Nieuwe AM5 Build, Herstarten werkt niet alleen harde reset?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Gek probleem. Nieuwe build inelkaar gezet met bijna alleen maar nieuwe onderdelen. Alleen de M2 opslag hebben we meegenomen vanuit de vorige computer. PC draait als een zonnetje. Behalve als je de computer opnieuw opstart. Het beeld blijft dan zwart, de eerste minuten zie ik dat de HDD- indicatie LED nog wel bezig is, maar die dooft ook vervolgens weer. De stekker uit de voeding (PSU) even +-10sec wachten, weer aansluiten en de computer gaat vervolgens weer gewoon aan alsof er niets aan de hand is... Misschien dat de computer wel start, maar dan zonder beeld?

Ik kom er even niet uit waar ik het moet zoeken, vandaar hier de vraag. Ik heb de kabels / aansluitingen gecheckt en die lijken allemaal in orde. De videokaart had ik al even draaien in mijn vorige computer en daar zonder enig probleem.

Geheugen draait op een EXPO-profiel en heb in de bios de Memory Context Store uitgezet om te kijken of dat helpt. Heb een stresstest gedaan om te kijken of daar iets geks uitkomt, maar alles blijft stabiel (temperaturen, systeem etc.)

Misschien de voeding? Ik zou het even met een multimeter kunnen meten, maar ik twijfel of het daaraan zou kunnen liggen. Ik lees wel wat tumult rondom de voeding, iets met een te hoge ripple of de 12 volt, maar ik heb er te weinig verstand van om te kunnen beoordelen of dit mijn probleem zou kunnen veroorzaken.

Of misschien is het een frontpanel-connector die niet helemaal lekker contact maakt?

Dit is trouwens mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 345,-€ 345,-
1MoederbordenMSI MAG B650M MORTAR WIFI€ 204,99€ 204,99
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7600 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 369,-€ 369,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A Bruin€ 107,45€ 107,45
1VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm€ 29,25€ 29,25
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 112,95€ 112,95
1VoedingenCooler Master V 1100 SFX Platinum€ 279,95€ 279,95
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 88,88€ 88,88
Totaal€ 1.717,45

En een fotootje voor de leuk. Aan de bovenkant zit trouwens ook nog een noctua 125 voor de afvoer, die zie je nu niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kPOSqlf8brTftUei-zXAxgdmXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypAXPfwRjn5W66VFJBapsWV9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door webber87 op 29-05-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 11:29
Heb je het ook zonder Expo? Probeer eens de geheugentimings en voltage manueel in te stellen zonder EXPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39
Je geeft aan dat je de M2 opslag hebt overgezet. Draai je nog het oude besturingssysteem of heb je dat opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-05 13:23
Gezien je mobo nieuw is: kan het zijn dat er nog wat firmware van een update voorzien moet worden?

Reden dat ik het vraag is dat ik exacte gedrag ooit een keer heb meegemaakt en dat het na een BIOS update ineens opgelost was. Proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Dank allen voor de reacties.
@Nilos128 Zonder EXPO zelfde resultaten. Manueel in de zin van: Expo uitzeten heb ik gedaan. Helemaal handmatig instellen heb ik niet zoveel zin in...

@patviev Nieuwe install gedaan. In welke richting zat je te denken? Bootorder?

@Sniels Helemaal geupdate tot aan de laatste versie!

Wat ik nog zou kunnen bedenken is om de PSU even door te meten. Anders maar hopen dat een toekomstige biosupdate het magisch oplost zoals jij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@webber87
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met de GPU/iGPU. Trek op zo'n moment (nadat de SSD 'klaar' is, lees: lampje uit) je monitorkabel eens uit je GPU en stop hem er weer in. Je komt dan waarschijnlijk gewoon op je inlogscherm terecht. Indien nee: prik de kabel in je mobo (iGPU). Kans is dat je daar beeld hebt.

Je kan de iGPU verder uitzetten in het BIOS. Dat heeft hier de issues van het kiezen van de verkeerde GPU bij reboot opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 03-06-2024 11:33 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39
webber87 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:33:
@patviev Nieuwe install gedaan. In welke richting zat je te denken? Bootorder?
Dacht misschien nog een oud besturingssysteem waardoor oude drivers voor problemen zorgen.

Heb je in de bios ook power down op enabled gezet? Zit onder memory context restore.

Heb je nog een andere hdd er in zitten naast de WD Black? Is de oude M2 een sata schijf, bij Reddit hebben ze daar succes mee als ze die ontkoppelen.

[ Voor 23% gewijzigd door patviev op 03-06-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ik lees zo snel 2 goed mogelijke tips. Ga morgen testen. Ik vermoedt dat 1 van de 2 de gouden oplossing is ;)
Pagina: 1