Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Beste tweakers,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 01-06-2024 22:04 . Reden: Bedrijfsnaam verwijderd ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Werkgever vragen
HR vragen
Vakbond vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
President schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:25:
Werkgever vragen
HR vragen
Vakbond vragen
Dit kan ik zelf ook bedenken, maar ik zoek met name een subtiele manier, wil de werknemer-werkgever relatie niet verknallen.

[ Voor 26% gewijzigd door ORoces op 29-05-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Weet je zeker dat je de juiste CAO voor je hebt? Ik weet uit ervaring dat supermarktmanagers bij een groot concern een eigen CAO hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
Daar komt het toch op neer. Wat @President aangeeft

Heb zelf ervaring hiermee gehad.

Eerste stap is je leidinggevende. Die moet het oppakken met HR. Zo niet dan ga je zelf naar HR om hier over te hebben.

Je hoeft er niet met een gestrekt been in. Je kan gewoon vragen van goh hoe zit dit?
Dit is gewoon zakelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 29-05-2024 18:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Nu online
ORoces schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Dit kan ik zelf ook bedenken, maar ik zoek met name een subtiele manier, wil de werknemer-werkgever relatie niet verknallen.
Waarom zou een relatie verknald zijn als je vragen stelt over de cao en het salaris huis van je werkgever? :?

Maar: vakbond kan je gewoon bellen, dan weet je werkgever van nijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
President schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Waarom zou een relatie verknald zijn als je vragen stelt over de cao en het salaris huis van je werkgever? :?

Maar: vakbond kan je gewoon bellen, dan weet je werkgever van nijs
Members only:

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Zorg dan dat je rechtsbijstand afsluit of dat je lid wordt van de vakbond. Vraag het daar na en wacht dan 3 maanden. Zorg voor een positieve beoordeling en ga dan dit gesprek aan met je leidinggevende.

Los daarvan kan het echt niet zo zijn dat iemand ontslagen wordt omdat hij/zij informeert naar het verschil tussen het salaris en de cao. Een tijdelijk contract kan uiteraard wel worden beëindigd (nouja, niet worden verlengd) maar ontslag niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

President schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Los daarvan kan het echt niet zo zijn dat iemand ontslagen wordt omdat hij/zij informeert naar het verschil tussen het salaris en de cao. Een tijdelijk contract kan uiteraard wel worden beëindigd (nouja, niet worden verlengd) maar ontslag niet
Je zult je verbazen hoe vaak het voor komt dat het je na zoiets onmogelijk gemaakt wordt er nog fijn te werken. Geen ontslag, maar erger, want je hebt nergens recht op en de beste oplossing is dan vaak om maar op te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De HR afdeling *knip* staat echt wel klaar om je hier een eerlijk antwoord op te geven, vaak genoeg met ze gesproken in het verleden.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 29-05-2024 20:21 . Reden: Naam bedrijf is niet relevant ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 22:23
Gewoon aankaarten/bespreken.

Als je dit niet normaal kan bespreken dan kan je beter ergens anders gaan werken. ( nadat je natuurlijk terugwerkende kracht heb gekregen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
corporalnl schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:20:
Gewoon aankaarten/bespreken.

Als je dit niet normaal kan bespreken dan kan je beter ergens anders gaan werken. ( nadat je natuurlijk terugwerkende kracht heb gekregen )
Ja dat kan ook natuurlijk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:09
Wel handig dat je alsnog zelf de werkgever noemt :F

<knip> Daar hebben ze TR's voor uitgevonden. Zelf de werkgever noemen, is niet de bedoeling.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 02-06-2024 10:59 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:36
Drardollan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:43:
Wel handig dat je alsnog zelf de werkgever noemt :F

***members only***
Ehm daar werkt ie dus niet. De omzet (per dag? neem ik aan) van zijn filiaal zit in de H range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je hebt als enige optie om gesprek aan te gaan.
Dit kan je zelf doen. Of de vakbond laten doen of je rechtsbijstand laten doen.

Maar elke mogelijke manier komt neer op gesprek aan gaan.
Of vertrekken en elders beginnen natuurlijk.

Maar je kan niet op een andere wijze dit verduidelijken dan door een gesprek.
Hebben jullie eventueel een OR? Of een vertrouwenspersoon? Of directe collega waarmee je een goede band hebt om het samen aan te pakken?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:51
ORoces schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:05:
Beste tweakers,

***members only***
Hoe zit het eigenlijk met de motivatie waarom je dit salaris hebt geaccepteerd na je sollicitatie toen je je realiseerde dat het salarisaanbod niet conform CAO was?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
boyette schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:03:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de motivatie waarom je dit salaris hebt geaccepteerd na je sollicitatie toen je je realiseerde dat het salarisaanbod niet conform CAO was?
Bijdehante opmerking.

1: Er is uit niets duidelijk geworden dat hij dit al door had bij het accepteren van het aanbod
2: Ook al doe je dat wel - mag je er daarna alsnog tegenin gaan. Afspraken maken buiten de wet om maakt ze nog niet rechtsgeldig :) En dat is maar goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:51
XelaRetak schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:48:
[...]

Bijdehante opmerking.

1: Er is uit niets duidelijk geworden dat hij dit al door had bij het accepteren van het aanbod
2: Ook al doe je dat wel - mag je er daarna alsnog tegenin gaan. Afspraken maken buiten de wet om maakt ze nog niet rechtsgeldig :) En dat is maar goed ook.
1. Het was een vraag.
Vandaar dus de vraag.

2. Dat klopt maar ...dat is dus ook nog maar de vraag..

3. Zeker in een overspannen arbeidsmarkt is het geen gekke vraag..
want als het echt zo is dat er onder de CAO wordt betaald lijkt het me dat de werkgever dan zeer veel moeite zal hebben met het vinden en behouden van personeel en zichzelf eerder in de vingers snijdt dan de werknemers..

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 30-05-2024 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
Dennis1812 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:45:
Je hebt als enige optie om gesprek aan te gaan.
Dit kan je zelf doen. Of de vakbond laten doen of je rechtsbijstand laten doen.

Maar elke mogelijke manier komt neer op gesprek aan gaan.
Of vertrekken en elders beginnen natuurlijk.

Maar je kan niet op een andere wijze dit verduidelijken dan door een gesprek.
Hebben jullie eventueel een OR? Of een vertrouwenspersoon? Of directe collega waarmee je een goede band hebt om het samen aan te pakken?
Er is wel een ondernemingsraad waar ik een tijd geleden heb aangekaart, maar die geven niet thuis. Zal vast niet voor elke OR zo zijn, maar uit mijn ervaring heb je er vaak weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
ORoces schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:12:
[...]

Er is wel een ondernemingsraad waar ik een tijd geleden heb aangekaart, maar die geven niet thuis. Zal vast niet voor elke OR zo zijn, maar uit mijn ervaring heb je er vaak weinig aan.
Een OR is een verplichting boven 50 man personeel, hoe ze die invullen daar zijn richtlijnen voor wat wel en niet mag, maar wil je je gelijk krijgen, zul je ze voor de rechter moeten trekken.

Vele bv's waar het management in de OR zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
T-Forever schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Een OR is een verplichting boven 50 man personeel, hoe ze die invullen daar zijn richtlijnen voor wat wel en niet mag, maar wil je je gelijk krijgen, zul je ze voor de rechter moeten trekken.

Vele bv's waar het management in de OR zit :+
Dat zal er niet gezellig op worden ben ik bang.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ORoces schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
[...]

ik snap al waarom je onderbetaald wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Farabi schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:43:
[...]

ik snap al waarom je onderbetaald wordt.
Als ik zo naar dat tabelletje kijk, is TS niet de enige die onderbetaald wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:20
Scheurbuik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:41:
[...]

Ehm daar werkt ie dus niet. De omzet (per dag? neem ik aan) van zijn filiaal zit in de H range.
@Drardollan noemt de winkel, niet het type filiaal.

@ORoces tja wat wil je? Dit is een maandelijks terugkerend probleem, en zal als je het niet aankaart blijven bestaan zolang je er werkt. Je noemt het verschil van €500 per maand. Dat is al veel, maar trek dit nog eens door naar een jaar, en nog verder.

Begrijpelijk dat je de arbeidsrelatie goed wil houden, maar de toko waar je werkt maakt toch wel genoeg winst. Niemand wordt er slechter van als je voor jezelf opkomt. Door er niet met gestrekt been in te gaan maar het gewoon te benoemen ben je al subtiel zat.

In je verdere posts lees ik dingen terug over de onduidelijke gang van zaken waar je terecht kunt als je er met je leidinggevende niet uitkomt, maar ben je al met je leidinggevende in gesprek geweest? Dit lees ik nu nog niet terug.

Mocht je door te benoemen wat er feitelijk via de CAO overeengekomen is toch kwaad bloed zetten, dan weet je ook gelijk wat je aan ze hebt. Als jij afspraken niet nakomt zullen ze je ook aanspreken, dus waarom andersom niet? Voor hen (in de huidige arbeidsmarkt) tien andere werkgevers waar jij aan de slag kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ORoces
Jixreme schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:06:
[...]

@Drardollan noemt de winkel, niet het type filiaal.

@ORoces tja wat wil je? Dit is een maandelijks terugkerend probleem, en zal als je het niet aankaart blijven bestaan zolang je er werkt. Je noemt het verschil van €500 per maand. Dat is al veel, maar trek dit nog eens door naar een jaar, en nog verder.

Begrijpelijk dat je de arbeidsrelatie goed wil houden, maar de toko waar je werkt maakt toch wel genoeg winst. Niemand wordt er slechter van als je voor jezelf opkomt. Door er niet met gestrekt been in te gaan maar het gewoon te benoemen ben je al subtiel zat.

In je verdere posts lees ik dingen terug over de onduidelijke gang van zaken waar je terecht kunt als je er met je leidinggevende niet uitkomt, maar ben je al met je leidinggevende in gesprek geweest? Dit lees ik nu nog niet terug.

Mocht je door te benoemen wat er feitelijk via de CAO overeengekomen is toch kwaad bloed zetten, dan weet je ook gelijk wat je aan ze hebt. Als jij afspraken niet nakomt zullen ze je ook aanspreken, dus waarom andersom niet? Voor hen (in de huidige arbeidsmarkt) tien andere werkgevers waar jij aan de slag kunt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30
[...]

Een OR is er niet voor individuele gevallen: https://performa-or.nl/ch...met-individuele-kwesties/

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:00
Dat klopt, maar een OR zou wel kunnen onderzoeken of er meer mensen zijn die onderbetaald worden.
@ORoces is vast niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

En wat is de status? Of zijn ze nog met vakantie? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Als de huidige OR niet functioneert moet je jezelf verkiesbaar stellen (samen met anderen) om het beter te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

sypie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:30:
[...]

Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt…
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe verrot je "schoenen" zijn, ik zou misschien liever een tijdje op blote voeten lopen :D
Het ligt er aan hoeveel buffer je hebt voor dit soort dingen, en hoe je je kansen inschat elders. Mijn streven voor een buffer is dat ik er een half jaar over zou mogen doen om een andere baan te vinden, maar weet ook dat ik (als het zou moeten) volgende week ergens anders kan starten.

[ Voor 5% gewijzigd door W1LL3M op 23-06-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:16

Rmg

Wat wil je dan bereiken? Als je je recht wil halen gaan ze je blijkbaar tegenwerken.

Er is dus, geef je zelf aan, geen manier om de werkrelatie niet te verknallen en toch je recht te halen.

Dan blijven er 2 opties over, de situatie als nu of solliciteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-05 20:08
Mocht je ervoor kiezen weg te gaan: zorg dan eerst dat je op tijd* het te weinig betaalde gevorderd hebt van ze. Dit kan in een eenvoudige mail waarin je niet vraagt, maar duidelijk aangeeft dat je te weinig betaald hebt gekregen en je dit alsnog wil ontvangen.

Het heeft namelijk gevolgen voor een eventuele uitkering mocht je hierin terecht komen.
De uitkeringsinstantie kijkt natuurlijk naar de gegevens in de polisadministratie, maar als jij kan aantonen dat er sprake is van 'vorderbaar en inbaar loon', dan moet dat ook meegenomen worden.

*op tijd= voor de eerste ziektedag voor ziektewet/wia en voor de aanzegging dat je contract niet verlengd wordt voor werkloosheidsuitkering (WW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
Chewmonkey schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:09:
Mocht je ervoor kiezen weg te gaan: zorg dan eerst dat je op tijd* het te weinig betaalde gevorderd hebt van ze. Dit kan in een eenvoudige mail waarin je niet vraagt, maar duidelijk aangeeft dat je te weinig betaald hebt gekregen en je dit alsnog wil ontvangen.

Het heeft namelijk gevolgen voor een eventuele uitkering mocht je hierin terecht komen.
De uitkeringsinstantie kijkt natuurlijk naar de gegevens in de polisadministratie, maar als jij kan aantonen dat er sprake is van 'vorderbaar en inbaar loon', dan moet dat ook meegenomen worden.

*op tijd= voor de eerste ziektedag voor ziektewet/wia en voor de aanzegging dat je contract niet verlengd wordt voor werkloosheidsuitkering (WW).
Als je echt volgens CAO bent onderbetaald, kun je achterstallig ook nog claimen tot (volgens mij) 5 jaar terug.
Kun je mooi een periode overbruggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-05 20:08
Je kunt het wel claimen tot 5 jaar na datum x, maar UWV houdt daar geen rekening mee bij het berekenen van een uitkering. Ook niet met terugwerkende kracht.

Alleen als jij kunt aantonen dat je op tijd gevorderd hebt, dan moet UWV naast polisgegevens ook afgesproken loon dat te weinig betaald is meenemen in de dagloonberekeningen.
Pagina: 1