dacht dat vanaf 50ma het dodelijk was)?
Als je met een schep een grondkabel raakt ga je eerst door het aardscherm dat om de draden gevlochten zit. Dat is een kortere weg naar de aarde. De 30mA geldt voor eindgroepen met aanraak risico. Verplicht als er een stopcontact op die groep zit. Buitenverlichting ook vanwege water.

Volgens mijn VCA‐VOL herhaling afgelopen jaar:
30mA stopt je hart. Als de stroom binnen 0,3 seconde weg is begint die uit zichzelf weer te kloppen (tenzij je al hartproblemen hebt). Er zijn in Nederland jaarlijks +- 100 mensen die daarna binnen 24 uur alsnog een hartaanval krijgen.

• Rebunted
  • Niet online
Ricko1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Dus die schep zal een 300mA ook doen uitschakelen?

• Rebunted
  • Niet online
Ricko1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:50:

Voldoet deze aan de specificaties? Onze meterkast is gebouwd met Eaton.

[ Voor 17% gewijzigd door Rebunted op 30-05-2024 17:22 ]

• Ricko1
Rebunted schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Dus die schep zal een 300mA ook doen uitschakelen?
Ja, mits de aardelitze goed is aangesloten.
Rebunted schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:21:
[...]

Voldoet deze aan de specificaties? Onze meterkast is gebouwd met Eaton.
Ja die is prima. Selectief is volgens mij alleen bij losse aardlekschakelaars te krijgen

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Pagina: 1