Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvde
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 14:40
Hallo!

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe PC gebouwd en is mijn oude PC gepromoveerd naar de zolder en dient als NAS/Back-up die ik via extern bureaublad kan benaderen.

In elke kamer/ruimte in het huis hebben wij een coax/ethernet aansluiting, op de zolder heb ik hierdoor dus ook een bekabelde AP maar sinds de komst van de gepromoveerde PC heb ik hier een oplossing voor moeten kopen om beide aparaten te kunnen voorzien van een bekabelde aansluiting.

Die oplossing is een GS305E – 5-Port Gigabit Ethernet Smart Managed Plus Switch geworden en dat heeft al die tijd ook gewoon goed gewerkt en met downloaden ook volle snelheden weten te behalen tot een tijdje geleden.. Het downloaden gaat nu dus niet sneller dan 10mb/s wat voorheen rond de 60/70mb/s lag.

In de web interface van de switch zie ik dat de port waar de kabel vanuit beneden (router) binnen komt aangeeft dat de Linked speed maar 100M is, de overige twee poorten geven wel 1000M aan. (AP / PC).

Heb dit al eens eerder gehad in het begin en na een reboot van de switch ging het wel weer goed maar dat trucje werkt nu dus blijkbaar niet meer, heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjpjB3qqhcnf3RObf_L4B9J7qVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uY1uDFa6wXSIPBGxWOh3b7UX.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rvde op 29-05-2024 22:24)

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Als er een setting in zit om energie te besparen > uitzetten.
Wanneer die "green" functie aangaat dan schakelen poorten terug naar 100 of 10 Mbps.

Andere oorzaak kan zijn dat je wall outlet niet 100% is.
Of een brakke kabel.
Even doormeten met een tester of dat goed zit.
Meten is weten.

[ Voor 33% gewijzigd door EverLast2002 op 29-05-2024 22:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Als er een setting in zit om energie te besparen > uitzetten.
Wanneer die "green" functie aangaat dan schakelen poorten terug naar 100 of 10 Mbps.

Andere oorzaak kan zijn dat je wall outlet niet 100% is.
Of een brakke kabel.
Even doormeten met een tester of dat goed zit.
Meten is weten.

[ Voor 33% gewijzigd door EverLast2002 op 29-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
En als je de speed forceert op 1 gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvde
Die setting zal ik aanpassen mocht dit nodig zijn.

Heb in de meterkast de kabel van 'zolder' gewisseld naar die van de 'game kamer', zat er naast dus was de makkelijkste optie en vise versa en nu heb ik wel weer 1000M op alle poorten van de switch, beide PC's ook direct een simpele speedtest gedaan en beide komen aan de 930/940Mbps.

Ik las her en der op internet tijdens mijn zoektocht van dit probleem dat als een kabel maar iets afwijkt van de 100% staat dat dit probleem zich kan voordoen maar wel vreemd dat op het moment dat ik die kabel die zogezegd het 'probleem' gaf om steek naar een andere wall outlet dat er niets aan de hand is/blijkt te zijn met die kabel?

Voor nu is het opgelost, mocht het probleem terug komen zal ik wellicht wel moeten gaan kijken naar een andere oplossing of het accepteren dat het downloaden wat meer tijd vergt.. Wellicht de goedkopere optie dan het hele huis voorzien van CAT6(a) of 7 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Zelf aangeknepen Rj45's soms?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvde
Nope, heb deze kabels in gebruik buiten de getrokken kabels in het huis.

https://www.utp-kabel.nl/...4NS4wLjAuMTE3NjIxMDIzMg..
Pagina: 1