M.2 directe verbonden CPU slots

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 10:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Kan er een checkbox of slider komen voor M.2 directe verbonden CPU slots, daar er een behoorlijk snelheidsverschil zit tussen SSDs verboden met CPU of Chipset.
De verschillen tussen chipset en CPU is best wel veel, en je moet elk interessant moederborden na lopen hoeveel M.2 sloten rechtstreeks verbonden zijn met de CPU, best veel werk.
Daarnaast wijst het, het gebruikers op het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CA9FkwTUHlr8nZQ1G20BVLEbzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h49zGaqoilsX50LaOMVbOXHa.jpg?f=user_large

@Glaanie

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 30-05-2024 07:43 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:53

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@player-x Kan ik misschien doen, op basis van info die in de vrij in te vullen box staat, met extra info over de opslag, zie bijvoorbeeld uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI. Dit is vrijwel altijd een copy/paste van wat op de site van de fabrikant staat en dus kan ik redelijk makkelijk op enkele keywords filteren en op basis daarvan een inschatting maken of een of meerdere slots CPU-verbonden zijn. Maar dat is wel vrij foutgevoelig. Ik moet meerdere keywords selecteren en daar kunnen fouten in zitten, want het wordt dan een automatisch proces. Ik kan het altijd bijschaven natuurlijk, maar op een gegeven moment houdt het op. Dus als je kan leven met een foutmarge, waarvan ik nu niet kan inschatten hoe groot deze zal zijn, kan ik wel iets in elkaar knutselen en kijken of dit voor je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:25
@player-x ik snap je vraag niet zo goed.
Voor vrijwel ALLE consumenten chipsets van zowel Intel als AMD geldt doorgaans dat er maar net aan genoeg lanes zijn voor:
- 1 grafische kaart van 16 lanes
- 1 M2 SSD van 4 lanes
- 1 connectie met de chipset (soms 4 lanes, soms 8 lanes).

Er zijn alleen wel eens soms moederborden die een 8x/8x split kunnen doen van de grafische kaart en hiermee extra lanes beschilbaar maken voor een 2e M2 slot direct op de CPU.
Maar dit gaat direct ten koste van de lanes van je grafische kaart.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 10:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Glaanie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:12:
@player-x Dus als je kan leven met een foutmarge, waarvan ik nu niet kan inschatten hoe groot deze zal zijn, kan ik wel iets in elkaar knutselen en kijken of dit voor je werkt.
Als het niet te veel werk is zou het mooi zijn, maar ik denk ook dat de foutmarge behoorlijk zal zijn, maar dat als ik het zelf zou doen. :+

Maar het zou wel nuttig zijn, en misschien zelfs waard op er aparte secties voor te maken, want NVMe is nu wel snel andere opslagvormen aan het vervangen, en het is best nuttige informatie, want vele weten het verschil niet.
GarBaGe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:51:
@player-x ik snap je vraag niet zo goed.
Voor vrijwel ALLE consumenten chipsets van zowel Intel als AMD geldt doorgaans dat er maar net aan genoeg lanes zijn voor:
Sommige hebben er maar 1 andere zoals de volgende heeft er zelfs 3.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI
Opmerkingen opslag

AMD Ryzen™ 7000 Series Desktop Processors
M.2_1 slot (Key M), type 2242/2260/2280
(supports PCIe 5.0 x4 mode)
M.2_2 slot (Key M), type 2242/2260/2280
(supports PCIe 4.0 x4 mode)
M.2_3 slot (Key M), type 2242/2260/2280/22110
(supports PCIe 5.0 x4 mode)

AMD X670 Chipset
M.2_4 slot (Key M), type 2242/2260/2280
(supports PCIe 4.0 x4 mode)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:25
player-x schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Sommige hebben er maar 1 andere zoals de volgende heeft er zelfs 3.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI

[...]
Niet helemaal.

Zen 4 (Ryzen 7000) is van 24 lanes PCIe 4.0 (voorheen op Zen 1 t/m 3) naar 28 lanes PCIe 5.0 gegaan.
Dus 16 voor de grafische kaart, 4 voor de chipset en dan 8 (in plaats van voorheen 4) voor NVME.

Alle Zen4 processors kunnen native maximaal 2 M2 SSDs aan, direct op de CPU.
Dat geldt dus voor ALLE Zen4 moederborden.

Wat heeft Asus gedaan bij dit bord?
Lees de handleiding: https://dlcdnets.asus.com...20B650E-E%20GAMING%20WIFI

"When M.2_3 is occupied with an SSD device, PCIEX16_1 will run x8 only"

Oftewel van je 16 PCIe 5.0 lanes van je grafische kaart gaan er nog maar 8 lanes naar je kaart en 4 naar dit slot. (de overige 4 lanes zijn ongebruikt)

Wat me opvalt van dit bord, is dat slot M2_2 kennelijk een PCIe 4.0 slot is, terwijl dit in theorie een volwaardig PCIe 5.0 slot had kunnen zijn. Dit lijkt een beperking van dit moederbord ?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@player-x Ik heb een proof-of-concept gemaakt op categorie: Moederborden -> Opslag -> M.2 op CPU. Deze kijkt eerst naar info over een cpu in de tekst, zo ja geeft'ie "WEL op cpu" terug. Zo niet, kijkt deze naar trefwoorden voor chipset en geeft deze "NIET op cpu, WEL op chipset" terug. Indien niet bekend, geeft'ie "Onbekend" terug. Naar deze laatste wil ik nog kijken voor de finetuning, maar dat lukt vandaag niet meer. Misschien dat ik ook nog de namen van de opties aanpas, zie ik dan wel.

Zoals gezegd is het een erg grove schifting, maar dat kan je misschien wel helpen een keus te maken. Voor de rest sluit ik mij aan bij wat @GarBaGe zegt, er zijn zoveel voorwaarden aan het gebruik van de schare PCI-e lanes op een bord, dat er soms combinaties zijn die niet werken, simpelweg omdat het aantal lanes niet genoeg is. Of dat is weer afhankelijk van de CPU die je erin hebt, dat zie je vooral bij AMD terug. Als die eigenschappen netjes in specificaties gieten is niet te doen, vandaar dat ik heb gekozen voor een tekstvak met een copy/paste van het relevante deel van de specs van de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door Glaanie op 30-05-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@player-x Kan je aangeven of het filter voor jou zo werkt, of dat je toch nog wat mist op deze manier? Of misschien zelfs verkeerde resultaten teruggeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@player-x Had je nog gekeken?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.