Ik heb een 100W USB-C (Hyperjuice) lader met meerdere usb-c poorten. Als ik m'n MacBook oplaad terwijl er maar één kabel in de lader zit dan zie ik dat er netjes met 100W wordt opgeladen. Stop ik er een usb-c -> Lightning kabel er bij in met m'n iPhone dan gaat de laptop naar 65W en de iPhone wordt ook opgeladen, logisch, want ze delen de beschikbare stroom. Echter haal ik de iPhone los maar laat de kabel in de lader dan blijft de MacBook met 65W laden en gaat niet terug naar 100, pas als ik de kabel echt verwijder. En dan de kabel er weer inprikken zonder iPhone zorgt er ook voor dat hij terugvalt naar 65W. Klopt het dat alleen de kabel in de lader laten zitten dus een slecht idee is? Verdeelt het PD protocol al stroom bij alleen een kabel in de plug zonder dat er daadwerkelijk stroom gevraagd wordt? Of is dat iets wat wellicht per lader of kabel verschilt? Ik gebruik vooralsnog de originele USB-C kabel die bij MacBook 16" werd geleverd en de originele apple usb-c -> Lightning kabel.
Overigens een USB-A kabel in dezelfde lader steken heeft dat effect niet (tenzij er ook een apparaat aan vast zit uiteraard)
Toevoeging: Het lijkt eigenlijk alleen bij USB-C -> Lightning kabels te gebeuren. USB-C naar USB-C kabels hebben dat niet (tenzij er nog een device aan hangt natuurlijk)
Overigens een USB-A kabel in dezelfde lader steken heeft dat effect niet (tenzij er ook een apparaat aan vast zit uiteraard)
Toevoeging: Het lijkt eigenlijk alleen bij USB-C -> Lightning kabels te gebeuren. USB-C naar USB-C kabels hebben dat niet (tenzij er nog een device aan hangt natuurlijk)
[ Voor 15% gewijzigd door amphora op 29-05-2024 14:08 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max