Zwart scherm na boot nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
Beste tweakers community,

Ik heb onlangs een nieuw systeem gekocht en alles zelf in elkaar gezet.
Op een of andere manier krijg ik geen beeld als ik hem opstart.
Ik heb wat onderzoek gedaan en nu zou het kunnen liggen aan het
compatibiliteit van het geheugen misschien.

Ik heb een:
-MSI PRO B650M-A WIFI mobo
-Corsair DDR5 vengance 2x32 6000 geheugen.

Ik heb de pc de eerste boor al wel zo'n 2 uur aangelaten (ik dacht misschien moet het geheugen getrained worden).

Doe ik iets verkeerd of ligt dit allemaal aan compatibiliteit?

De fans draaien en alles geeft licht, dus hij start op, maar geen beeld dus (zelfs geen bios melding ofzo)

Hulp wordt gewaardeerd, dank,

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

En welke CPU? Niet de 7500F toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Trouwens, ik krijg geen beeps bij opstarten, en dacht zelf : zou het nog kunnen liggen aan de SSD, dat die er niet goed in zit, kan het me niet voorstellen, maar wil niets uitsluiten,

processor is :

AMD ryzen 7 7800X3D processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Processor en mobo zijn AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
OH, en ik kom er net achter dat ik volgens mij nog een buzzer/speaker op het mobo kan aansluiten, misschien van daar de geen beeps bij opstarten, ik ga het even fixen en plaats zo een update :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
Zit er geen ez-debug-ledje op dat moederbord? Dat zou wel al een indicatie moeten geven waar het probleem zit.

Verder, wat heb je momenteel aangesloten? Alleen psu, mobo, cpu en ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Hij geeft een geel en een rood lichtje, betekend dat dat het oke is of juist niet? Hoe dan ook, ik heb alles maar gewoon ingebouwd en aangesloten (inc videokaart enzo, heb hem trouwens wel ook getest met videokaart), daarnaast heeft het mobo ook een hdmi aansluiting, uiteraard alles geprobeerd, maar geen beeld.

verder heeft het mobo een JFP2 aansluiting voor een speakertje vermoed ik, ik zou graag de boot beeps willen horen, maar mijn kast thermatake AH T 200 heeft geen speaker, dus moet ik nu de beeps horen op mijn audio uitgang (de normale jack plug)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
heb hem dus ook getest zonder videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 12:58
Ik gok op geheugen dat niet compatible is :

Hier de QVL van MSI https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-A-WIFI/support#mem

Corsair mem dat compatible is : CMP48GX5M2B7000C36W ver5.53.13(Profile2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Hoe zit het met die lampjes, is het nu goed dat die branden, geel en rood? of is dat juist een slecht teken, en als het geheugen niet compatible is, zegt dat lampje daar niet iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38
Als de ledjes rood en geel worden, dan geeft het aan dat de processor en het geheugen niet herkent worden, zie pagina 45 van de manual.

Dus controleren of je de cpu er goed in hebt zitten en het geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ik denk dat het geheugen wel comp[atible is ,

CMH64GX5M2B6000Z30

2x 32 GB

Ik zie de variant van 2 x 16 GB dat die wel compatible is, ik kan echter de betreffende 2 x 32 GB niet vinden in de compatibaliteits lijst, maar neem aan dat als de 2 x 16 variant werkt de 2 x 32 het ook zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:45
paar dingen die je kan checken, je geheugen, je slot A2 en B2?

heb je CPU_PWR1~2 en of ATX_PWR1 aangesloten op de voeding.

zit al je power cables goed in het moederbord en in de voeding kant.

als dat allemaal goed is dan moet je je cpu checken. cpu uit de socket halen en check je pinnen. vaak is er dan een pin krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
OH de lampjes dus!
het geheugen en de cpu niet goed?! ik heb ook eigenlijk te weinig onderzoek gedaan en heb gewoon besteld dat ik dacht dat zou werken. Mijn mobo en CPU zijn AM5 dus ik dacht dat dat wel compatible was, moet ik nu alles omruilen?

Ik heb :
MSI PRO B650M-A wifi mobo
AMD ryzen 7 7800X3D processor
Corsdssair DDR5 vengance 2x32 6000 geheugen

Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad niet compatible is en als dat zo is, wat ik wel moet bestellen, zodat ik het kan omruilen, ik heb het allemaal op de site megekko.nl gekocht.

Hulp zou ik erg op prijs stellen, ik denk dat ik het te snel heb gekocht en een beetje heb onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Geheugen zit in A2 B2 dus dat is het niet denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ik ga nu voeding checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
De fan van de CPU draait in ieder geval, dan zit die power goed aangesloten toch of mis iik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar heb je de source kanaal op het juiste kanaal staan van het scherm?

en/of

Heb je het scherm perongeluk aangesloten op een onboard aansluiting ipv de videokaarrt?

(geen beepjes zou moeten betekenen dat de computer gewoon opstart n.m.i.)

[ Voor 46% gewijzigd door Duke of Savage op 29-05-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ik heb het scherm op de video kaart getest en op het mobo ook, allebij geen beeld.

Inderdaad geen beepjes, maar dus wel een rood en geel lampje, wat betreft de beepjes, ik zag een aansluiting op het mobo voor een speaker, ik weet nog van vroeger dat elke kast met een PC-speaker kwam, die beepjes kon maken, alleen heeft mijn kast geen speaker dus, en heeft mijn mobo overigens wel een aansluiting voor speaker (de JFP2), maar ik kan daar dus niks op aansluiten, vandaar misschien het ontbreken van de beepjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Is het source kanaal in te stellen op het mobo? of in de bios, want zolang ik geen beeld krijg (zowel via de videokaart als het mobo onboard video) kan ik niet de bios ziet, mijn monitor blijft op stand by

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
scept schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:45:
Is het source kanaal in te stellen op het mobo? of in de bios, want zolang ik geen beeld krijg (zowel via de videokaart als het mobo onboard video) kan ik niet de bios ziet, mijn monitor blijft op stand by
Ik las in een verdere post dat je rood-geel LEDjes te zien krijgt:
CPU - indicates CPU is not detected or fail.
DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.

Probeer eerst even de RAM modules er helemaal uit te halen en de CPU opnieuw in de socket te zetten.
Boot dan de PC op om te kijken of de rode LED afwezig blijft.
Hij zou sowieso op dit moment geel moeten laten branden omdat er geen geheugen in zit.
Je kan daarna (pc natuurlijk weer uit zetten) het met 1 RAM module proberen (A1, A2, B1, B2) en dan de PC starten om te kijken of geel dan ook uit blijft.

Het wordt een proces van probleem uitsluiten, en dat moet je stap voor stap doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
En controleer de firmware van je BIOS.

De 7800X3D wordt pas vanaf versie 7D77v16 gesupport. Als je nog op een oudere versie draait, dan gaat het niet werken.

https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B650M-A-WIFI/support#cpu

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scept
Om de firmware van mijn bios te checken moet ik wel eerst beeld krijgen ben ik bang, ik ga zo even kijken of ik wat onderdelen opnieuw erin kan zetten en wat eruit kan laten om dan te kijken wat de lampjes zeggen. Ik plaats later nog een update als ik meer weet, dank voor alle reacties zoiezo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01
Al geprobeerd op te starten met 1 geheugen module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Twee lampjes branden, ik denk niet dat ik het nog werkend krijg, alles lijkt goed ingeplugged. Ik heb een mailtje gestuurd naar pc hulp, of ze hem kunnen ophalen en in orde kunnen maken, tenzij iemand mij een passende processor en geheugen van megekko.nl kan helpen, misschien kan ik dan de verkeerde onderdelen terugsturen en passende krijgen en het opnieuw proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
scept schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:07:
Twee lampjes branden, ik denk niet dat ik het nog werkend krijg, alles lijkt goed ingeplugged. Ik heb een mailtje gestuurd naar pc hulp, of ze hem kunnen ophalen en in orde kunnen maken, tenzij iemand mij een passende processor en geheugen van megekko.nl kan helpen, misschien kan ik dan de verkeerde onderdelen terugsturen en passende krijgen en het opnieuw proberen.
Als je geen zin hebt om het zelf te doen, dan moet je idd hulp inschakelen, maar dit is waarschijnlijk een vrij eenvoudig probleem waarbij je alles 1 voor 1 moet proberen. Het is een soort van plug and play, maar als het misgaat, yea, dan is dat lastig. Zeker niet met de hele pc ineens beginnen, maar gewoon ff moederbord, cpu en ram alleen proberen, dan kom je er vast wel uit.... Maar goed, vrij late reply, denk dat het gehele zootje wel gaat werken en je ergens een foutje hebt gemaakt en soms kan het echt zo eenvoudig zijn als de zooi opnieuw in de slots steken omdat het somehow eerder niet werkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imuneeb
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09 13:33
I agree with the comment above. Putting things in one by one should help you solve this problem although it might take a while and quite a lot of back and forth iterations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 00:38

Audione0

Strijdt der titanen

Haal eens alles uit je kast en sluit alles even aan zonder het gebruik van een kast. Zo kun je veel makkelijker kabels erin en eruit halen. Meestal gaat het fout door net een verkeerd voedingskabeltje aan te sluiten.

Kortom, moederboord eruit en op de doos de boel assembleren en aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 31-05-2024 17:41 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:37
scept schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:33:
Om de firmware van mijn bios te checken moet ik wel eerst beeld krijgen ben ik bang, ik ga zo even kijken of ik wat onderdelen opnieuw erin kan zetten en wat eruit kan laten om dan te kijken wat de lampjes zeggen. Ik plaats later nog een update als ik meer weet, dank voor alle reacties zoiezo
Deze ondersteund flashback? Zo ja, kun je altijd de laatste bios erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Dan ga ik eerst eens wat opnieuw in elkaar zetten, en wat houd flashback precies in? kan ik de bios updaten zonder beeld? Ik plaats nog een update, denk dat ik morgen meer weet. Dank voor alle reply's _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
hmm, flashback, je bedoeld gewoon de bios flashen, heb ik ook al geprobeerd, wat ik eigenlijk graag zou willen is dat ik de bios kan updaten met een usb ofzo, maarja als ik geen beeld krijg gaat dat moeilijk ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:34
scept schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:49:
hmm, flashback, je bedoeld gewoon de bios flashen, heb ik ook al geprobeerd, wat ik eigenlijk graag zou willen is dat ik de bios kan updaten met een usb ofzo, maarja als ik geen beeld krijg gaat dat moeilijk ben ik bang
Dat kan tegenwoordig ook zonder monitor of CPU.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
@scept

Het lijkt mij opzich vrij duidelijk dat je een zwart beeld hebt ivm compatibiliteit factoren.

A ) cpu die mogelijk niet werkt ivm veroude bios
B ) geheugen dat niet werkt ivm dat ie niet op de qvl staat.

Belangrijkste is om je bios te updaten naar meest recente versie die er is. Dit kan je bij je lokale pc boer laten doen of met flashback als dat ondersteund wordt door het moederbord.

Als dat is gedaan en je krijgt nog geen beeld dan pas kan je kijken om het geheugen te vervangen door een setje dat op de qvl staat.

Als dat nog steeds geen beeld geeft dan pas zou ik het moederbord aanmelden voor rma.

Dus zorg dat je je bios (laat) update(n) en dat je een setje geheugen hebt dat op de qvl staat en daarna kan je pas verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scept
Misschien toch wel goed nieuws jongens,

Ik heb het fillmpje gekeken om de bios te updaten, en net voordat ik de bios wou updaten en in de kast bezig was herinnerde ik me van het filmpje dat er 2 kabels waren aangesloten vanaf de voeding op het moederboard, en ik had dus alleen de brede aangesloten (de andere voor de ?cpu?) dus niet. die heb ik dus aangesloten, opnieuw geboot, en de lampjes van de ez bios foutmelding bleven uit, ik heb hem nog niet getest omdat hij op dit moment (heb alles pas net werkend) vermoed ik het geheugen aan het trainen is, ik breng hem zo naar boven en sluit dan mijn monitor aan en laat jullie natuurlijk weten of dit het was. Groetjes,

Paul

Top reacties allemaal, ik ben een hoop wijzer geworden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ik heb dus net de andere kabel van de voeding op mijn moederboard geplaatst, de 8 pin, alleen ik zie daarnaast een 4 pin aansluiting waar ik geen kabel voor kan vinden, is deze ook nodig, en welke kabel moet ik daarop aansluiten?

Trouwens met de 8 pin kabel erin en de 4 pin vrij (niets erin) blijft hij twee lampjes kleuren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
scept schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:15:
Ik heb dus net de andere kabel van de voeding op mijn moederboard geplaatst, de 8 pin, alleen ik zie daarnaast een 4 pin aansluiting waar ik geen kabel voor kan vinden, is deze ook nodig, en welke kabel moet ik daarop aansluiten?

Trouwens met de 8 pin kabel erin en de 4 pin vrij (niets erin) blijft hij twee lampjes kleuren aan.
Alleen de 8 pin zou voldoende moeten zijn. Sommige moederborden hebben een extra 4 pin of 8 pin voor overclocken. Laat die 4 pin voor wat het is.

Al Bios Flash uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ik heb gewacht met de bios flash tot ik zeker wist dat alle benodigde kabels waren geplugged, ik ga vanmiddag de bios flash uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
helaas, bios update heef tniet geholpen, nog steeds twee lampjes brandend. Ik ga morgen alles eruithalen en rustig aan opbouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:08
Een paar posts hierboven schreef je dat de lampjes uitbleven op je moederbord. Of mis ik iets?

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ja klopt, dat was geloof ik als ik mij niet vergis, toen ik een verkeerde kabel op de tweede voeding van het moederboard had aangesloten. OF misschien bootte hij toen helemaal niet meer, ik weet het ook niet meer precies, maar hij doet het nu in ieder geval niet zelfs niet na de bios update, kga vanavond of vanmiddag even sleutelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
alles geprobeerd, nog steeds 2 lampjes, ik denk dat ik hem opstuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
@scept

Heb je mijn stappen nu in dezelfde volgorde ook gevolgd?

Dus eerst je BIOS updaten naar laatste versie en als dat niet werk, met 1 RAM module opstarten en als dat niet werkt, een geheugen module gebruiken die WEL op de QVL staat?

Je kan alles wel terug sturen, maar je bent alles in 1x aan het proberen. Dat werkt niet. Je zal stap voor stap zaken moeten uitsluiten.

Dus wederom

1) BIOS Updaten
2) 1 Module in juiste slot doen (zie handleiding welke dat is)
3) Geheugen module die WEL op de QVL staat bestellen/halen en daarmee kijken dat hij naar het BIOS wilt booten.

Oh en houdt er rekening mee dat geheugen/CPU training tot meerdere minuten lang kan duren. Dus wacht ruimt 5 minuten voordat je conclusies trekt dat het nog niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
ik heb het eerst zonder iets gedaan, 2 lampjes,
toen met 1 gehugen zonder processor, 2 lampjes,
toen met 2 geheugenzonder processor, 2 lampjes
toen zonder g eheugen en alleen processor, 2 lampjes
toen nog met alles erin, 2 lampjes,

maar heb inderdaad niet gewacht op de training, zet hem zo wel even een uurtje aan om te zien of het werkt.

verder heb ik geen beschikking over ander werkend geheugen om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
dit heb ik allemaal na de update gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
Ik heb hem dus een uur laten draaien, maar geen resultaat. Ik weet niet meer wat ik meer kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
terugkoppeliong van reparatie dienst:

kopet moederboard en processor, pinnetjes afgebroekn.

Misschien te onvoorzichtig inelkaar gezet. Balen, en gaat duur worden zoizo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-08 19:09
Voor wat het nu nog zinvol kan zijn.
Ik had zojuiist hetzelfde probleem met de Gigabyte B650M D3HP.
Zoekend op internet kwam ik o.a. terecht op

https://www.reddit.com/r/...50m_d3hp_no_output/?tl=nl

Hierop las ik o.a. dat er wel beeld komt met 1 geheugen module in B2.
En ja hoor, bij mij werkte dat.
Vervolgens een meldingen waarop ik met Y of OK moest reageren.
Er kwam o.a. een clear c-mos voorbij.
Maar daarna eindelijk de bios in beeld.
Vervolgens SSD geplaatst en kon ik met de Windows install beginnen.
Pagina: 1