"Midrange"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:38
@Donny K.

review: Beste midrangesmartphones tot 600 euro

Zoals in de reacties onder het artikel te lezen is fronzen nogal wat Tweakers bij de titel van de laatste Smartphone BBG. €600,- is tegenwoordig midrange?

Dus vanuit interesse; welke prijspunten hanteren jullie als low-end, midrange en high-end? En staan deze punten wellicht te ver van de verwachtingen af? Of zijn onze verwachtingen anno 2024 gewoon verkeerd, en is een artikel daarover misschien een mooi idee?

Het gevolg is in ieder geval dat ik de titel hierdoor erg clickbait-y vind.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 29-05-2024 08:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

Cheezus

Luiaard

Aangezien smartphones tegenwoordig tussen de €100 en de €1500 kosten lijkt me, puur naar de prijs gekeken, €600 behoorlijk midrange. Dat je vroeger voor minder een high-end toestel had zegt natuurlijk niet zoveel over de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
De prijzen kloppen, alleen klopte die prijzen jaren geleden ook al - en toch noemde we toen een smartphone van €600 geen midrange telefoon. Dus alleen de prijs zegt niet alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
Het is natuurlijk zo dat het boven de 800euro wel enorm uitdunt in aantal modellen.
Je zou moeten kijken naar met welke prijs er de meeste modellen zijn, hetzelfde als met het modale inkomen.

Nu zie ik dat het ook allemaal nieuwe (Google), 1 jaar (samsung) en 2 jaar (Apple) oude topmodellen zijn.
Als ik aan midrange denk, denk ik meer aan bijvoorbeeld een Samsung A55 van 350euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Sja, van beide valt wat te zeggen.. maar globaal vs (in dit geval) de US zit wel een enorm gat:
https://www.androidauthor...tphone-cost-2023-3331896/
https://www.statista.com/...-smartphone-average-price

Daarbij zit Duitsland gemiddeld op €700+ .. dus ja, gemiddeld €600 komt dan wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

D4NG3R schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:29:
De prijzen kloppen, alleen klopte die prijzen jaren geleden ook al - en toch noemde we toen een smartphone van €600 geen midrange telefoon. Dus alleen de prijs zegt niet alles.
Vroeger kon je ook een kapitale villa kopen voor een ton. Dat betekend nog niet dat je tegenwoordig een huis van een ton te koop zet als kapitale villa.... Tijden veranderen nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@D4NG3R
Volgens mij klopt dit (helaas) inmiddels wel. Daarnaast is het ook tot 600 euro. Zelf zou ik tot 200 euro budget noemen, vanaf 200 euro tot 450/500 midrange. Probleem is dat er dan een gat ontstaat naar boven. Want veel fabrikanten brengen hun topmodellen uit voor meer dan die 600 euro. Ik denk dat ze 600 euro hebben gepakt omdat wat oudere topmodellen vaak tot die 600 euro zakken.

De voornaamste reden is denk ik vooral dat het gebruik van de telefoon enorm veranderd is. Ik hoor steeds meer mensen zeggen dat ze thuis helemaal geen computer of laptop meer hebben maar alles op hun telefoon doen. Slimme TV voor het echte kijken van films/series/youtube of casten via je telefoon. En anders laptop van het werk voor overige zaken.
Dus voor veel mensen is hun telefoon het centrale punt van alles geworden en daar willen ze best flink voor betalen blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09 14:17
Ik zou persoonlijk zeggen dat de standaard uitvoeringen van de flagship modellen als mid-range behandeld kunnen worden waarbij er sprake is van een acceptabele prijs-kwaliteit verhouding. Dus dan kom je zelfs tot € 800,-.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Slappyjoez schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:57:
Ik zou persoonlijk zeggen dat de standaard uitvoeringen van de flagship modellen als mid-range behandeld kunnen worden waarbij er sprake is van een acceptabele prijs-kwaliteit verhouding. Dus dan kom je zelfs tot € 800,-.
De woorden Flagship en midrange spreken elkaar tegen.

Midrange is juist het gebied onder de Flagship range.
Mogelijk zit daar zelfs nog een high end tussen.

Bijvoorbeeld:
  • Low: instapmodellen
  • Mid: alles met net een wat beter processor, meer geheugen betere camera, bijvoorbeeld ook de FE edities van Samsung, met SE van apple
  • High: de klassieke top modellen, iPhone, Galaxy S, e.d.
  • Flagship: De over de top modellen zoals de Galaxy S Ultra, de foldable telefoons etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09 14:17
Philip Ross schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:15:
[...]

De woorden Flagship en midrange spreken elkaar tegen.

Midrange is juist het gebied onder de Flagship range.
Mogelijk zit daar zelfs nog een high end tussen.

Bijvoorbeeld:
  • Low: instapmodellen
  • Mid: alles met net een wat beter processor, meer geheugen betere camera, bijvoorbeeld ook de FE edities van Samsung, met SE van apple
  • High: de klassieke top modellen, iPhone, Galaxy S, e.d.
  • Flagship: De over de top modellen zoals de Galaxy S Ultra, de foldable telefoons etc.
Dan heb ik het verkeerd geformuleerd. De high end beschouw ik meer als mid-range.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
Croga schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Vroeger kon je ook een kapitale villa kopen voor een ton. Dat betekend nog niet dat je tegenwoordig een huis van een ton te koop zet als kapitale villa.... Tijden veranderen nu eenmaal.
De vergelijking met woningen gaat helaas niet op, waar dat over het het hele linie duurder geworden is, zijn smartphones dat niet. Het entry-level / low-end segment is juist goedkoper aan het worden (qua prijs-performance/features t.o.v. de segmenten erboven), de hoogste segmenten zijn echter niet of nauwelijks duurder aan het worden, al is er wel meer aanbod gekomen in die segmenten.

Puntje bij paaltje zijn het maar termen waar iedereen een eigen definitie op aan lijkt te houden, ik ben dan ook benieuwd wat de auteur/T.net zelf aanhoud gezien het tot nogal wat reacties leid. Een mooi artikel over de inflatie / verschuiving van H/W klassen door de jaren heen om dit op te helderen zou ik best kunnen waarderen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

D4NG3R schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:11:
De vergelijking met woningen gaat helaas niet op, waar dat over het het hele linie duurder geworden is, zijn smartphones dat niet. Het entry-level / low-end segment is juist goedkoper aan het worden (qua prijs-performance/features t.o.v. de segmenten erboven), de hoogste segmenten zijn echter niet of nauwelijks duurder aan het worden, al is er wel meer aanbod gekomen in die segmenten.
Je uitspraken komen niet overeen met mijn wereld-beleving. Mijn eerste iPhone kostte €350. Iets soortgelijks kost nu €1000. De hoogste segmenten zijn zeker wel duurder aan het worden.
Die stijging is iets gestagneerd maar in vergelijking met een paar jaar geleden is dat absoluut verdubbeld.
Puntje bij paaltje zijn het maar termen waar iedereen een eigen definitie op aan lijkt te houden, ik ben dan ook benieuwd wat de auteur/T.net zelf aanhoud gezien het tot nogal wat reacties leid. Een mooi artikel over de inflatie / verschuiving van H/W klassen door de jaren heen om dit op te helderen zou ik best kunnen waarderen. :Y
Daar kan ik weinig tegenin brengen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja. Pakken we de iPhone (35% marktaandeel in Nederland) dan is daar het goedkoopste model (SE) van al 529 euro. Het model erboven (13) begint bij 749 euro. Ik denk dat Apple daarmee aardig de prijs van "midrange" omhoog drukt.

Dat er goedkope(-re) Androidtelefoons zijn is zeker waar, maar ook daar zie ik om me heen (en dan niet alleen in mijn bubbel, maar ook gewoon in de trein/stad) veel, heel veel (in mijn ogen) high-end telefoons.

Eigenlijk zou het wel interessant zijn om te zien wat de gemiddelde aanschafprijs is van een particuliere/niet-zakelijke mobiele telefoon in Nederland. Ik denk dat je aardig in de buurt komt van die 600 euro, sterker nog, ik denk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Mijn persoonlijke, gevoelsmatige mening is dat het een website als Tweakers zou sieren als ze niet klakkeloos meegaat in de normalisering van de allerduurste apparaten.

Ik kan me voorstellen dat het commercieel gezien en qua bezoekersaantallen lonend is (vanwege advertentieinkomsten, en mensen klikken nu eenmaal sneller op een spannend apparaat van 1500 euro dan een saaie middenmoter), maar het gaat een beetje in tegen de 'tweakers-spirit' van zelf bouwen en samen slimme/voordelige oplossingen vinden.

Een beetje tegengas waar mogelijk kan geen kwaad, zoals in definities zoals mid-range en high-end.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het hele woord niet gebruiken zou mijn voorkeur hebben.

Volgens mij is er niets mis met de titel:
Beste smartphones tot 600 euro.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
Croga schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Je uitspraken komen niet overeen met mijn wereld-beleving. Mijn eerste iPhone kostte €350. Iets soortgelijks kost nu €1000. De hoogste segmenten zijn zeker wel duurder aan het worden.
Die stijging is iets gestagneerd maar in vergelijking met een paar jaar geleden is dat absoluut verdubbeld.
Dat mag je vinden, maar wel met de realiteit.

T.o.v. de eerste generaties zijn de prijzen verdrievoudigt, t.o.v. 5 jaar geleden is de prijs stabiel, of met inflatie meegerekend zelfs dalend. Kijk even naar de S-lijn van Samsung, dit was voorheen de flagship-linie welke concurreerde met de 'normale' iPhones:

nieuws: Samsung brengt Galaxy S9 en S9+ over drie weken uit voor 849 en 949 euro
nieuws: Samsung brengt Galaxy S23-telefoons uit, S23 Ultra kost 1399 euro
2018: €849
2023: €949

nieuws: Apple presenteert iPhone XS, XS Max en XR
nieuws: Apple kondigt iPhone 15-telefoons aan, goedkoper dan voorgangers
2018: €859
2023: €969

Is mijn beeld vertekend, of is de push van fabrikanten om wat ze voorheen de toptoestellen noemden, nu midrange telefoons te noemen een effectieve marketingcampagne? We zetten nieuwe linies boven wat voorheen de toplinie was, om vervolgens de oude toplinie te bestempelen als midrange zonder de prijzen aan te passen, en de consument dat ook vrolijk te zien accepteren.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 29-05-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donny K.
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:18
D4NG3R schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:20:
@Donny K.

review: Beste midrangesmartphones tot 600 euro

Zoals in de reacties onder het artikel te lezen is fronzen nogal wat Tweakers bij de titel van de laatste Smartphone BBG. €600,- is tegenwoordig midrange?

Dus vanuit interesse; welke prijspunten hanteren jullie als low-end, midrange en high-end? En staan deze punten wellicht te ver van de verwachtingen af? Of zijn onze verwachtingen anno 2024 gewoon verkeerd, en is een artikel daarover misschien een mooi idee?

Het gevolg is in ieder geval dat ik de titel hierdoor erg clickbait-y vind.
Goedkope smartphones (lowend tot lower midrange) zien wij als toestellen tot 300 euro.
Midrangesmartphones (en evt upper midrange) zien wij als toestellen tot 600 euro.
High-end smartphones zien wij als toestellen die duurder zijn dan 700 euro.

Het klopt, er was ooit een tijd dat high-end smartphones 600 euro kostten, maar die tijd ligt al even achter ons. Als we nog steeds oude prijscategorieën zouden hanteren, dan zou je dus toestellen met midrange componenten een high-end smartphone moeten noemen alleen maar omdat deze 600 euro kost. Het prijspunt is nou eenmaal verschoven en daar kunnen we niet zoveel aan doen.
Pagina: 1