Welke router en accesspoints?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Ik heb al jaren hier een Ubiquiti/unifi accesspoint hangen (Wi-Fi5) en die werkt wel OK samen met mijn Odido router. Alleen heb ik mijn woning verbouwd (dakkapel) en is de router verplaatst naar de meterkast ivm glasvezel. Daardoor is de wifi niet overal even lekker. Ik zou daarom wel wat advies willen als ik voor wat nieuws ga. Ik wil daarom graag 3 accesspoints hebben (woonkamer, eerste etage en zolder etage met werkkamer). Op alle plekken is UTP beschikbaar dus kan gewoon netjes bedraad worden aangesloten.

Mijn eerste idee was om een setje van Ubiquiti te kopen met een router en ook meteen een controller heb draaien voor de accesspoints:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
3AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 101,75€ 305,25
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Ultra€ 121,98€ 121,98
Totaal€ 427,23

Helaas wordt wifi 7 of 6e te duur bij Ubiquity. Toen na wat verder speuren zag ik ook een mooie set van TP-Link. En dan zelfs met Wifi7 accesspoints met een router waarop de controller draait:
3AccesspointsTP-Link Omada EAP772€ 191,63€ 574,89
1Modems en routersTP-Link Omada SDN TL-ER7212PC€ 192,85€ 192,85
Totaal€ 767,74

Wat zouden jullie doen? Voor mijn gevoel is die TP-Link set eenvoudiger te configureren en meteen veel toekomst bestendiger. De Ubiquiti set is daarin tegen weer een stuk goedkoper.

Of adviseren jullie iets heel anders? Ik heb namelijk ook al naar van die Deco setjes gekeken maar dan moet er 1 in de meterkast. Tenzij ze in accespoint modus staan, maar dan heb je weer geen echt geschieden gastennetwerk wat ik ook graag wil.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat mis je aan de unifi setup in je lijstje Dan?
Als die ene oude UAP tot nu toe gewoon genoeg was, heb je niet veel fancy's nodig denk ik zo?

Je zou ook een setje deco's kunnen overwegen, of een vergelijkbaar kosten vriendelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Koekstra schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:43:
Wat mis je aan de unifi setup in je lijstje Dan?
Als die ene oude UAP tot nu toe gewoon genoeg was, heb je niet veel fancy's nodig denk ik zo?
Ik heb er nu een complete etage bij (met een dikke betonnenvloer ertussen).

Ook ben ik benieuwd naar alternatieven die ik gemist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-06 16:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Je unifi setup is prima zo. ik zou er alleen nog een ultra switch bij doen om het af te maken en poe te gebruiken.

draai hier zelf ook op 2 locaties met de cloud gateway ultra. erg te spreken over.

https://eu.store.ui.com/e...ty-poe/products/usw-ultra

[ Voor 25% gewijzigd door Hubert op 29-05-2024 14:59 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Die unifi u6+ zou ik persoonlijk niet kopen. Ze hebben daar de goedkopere MediaTek chipset in gezet. De quallcom staat beter bekend maar die zit pas in de pro. Jammer want de oude ac lite had wel gewoon qualcomm

Persoonlijk was ik de stabiliteits/firmware/controller problemen zat en ben ik naar deco gegaan :)
Gastenwifi werkt trouwens prima in ap modus. Je hoeft geen deco in de meterkast te plaatsen

Echter wil je meer functionaliteiten zoals vlans, meer controle over je ssids/kanalen dan valt een deco af en kom je snel bij unifi omada.
Dus de vraag is hoeveel functionalitet zoek je

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 29-05-2024 10:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
laurens0619 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:26:
Gastenwifi werkt trouwens prima in ap modus. Je hoeft geen deco in de meterkast te plaatsen
Maar als je er 1 kabel in stopt en die gaat naar je router, dan komt dat gastennetwerk toch gewoon weer bij je andere verkeer en kunnen ze alsnog bij mijn NAS, printer, chromecasts etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
jongetje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Maar als je er 1 kabel in stopt en die gaat naar je router, dan komt dat gastennetwerk toch gewoon weer bij je andere verkeer en kunnen ze alsnog bij mijn NAS, printer, chromecasts etc.?
Nee
In ap zit een firewall die alleen verkeer toestaat richting het ip/mac van je gateway. (En broadcast verkeer)
Zo werkt de unifi, non vlan, guest wifi ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
laurens0619 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:26:
Die unifi u6+ zou ik persoonlijk niet kopen. Ze hebben daar de goedkopere MediaTek chipset in gezet. De quallcom staat beter bekend maar die zit pas in de pro.
Is dit dan beter? (ook om het meer gelijk te maken aan de TP-Link variant)
3AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 188,75€ 566,25
Totaal€ 688,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Qua chipset wel maar verder ken ik unifi niet (meer) goed genoeg. Ik zou het even in het ubiquiti topic checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:14
Wifi 6e en 7 zijn leuk, maar er zitten ook wel wat kanttekeningen aan.
Op dit moment zijn er nog maar erg weinig appararaten die dit ondersteunen.
Zelf heb ik thuis 1 telefoon die wifi6e en 1 telefoon die wifi 7 ondersteunt.

De hogere snelheden van wifi 6e en 7 vereisen eigenlijk ook een sneller bedraad netwerk.
De linkspeed tussen AP en device kan makkelijk over de 2 Gbps gaan met wifi6e en 7, dus als je een 1Gbps netwerk heb, heb je hier niets aan.

Ik zou een goed bereikbaar stabiel wifi netwerk de voorkeur geven boven wifi 6e of wifi 7
En waarschijnlijk is een 2e hands setje AC PRO een stuk goedkoper dan een nieuw setje U6 of U7

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 29-05-2024 15:56 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@GarBaGe Ik denk dat je wel een punt hebt.

Ik denk dat het dit wordt (en dan de torentjes omdat die handiger weg te zetten zijn op 2 plekken):

2AccesspointsUbiquiti UniFi6 Mesh€ 188,80€ 377,60
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 160,95€ 160,95
Totaal€ 660,53

Ik koop liever nieuw en heb er ook een budget voor (max 700euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

jongetje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:02:
@GarBaGe Ik denk dat je wel een punt hebt.

Ik denk dat het dit wordt (en dan de torentjes omdat die handiger weg te zetten zijn op 2 plekken):

2AccesspointsUbiquiti UniFi6 Mesh€ 188,80€ 377,60
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 160,95€ 160,95
Totaal€ 660,53

Ik koop liever nieuw en heb er ook een budget voor (max 700euro)
geen mesh halen. beter 3x de 6 pro. mijn optiek kan je dan beter 3x hetzelfde ap halen. en je bent iets goedkoper uit.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ook al zijn er weinig apparaten die t nog kunnen.
Voor 20 euro per apparaat verschil, mits de u7 pro een stabiel apparaat is, zou ik persoonlijk altijd een unifi wifi 7 setup halen boven unifi wifi 6

OF op va goedkoop paar ac lites scoren :) de ac lijn is sowieso een vam de beste en stabiele lijnen die unifi heeft gehad en qua snelheid, tja heb je het nodig?

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 29-05-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Hubert schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:08:
[...]
en je bent iets goedkoper uit.
Dat prijsverschil wordt teniet gedaan doordat ik er POE injectors bij nodig heb zie ik nu.
laurens0619 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:24:
Voor 20 euro per apparaat verschil, mits de u7 pro een stabiel apparaat is, zou ik persoonlijk altijd een unifi wifi 7 setup halen boven unifi wifi 6
Ik zag dat die wifi 7 dingen best stroomvreters zijn, dat houd me nu een beetje tegen.
OF op va goedkoop paar ac lites scoren :) de ac lijn is sowieso een vam de beste en stabiele lijnen die unifi heeft gehad en qua snelheid, tja heb je het nodig?
Daar heb ik er nu 2 van liggen, dan hoef ik er maar 1 bij te kopen. Goedkope oplossing, alleen geen wifi 6.

Wat ook een beetje meespeelt is dat ik vanuit mijn werkgever dit jaar een budget heb voor IT spullen welke ik hiervoor kan gebruiken. Laptop enzo heb ik allemaal al dus vandaar dat ik nu in 1 keer een goede set wil kopen en weer jaren vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

jongetje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Dat prijsverschil wordt teniet gedaan doordat ik er POE injectors bij nodig heb zie ik nu.

[...]

Ik zag dat die wifi 7 dingen best stroomvreters zijn, dat houd me nu een beetje tegen.

[...]

Daar heb ik er nu 2 van liggen, dan hoef ik er maar 1 bij te kopen. Goedkope oplossing, alleen geen wifi 6.

Wat ook een beetje meespeelt is dat ik vanuit mijn werkgever dit jaar een budget heb voor IT spullen welke ik hiervoor kan gebruiken. Laptop enzo heb ik allemaal al dus vandaar dat ik nu in 1 keer een goede set wil kopen en weer jaren vooruit kan.
ik zou zeggen 3x die u6 pro dan plus gateway en een Ultra switch met Poe.. scheelt losse injectors en je bent voor de komende jaren klaar.. al is het wel even een investering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Hubert schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:08:
[...]
geen mesh halen. beter 3x de 6 pro. mijn optiek kan je dan beter 3x hetzelfde ap halen. en je bent iets goedkoper uit.
Is dat een probleem om te mixen? De specs zijn gelijk alleen in een andere vormfactor. Vooral in de woonkamer liever een vierkant doosje dan ik in mijn plafond moet boren om een schotel op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

jongetje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Is dat een probleem om te mixen? De specs zijn gelijk alleen in een andere vormfactor. Vooral in de woonkamer liever een vierkant doosje dan ik in mijn plafond moet boren om een schotel op te hangen.
Ahh zo. Nee dat verwacht ik opzich niet. Maar als je ze niet kan ophangen is dit wel een mogelijke oplossing idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
jongetje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:10:
[...]

Mixen kan prima.

De U6 Mesh is eigenlijk bedoeld voor outdoors.
Kan dus prima in de regen hangen en een hele tuin van Wifi voorzien.
Natuurlijk hangt een en ander af van de gewenste formfactor en waar en hoe je de APs wilt monteren.

Zelf heb ik 3 "schotel" modellen, maar wel alle 3 anders.
1 AC Pro, 1 AC Lite en 1 U6 Enterprise.

De U6 Enterprise is bij mij de enige die AX ondersteunt op 6GHz.
Als ik een video stream via de U6 Enterprise op 6GHz en ik wandel naar een ander AP, dan op een gegeven moment switcht ie van AP, maar dan switcht ie OOK van 6Ghz naar 5 GHz en van AX protocol naar AC protocol.
Dat gebeurt allemaal, terwijl mijn videostroom blijft doorlopen, zonder hicups of andere issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Iedereen bedankt voor de hulp en inzichten. Uiteindelijk toch voor 3 X de Ubiquiti UniFi 6 Pro gegaan met de Cloud Gateway Ultra. alles via UI besteld vanwege de lage prijs van de Cloud Gateway Ultra op dit moment en daar zijn de PoE injectors ook goedkoop.

Vanwege het hogere energie verbruik en aangezien ik voorlopig niet ga investeren in een 2,5Gbit netwerk niet voor de Wifi7 acces points gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
jongetje schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
Iedereen bedankt voor de hulp en inzichten. Uiteindelijk toch voor 3 X de Ubiquiti UniFi 6 Pro gegaan met de Cloud Gateway Ultra. alles via UI besteld vanwege de lage prijs van de Cloud Gateway Ultra op dit moment en daar zijn de PoE injectors ook goedkoop.

Vanwege het hogere energie verbruik en aangezien ik voorlopig niet ga investeren in een 2,5Gbit netwerk niet voor de Wifi7 acces points gegaan.
Let op: Als je bij Unifi de 6GHz frequentie wilt gebruiken, dan MOET je WPA3 gebruiken.
Dus als je nu je Unifi 6 Pro opzet, kies dan gelijk voor WPA3 (only), zodat je later APs met 6GHz kan toevoegen ZONDER dat je een nieuw SSID hoeft te maken.

Ik zou je oudere WPA2 apparaten (die geen WPA3 ondersteunen) op een apart "legacy" SSID zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
GarBaGe schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Let op: Als je bij Unifi de 6GHz frequentie wilt gebruiken, dan MOET je WPA3 gebruiken.
Dankje voor de tip. Alleen deze access points doen geen 6Ghz dus houd het dan nog liever even compatible en zet de boel over een paar jaar wel over als ik dan nieuwe 6Ghz access Points heb.
Pagina: 1