Stereo speakeropstelling woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markkie95
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:35
Hallo tweakers :),

Binnenkort wil ik micro stereosetje in mijn woonkamer zetten (waarschijnlijk een Philips TAM4205), om daarop radio, CD's en de output van mijn platenspeler af te spelen. Op dit moment doe ik dat allemaal via een Samsung surroundset die hiervoor de twee kleine frontspeakers gebruikt. Die Samsung surroundset gaat de deur uit.
Terug on topic; ik zit een beetje met de speakeropstelling in mijn woonkamer. Hieronder een paint kunstwerk met een globale indeling van de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usELIi0p7F-Xi12KwvAp8PvJFoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJNPbyUpdPjb4BomrulVw9Ap.png?f=fotoalbum_large

Er word zowel in de stoel als op de bank gezeten. Ik heb drie opties maar heb geen idee wat het handigste is om het beste eruit te halen:

Rode kruisjes: Huidige frontspeakeropstelling, hier kunnen dus de twee speakers van de Philips set komen
Roze kruisjes: Philips speakers op het raamkozijn
Oranje kruisjes: Philips speakers aan het plafond schuin naar het midden van de woonkamer gericht.

Het nadeel is nu dat als je in de stoel zit, of bijvoorbeeld aan tafel, dat je geen stereo ervaring hebt. Dat heb je alleen op de bank. Maar aan de andere kant, als je de speakers bij het raam zou zetten, hoort de gene op de bank de linker speaker veel harder dan de rechter speaker, omdat die praktisch in je oor zit.

Wie o wie kan mij uit dit dilemma verlossen? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via markkie95 op 03-06-2024 09:14)

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:59
Stereo werkt alleen goed als de afstand van je oor tot de speakers voor links en rechts het zelfde zijn.
Hierdoor krijg je wat ze noemen fantoom center.
Stem en bepaalde instrumenten lijken uit het midden tussen de twee stereo speakers te klinken.
Ik zou dus voor muziek luisteren een speciefieke opstelling maken bijvoorbeeld midden op de bank zittend met de speakers van daar uit gemeten.
En zit je dan een keer bij tafel of in die stoel dan hoor je evengoed muziek maar niet zoals het zou moeten zijn.

En en kan niet.
Je kan niet overal stereo horen
Ow en aan het plavond zou ik zeker niet doen.
speakers plaats je met de tweater op oorhoogte.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aan het plafond hangen, is nooit handig; speakers wil je zoveel mogelijk op oorhoogte hebben. Aan de andere kant, plaats ze op de plek die jou het beste uitkomt. Dit soort setjes gebruik je toch vooral om wat geluid te hebben. Je kan er geen wonderen van verwachten op audiogebied. Niet moeilijker maken dan nodig is, zou ik dus zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:59
Stereo werkt alleen goed als de afstand van je oor tot de speakers voor links en rechts het zelfde zijn.
Hierdoor krijg je wat ze noemen fantoom center.
Stem en bepaalde instrumenten lijken uit het midden tussen de twee stereo speakers te klinken.
Ik zou dus voor muziek luisteren een speciefieke opstelling maken bijvoorbeeld midden op de bank zittend met de speakers van daar uit gemeten.
En zit je dan een keer bij tafel of in die stoel dan hoor je evengoed muziek maar niet zoals het zou moeten zijn.

En en kan niet.
Je kan niet overal stereo horen
Ow en aan het plavond zou ik zeker niet doen.
speakers plaats je met de tweater op oorhoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markkie95
@S1NN3D @3dmazter Okay 1 ding weten we dan dus zeker; niet aan het plafond haha. Dankjewel daarvoor.
Als ik het zo lees is het inderdaad een kwestie van niet moeilijker maken dan dat het is, en gaan de speakers denk ik toch op de plek van de huidige frontspeakers. Dan is er tenminste op de bank nog "stereo".
Bedankt beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
Als plaatsing een issue is aangaande geluidsbeeld; kijk dan eens naar Ohm Walsh speakers.

Die schijnen echt een compleet ander stereobeeld te hebben dan normale speakers.

Zijn wel wat video's over te vinden op YouTube waarbij je het goed kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:50
Op de plek van de lage kast het audiomeubel en de tv. Zou een nieuw meubel zonder die L vorm. Hier heb je geen last van lichtval op je beeldscherm.

De bank tegenover de stereopstelling waar de tafel staat. Stoel haaks op de bank. De etenstafel naar het raam. Lage kast waar nu de bank staat.

Uiteraard de speakers op luisterhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
vosss schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:18:
Als plaatsing een issue is aangaande geluidsbeeld; kijk dan eens naar Ohm Walsh speakers.

Die schijnen echt een compleet ander stereobeeld te hebben dan normale speakers.

Heel tof maar ook mega prijzig zeg :o wel een mooie ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
aljooge schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:43:
Op de plek van de lage kast het audiomeubel en de tv. Zou een nieuw meubel zonder die L vorm. Hier heb je geen last van lichtval op je beeldscherm.

De bank tegenover de stereopstelling waar de tafel staat. Stoel haaks op de bank. De etenstafel naar het raam. Lage kast waar nu de bank staat.

Uiteraard de speakers op luisterhoogte.
Ik heb opzich geen last van lichtinval omdat de zon redelijk snel het raam voorbij is.

Het verplaatsen zou een optie kunnen zijn, echter wordt de woonkamer daar een heel stuk kleiner door (de bank is een hoekbank met de hoek aan de rechter kant).
Die woonkamerdeur kan ook niet helemaal open, waardoor je altijd met een zitting achter de deur komt te zitten.
Daarnaast komt de lage kast dan meer in het zonlicht te staan en die kast staat vol met vinyl en cd's, dus dat is geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door markkie95 op 03-06-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
markkie95 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Heel tof maar ook mega prijzig zeg :o wel een mooie ontwikkeling.
Je kan ook bv naar Tannoy speakers met hun dualconcentric principe kijken. Op marktplaats komen daar vaak wel "koopjes" voor bij.

Dankzij hun eenpuntsgeluidsbron-principe hebben die ook een wat breder stereobeeld dan de meeste normale speakers.

Dat geluid moet je wel liggen, dus eerst luisteren van te voren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:24
Het gaat toch over een micro setje? Ik denk dat ik in dat geval niet helemaal het aard van het probleem snap.
Immers die dingen verplaatst je toch makkelijk?
Zet het eerst op plek A. Bevalt het niet verplaats je het toch gewoon naar plek B?
Of denk ik nu weer te makkelijk?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
DonJunior schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:12:
Het gaat toch over een micro setje? Ik denk dat ik in dat geval niet helemaal het aard van het probleem snap.
Immers die dingen verplaatst je toch makkelijk?
Zet het eerst op plek A. Bevalt het niet verplaats je het toch gewoon naar plek B?
Of denk ik nu weer te makkelijk?
Daar heb je ook wel gelijk in, maar ik pak het liever gelijk in 1x goed aan. En was benieuwd naar de visie van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john keats
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
vosss schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:18:

Walsh tweeters zijn inderdaad iets apparts maar dat gezegd hebbende zou ik daar als topic starter toch eerst eens naar luisteren aangezien dit misschien niet helemaal matched met het idee wat deze verstaat onder stereo.

Mijn speakers met Walsh tweeter zijn helaas naar de opslag verhuist en prefereer toch meer de non-omnidirect sound van een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wanneer men optimale klank wil bekomen in een huiskamer moet men de kamer indelen in functie van.
Anders blijft het behelpen, resultaat hangt dus af van speakers, speakerplaatsing, akoestiek.
DSP kan ook alles wel gaan regelen, maar of men zo aan "gewenste klank voor u oren" komt weet ik niet, heb geen ervaring met gebruik DSP.
Pagina: 1