Nieuwe PC voor gamen en videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hoofdzakelijk gamen en videobewerken. Qua games speel ik vooral Cities:Skylines 2, Manor Lords RDR2, Hell let loose en vergelijkbaar. Ik zou graag nog Hogwarts Legacy en GTA VI gaan spelen in de toekomst. Qua videobewerking werk ik met 4k materiaal in Premiere Pro en maak ik soms korte animaties in After Effect. Niveau is uit de hand gelopen hobby.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik ergens op 2000 - 2500 euro voor het systeem. Op termijn zou ik daar nog een nieuwe monitor bij willen (wide screen ivm dubbel gebruik voor werk of 4k scherm). Ik probeer uiteindelijk tot een balans te komen tussen prijs/kwaliteit/looks

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment een B450 Aorus met Ryzen 3600 en GTX 1660 Super + 2x 1 GB SSD. Ik zou graag 1 GB SSD meenemen en er dan een nieuwe 2GB bij prikken. Het oude systeem geef ik door aan een familielid dus is niet beschikbaar. Ik heb op dit moment 2x 24inch scherm + B&W speakers + KB en muis die voldoen.
Het huidige systeem voldoet niet meer voor videobewerking - het is haast niet te doen met hoe langzaam premiere pro loopt. Ik vermoed door de 16 gb RAM die niet helemaal goed loopt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op dit moment het volgende systeem samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 381,-€ 381,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 267,-€ 267,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 119,90€ 119,90
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 Zwart€ 174,70€ 174,70
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,01€ 5,01
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N€ 237,90€ 237,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 136,90€ 136,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 2.346,31

De vragen en gedachten daarbij zijn:
- ik kies voor een 7900x omdat ik veel CPU intensieve games speel en voor de videobewerking
- ik heb nu gekozen voor een mobo met PCI 5.0 om toekomstbestendig te zijn met het oog op nieuwe CPU's. Daartegenover ga ik nu mijn hele systeem vervangen ipv upgraden en ik ben wel geneigd om te denken dat ik er de volgende keer ook zo in sta. Is het verstandig om dit mobo te kiezen of kan ik makkelijk 100 euro besparen door voor het TUF B650 mobo te gaan?
- ik kies op dit moment voor de 4070 TI Super vanwege de prijskwaliteit en met het oog op mijn gebruik. Wat denken jullie? En is het verstandig om voor deze keuze én de keuze voor een mobo met PCI 5.0 af te wachten wat de 5000 series gaat doen?
- Ik vind de Fractal case prachtig (twijfel nog tussen wit of zwart) en het zou moeten passen met de 360 radiator voorin en dan 2 fans boven en 1 fan achter
- Ik denk dat luchtkoeling ook prima voldoet maar ik vind waterkoeling ook gewoon mooi
- Ik twijfel tussen 64GB of zelf 96 GB RAM. Verder zou RGB nog een optie kunnen zijn maar niet nodig. Sta graag open voor advies over timings en of dit het juiste setje moet zijn!
- ik denk dat 750 watt voeding ook moet voldoen, maar met het oog op het toekomstbestendige mobo voor 850 gegaan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben nu tevreden met AMD en Nvidia, maar sta in principe open voor alles

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk is een enigszins zuinige build (daarom Nvidia) en dat het systeem relatief stil is

Ga je overklokken?
Nee! EXPO profiel aan en gaan

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten bij dit systeem:
- zijn er keuzes die ik anders kan maken met het oog op prijs/kwaliteit (goedkoper zonder in te boeten op prestaties)
- werkt deze build qua compabiliteit?

Alle reacties

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

De 7900X lijkt me een prima keuze met het oog op videobewerking.

Het moederbord is een vrij dure keuze en ook niet echt nodig. PCIe 5 is voorlopig nog nergens voor nodig, ik verwacht niet dat je daar binnen deze generatie hardware nog naar gaat (moeten) upgraden.
Ik zou het dus houden bij iets als de uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x).

De waterkoeler is nogal prijzig, Thermalright biedt op Amazon prima waterkoelers aan die stukken goedkoper zijn en kwalitatief ook goed: https://www.amazon.nl/The...-toerental/dp/B0C33KM8HQ/
Ik zou het alleen niet per sé aanraden in combinatie met de North. Het is een niet al te grote kast en in combinatie met een 4080 wat ik hieronder aanraadt past dat volgens mij niet eens.
Ik zou zelf eerder voor een luchtkoeler gaan, qua koelprestaties is dat net zo goed: https://www.amazon.nl/The...ventilator/dp/B0B53CNYZH/

Het RAM-geheugen kan ook wat goedkoper: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5W (lagere snelheid maar ook lagere latency, dus vrijwel even snel).

Nog een tip voor de voeding, de uitvoering: Delta GPS-1000DBA A22 is redelijk onbekend maar qua hardware echt een topvoeding. Nadeel is wel stugge kabels en vrij stevige bouw, maar als je dat geen probleem vindt kan je er lang mee vooruit.

De 4070Ti SUPER is al 900€, met de kosten die je elders kan besparen kan je best een 4080 halen: uitvoering: PNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC LED TF VERTO

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• MPIU8686
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-10 06:30

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

Ik kan je hier ook allerlei brands en types gaan beginnen aanraden,
maar als die nieuwe build er nu niet "per direct" moet komen, zou ik gewoon afwachten ..

Op het einde van dit jaar staat er heel wat te gebeuren met nieuwe generaties van chipsets voor CPU's en GPU's die op de markt komen die aanzienlijke prestatiewinsten gaan opleveren ..
gevolg is hierbij dat de vorige generatie in prijs gaat zakken, dat is de generatie die jij nu aan een duurdere prijs zou aankopen, maar eind dit jaar alweer (deels) voorbijgestreefd is.

Ik heb zowel Intel, AMD als Nvidia in verschillende desktops.
Ik zou zeggen, spaar nog even verder als je kan tot begin volgend jaar en kijk uit naar
de Nvidia RTX50 series of de AMD RX8000 series ;)

Eind dit jaar komt men met GDDR7 PCIe5.0 op de proppen met de RTX50 series en verwacht men prijsdalingen.

Voor mezelf bouw ik gewoon begin volgend jaar een nieuwe build met "mogelijk" een RTX5080
GDDR7 PCIe5.0 en dus een PCIe5 mobo ~ Clean build

rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:16
- ik kies voor een 7900x omdat ik veel CPU intensieve games speel en voor de videobewerking ==> Een 14600K is sneller en goedkoper in zowel gaming als Premiere Pro. https://www.pugetsystems....diting_Adobe_Premiere_Pro
Gaming: https://tweakers.net/revi...900k-prestatiescores.html
- ik heb nu gekozen voor een mobo met PCI 5.0 om toekomstbestendig te zijn met het oog op nieuwe CPU's. Daartegenover ga ik nu mijn hele systeem vervangen ipv upgraden en ik ben wel geneigd om te denken dat ik er de volgende keer ook zo in sta. Is het verstandig om dit mobo te kiezen of kan ik makkelijk 100 euro besparen door voor het TUF B650 mobo te gaan? ==> Ja, PCIe4.0 x16 heeft ook voldoende bandbreedte voor een PCIe5.0 videokaart met x16 lanes.
- ik kies op dit moment voor de 4070 TI Super vanwege de prijskwaliteit en met het oog op mijn gebruik. Wat denken jullie? En is het verstandig om voor deze keuze én de keuze voor een mobo met PCI 5.0 af te wachten wat de 5000 series gaat doen? ==> Voor een 24" full-hd monitor is een RTX4070 Super reeds ruim voldoende, ook 1440p is mogelijk.
- Ik vind de Fractal case prachtig (twijfel nog tussen wit of zwart) en het zou moeten passen met de 360 radiator voorin en dan 2 fans boven en 1 fan achter ==> Past niet!
- Ik denk dat luchtkoeling ook prima voldoet maar ik vind waterkoeling ook gewoon mooi ==> Luchtkoeling kan inderdaad ook met 7900X.
- Ik twijfel tussen 64GB of zelf 96 GB RAM. Verder zou RGB nog een optie kunnen zijn maar niet nodig. Sta graag open voor advies over timings en of dit het juiste setje moet zijn! ==> G.Skill setje is prima gekozen.
- ik denk dat 750 watt voeding ook moet voldoen, maar met het oog op het toekomstbestendige mobo voor 850 gegaan ==> 750W is inderdaad ook voldoende.
- werkt deze build qua compabiliteit? ==> Nee. De 360 AIO-radiator past niet bovenin en moet dus aan de voorzijde worden geplaatst, waardoor de warme lucht naar de gpu wordt geblazen. De gekozen GPU is echter te lang (305mm) om te worden gebruikt in combinatie met een AIO (Max. is dan 300mm). De NZXT rad+fans is 53mm dik, minus de max.gpu van 355mm betekent dit dat een gpu max. 302mm mag zijn.

- zijn er keuzes die ik anders kan maken met het oog op prijs/kwaliteit (goedkoper zonder in te boeten op prestaties) ==> 14600K+Z790, 48Gb geheugen en goedkopere case die een Artic Liquid Freezer III 280 ondersteunt. Goedkopere voeding: CM GX III Gold of Thermaltake. Goedkopere videokaart: https://tweakers.net/pric...-edition-12gb-gddr6x.html