USB PD wattage vermindert met alleen een extra kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:35

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik heb een 100W USB-C (Hyperjuice) lader met meerdere usb-c poorten. Als ik m'n MacBook oplaad terwijl er maar één kabel in de lader zit dan zie ik dat er netjes met 100W wordt opgeladen. Stop ik er een usb-c -> Lightning kabel er bij in met m'n iPhone dan gaat de laptop naar 65W en de iPhone wordt ook opgeladen, logisch, want ze delen de beschikbare stroom. Echter haal ik de iPhone los maar laat de kabel in de lader dan blijft de MacBook met 65W laden en gaat niet terug naar 100, pas als ik de kabel echt verwijder. En dan de kabel er weer inprikken zonder iPhone zorgt er ook voor dat hij terugvalt naar 65W. Klopt het dat alleen de kabel in de lader laten zitten dus een slecht idee is? Verdeelt het PD protocol al stroom bij alleen een kabel in de plug zonder dat er daadwerkelijk stroom gevraagd wordt? Of is dat iets wat wellicht per lader of kabel verschilt? Ik gebruik vooralsnog de originele USB-C kabel die bij MacBook 16" werd geleverd en de originele apple usb-c -> Lightning kabel.

Overigens een USB-A kabel in dezelfde lader steken heeft dat effect niet (tenzij er ook een apparaat aan vast zit uiteraard)

Toevoeging: Het lijkt eigenlijk alleen bij USB-C -> Lightning kabels te gebeuren. USB-C naar USB-C kabels hebben dat niet (tenzij er nog een device aan hangt natuurlijk)

[ Voor 15% gewijzigd door amphora op 29-05-2024 14:08 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Beste antwoord (via amphora op 29-05-2024 14:01)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:36
Lightning stekkers hebben "een chip" vermoedelijk slaat de lader daarop al aan.
En wat @sapphire ook al zegt goede usb-c kabels kunnen dat inmiddels ook hebben en kunnen dan ook met de lader communiceren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Goede USB-C kabels kunnen zelf ook communiceren met een lader om aan te geven welk vermogen ze mogen hebben. Zou kunnen dat de kabel die jij hebt dat doet en de lader daar al op anticipeert?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kabels communiceren niet, alleen de host (lader) en de client (mac), dit gebeurd echter maar 1 keer tijdens het maken van de verbinding. Het is dus logisch dat het laden niet terug gaat naar 100Watt na het uitpluggen van de iphone gezien er geen nieuwe pd negotiation plaatsvind.
n.b. Sommige laders stoppen kort met laden om een nieuwe negotiation te forceren zodra er een wijziging is in afname.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:36
En wat @sapphire ook al zegt goede usb-c kabels kunnen dat inmiddels ook hebben en kunnen dan ook met de lader communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:35

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Dieks77 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:02:
Dit lijkt het inderdaad te zijn. Kwam ook dit tegen op Reddit: https://www.reddit.com/r/...oad_still_split_power_on/
C-to-C cable unplugged on one end is completely invisible to the power source. It's basically like it's not there.

C-to-Lightning cable - THIS is a sink, even if there's no iPhone/iPad plugged in on the lightning plug. This is because the C-to-Lightning cable itself is a powered sink, and requires 5V to be on in order to connect to a phone on the lightning side. It will affect the split of the multi-port charger even if nothing is attached to it.
Tijd om alle oude Lightning apparaten eens te gaan vervangen, of toch nog één USB-A kabeltje te blijven gebruiken (goedkopere optie ;)).

[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 29-05-2024 14:06 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max