[Informatief] Extra sneltoetsen voor MacOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elalith
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 14:54
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nog relatief nieuw (±1,5 jaar) in de MacOS wereld, maar niet zo nieuw in Windows (±25 jaar ervaring) en uiteraard verzet ik mij te vaak tegen de nieuwe manier van denken. Wat natuurlijk niet helpt is dat ik beide systemen naast elkaar gebruik (privé een Macbook en zakelijk een windows laptop).

Nu probeer ik mij zo min mogelijk verzetten tegen MacOS door geen aanpassingen te doen aan de werking van MacOS, maar ééntje ben ik toch stiekem best trots op.

Wanneer ik voorheen de helderheid van mijn toetsenbord wilde aanpassen moest ik naar Control Center > Toetsenbord verlichting icoontje > Slider verslepen.

Ik heb door middel van Karabiner een nieuwe snelkoppeling gemaakt. Met F1/F2 kan iedereen de helderheid van het scherm aanpassen, maar met de onderstaande JSON kan ik nu met Option + F1/F2 de helderheid van mijn toetsenbord bepalen.

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{
    "description": "Keyboard Illumination (Option + Brightness keys)",
    "manipulators": [
        {
            "from": {
                "key_code": "f1",
                "modifiers": {
                    "mandatory": [
                        "option"
                    ]
                }
            },
            "to": [
                {
                    "key_code": "illumination_decrement"
                }
            ],
            "type": "basic"
        },
        {
                "key_code": "f2",
                        "option"
                    ]
                }
            },
                {
                    "key_code": "illumination_increment"
                }
            ],
        }
    ]
}

Dit wilde ik graag delen, maar ik ben benieuwd: welke kleine aanpassingen verbeteren het dagelijks gebruik van jullie Mac's of wat mis je nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik snap 'm denk ik niet helemaal.

Puur uit interesse:
Hetgeen je nu via karabiner geregeld hebt, is hoe deze toetsen standaard werken. Out of the box bij mij in ieder geval. Je kunt de werking van deze toetsen omzetten naar de 'ouderwetse' functie-toetsen, wat jij gedaan hebt, denk ik? Anders heb je een dergelijke oplossing niet nodig.

Je zegt: 'Nu probeer ik mij zo min mogelijk verzetten tegen MacOS door geen aanpassingen te doen aan de werking van MacOS', dus ik verwacht juist dat je die settings op de default had laten staan.

Begrijp ik het nou niet goed of kun je iets meer uitleg geven?

Overigens om op je vraag in te gaan, ik vind deze in ieder geval fijn:
- ik gebruik Fn + F12 om een screenshot van een bepaald gedeelte van het scherm te maken en deze kan ik dan dmv cmd + V plakken in eender welk document of mailtje o.i.d. dan ook.

(instellingen -> ga naar 'toetsenbord' -> button 'toetscombinaties' -> kies in de linker kolom 'schermafbeeldingen' -> druk op de optie 'kopieer afbeeldingen van selectie naar klembord' en druk op de toets die je wilt gebruiken. De andere opties zijn mogelijk ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Zonnetje83 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:37:
Ik snap 'm denk ik niet helemaal.

Puur uit interesse:
Hetgeen je nu via karabiner geregeld hebt, is hoe deze toetsen standaard werken. Out of the box bij mij in ieder geval. Je kunt de werking van deze toetsen omzetten naar de 'ouderwetse' functie-toetsen, wat jij gedaan hebt, denk ik? Anders heb je een dergelijke oplossing niet nodig.
Toetsenbordverlichting knoppen zitten standaard niet meer op nieuwe laptops. Kan alleen via Control Center/Systeeminstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
kaassouffle schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Toetsenbordverlichting knoppen zitten standaard niet meer op nieuwe laptops. Kan alleen via Control Center/Systeeminstellingen.
Ohjee..... ik heb verkeerd gelezen, my bad! Bedankt voor de verduidelijking.

Ik heb een 16 inch M1 MacBook en gebruik deze met name in clamshell modus met een extern magic keyboard. En ik dacht dus gelezen te hebben dat het om de helderheid van het scherm ging.... niet om de verlichting van het keyboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zonnetje83 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:37:
Overigens om op je vraag in te gaan, ik vind deze in ieder geval fijn:
- ik gebruik Fn + F12 om een screenshot van een bepaald gedeelte van het scherm te maken en deze kan ik dan dmv cmd + V plakken in eender welk document of mailtje o.i.d. dan ook.
Eeeh, shift+command+4 ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
shift+ctrl+command+4 bedoel je? 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Archer_VC10 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:
Nee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjOVHh9gOvLqDwEH-8gBZeQ9hUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTFYKKtpGDNFN6yeCGP6vfVu.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
@Microkid : Met Shift-Command-4 komt je screenshot van een gedeelte van het scherm (met 3 heb je het hele scherm) op je desktop terecht. @Zonnetje83 heeft het er over dat dit meteen weer geplakt moet kunnen worden. Shift-Ctrl-Command-4 doet hetzelfde als jouw optie, maar hierbij wordt de afbeelding op het klembord geplaatst in plaats van op je desktop als bestand. Hierna kan je dus naar je favoriete app/programma en via Command-V meteen plakken. Scheelt weer een hoop rondzwervende screenshots op je schijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGk6ULews7d_W2t0yAvweErXRHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4z52oBdVSrGEwMLiInC4iSo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Archer_VC10 op 30-05-2024 13:03 . Reden: Ik heb downloads ingesteld... standaard is natuurlijk de desktop. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:40:
Hehe, ja die dus.

Ik heb hem alleen gewijzigd naar Fn + F12, dat had ik er even bij moeten zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:14
Elalith schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:13:
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nog relatief nieuw (±1,5 jaar) in de MacOS wereld, maar niet zo nieuw in Windows (±25 jaar ervaring) en uiteraard verzet ik mij te vaak tegen de nieuwe manier van denken. Wat natuurlijk niet helpt is dat ik beide systemen naast elkaar gebruik (privé een Macbook en zakelijk een windows laptop).

Nu probeer ik mij zo min mogelijk verzetten tegen MacOS door geen aanpassingen te doen aan de werking van MacOS, maar ééntje ben ik toch stiekem best trots op.

Wanneer ik voorheen de helderheid van mijn toetsenbord wilde aanpassen moest ik naar Control Center > Toetsenbord verlichting icoontje > Slider verslepen.

Ik heb door middel van Karabiner een nieuwe snelkoppeling gemaakt. Met F1/F2 kan iedereen de helderheid van het scherm aanpassen, maar met de onderstaande JSON kan ik nu met Option + F1/F2 de helderheid van mijn toetsenbord bepalen.

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{
    "description": "Keyboard Illumination (Option + Brightness keys)",
    "manipulators": [
        {
                "key_code": "f1",
                        "option"
                    ]
                }
            },
                {
                    "key_code": "illumination_decrement"
                }
            ],
        },
        {
                "key_code": "f2",
                        "option"
                    ]
                }
            },
                {
                    "key_code": "illumination_increment"
                }
            ],
        }
    ]
}

Dit wilde ik graag delen, maar ik ben benieuwd: welke kleine aanpassingen verbeteren het dagelijks gebruik van jullie Mac's of wat mis je nog?
Ik gebruik alles door elkaar en wat ik mis is een startknop. Niet de knop in je taakbalk, maar één toets die direct een zoekbalk opent. Op macOS is dat CMD + Spatiebalk, maar gek genoeg vind ik dat onhandig. 8)7

Ik probeer macOS zo veel mogelijk met rust te laten. Zoals het hoort, anders ben je straks alleen maar bezig met het onderhouden van die machine en daar word ik niet voor betaalt. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1