Problemen met SCA 80-pins -> 68-pins convertor

Pagina: 1
Acties:

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Allo,

Ik heb zojuist een convertor/adapter binnen gekregen waarmee ik een SCA 80-pins Seagate Cheetah 18XL 9GB U160 HDD die ik hier heb liggen aan zou willen sluiten om een onboard (MSI K7T Master mobo) Adaptec 7892 U160 SCSI adapter. Het probleem is alleen dat de HDD niet 'upspint' (begint niet te draaien) als de adapter drives gaat detecteren. Ik krijg dan een time-out error. In de bios van de Adaptec staat alles wel goed volgens mij, de IBM U2W die ik een paar dagen geleden nog had deed het perfect.

Het vreemde is dat als ik een 50-pins kabel gebruik de drive al begint te draaien meteen als ik de computer aanzet, en de schijf wordt dan wel juist gedetecteerd (ik heb hem nu zelfs zo in gebruik zodat ik dit kan posten, maar 20MB/s is nu ook niet alles ;) ). Weet iemand van de SCSI experts misschien een oplossing? Ik heb al wat jumpers geprobeerd op de convertor, maar dat had geen effect (SYN, DLY, MTR). De schijf staat gewoon op ID0 btw (als enigste SCSI device), hetzelfde als de IBM hiervoor. Als iemand kan helpen zeer graag, thnx :) .

[edit]-> Ow over die 50-pins kabel, de convertor kan dus van SCA 80-pins zowel 'converten' naar 68-pins en 50-pins, vandaar dat ik ook een 50-pins kabel kan gebruiken .. even voor de duidelijkheid

PC Specs

Verwijderd

Hoe is je terminatie gedaan? Had pasgeleden een soortgelijk probleem omsat mijn terminatie wel vlak bij, maar aan de verkeerde kant van de schijf (t.o.v. Controller) zat.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 20:59

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is sowiezo maar de vraag of die convertor die jij hebt wel meer dan UW ondersteund... Er bestaan speciale SCA convertors voor U2W/U3W.
Maar, verder moet je voor >40MB/s een actieve terminator aan het einde van je kabel hebben.

Zet in de SCSI BIOS een Send start unit aan...

Of zoek een jumper wait for start unit en zet dit uit...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Seagate Cheetah, waarschijnlijk zal de jumper layout met de oudere modellen weinig gewijzigd zijn. Onderop, op de printplaat, bij de zijkant van de schijf heb je een hoeveelheidje jumpers. Hier moet geen enkel jumpertje op zitten. Gebruik een LVD kabel met actieve terminator en probeer dan nog eens, anders vrees ik dat het wel eens aan je SCA convertor kon liggen :'(

• Bomberman
Ik heb een actief getermineerde kabel (U160 capable ding met 4 aansluitingen voor devices). De onboard terminatie (Adaptec) staat ook aan. De schijf zat op de 1ste aansluiting na de aansluiting op de Adaptec ...

PC Specs

• Bomberman
Op maandag 10 september 2001 13:49 schreef Kippenijzer het volgende:
Seagate Cheetah, waarschijnlijk zal de jumper layout met de oudere modellen weinig gewijzigd zijn. Onderop, op de printplaat, bij de zijkant van de schijf heb je een hoeveelheidje jumpers. Hier moet geen enkel jumpertje op zitten. Gebruik een LVD kabel met actieve terminator en probeer dan nog eens, anders vrees ik dat het wel eens aan je SCA convertor kon liggen :'(
Er zitten idd geen jumpertjes onderop. Ik gebruik ook een LVD kabel. Er staat bovenop de schijf bij de beschrijving van die jumpers wel een 'motor start enable' optie, alleen ik heb niet zulke kleine jumpers liggen ;( . En als het aan de adapter ligt wordt ik boos op Informatique ..

PC Specs

• Bomberman
Op maandag 10 september 2001 13:47 schreef Kippenijzer het volgende:
Het is sowiezo maar de vraag of die convertor die jij hebt wel meer dan UW ondersteund... Er bestaan speciale SCA convertors voor U2W/U3W.
Maar, verder moet je voor >40MB/s een actieve terminator aan het einde van je kabel hebben.

Zet in de SCSI BIOS een Send start unit aan...

Of zoek een jumper wait for start unit en zet dit uit...
Ik heb bij Informatique gevraagd naar U160 :( ..

Die 'send start unit' staat by default al aan in de bios, een jumper voor 'start delay' kan ik wel vinden maar die staat niet 'aan' ...

PC Specs

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 13:57 schreef Bomberman het volgende:

[..]

Ik heb bij Informatique gevraagd naar U160 :( ..

Die 'send start unit' staat by default al aan in de bios, een jumper voor 'start delay' kan ik wel vinden maar die staat niet 'aan' ...
Je hebt maar één schijf. De delay motor start jumper hoeft dus niet. De motor start enable ook niet (die zou ook motor start disable moeten heten).
Heb jouw config net getest (OK met een 18XL full pop) en opeen AH2940 spint de drive op.
Probeer je schijf voor de grap eens op de laatste aansluiting op je kabel (terminatie er achter)

• Bomberman
Thnx voor de tips mensen. Ik heb al weer wat dingen geprobeerd (incl op de laaste connector voor de actieve terminator aansluiten) maar ik krijg hem niet aan het draaien. Ik heb ook in het bios van de Adaptec de snelheden verlaagd naar o.a. 40 of 20 maar dat maakt ook niets uit. De jumper (die hier echt 'motor start enable' heet) heb ik ook geprobeerd met wat knutselen, maar die doet ook niets ;( ... iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

PC Specs

• Kippenijzer

Kippenijzer

Die jumper HEET idd motor start enable, maar daarmee bedoelen ze het toestaan van het start unit commando welke pas de motor laat starten, maar dat is dus niet nodig...

Maar, nogmaals, het kon wel eens aan je convertor liggen... U2W/U3W convertors hebben doorgaans geen mogelijkheden voor een 50pins aansluiting...

• Bomberman
Als de convertor inderdaad geen U2W of U160 aankan, zou hij dan niet gewoon in UW mode moeten kunnen werken?

PC Specs

• Bomberman
Ik heb Informatique gemailed over de convertor, nu maar ff afwachten wat ze terug mailen en met 20MB/s draaien :) ..

PC Specs

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Bomberman: werkt het nu??
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem: op mijn Adaptec U2W zitten 4 schijven, waarvan eentje met een sca converter. Zodra ik deze schijf aansluit ziet de controller geen enkel device meer: zonder die schijf (Atlas V 36 Gb) werkt alles perfect.
Mijn sca converter heeft zowel een 68 pins als een 50 pins aansluiting: betekent dit dat deze converter niet verder gaat als UW (en geen U2W)? Wie of iwe heeft hier nog meer ervaring mee??

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

80000

mrox

Ik ben bang dat je SCA convertor naar 68pin/50pin,
niet LVD is. Voor U160 heb je dit zeker nodig.
Vandaar dat de schijf het op 50 pins wel doet, maar
niet aan je 68 pins (vermoedelijk LVD) kabel. Je zou een 68 pins single ended kabel moeten gebruiken om je convertor te laten werken.

Alternate verkoopt SCA->68pins LVD, heb ik hier draaiend.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Op dinsdag 28 mei 2002 20:36 schreef 80000 het volgende:
Ik ben bang dat je SCA convertor naar 68pin/50pin,
niet LVD is. Voor U160 heb je dit zeker nodig.
Vandaar dat de schijf het op 50 pins wel doet, maar
niet aan je 68 pins (vermoedelijk LVD) kabel. Je zou een 68 pins single ended kabel moeten gebruiken om je convertor te laten werken.

Alternate verkoopt SCA->68pins LVD, heb ik hier draaiend.
Idd.. SCA -> 68 pins zijn er in 2 varianten... normaal (tevens 50pin) en LVD..

Zelf hiermee ook gekloot... Moest dus ook een LVD versie hebben.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Net geprobeerd met een UW kabel (met aktieve terminator) op de UW poort van mijn Adaptec U2W: werken!!!
SCA converter is dus van het type UW en niet U2W/LVD!
Pagina: 1