Werkblad boven wasmachine en warmtepompdroger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 08:32
Ik heb een wasmachine en warmtepompdroger naast elkaar gepositioneerd staan.

Nu wil ik daarboven een werkblad aanleggen, maar ik vermoed dat ik rekening moet houden met het feit dat met name de warmtepompdroger z'n warmte goed kwijt moet kunnen.

Ik heb de handleidingen uiteraard goed doorgenomen.

Ik kan daar m.b.t. de warmtepompdroger niet veel in vinden met betrekking tot hoeveel ruimte er om de wasdroger heen moet zijn zodat deze zijn warmte goed kwijt kan. Is het raadzaam om het werkblad een paar centimeter van de achterwand af te plaatsen zodat de warmte achter het werkblad naar boven kan ontsnappen? Of is dat niet nodig?

De handleiding van de wasmachine zegt over 'plaatsing in een nis': zijkant 25 mm, bovenkant 25 mm, achterkant 50 mm, voorkant 550 mm.

De afvoeren en kraan zijn helaas gebouwd op een gestapelde plaatsing, maar ik heb me bedacht en ik houd ze dus naast elkaar geplaatst. De afvoer ziet er eigenlijk niet lekker uit zo naast de elektra. Volgens mij mag ik de pijp niet teveel inkorten toch? De installatie-eisen van mijn wasmachine zeggen dat de hoogte tussen de 60 en 90 cm moet zijn, De eisen in het boekje van de wasdroger zeggen. voor aansluiting op een sifon: minimaal 80 en maximaal 100 cm hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SElFz1ZZOzHyfqmBe7uswN5VQW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq67uxwwpzErGKFR7PzMS2ws.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:40
Ik heb hier zelf alles op 50 CM geplaatst juist om het niet in de weg te laten zitten wanneer er een werkblad bovenop komt. Gaat al een jaar meer dan prima. Zeker als de afvoer gewoon goed doorloopt is er weinig risico dat het niet optijd weg loopt door de sifon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 08:32
En wat denk je van het idee om open ruimte te laten tussen het werkblad en de achterwand, zodat warmte van de warmtepompdroger naar boven kan ontsnappen?

Of is dat niet nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-06 12:11
brambello schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:26:
En wat denk je van het idee om open ruimte te laten tussen het werkblad en de achterwand, zodat warmte van de warmtepompdroger naar boven kan ontsnappen?

Of is dat niet nodig?
Wij hebben wasmachine, warmtepompdroger en vriezer naast elkaar. ik heb op de machines een blokje hout van een paar cm, en rondom tegen de muren raggels. daarop een gelamineerd werkblad geplaatst. rust dus op de raggels en de blokjes. uiteraard onzichtbaar. ik heb de randen van het werkblad afgekit. de droger raakt zn warmte krijg aan de onderkant en zijkant. gaat ongeveer 6 jaar al goed, dus het zal wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:00
Mijn ouders hebben 25, misschien 30, jaar al een industrieel rek boven hun wasmachine en droogkast. Met industrieel rek bedoel ik een draagarmstelling van gietijzer met houten leggers van enkele centimeters dikte. Tegen de muur is er kleine 10 cm opening (De breedte van de staanders). De onderste legger heeft ook enkele centimeters speling boven de machines.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb er een houten blad boven gemaakt.
6 pootjes eronder van 10x10, eerst 2 cm rubberen-tuin, dan houtenblokje van 2 cm (schat ik even).
Daarna werkblad van zo'n 4 cm dik.
Bij mij staan wasmachine en vaatwasser eronder - droogtrommel erboven (warmtepompdroger).
Ik heb de plank neit tegen muur aan gezet, ik zal morgen foto maken met daglicht :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGc6HlDLZ2VbFMN_ZEiYzS3cLSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaLbCqKpDtnCJ4VEd1fuYBFi.jpg?f=fotoalbum_large
(Opstelling van voor verhuizing, ben even niet thuis maar idee is duidelijk :)

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 01-06-2024 09:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
Je kan ook in het werkblad ventilatie roosters plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:31

DjVe

Hatsaflats!

Mijn wasdroogcombi (met WP) staat in de badkamer onder een werkblad en dat gaat al een jaar prima. Ik had alleen gewild dat ik 3 cm meer ruimte had vrij gelaten, zodat ik makkelijk stof tussen het apparaat en het blad kan verwijderen.

Sowieso verbruikt een WP droger meestal maar 700W, doordat ze alle warmte hergebruiken. Dus het is niet zo dat het apparaat warmte kwijt moet aan de omgeving.

[ Voor 25% gewijzigd door DjVe op 01-06-2024 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 11:53

GerritGekke

Gamechanger

De afvoer kan je wel wat inkorten. Zo voor het stopcontact is ongelukkig. Loopt het uiteindelijk toch niet om wat voor reden dan ook dan koop je weer een nieuwe witten buis.

Als de specs 25mm voorschrijven aan de buitenzijde dan zou ik dat minimaal aanhouden. Wellicht aan de achterzijde open houden of er een sleufrooster in plaatsen. Kan de warmte nog beter weg.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nooit over nagedacht, maar heb al ruim 10 jaar een blad op de was & droogmachine.
Sinds ruim een jaar een wp droger, maar daarvoor een traditionele, maar nooit het idee gehad dat het te warm werd ofzo.

Niet te druk om maken…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:59

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier idem in het vorige huis: stond gedurende 5 jaar en wasmachine, droger en koelvries naast elkaar. De zijkanten helemaal open en werkblad tegen de muur aan. Der droger stond met de voorkant uitgelijnd op het kwekenwerkblad er boven en daar zat 4cm vertikaal tussen. Geen problemen gehad :)

Als de achterkant maar vrij is. Dus leg lekker en paar balkjes van 40x40 of 40x70 plat op de droger en wasmachine, dan het werkblad er op en dan komt het prima in orde.

Als je het echt niet vertrouwt, aan de beide zijkanten een pc fan op 5v (oude telefoon lader) laten blazen voor extra luchtverplaatsing :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1