Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:34

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe router met de volgende eisen:
-Wifi 7 of als het ook veel goedkoper kan wellicht 6E. Dit omdat ik heel veel apparaten in mijn huis draadloos heb aangesloten. Mijn gamepc dus ook welke ik helaas niet kan bedraden. Mijn huidige doorvoersnelheid komt draadloos niet boven de 3a400 MBIT. Ik wil dat dit altijd minimaal 1GBIT is. (dat wordt mijn internet aansluiting nl.)

Wat is je budget?
Alles wat nodig is om een goede router te kopen. Liever iets meer voor kwaliteit dan omgekeerd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor gerenommeerde merken zolang dat ook echt een beter product oplevert.
Ik heb bijvoorbeeld de TP-Link Archer BE800 gevonden welke op dit moment de beste kandidaat lijkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hij komt te staan in een huis met houten vloeren. Een stuk of 10-15 draadloze producten waaarvan de GamePc de hoogste doorvoer moet hebben ivm downloaden e.d. Ik wil daar gewoon de snelheid van mijn internet halen. (1 GBIT in de toekomst) Huis is ongeveer 85m2.

edit: De gamepc staat op de 1e verdieping, de router op de begane vloer. Staan rechtstreeks zo'n 5 meter uit elkaar

[ Voor 4% gewijzigd door TTLCrazy op 29-05-2024 13:02 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
Is er iemand die mij wat advies kan geven of is er meer informatie nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Als je internet abbo 1gbit is, haal je niet 1gbit. hier mag een verlies op zitten.
Zo krijg ik bedraad ook 960mbps binnen met 1 gbit lijn. volgens de monteur valt dit netjes binnen de norm van verlies.

dus 1gbit ga je niet halen, tenzij je 2gbit abbo hebt? en als je glas dat aankan?
Verder vraag ik me af, wat doe jij met al die draadloze devices? whatsapp? af en toe youtube?
Hebben deze devices ook ondersteuning voor wifi 6?
Waarom wifi 7?

met houten vloeren en 5 meter moet dit prima te doen zijn met een minder dure router.
je kan ook mesh gebruiken? al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
@Eskimoo
Huidige abbo is 750Mbit, toekomst wordt 1Gbit. Maar het gaat ook om de LAN verbinding voornamelijk met mijn NAS. Deze heeft 1Gbit aansluitingen en dat wil ook graag volledig benutten.

Wat betreft het aantal draadloze devices, als je alles bij elkaar optelt kom je al snel over de 10 heen:
-Philips HUE
-TV
-Smartphone
-3 x airco
-GamePC
-Laptop
-SIM pc
-Tablet
-e-reader
etc.

Mesh lijkt mij niet nodig? het is een relatief klein huis en met mijn huidige WIFI5 router is de dekking voldoende.

Wat ik eigenlijk wil weten is of ik met mijn huidige Gamepc met ingebouwd wifi op het MB 1Gbit draadloos kan halen. Het gaat om dit moederbord:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Hij heeft wel WIFI 6E, maar als je kijkt naar de specs bij ASUS is het niet duidelijk of deze ook MLO heeft zodat hij tegelijk 2.4, 5 en 6 GHz kanalen kan gebruiken.

edit:
ik kan altijd nog een losse netwerk adapter er bij kopen welke zeker MLO ondersteund zoals:
uitvoering: TP-Link Archer TBE550E

Van deze zijn echter nog geen reviews te vinden. WIFI7 is sowieso nog niet veel van te vinden...

edit2:
Ik heb als voorbeeld dus deze 2 routers gevonden, ook vanwege het design, maar vnl specs en betaalbaarheid:
uitvoering: TP-Link Archer BE550
uitvoering: TP-Link Archer BE800

Ik las ergens een vergelijking van deze routers met een ASUS. Minpunt van de TPLinks was o.a. de minimale interface. Maar als ik naar de voorbeelden kijk in die review lijkt mij juist die interface duidelijker, wellicht persoonlijker voorkeur. Iemand die wellicht ervaring heeft met 1 van deze of beide?

[ Voor 31% gewijzigd door TTLCrazy op 04-06-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
I.v.m. weinig reactie probeer ik zo maar eens :)

Zijn er dan misschien mensen die 1GBit draadloos halen en mij kunnen vertellen welke setup ze hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:36
Heb je de BBG al gecheckt?
Best Buy Guide: Wifirouter Best Buy Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
@Arjant2 Heb ik gedaan, de meesten zijn het net niet, 950Mbps max of geen 6GHz onndersteuning etc. Als ik een router koop wil ik dat deze alles heeft en max snelheid haalt en een jaartje of 5 goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Ik denk dat je vraag de behoefte overschiet. Dat is natuurlijk je goed recht als je dat wilt. Onderstaande items gaan niet sneller of stabieler werken met een WIFI 6E/7 router. De huidige WIFI 5/6 routers volstaan nog prima, als de dekking in je huis voldoende is. Mijn vraag is waarom je z'n extreem prijzige router zou willen als je er niet merkbaar op vooruit gaat?

-Philips HUE
-TV
-Smartphone
-3 x airco
-GamePC
-Laptop
-SIM pc
-Tablet
-e-reader

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

TTLCrazy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:09:
I.v.m. weinig reactie probeer ik zo maar eens :)

Zijn er dan misschien mensen die 1GBit draadloos halen en mij kunnen vertellen welke setup ze hebben ?
Yep. Op mijn Samsung Galaxy Tab S9 Ultra haal ik zo'n 2,5Gbps up en down.
Setup: 4Gbit KPN glas -> KPN router -> TP Link 5-ports 10Gbe switch -> TP Link Omada EAP772

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
@FooLsKi Is de KPN router dan WIFI 7 of WIFI 6(E)? Welk model is dat? Als ik zoek vind ik een Fritzbox 7950, maar dat is denk ik niet de juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

TTLCrazy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:36:
@FooLsKi Is de KPN router dan WIFI 7 of WIFI 6(E)? Welk model is dat? Als ik zoek vind ik een Fritzbox 7950, maar dat is denk ik niet de juiste.
Ik heb de Internet Box 14, die ondersteunt max WiFi6. De TP Link Omada EAP772 verzorgt de WiFi, die doet max WiFi 7.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Topicstarter
Van het weekend de TPLink BE800 maar gehaald na veel gezoek/reviews lezen etc.

1e indruk is goed. Instellen ging erg makkelijk, interface vind ik ook meer dan prima. Een heleboel kan via de app. Wil je meer kan je via het menu van de router alles zelf instellen wat je maar wilt.

Een probleem wat ik had in het begin is dat de verbinding steeds wegviel. Na wat zoeken was de oplossing om auto negotiate van de bekabelde WAN verbinding uit te zetten en in te stellen op de waarde waar dit op hoort te staan. In mijn geval dus 1GBit.

Verder best tevreden, bereik is prima en haal 95MB/sec maximaal naar mijn NAS toe (deze heeft een 100MBit aansluiting). En dat nog op een WIFI-5G verbinding.

Ben nu op zoek naar een PCIE WIFI 7 kaart. Na even zoeken zijn dit de kandidaten:
uitvoering: ASUS PCE-BE92BT
uitvoering: TP-Link Archer TBE550E
uitvoering: TP-Link Archer TBE552E

Bij de ASUS adapter staat echter: alleen compatibel met Intel moederborden. Vanuit de fabrikant kan ik dit niet vinden. Iemand die hier meer van weet?

De 2 TPlinks lijken mij bij voorbaat de beste van de drie voor mij. En dan met name de uitvoering: TP-Link Archer TBE552E omdat deze wat nieuwer en goedkoper is.

Zijn er wellicht adapters die ik over het hoofd zie? Alle hulp wordt gewaardeerd :)

Pagina: 1