Draagconstructie vliering maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoblue
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06-2024
Hallo Allemaal,

Op onze zolder willen we een indeling gaan maken met kamers en daarop een vliering. Echter is het zo dat we maar aan een kant een dragende muur hebben (tussen ons en de buren) de rest is schuin dak (zie foto). Daarnaast zit er in de vloer vloerverwarming.

Nu zit ik dus een beetje te dubben wat een goede oplossing is. Ik kan de wanden opbouwen uit ytong blokken, deze kan ik direct verlijmen op de Dekvloer. Maar ik twijfel dan hoe ik de volledige overbrugging voor de vliering kan maken. Of kan je ook gebruik maken van de balken die in het dak zitten?

Foto zie je de twee zijkanten en de voorkant. Achter mij is de tussen muur met de buren, de dragende wand dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3Ft_jR5ukHgpMPkiVrPefaR5Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3iIvTLWpqfTQKDfx2599Js0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik zou niks aan je scharnierkap bevestigen.
Dus gebruik maken van draagmuren/balken. En beter houtskelet dan ytong o.a.vanwege het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoblue
Draakje5 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:54:
Ik zou niks aan je scharnierkap bevestigen.
Dus gebruik maken van draagmuren/balken. En beter houtskelet dan ytong o.a.vanwege het gewicht.
Houtskeletbouw heeft ook mijn voorkeur, maar door de vloerverwarming kan ik de grondbalk niet bevestigen, althans niet dmv verankering in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Remcoblue schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Houtskeletbouw heeft ook mijn voorkeur, maar door de vloerverwarming kan ik de grondbalk niet bevestigen, althans niet dmv verankering in de vloer.
Vastkitten kan volgens mij ook prima. Hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of met een ir thermometer danwel warmtebeeldcamera kijken waar de leidingen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Draakje5 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Vastkitten kan volgens mij ook prima. Hier ook gedaan.
Dit dus, gewoon High Tack kit tussen balk en beton (niet teveel! Een dotje elke 10cm is zat) en goed aanduwen. Eenmaal vast durf ik te stellen dat je het alleen met geweld nog los krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Remcoblue schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Hoe denk je dat het vloerprofiel van ytong blokken vastzit? Uiteindelijk draagt het onder gewicht in combinatie met kit gaat dat nergens meer heen.
Vermoed dat je verdiepingsvloer breedplaatvloeren zijn? Hier mag je geen stenen(/gasbeton) dragende muren op zetten vanwege het gewicht en puntbelasting.

[ Voor 5% gewijzigd door Montaner op 30-05-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoblue
Montaner schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Hoe denk je dat het vloerprofiel van ytong blokken vastzit? Uiteindelijk draagt het onder gewicht in combinatie met kit gaat dat nergens meer heen.
Vermoed dat je verdiepingsvloer breedplaatvloeren zijn? Hier mag je geen stenen(/gasbeton) dragende muren op zetten vanwege het gewicht en puntbelasting.
Dankjewel, dit helpt al een hele boel. Alleen door de schuine kap vraag ik mij af hoe ik over de gehele lengte alles dragend kan maken? Zie foto’s. Aan de ene kant kan ik namelijk niet de balken op een dragende muur leggen. Of ik moet daar ook een dragende muur plaatsen, maar dan verlies ik veel ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK5cvT-CEisxCGi2eiA5Jef1_EY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYluywzSBYdifvbip0e4XyUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TREltowMx-eF-phpemJpbpo_sbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkhdqooj1hXiEFPFlN6IxGd1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Je zou een dragende staander in het midden kunnen maken en voor stabiliteit de zijdes toch aan het schuine dak bevestigen.

Maar goed, dat is eigen interpretatie. Zijn er geen buren die het al gedaan hebben? Anders kom je denk ik toch snel bij een constructeur uit die kan berekenen wat je wel/niet aan je kap mag hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoblue
Montaner schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:42:
Je zou een dragende staander in het midden kunnen maken en voor stabiliteit de zijdes toch aan het schuine dak bevestigen.

Maar goed, dat is eigen interpretatie. Zijn er geen buren die het al gedaan hebben? Anders kom je denk ik toch snel bij een constructeur uit die kan berekenen wat je wel/niet aan je kap mag hangen.
De manier waarop de buren het gedaan hebben wil ik graag voorkomen. Dat is namelijk niet voldoende dragend. Jullie bedankt voor de tips
Pagina: 1