Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:49
In de woonkamer van ons nieuwe huis ga ik verwarmen met airco als primaire verwarming (er ligt geen gas in de woning en er is geen vloerverwarming).

In mijn oude woning (tussenwoning, slecht geïsoleerd), waarbij ik opmerkte ik dat 5kw vaak net wat teveel was (ging pendelen) had de ruimte een inhoud van 117m3.

De nieuwe woning (vrijstaand, redelijk goed geïsoleerd) heeft een woonkamer met een inhoud van +/- 125m3.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Ik zit eraan te denken om niet 1x 5kw te plaatsen, maar 1x 3,5 (vloermodel) en 1x 2,5kw (wandmodel) die als ondersteuning dient op hele koude dagen als 3,5kw niet meer voldoet. Dan heb je 3,5kw voor de meeste dagen wat verhoogd kan worden naar een vermogen van 6kw wanneer nodig.

Deze worden dan aangesloten op 2 multisplit-buitenunits in de volgende opstelling:

Buitenunit 1: 3,5 (woonkamer) + 2,5 (slaapkamer)
Buitenunit 2: 2,5 (woonkamer) + 2,5 (slaapkamer)

Is dit slim om te doen? Of denk je, wat een onzin, dit zet geen zoden aan de dijk en is volledig afhankelijk van het vermogen van de buitenunit waardoor je net zo goed 1 unit van 5kw in de woonkamer kunt plaatsen (waarbij beide slaapkamers op een eigen buitenunit zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y51JDt2oa1vcpjWqXWyR2zGsTG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m30Ms5E7SYy5uYjtbP0Z3o6R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fNhZgZc2jaBnRS92BiEjhf0DtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLtwlUaQbRSPSdAenb5TO0Nz.jpg?f=fotoalbum_tile

Steam profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw!n
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Op advies van installateurs heb ik gekozen voor het plaatsen van één vloermodel in de woonkamer. Na twee jaar gebruik denk ik echter dat twee installaties voor verwarming in de winter een betere keuze zouden zijn. Hierbij ga ik ervan uit dat de ontdooicyclus (enigszins) te sturen is, zodat de units niet gelijktijdig stoppen met verwarmen. Momenteel ervaar ik defrost namelijk als het grootste nadeel van het primair verwarmen met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Erw!n schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:50:
Op advies van installateurs heb ik gekozen voor het plaatsen van één vloermodel in de woonkamer. Na twee jaar gebruik denk ik echter dat twee installaties voor verwarming in de winter een betere keuze zouden zijn. Hierbij ga ik ervan uit dat de ontdooicyclus (enigszins) te sturen is, zodat de units niet gelijktijdig stoppen met verwarmen. Momenteel ervaar ik defrost namelijk als het grootste nadeel van het primair verwarmen met een airco.
Thanks voor je reactie! Dat bevestigd al enigzins wat ik zelf ook al dacht. Om die reden wil ik de 2 units in de woonkamer ook op 2 buitenunits hebben, dan kun je idd enigzins de defrost cycles "sturen" (in de zin dat deze wss zelden tegelijk gaan defrosten).

Wel vraag ik me nog af of ik dan 1x 2,5kw en 1x 3,5kw combineer, of gewoon 2x 3,5kw in de woonkamer plaats. Daar krijg je vanuit installateurs zelden een fatsoenlijk antwoord/advies op -_-

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:06
Ze geven je geen advies daarin omdat ze een warmteverliesberekening moeten doen om daar een goed antwoord op te geven. Dat doen ze nooit, want dat maakt de offerte onaantrekkelijker.
In de praktijk nemen ze bij twijfel altijd een maatje groter (of een maatje te groot).

Je kunt zelf een aardige calculatie maken op ubakus.de als je daar een antwoord op wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 03-06-2024 15:28 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
P5ycho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:28:
Ze geven je geen advies daarin omdat ze een warmteverliesberekening moeten doen om daar een goed antwoord op te geven. Dat doen ze nooit, want dat maakt de offerte onaantrekkelijker.
In de praktijk nemen ze bij twijfel altijd een maatje groter (of een maatje te groot).

Je kunt zelf een aardige calculatie maken op ubakus.de als je daar een antwoord op wilt.
Naja het gaat hier in dit geval om een gecombineerd vermogen van 7kw of 6kw gezien het een aanvullende unit is die bij dient te springen als de 3,5kw unit het niet meer trekt (ruimte van 125m3).

De vraag is of er verschil zit tussen de 3,5 en 2,5kw units, of dat dit enkel invloed heeft op de ventilator snelheid (geluid). Ik meen me te herinneren dat ik dit ooit gelezen heb. Als er geen performance verschil is, dan gaat de voorkeur uit naar een 2,5kw unit omdat deze dan stiller zou zijn voor de plek waar deze komt te hangen (boven de bank).

Deze 2e unit zou dan alleen bijspringen op zeer koude dagen, over het algemeen is >5kw niet nodig in deze ruimte.

Ubakus moet ik eens goed induiken, dat lijkt redelijk complex om dat goed/nauwkeurig in te regelen :P

[ Voor 4% gewijzigd door quintox op 03-06-2024 15:51 ]

Steam profiel