Ervaringen met het zelf verwerken van EPDM op een dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik overweeg de dakbedekking op mijn dakkapel zelf te vervangen door EPDM. Het huidige dakleer lekt soms zichtbaar, het is 20 jaar oud en ligt vol in de zon, de afmetingen zijn ongeveer 1,5 bij 3 meter met 1 punt waarop het water aan de zijkant wordt afgewaterd naar het pannendak met een dakdoorvoer. Ik heb overwogen om een dakdekker het te laten repareren of vervangen maar ik verwacht bij een reparatie beperkt succes en bij vervangen een flinke rekening (€ 1500+).

Ik zie op internet aanbieders van EPDM voor doehetzelvers en ik denk dat ik de klus met mijn kluservaring wel aandurf maar dit soort klus heb ik nog niet eerder gedaan. Ik verwacht ook de daktrim te moeten vervangen en wellicht ook de OSB platen onder het dakleer ivm de lekkages. Geen probleem, dat durf ik denk ik ook aan.

Wie heeft dit wel eens zelf gedaan en wil zijn ervaring delen? Ik zie handleidingen van de leveranciers (it's easy!) en filmpjes op Youtube maar weinig ervaringen van de doehetzelvers zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:31
Een nieuwe dakkapel overwogen? Wij hebben na het maken van de rekensom gekozen voor een nieuwe dakkapel. De oude was 25 jaar oud.

Hoe is de isolatie van je dakkapel? En hoe is het gesteld met het glas? Dit was bij ons beide ook zeer matig. Dit bij elkaar opgeteld kwam redelijk in de buurt van het plaatsen van een nieuwe gelijkwaardige dakkapel.

Trimmen loshalen en EPDM over de oude dakbedekking leggen zou je ook kunnen doen als het hout nog goed is. En heb je nog een spuwer op het dakvlak van de dakkapel welke je moet inwerken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:22
Geen dakkapel, maar vorig jaar een dakgoot bekleed met EPDM. Nooit eerder mee gewerkt, maar wel veel kluservaring. En zoals alles bij klussen gaat het om een beetje kennis te vergaren over materialen, de juiste gereedschappen en de verwerking. Vervolgens voor jezelf een plan maken hoe je het in jouw situatie het beste kan doen. Dat houdt ook in dat je op dak veilig kan werken, eventueel een steiger huren.

Ik heb het van Youtube en van de sites, die de spullen verkopen, geleerd.
Het enige, wat tegenviel, zijn de hoeken netjes invouwen en oppassen dat de EPDM niet aan elkaar gaat kleven i.p.v. op de goot. Die lijm zit gelijk erg goed vast als het tegen elkaar aan komt.

Ik zou overigens wel het oude dakleer er afhalen. Dan kan je met een redelijk schone lei beginnen en ook het hout inspecteren en scherpe dingen zoals spijkerkoppen elimineren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:23
Denk er aan dat je bij epdm altijd iets isolatie er onder doet, anders gaat het schimmelen aan de binnenkant van je dakbeschot en rot het weg.

Verder epdm uitleggen, even wat uurtjes laten liggen. Dan half opvouwen, ondergrond en epdm inlijmen en proberen spanningsvrij terug te rollen, de lijm zit in een keer vast dus je kan niet corrigeren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:31
Makrolon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:47:
Denk er aan dat je bij epdm altijd iets isolatie er onder doet, anders gaat het schimmelen aan de binnenkant van je dakbeschot en rot het weg.

Verder epdm uitleggen, even wat uurtjes laten liggen. Dan half opvouwen, ondergrond en epdm inlijmen en proberen spanningsvrij terug te rollen, de lijm zit in een keer vast dus je kan niet corrigeren.
Je doelt op dat de bovenkant van de dakbeplating wegrot toch? Dan zou je met enkel isoleren tussen de balken toch nooit EPDM toe moeten passen? Of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30
En check goed welke soort EPDM je koopt.

Europees EPDM kan je eventueel inlijmen met een bodemlijm, die laat nog correctie toe voor een minuut of 20. Amerikaans EPDM kan je daar niet mee verlijmen, want die is getalkt. (Ik heb het perongeluk wel gedaan, geeft geen problemen vooralsnog, maar kans is wel dat ik er korter dan 50 jaar mee ga doen)

De bodemlijm variant werkt ook erg fijn. Je grootte is niet heel spannend. Indien mogelijk is oprollen beter dan opvouwen als je alleen het gaat liggen.

Succes in elk geval, ik vond het een k*klus op mijn overkapping.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:58

Dentheman

Zie signature

Ik heb een erkerdak voorzien van EPDM aangezien het zink wat erop lag helaas op meerdere plekken was gaan lekken.
Prima te doen als je de instructies op youtube en/of diverse aanbieders opvolgt.

Mooie zinken afdekrand erop en je ziet er vanaf beneden niks meer van!

Zie ondertitel

Pagina: 1