Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Momenteel hebben we 2 internet verbindingen. Een DSL / koper aansluiting t.b.v. telefonie (Vodafone) en coax van Ziggo voor internet. De DSL verbinding doet 8 Mbit, maar voor telefonie is dat prima. De coax aansluiting doet 1Gbit download / 100 Mbit upload. Coax komt met 6 vaste IP-adressen.
Beide aansluitingen kosten hetzelfde; pakweg 70 euro per maand. VodafoneZiggo raadt ons aan over te stappen op glas voor zowel internet als telefonie. De aangeboden glas verbinding doet 100/100 Mbit met 1 vast IP adres voor 310 euro per maand. En als we 6 IP-adressen willen, dan kost dat 50 euro per maand extra.

Naar mijn idee is de stap van 100/1000 Mbit naar 100/100 Mbit een heel stuk naar beneden. Maarja, glas is geen coax. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar voor mijn gevoel gaan we er met een glasvezel aansluiting niet op vooruit? Wat zijn de ervaringen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:48
310 euro per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Simon Weel dit zal gaan om een zakelijke verbinding, ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Waarom twee verbindingen?
Naar mijn idee is de stap van 100/1000 Mbit naar 100/100 Mbit een heel stuk naar beneden.
Naar mijn (en waarschijnlijk iedereens) idee ook.
Heb je 6 ip adressen nodig?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:50
Simon Weel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:52:
Beide aansluitingen kosten hetzelfde; pakweg 70 euro per maand. VodafoneZiggo raadt ons aan over te stappen op glas voor zowel internet als telefonie. De aangeboden glas verbinding doet 100/100 Mbit met 1 vast IP adres voor 310 euro per maand. En als we 6 IP-adressen willen, dan kost dat 50 euro per maand extra.

Naar mijn idee is de stap van 100/1000 Mbit naar 100/100 Mbit een heel stuk naar beneden. Maarja, glas is geen coax.
Ik gok dat het hier om zakelijke abonnementen gaat. (Waarom 2?)

VodafoneZiggo heeft volgens mij alleen een glasvezel-coax netwerk en dus geen glasvezel tot aan jouw pand. Ik ben dus in dit geval heel benieuwd wie die 100/100 verbinding voor die prijs wil leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een glasvezelverbinding heeft hogere betrouwbaarheid en lagere latency dan kabel en minder overboeking. Als dat je geld waard is, moet je dat nemen. Als je downloadsnelheid belangrijker vindt en je bent tevreden met de uptime van je kabelverbinding, dan niet.

Dat is een financiele afweging die wij niet voor je kunnen maken.
Groentjuh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Ik gok dat het hier om zakelijke abonnementen gaat. (Waarom 2?)
Backup.
VodafoneZiggo heeft volgens mij alleen een glasvezel-coax netwerk en dus geen glasvezel tot aan jouw pand. Ik ben dus in dit geval heel benieuwd wie die 100/100 verbinding voor die prijs wil leveren.
Ziggo.

Die leveren wel degelijk glas, maar alleen zakelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:33

RvV

Dat klinkt niet echt als een vooruitgang.
Heb je uptime garanties en strakke SLA's nodig?

Wij komen juist van dure Ziggo glaslijnen af en hebben nu een goedkoop KPN zakelijk abbo voor 70 eur per maand met een blok IP's erbij en als backup een Starlink schotel (ook iets van 75 per maand). Alles aangesloten op een pfsense clustertje.
Verder is Ziggo glas is hier altijd wel prima geweest hoor. Lage latency, goede support.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:25

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

RvV schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:13:
Verder is Ziggo glas is hier altijd wel prima geweest hoor. Lage latency, goede support.
ziggo heeft geen glasvezel. tot aan je huis dat klopt niet.. ze noemen het glasvezel-kabelnetwerk wat gewoon koper tot je huis is..

edit: i stand corrected.. dat kon ik niet zo snel vinden.. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Hubert op 29-05-2024 11:24 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Hubert schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:18:
[...]

ziggo heeft geen glasvezel. tot aan je huis dat klopt niet.. ze noemen het glasvezel-kabelnetwerk wat gewoon koper tot je huis is..
Ziggo heeft een zakelijk glasvezel netwerk, eigenlijk het vroegere Vodafone glas. Maar ze hebben het zakelijk gezien wel. Voor consumenten is het glas/coax. Waarbij glas tot de centrale is en naar huis coax.

To the point. Welke SLA krijg je bij het abonnement van 310 euro per maand? Krijg je enkel 1 vast IP of krijg je een blok van vaste IP adressen, gebruik je de huidige alle 6?
Ik vindt het nogal een prijsverschil. Hou er daarnaast wel rekening mee dat DSL eindig is tzt.

[ Voor 22% gewijzigd door sjtienuh op 29-05-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:08
Simon Weel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:52:
Momenteel hebben we 2 internet verbindingen. Een DSL / koper aansluiting t.b.v. telefonie (Vodafone) en coax van Ziggo voor internet. De DSL verbinding doet 8 Mbit, maar voor telefonie is dat prima. De coax aansluiting doet 1Gbit download / 100 Mbit upload. Coax komt met 6 vaste IP-adressen.

Naar mijn idee is de stap van 100/1000 Mbit naar 100/100 Mbit een heel stuk naar beneden. Maarja, glas is geen coax. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar voor mijn gevoel gaan we er met een glasvezel aansluiting niet op vooruit? Wat zijn de ervaringen?
Kan je niet gewoon een standaard zakelijke verbinding van Ziggo nemen met SIM kaartjes als backup(https://www.ziggo.nl/zakelijk/xtra/wifibackup). De kans dat zowel Ziggo(vast) als Vodafone (mobiel) eruitliggen is wel heel klein en met z'n 4G/5G bundeltje kom je afhankelijk van je data gebruik net even die paar uur storing wel door.

Doe nu even binnen een speedtest en is 107/14,8, voor aantal medewerkers met teams/mails/licht document upload werk prima te doen.
CyBeR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:04:
Een glasvezelverbinding heeft hogere betrouwbaarheid en lagere latency dan kabel en minder overboeking. Als dat je geld waard is, moet je dat nemen. Als je downloadsnelheid belangrijker vindt en je bent tevreden met de uptime van je kabelverbinding, dan niet.

Dat is een financiele afweging die wij niet voor je kunnen maken.

[...]

Backup.

[...]

Ziggo.

Die leveren wel degelijk glas, maar alleen zakelijk.
Wil geen discussie hier starten maar enkel de lage latency klopt, overboeking is waarschijnlijk zelfs op glasvezel hoger gezien er 64 aansluitingen op de passieve splitter zitten met een 10Gbps poort, reken maar uit als 1 iemand een 4/4 of 8/8Gbps aansluiting heeft en betrouwebaarheid hoor ik vaker maar geen idee wat men daarmee bedoelt.

[ Voor 32% gewijzigd door SirMemeAlot op 29-05-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 20:33

RvV

Hubert schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:18:
[...]

edit: i stand corrected.. dat kon ik niet zo snel vinden.. _/-\o_
Zeker wel glas, maar dan zit je in het dure zakelijke segment. Wij kregen dan Cisco switches met 2 SFP's die ieder via glas naar een eigen wijkcentrale gingen. Ik stond er zelf bij toen ze glas aan het graven/trekken waren inclusief het lassen van de vezels. En dan hebben we het al over 15+ jaar geleden. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:20
Voor dat geld kun je ook kijken naar bijvoorbeeld EuroFiber of andere zakelijke glasvezel boeren.
In ons geval was EuroFiber het enige glasvezel netwerk dat in de buurt lag, en daarbij hebben we 500mbit up/down voor ook iets van 300 euro p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SirMemeAlot schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Wil geen discussie hier starten maar enkel de lage latency klopt, overboeking is waarschijnlijk zelfs op glasvezel hoger gezien er 64 aansluitingen op de passieve splitter zitten met een 10Gbps poort, reken maar uit als 1 iemand een 4/4 of 8/8Gbps aansluiting heeft en betrouwebaarheid hoor ik vaker maar geen idee wat men daarmee bedoelt.
*knip* Mag wat vriendelijker.

Ziggo glasvezel komt niet via PON.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 29-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:14
Ik zou Coax behouden en telefonie ook over bestaande coax laten verlopen, eventueel met bandbreedtereserveringen voor telefonie in een apart VLAN en de DSL opzeggen.

En als backup een 4G oplossing nemen, of via Vodafone wat @SirMemeAlot zegt, of van een andere provider maar dat is veel goedkoper per maand.

[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 29-05-2024 12:12 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
rens-br schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:57:
@Simon Weel dit zal gaan om een zakelijke verbinding, ofniet?
Sorry, gaat inderdaad om Zakelijk internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
sig69 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:57:
Waarom twee verbindingen?
[...]
Naar mijn (en waarschijnlijk iedereens) idee ook.
Heb je 6 ip adressen nodig?
Toen we van POTS overstapten op VOIP werd ons door Vodafone aangeraden om voor telefonie een DSL lijn te nemen. Telefonie over coax zou teveel latency hebben met gehakkel tot gevolg.

Van de 6 IP-adressen gebruiken we momenteel 4 adressen. Bijvoorbeeld voor verschillende gebouw-installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Groentjuh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:59:
De zakelijke variant heet volgens de man van VodafoneZiggo ZiggoFiber, maar er is niets over te vinden. Aanleg kost 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
sjtienuh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:20:
[...]
To the point. Welke SLA krijg je bij het abonnement van 310 euro per maand? Krijg je enkel 1 vast IP of krijg je een blok van vaste IP adressen, gebruik je de huidige alle 6?
SLA heb ik nog niet gezien. En standaard krijg je 1 IP-adres bij een abonnement. Momenteel gebruiken we 4 adressen voor verschillende doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Simon Weel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:35:
[...]

SLA heb ik nog niet gezien. En standaard krijg je 1 IP-adres bij een abonnement. Momenteel gebruiken we 4 adressen voor verschillende doelen.
Dus de prijs gaat enkel omhoog omdat je een extra blok dient aan te schaffen met extra vaste IP adressen. Ik zou zoals eerder geadviseerd ook de ADSL opzeggen. Het huidige abonnement eventueel ophogen en in ieder geval de bandbreedte reservering toepassen.
Daarnaast als back-up inderdaad een 4G abonnement. Hou er rekening mee dat de latency hiervan wel hoger ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:08
CyBeR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:09:
[...]

*knip*

Ziggo glasvezel komt niet via PON.
Waar heb jij het dan over Ziggo glasvezel, je hebt het over een glasvezel verbinding wordt doorgaans met XGS-PON waarbij dus een passieve splitter wordt gebruikt met 64 aansluitingen die op een 10Gbps poort is aangesloten in het wijkcenter.

*knip* Op de man.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 29-05-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SirMemeAlot schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Waar heb jij het dan over Ziggo glasvezel, je hebt het over een glasvezel verbinding wordt doorgaans met XGS-PON waarbij dus een passieve splitter wordt gebruikt met 64 aansluitingen die op een 10Gbps poort is aangesloten in het wijkcenter.

*knip*
*knip* Op de man.

PON komt hier niet bij kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 29-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we het nu weer vriendelijk houden? En de TS verder helpen met zijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Simon Weel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Toen we van POTS overstapten op VOIP werd ons door Vodafone aangeraden om voor telefonie een DSL lijn te nemen. Telefonie over coax zou teveel latency hebben met gehakkel tot gevolg.

Van de 6 IP-adressen gebruiken we momenteel 4 adressen. Bijvoorbeeld voor verschillende gebouw-installaties.
Ik doe op kantoor voip (van Voys) over Ziggo zakelijk coax en ik kan niet zeggen dat dat problemen oplevert eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rens-br schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:29:
[mbr]Zullen we het nu weer vriendelijk houden? En de TS verder helpen met zijn probleem?[/]
*knip*. Feedback op moderatie is altijd welkom, maar graag wel via de juiste kanalen. Stuur mij dus even een DM.

[ Voor 73% gewijzigd door rens-br op 29-05-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

CyBeR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Ik doe op kantoor voip (van Voys) over Ziggo zakelijk coax en ik kan niet zeggen dat dat problemen oplevert eigenlijk.
Lijkt ook een lijnspecifiek dingetje te zijn.

Wij doen bij een klant in Amsterdam (centrumring) beheer en ze hebben een Ziggo Zakelijk 400/40 en een KPN VDSL 100/100 en hun Azure Virtual Desktop (via tunnel) verbrak erg veel over Ziggo en nauwelijks over de VDSL, dus die tunnel is omgekat naar de VDSL.

Hun lijn heeft erg hoge jitter en latency pieken richting de 50-60ms zonder hoge belasting van de lijn.

Oftewel, de klassieke "your mileage may vary".

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:09
Ziggo is heel afhankelijk van welk modem je hebt. De Ubee en Sagemcom modems (Broadcom chipset) die ze tegenwoordig leveren zijn heel stabiel, zowel qua verbinding als latency. De oudere witte connectboxen en Hitron modems zijn een drama (Intel Puma6 chipset).

Ik had vroeger een klant met 300Mbit Ziggo en 50Mbit VDSL als backup. Daar liet ik de VOIP en RDP verbindingen ook gewoon standaard over VDSL gaan want de latency was minder dan de helft van de Ziggo lijn en ook veel stabieler. Die had zo'n witte connectbox.
Pagina: 1